De laatste tijd heb ik regelmatig lucht op mijn voorrem. Niet veel maar het stoort me toch, zeker omdat die lucht er zonder reden blijkt te komen en ook omdat ik niet graag lucht in mijn remmen heb (for obvious reasons ...).
Met zelf ontluchten kreeg ik het niet echt goed dus dan maar bij de dealer laten doen. Dat ging wel maar na een maand was het weer van dat ...
Teruggeweest en de mechanieker denkt dat er een probleem is met de hoofdremcilinder. Ze hebben dan als eerste stap dat binnenwerk vervangen door zo'n revisieset in een poging mijn probleem op te lossen. 2 weken verder lijkt alles nog altijd in orde.
Nu, mijn probleem is dat ik april vorig jaar daar zelf al een revisieset in had gestoken omdat er soms remvloeistof lekte langs dat afdekkapje waar die plunjer achter zit. Daarboven komt nog dat, toen ik die moto in 2010 ofzo kocht, dat gebied rond dat afdekkapje en daaronder gecorrodeerd was door een remvloeistof lek en lang stilstaan. Ik heb dat toen opgekuist en die voorrem heeft mij tot een paar maanden geleden geen noemenswaardige problemen geleverd.
Volgens mij is er dus nog meer aan de hand en ga ik uiteindelijk weer lucht hebben. De volgende stap zou dan zijn om een nieuwe rempomp te steken. Ik heb mij laten vertellen dat dat redelijk prijzig is.
De remleidingen heb ik zelf bijna 3 jaar geleden vervangen door stahlflex, dat is een dikke 50.000km geleden.
Wat is jullie idee hier nu over? Heeft er iemand een idee wat het mij gaat kosten om zo'n nieuwe hoofdrempomp te laten steken? Zijn er nog andere punten waar het zou kunnen mislopen?
Zijn er nog andere alternatieven? Ik heb ooit eens op een beurs bij een stand (van Knalpot geloof ik) een doos tweedehands rempompen zien liggen maar ik weet niet of dat een slim idee is.
Doel van deze post en mijn vragen is eigenlijk eens wat andere meningen dan mijn eigen gedachten te horen. Het is een moto van over de 20 jaar, wat is de volgende kost als ik dit laat maken ... ik hoor een lager in mijn versnellingsbak lawaai maken, maar die hoor ik dan wel al 70.000km ... Vorig jaar had ik een barst in mijn karter maar dat lijkt toch dicht te blijven ... Motor heeft al 150.000km en zou meer moeten kunnen maar de laatste tijd komt er toch olierook uit mijn uitlaat als ik start na een nacht stilstaan op de middenbok. Tegenwoordig hoor ik precies ook iets tikken in de motor zelf, een distibutieketting ofzo? Kan daar speling op komen of slijten die geleiders? Die geleiders zijn nog niet zo heel lang geleden vervangen geweest dacht ik. Voor de rest rijdt die moto eigenlijk nog goed
Een andere 1100gs kopen kost ook niet zo veel meer tegenwoordig maar langs de andere kant ga ik voor deze niet veel meer krijgen ook al heb ik daar de laatste tijd kosten aan gedaan (nieuwe remschijven vooraan, binnenkort zadel laten herstellen, nieuw slot voor beide zadels en een reservesleutel die ze nu aan het bijmaken zijn). Dan hou ik die liever bij en zet ik die opzij voor een project later. Maar als ik dat doe, dan moet ik voor mijn madam een bibliotheek bouwen op zolder (belofte maakt schuld). Dan moet die zolder eerst opgeruimd worden en daar heb ik nu eigenlijk ook geen zin in