Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door de Ron »

Ik bemerk dat er toch al redelijk wat recente GS-en met LC terug verkocht worden. 'k heb gelezen dat er toch een opmerkelijk verschil zou zijn met de Adventure m.b.t cardan-reactie's. De cardan zou rare geluiden geven en voelbaar niet zo soepel rijden. Wat is jullie ervaring, is er iets van aan of kan je het onder brengen als "mierenneukerij" ? Ik wil wel een GS aanschaffen maar weet nog niet of het beter is een model tot 2012 te nemen, daar hoor ik toch geen negatieve zaken van..., een GS-Adv. is te hoog voor mij en overweeg ik daarom niet. Alle info is welkom ! :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door ®win »

Maak een goede proefrit of huur er een voor een dag en trek je eigen conclusies...




Voor mij is het de beste motor die ik tot nu toe gehad heb.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Relax »

Eens met bovenbuur.

De 'oude' GS'en zijn kwalitatief niet per se de beste. Eigen ervaring. Misschien exemplarisch, maar met de eerste had ik ook flinke problemen.
En de nieuwe rijdt véél beter.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Joker »

Mijne gsa Lc toch ook geen probs mee. Heb de 1150 en de 1200gsa gehad en deze heeft toch mijn voorkeur.
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door toeternietoe »

Mijn GS LC is mijn eerste boxer. Na eens met de laatste luchtgekoelde GS van een vriend te hebben gereden, zou ik niet willen wisselen. De lc vindt ik nogal nukkig bij lage snelheid in eerste versnelling, maar voor de rest voelt die motor veel "frisser" en alerter dan de luchtgekoelde.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door JohanDB »

Gisteren mijn nieuwe GSA gaan afhalen en ineens dit weekend de eerste 300 km op gezet.

Pluspunten zijn het algemeen comfortniveau (al is het scherm nog een centimeterke of te laag voor mijn 1m86) en het motorkarakter (zelfs nog in rodage).
Kleine nadeeltjes zijn de knipperlichten. Het knopje dat je daarvoor gebruikt is veruit het meest gebruikte van allemaal en lijkt meteen ook het fragielste van het pak, daarnaast mochten de groene pijlen voor de knipperlichten op het dashboard iets groter.
Buiten deze futiliteiten die ongetwijfeld zullen wennen nog geen nadelen opgemerkt, maar ik rij er dan ook nog maar 2 dagen mee :mrgreen:
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door roadster »

JohanDB schreef:Gisteren mijn nieuwe GSA gaan afhalen en ineens dit weekend de eerste 300 km op gezet.

Pluspunten zijn het algemeen comfortniveau (al is het scherm nog een centimeterke of te laag voor mijn 1m86) en het motorkarakter (zelfs nog in rodage).
Kleine nadeeltjes zijn de knipperlichten. Het knopje dat je daarvoor gebruikt is veruit het meest gebruikte van allemaal en lijkt meteen ook het fragielste van het pak, daarnaast mochten de groene pijlen voor de knipperlichten op het dashboard iets groter.
Buiten deze futiliteiten die ongetwijfeld zullen wennen nog geen nadelen opgemerkt, maar ik rij er dan ook nog maar 2 dagen mee :mrgreen:
gij zit gewoon nog in uw verliefde fase :mrgreen:

voor de TS: er zit een 'klein' verschil in motorkarakter tussen de GSA en de eerste GS'en LC. De GSA heeft een zwaardere balansas gekregen maar ik meen te hebben begrepen dat de gewone GS vanaf MY2015 (?) die 'Adventure' balansas ook standaard zou hebben...
Niet soepel rijden en een zingende cardan? Bij mijn weten niet...
R1200GS LC
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Man in Black »

toeternietoe schreef:Mijn GS LC is mijn eerste boxer. Na eens met de laatste luchtgekoelde GS van een vriend te hebben gereden, zou ik niet willen wisselen. De lc vindt ik nogal nukkig bij lage snelheid in eerste versnelling, maar voor de rest voelt die motor veel "frisser" en alerter dan de luchtgekoelde.
Dan heb je hem in stand "Dynamic" staan veronderstel ik? Zet hem op "Road" en het nukkige is weg.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Joker
Berichten: 163
Lid geworden op: 05 nov 2008, 23:25
Woonplaats: Westmalle
Locatie: Antwerpen

