Navigator V te weinig opslag ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door JohanDB »

Recent een nieuwe Nav V gekocht en maar direct aan Express gehangen om de nodige updates uit te voeren.

Bij de kaartupdate krijg ik meteen de melding dat er onvoldoende geheugen is...

Dan maar eens aan Javawa gekoppeld en inderdaad, van de 7 Gb aan intern geheugen is er na verwijderen van de overbodige stemmen nog slechts 687 Mb vrije ruimte, ondanks dat enkel de standaard kaart 2016.10 geïnstalleerd is.
Anderzijds zie ik op Express dat 2016.30 7,2 Gb groot is dus kan die sowieso niet op m'n toestel

Er zit voorlopig nog geen sd-kaartje in, dus dat lijkt me dan wel een must ?

thx !
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door p@rick »

Er zijn behalve de stemmen nog wel een aantal bestanden die verwijderd kunnen worden.
Er staan tekstbestanden op in verschillende talen, help-bestanden, ik dacht zelfs de gebruikershandleiding in meerdere talen. Kan je allemaal verwijderen...
Als je het toestel al wat langer hebt, kan je ook zijn dat er heel wat overbodige routes en archiefbestanden (met tracklogs enz...) in staan die je wellicht ook kan verwijderen.
Ikzelf heb ook een Navi-V met daarop de nieuwste kaart volledig in het interne geheugen van het toestel. SD gebruik ik nog steeds enkel voor mp3.
Tenslotte, als je toevallig op een Mac zou werken : als je de bestanden naar de prullenmand sleept mag je niet vergeten om de prullenmand leeg te maken alvorens de Navigator los te koppelen...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Patjes
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 aug 2015, 23:45
Woonplaats: Riemst

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Patjes »

Ik heb ook gemerkt dat 2016.30 niet meer past op de navigator5.
Dan heb ik gekozen voor "West-Europa" te installeren op de nav5.

Persoonlijk verkies ik om de kaart te plaatsen op de nav5 en dit omdat ik denk dat het geheugen van de nav5 sneller is dan de sd-kaart.
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door jovdt »

Patjes schreef:Ik heb ook gemerkt dat 2016.30 niet meer past op de navigator5.
Dan heb ik gekozen voor "West-Europa" te installeren op de nav5.

Persoonlijk verkies ik om de kaart te plaatsen op de nav5 en dit omdat ik denk dat het geheugen van de nav5 sneller is dan de sd-kaart.
Hier hetzelfde probleem een extra kaart ingestopt maar ook dat brengt geen soelaas....te weinig geheugen.Waarschijnlijk herkent hij de kaart niet....Bedankt Pat. voor de tip met Mac.
Ajuqu
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 okt 2014, 12:04
Woonplaats: OVL

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Ajuqu »

Hier ook keuze gemaakt voor "Enkel" west-Europa. Kan je kiezen in de schermen die volgen op de error van te weinig plaats. SD kaart Enkel gebruikt voor mp3.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door MrGPS »

Patjes schreef: Persoonlijk verkies ik om de kaart te plaatsen op de nav5 en dit omdat ik denk dat het geheugen van de nav5 sneller is dan de sd-kaart.
In mijn ervaring levert gebruik van de SD voor kaarten volstrekt geen snelheidsverlies. Ook zou express, bij onvoldoende geheugen intern, vanzelf de SD moeten zien en voorstellen het daar naar toe te schrijven.

Maar eh... als je komend jaar toch niet van plan bent west-europa te verlaten is alleen w-eu natuurlijk ook gewoon prima. Je kunt altijd tzt, als je verder weg gaat, alsnog heel eu op sd zetten.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door p@rick »

Héél Europa in de Navi 5 : het kan nog steeds...

Afbeelding
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Man in Black »

P@trick, verwacht je geen problemen als je routes gaat importeren en met de tracklogs die gemaakt worden enz?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Patjes
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 aug 2015, 23:45
Woonplaats: Riemst

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Patjes »

MrGPS schreef:
Patjes schreef: Persoonlijk verkies ik om de kaart te plaatsen op de nav5 en dit omdat ik denk dat het geheugen van de nav5 sneller is dan de sd-kaart.
In mijn ervaring levert gebruik van de SD voor kaarten volstrekt geen snelheidsverlies. Ook zou express, bij onvoldoende geheugen intern, vanzelf de SD moeten zien en voorstellen het daar naar toe te schrijven. .
Fijn dit te weten.
Dan gaan de kaarten de volgende keer op de sd kaart.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:P@trick, verwacht je geen problemen als je routes gaat importeren en met de tracklogs die gemaakt worden enz?
Nee Eddy, niet direct. Op dat vlak ben ik eerder een 'propere jongen' die z'n gps niet degradeert tot digitale vuilnisbak. Eens een route gereden is, haal ik ze terug uit het toestel en bewaar ik ze inclusief tracklog op een externe harddisk. De Navigator hoeft voor mij echt geen archief van gereden routes te worden.
En voor die zeldzame keer dat ik een gereden route toch nog eens zou willen rijden kost het me weinig of geen moeite om die even terug op te laden...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Man in Black »

klopt, ik hou dat ook zo proper mogelijk, ik stel mij alleen de vraag hoeveel je moet overhouden als vrije werkruimte om geen probleem te krijgen onderweg.
Iemand die dat weet?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door p@rick »

