ervaring 1200lt vs 1100rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
giannia
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2012, 12:34
Locatie: regio kortijk

ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door giannia »

Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe ride hier op het forum kan ik veel dichter bij huis een k1200LT kopen voor een mooie prijs.
Nu had ik graag geweten van LT rijders die met een RT gereden hebben wat ze er van vinden bij de overgang.
Ik vond de RT top heavy en redelijk zwaar van gewicht.
Van gewicht zit de LT nog meer volgens de specs maar hoe zit het met het zwaartepunt?
Hoe zit het met het baangevoel en bochtenwerk tegenover de RT?

Alle ervaring mag gedeeld worden,ik zit wel in het K gedeelte maar indien er mensen negatieve ervaringen hebben hoor ik het ook graag?

grts,
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door Nick »

Zwaartepunt van de LT bevindt zich net onder de benzinetank .... en dat voel je tussen de knieën. Je hebt dan ook wel een motor van 400kg tussen de benen. Dat verschil zit zowiezo ergens.
Niettegenstaande is het zoals met elke motor. Eens de koppeling los en de motor begint te lopen voel je van dat gewicht weinig. Bochten is werken. De motor stuurt niet echt vanzelfs, ... maar eens je hem gewoon bent raak je er ook makkelijk(er) mee overweg.

Reizen is geen probleem. Na een lege benzinetank stap je af zonder dat je gekraakt bent.

Verschil met de RT (spreek over 1150) is vooral de zee aan bagageruimte op het slagschip. Verder zijn beide motoren niet met elkaar te vergelijken. De rij eigenschappen liggen mijlen uit elkaar.

Na de LT had ik een Goldwing 1800 en toegegeven ... Die reed stukken makkelijker dan de LT. Het zwaartepunt ligt bij de Honda tussen de voeten, en dat voel je positief bij hevig bochtenwerk.

Wel opmerking dat ik aan alle motoren evenveel plezier had. Misschien mede omdat ik ze ook wel bewust kocht. Eerst uitgebreid lezen, dan testrijden, een eigen mening en gevoel vormen en dan pas beslissen voor wat je gaat.
Je moet geen RT of LT kopen omdat er BMW opstaat..., maar omdat het je volle keuze is. Koop hem niet omdat je vrienden dezelfde hebben en je wil meedoen bijvoorbeeld. Koop waar je zelf goed op zit, na rijpt beraad. (geldt voor elke motor trouwens ... )
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door WILBIKE »

Na mijn R1100RT kocht ik in 2001 een LT, een wereld van verschil...
Ik gebruikte mijn motor voor woon- werkverkeer maar ook voor vele, dikwijls lange, uitstappen. Met uitstappen bedoel ik meer dan 500 km per dag en dikwijls langer dan een week.
Een vriend van mij had een 1200 LT gekocht en een klein proefritje (samen met eega) deed me onmiddellijk de das om. Na ongeveer 90000 km verkocht ik mijn RT en ging over op de LT. Vermits ik dagelijks ongeveer 26 km autobaan deed voor mijn werk was de LT mijn beste kameraad na enkele weken. Rustig meegenieten met het verkeer en relaxt thuiskomen na een dagelijkse werkdag. Ik woon rond Antwerpen en werkte in de Kempen maar stilaan werd ook dit traject steeds drukker. Wanneer er dan gestart werd met de werken op de R1 kocht ik bij mijn tourbuffel een T-Max om mijn woon- werktraject vlotter (lees; beter tussen de files) te kunnen afronden. Kortom, in 2007 liet ik de LT na 100000 km over aan de dealer om terug met een 1200 RT van start te gaan... Er was toen geen volwaardige vervanger voor de LT en het nieuwe model 6-cilinder was nog niet op de markt.
Met de RT ging alles perfect zolang ik alleen reed, mijn vrouw zag meerdaagse reizen niet meer zitten en haakt uiteindelijk hiervoor ook volledig af. Voor mij was de 1200 RT fantastisch tot de software hier anders over dacht. Na verschillende defecten die uiteindelijk werden opgelost ( na uiteindelijk bijna alles werd vervangen wat maar kon) maar ik steeds naar de garage moest, en er geen oorsprong aan kon worden gegeven (oorzaak nooit gevonden) zag ik het niet meer zitten. Ik verkocht de RT omdat de einde garantieperiode in het zicht kwam en zocht een alternatief...
Waar je vraag om gaat wil ik het volgende antwoorden;
Indien je een motor zoekt om te reizen of lange afstanden wil rijden voor woon- werk moet je niet verzinnen. De LT geeft je alle comfort, weinig verbruik en een overvloed aan bagagemogelijkheden. Hij rijdt vlotter dan een Honda Goldwing (ook gehad om mee te reizen) en gaat gezwind door bochten en dalen. Je moet even aanpassen maar eens je hem door hebt moet er al een straffe motard zijn om je te kunnen bijbenen in eender welke regio (Onverhard daar zijn andere oplossingen voor gemaakt). Zwaartepunten zijn er om aan te passen, dit ligt vooraan onder de benzinetank maar daar blijft het bij, mijn ervaring is dat hij zich nooit verplaatst zelfs al rij je onderaan tegen het asfalt. In natte weersomstandigheden blijf je zo goed als droog en zijwind heeft bijna geen effect! Met passagier en volle bagage moet je al heel wat doen om meer dan 6 liter te verbruiken maar nog kom je relaxt op bestemming. Mij moet je niet overtuigen, mijn grootste fout, het verkopen van m'n LT. Hij gaat inderdaad iets anders door korte bochten maar neem het van me aan, niemand kan hem er gewoon uit rijden al is dit helemaal niet de opzet van deze machine. Een prachtontwerp al vindt niet iedereen het de mooiste maar smaken verschillen, toch...
Op 100000 km had ik alleen het rollager van het achterwiel dat defect is gegaan, voor het overige alle dagen pret maar met periodiek onderhoud bij officiële dealer. :grin:

Met vriendelijke groet,
Wilbike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
giannia
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2012, 12:34
Locatie: regio kortijk

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door giannia »

Ik koop geen moto om het logo of omdat vrienden etc...
In mijn familiekring zijn er een paar bmw rijders en ik heb altijd graag het model van de RT gezien.
De LT is natuurlijk nog mooier maar vroeger was mijn budget niet groot genoeg om een LT te kopen.
Na de rijschool waarbij ik met een yamaha 600 leerde rijden was mijn eerste moto mijn r1100rt.
Ik heb daar altijd graag mee gereden zowel solo al duo al duurde het een tijdje voor ik hem onder de knie had.
Toen heb ik hem moeten verkopen,maar nu wil ik terug rijden.
Zoals in het gezocht forum was ik terug op zoek naar een RT omdat ik voor mijn gevoel een LT nooit onder de knie zou krijgen(en ik een RT gewoon was).
Nu kan ik me nog niet tot de geoefende rijders categoriseren (4 jaar met de RT) maar ik zou mss dan toch de overstap naar de LT durven wagen.

Het enige waar ik me zorgen om maakte is dat we graag duo toeren(ja de zitting zal wel beter zijn voor de duozitter) maar we niet echt autostrade rijden maar liever tussen de open velden.
Ook ff optrekken tegen een snelheid hoeft voor mijn niet meer die tijd is gepasseerd :mrgreen:
De RT kon ik gemakkelijk na een tijdje in alle bochten leggen en ik denk dat dit niet zo makkelijk lukt met de LT?
Ook om het gewicht maak ik me iets zorgen om die bv te draaien in een klein straatje of ergens op een doodlopende weg(daarmee de vraag van het zwaartepunt).
Natuurlijk is het model van de LT stukken mooier dan de RT dus gaat mijn voorkeur toch naar de LT.

Ik zal even het seat gevoel gaan testen op de LT maar nog niet rijden gewoon even kijken hoe hij voelt tussen de benen en meest belangrijk of ik gemakkelijk aan de grond kan met beide voeten :lol:

Straks verslag :-)

grts
giannia
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2012, 12:34
Locatie: regio kortijk

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door giannia »

Zo goed als verkocht aan de LT :clown:
Hij is inderdaad lager dan de RT en is een echt cruiser model.
Toch direct een heel stuk meer tussen de benen dan de RT maar ik kan perfect aan de grond.
Als de testrit nu nog meevalt kan dit hem mss wel worden :lol: :lol:

grts
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door dbr »

Hoi,

Ooit eens in Frankrijk een stukje achter wilbike gereden, hij met de LT ik met een GS. ik denk dat je geen schrik moet hebben van het feit of je die LT in een bocht kunt leggen
Groeten,
Danny


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
R1200RT (2007) / Zumo 350
giannia
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2012, 12:34
Locatie: regio kortijk

Re: ervaring 1200lt vs 1100rt

Bericht door giannia »

hallo

ik ben niet echt bang om hem om te leggen in de bochten dat heb ik al begrepen :lol: en het rijden ook niet,eens je rijd rij je.
Maar met het zwaartepunt bedoel ik het volgende.
Mijn RT heb ik 1 keer zacht moeten neerleggen omdat ik iets te veel links of rechts overhelde bij stilstand.
Op een bepaald punt kun je hem niet meer houden en is het enige hem proberen zo zacht mogelijk neerleggen.
DE Lt is ong nog 100 kg zwaarder dus daar heb ik het meest schrik van en het draaien in bv een kleine straat (dus niet al rijdend maar al stapend en met de achteruit)
Ik heb vernomen van bv een pan rijder dat die daar geen probleem mee hebben omdat de motor zo laag zit dat deze bijna niet plat te leggen zijn bij overhellen.

grts
Plaats reactie