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Joker »

@Johan DB ik heb Wunderlich ruit en top. Anders moet ge maar eens langskomen ;-)
Doe het of doe het niet. Proberen bestaat niet!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Dirk Pauwels »

Er kunnen hier 1000 man zeggen hoe fantastisch de LC wel is, je moet het toch zelf ondervinden. Doe es een testritje, gaat je veel wijzer maken.
MY2015 heeft een zwaarder vliegwiel wat een iets rustiger karakter geeft onderin.
Voor zover ik weet hebben de LC's vooral problemen met lekkende waterpompen (klein lekje, niets ernstigs) en de knoppenwinkel die het soms niet doet. Enkelen met ingelopen nokkenassen en eveneens enkelen met boite problemen. Dat laatste is dus geheel in BMW traditie :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dannyvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2016, 08:26
Woonplaats: Sinaai

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Dannyvl »

Een voordeel van de gsa tegen over de gs meer naft dus nog meer rijplezier . Ik heb mijne gsa nu 10 maand en 16000 km later nog altijd dik in orde doen dus .
Laatst gewijzigd door Dannyvl op 26 jan 2016, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door Geert_GS »

Al een GS LC gehad en nu de GSA LC.
GS LC was van 2013 met minder zwaar vliegwiel en was wat nukkiger in lage toeren.
Met de nieuwe GS(A)LC's is dat probleem van de baan.

Zoals al eerdere reacties vernoemd ken je nu al de eventuele problemen en ken je nu
ook al wel de voordelen.

Omdat er wat GS LC's te koop staan wil dat niet zeggen dat dit slechte moto's zijn.
Dit is dus een serieuze misvatting.

Mijn eerste GS was van 2010 en was dus een luchtgekoelde.
Superleuke motor.
Dan GS LC van 2013 was toch een verbetering op alle vlakken.
Nu de GSA LC en heb totaal geen spijt van deze aankoop.
Fantastische motor.

Je moet ook wel rekening houden dat het vernieuwde ESA systeem op de GS(A) LC's een serieuze
verbetering is t.o.v. de luchtgekoelde GS(A)'s.

Maak wat testritten,desnoods eens met de luchtgekoelde en dan met de
watergekoelde GS(A).
Je zal het verschil wel merken.

Maar dat hoefde ik al niet meer te zeggen want er zijn al genoeg personen die U dit
hebben aan geraden.

Je hoeft naar onze raad niet te luisteren en misschien hangt het ook af van Uw budget dat je er
aan wil spenderen maar dat zijn onze zaken niet...

Mvg,Geert
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door de Ron »

Ok, bedankt voor de reactie's tot hiertoe; ik deed al wel eens een testrit met de nieuwe RT, ik vond deze veel minder goed schakelen en een redelijk harde vering hebben, ook in de "comfort" stand. De versnellingsbak vond ik terug een hele stap achteruit, buiten de voelbare meer PK's was ik toch content om terug op mijn RT van 2010 te stappen. Alles kan ook te maken hebben met de nog maagdelijke km-stand van de testmotor. Van de nieuwe GS-lc hoor ik hier blijkbaar niets over slechter schakelen dan de luchtgekoelde modellen ...
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Rijervaring met de nieuwe GS-LC

Bericht door roadster »

slechter schakelen?
voor mij persoonlijk is het soms moeilijk om N te vinden bij stilstand en terugschakelen naar 1e bij het vertragen aan een verkeerslicht bvb lukt niet zonder 'kloink' tenzij je naar 1e gaat tussen 15 en 17km/h 8-)
dan is het alsof je door boter gaat met een heet mes
goed mikken is de boodschap :mrgreen:
R1200GS LC
Plaats reactie