Man in Black schreef:klopt, ik hou dat ook zo proper mogelijk, ik stel mij alleen de vraag hoeveel je moet overhouden als vrije werkruimte om geen probleem te krijgen onderweg.
Iemand die dat weet?
In mijn vrije ruimte kon ik vorig jaar zonder enig probleem alles voor een zesdaagse trip opladen (tiental afzonderlijke routes, evenveel tracks en dan natuurlijk ook redelijk aantal waypoints). Evenmin problemen ondervonden bij het opslaan van de tracklogs tijdens het rijden.
Ik maak mij dus voorlopig nog geen zorgen...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door MrGPS »

Man in Black schreef:klopt, ik hou dat ook zo proper mogelijk, ik stel mij alleen de vraag hoeveel je moet overhouden als vrije werkruimte om geen probleem te krijgen onderweg.
Iemand die dat weet?
Bij een computer is dat van belang, bij de gps niet. Hij heeft tijdens het gebruik geen vrije ruimte nodig.

Routebestanden nemen in de regel heel weinig ruimte in. Als de route er in past is alles in orde.

Problemen onderweg hebben andere oorzaken: fouten in de route, dubbel geladen kaarten etc.; niet het geheugen zelf.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Man in Black »

MrGPS schreef:Bij een computer is dat van belang, bij de gps niet. Hij heeft tijdens het gebruik geen vrije ruimte nodig...
Ok Hans, helder antwoord zoals we van je ge(ver)went zijn :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door roadster »

ik heb zonet op mijn nav V ook de update naar 2016.30 gedaan

Garmin Express heeft zelf beslist om die update op de SD kaart te zetten...

Afbeelding

Voor de update had ik nog een 150Mb vrij in de nav V, na de update is dat 338Mb... terwijl de update naar de SD kaart gegaan is... :shock: Ik ben niet helemaal meer mee denk ik...

Afbeelding

en dan blijkt dat de volledige 2016.30 update amper een goede 390Mb inneemt op de SD kaart (buiten een paar gpx bestandjes staat er niets anders op de SD)...

Afbeelding
:bsquest:
R1200GS LC
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door MrGPS »

roadster schreef:
en dan blijkt dat de volledige 2016.30 update amper een goede 390Mb inneemt op de SD kaart
Nee, dat kan niet. De kaart is echt meerdere gb's groot. Maarrr... de kaart kent meerdere onderdelen. Ondermeer een 3D kaart en een bestand met afslagbeelden. Mogelijk dat express één van die bestanden op SD heeft gezet en de rest intern. Klinkt als prima.

Je kunt eventueel de inhoud bekijken met javawa jdm; dan weet je precies wat waar staat.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door roadster »

MrGPS schreef:
roadster schreef:
en dan blijkt dat de volledige 2016.30 update amper een goede 390Mb inneemt op de SD kaart
Nee, dat kan niet. De kaart is echt meerdere gb's groot. Maarrr... de kaart kent meerdere onderdelen. Ondermeer een 3D kaart en een bestand met afslagbeelden. Mogelijk dat express één van die bestanden op SD heeft gezet en de rest intern. Klinkt als prima.

Je kunt eventueel de inhoud bekijken met javawa jdm; dan weet je precies wat waar staat.
dat leek mij inderdaad ook niet te kloppen
na de update heb ik de nav V opgestart en kreeg de foutmelding dat hij het 'kaartmateriaal niet kon controleren' oid...
javawa ziet de 2016.30 staan in de nav V en niet op de SD kaart
er is dus wat foutgelopen, komend weekend bekijk ik dat eens rustig...
R1200GS LC
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door MrGPS »

Rust is vaak inderdaad het toverwoord. Eventueel de update opnieuw uitvoeren. Dat de kaarten mogelijk deels intern, deels op SD staan mag niet uitmaken.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door roadster »

MrGPS schreef:Rust is vaak inderdaad het toverwoord. Eventueel de update opnieuw uitvoeren. Dat de kaarten mogelijk deels intern, deels op SD staan mag niet uitmaken.
Na de kaart nog eens op de nav V te hebben geïnstalleerd is het deze keer wel goed gegaan.
Volledig in het intern geheugen geplaatst en nog een kleine 300Mb op overschot.
8-)
R1200GS LC
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door ZWIEP 01 »

effen een vraagske ivm met de updates....
moeten de routes die op de nav staan herberekend worden? of kunnen die gewoon verder gebruikt worden
johnnyke
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:06
Woonplaats: Sint-Truiden
Locatie: Limburg

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door johnnyke »

Hey de mannen

door roadster » 21/01/16 21:41

Garmin Express heeft zelf beslist om die update op de SD kaart te zetten...

Kan dit met de 550 ook ??

Johnny
jantje beton
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 okt 2007, 06:52
Locatie: HOESELT

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door jantje beton »

die update is niet voor de 550
BEN WEER EENS ONLINE
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door Polleke G »

Johnnyke,
Dat gaat niet met de Zumo 550,met de Zumo 660 gaat het wel als je de laatste firmware update hebt gedaan.
Bij de 550 zal je de kaarten zelf op het sd kaartje moeten zetten.(met Bacecamp/Mapsource)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
johnnyke
Berichten: 63
Lid geworden op: 03 mar 2005, 22:06
Woonplaats: Sint-Truiden
Locatie: Limburg

Re: Navigator V te weinig opslag ?

Bericht door johnnyke »

Bedankt mannen :thumbright:

Johnny
Plaats reactie