Battery
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Battery
Nameten op sluipverbruik of versleten batterij door te weinig Ah opslag.
Dat laatste kan je met een auto oplader meten , door uw batterij leeg te laten lopen op lichten.
Stel uw batterij is één van 19 Ah
Batterij is praktisch plat , sluit een batterijlader aan die geeft Bv 3,5 Ah aan en geeft na 2 uur 1,5 Ah aan en na 3 uur staat die op 0 Ah
dan zit er minder dan 10 Ah op en batterij is stuk( Ah capaciteit verminderd meestal door uitdroging ook al is het een gel of gesloten batterij)
Dat laatste kan je met een auto oplader meten , door uw batterij leeg te laten lopen op lichten.
Stel uw batterij is één van 19 Ah
Batterij is praktisch plat , sluit een batterijlader aan die geeft Bv 3,5 Ah aan en geeft na 2 uur 1,5 Ah aan en na 3 uur staat die op 0 Ah
dan zit er minder dan 10 Ah op en batterij is stuk( Ah capaciteit verminderd meestal door uitdroging ook al is het een gel of gesloten batterij)
BMW R1100R zonder KFR
Re: Battery
Versleten werk zeker ?
Ofwel sluipverbruik bij stilstand of probleem met alternator /laadcircuit.
Sluipverbruik is makkelijk te controleren: bij stilstand de +kabel (rode kleur normaal) van batterij losmaken en ampèremeter (stroommeter) in serie plaatsen. Kan met elke fatsoenlijke multimeter met een 10 A-ingang (wel controleren of de zekering van die ingang niet stuk is ! want dat is vaak het geval ).
Voor controle van alternator/laadcircuit de specialisten hier raadplegen
Jan
Ofwel sluipverbruik bij stilstand of probleem met alternator /laadcircuit.
Sluipverbruik is makkelijk te controleren: bij stilstand de +kabel (rode kleur normaal) van batterij losmaken en ampèremeter (stroommeter) in serie plaatsen. Kan met elke fatsoenlijke multimeter met een 10 A-ingang (wel controleren of de zekering van die ingang niet stuk is ! want dat is vaak het geval ).
Voor controle van alternator/laadcircuit de specialisten hier raadplegen
Jan
Re: Battery
Bedankt voor nuttige informatie.
Ga bij BMW dealer nog eens laten nachecken, maar heb dit in het verleden al eens laten doen en dealer vond geen probleem. Heb toen zelfs een nieuwe batterij laten monteren. Helaas herhaald zich het probleem telkens weer, vooral tijdens de winterperiode. Zou toch denken dat een BMW hier toch tegen bestand zou moeten zijn. Heb hem vooral gekocht om mij te kunnen verplaatsen naar het werk. Zijn de batterijen van deze motor dan zo zwak ???
Ga bij BMW dealer nog eens laten nachecken, maar heb dit in het verleden al eens laten doen en dealer vond geen probleem. Heb toen zelfs een nieuwe batterij laten monteren. Helaas herhaald zich het probleem telkens weer, vooral tijdens de winterperiode. Zou toch denken dat een BMW hier toch tegen bestand zou moeten zijn. Heb hem vooral gekocht om mij te kunnen verplaatsen naar het werk. Zijn de batterijen van deze motor dan zo zwak ???
Re: Battery
Over welk model gaat het?
Re: Battery
dagelijks +/-25 km enkel
nooit problemen met de batterij
tenzij na een paar jaar, "versleten" en aan vervanging toe....
nooit problemen met de batterij
tenzij na een paar jaar, "versleten" en aan vervanging toe....
Re: Battery
Vervang je bat. door een odyssey bij aankoop en normaal nooit problemen. Maar wat je vertelt lijkt naar verliesstroom.Alarm ,navigatie en extra lampen zijn dikwijls de boosdoeners .
Succes bij het doormeten .
Grt. Jo
Succes bij het doormeten .
Grt. Jo
Re: Battery
elke dag opladen is niet normaal!
mijne GSA LC staat soms 3 weken stil, zonder opladen, start perfect....
mijne GSA LC staat soms 3 weken stil, zonder opladen, start perfect....
I like my bike!!
Re: Battery
De TS schrijft wekelijks opladen, niet elke dag.
Elke week is evenwel ook niet normaal.
Elke week is evenwel ook niet normaal.
Re: Battery
als je alle dagen rijd dan laad die batterij genoeg op, 't is te zeggen...
verwarmde handgrepen, mistlampen, evt verwarmd jasje, stuurdoos,ABS sturing, benzinepomp,standaard verlichting, GPS, coyote ...
alarm bij stilstand...
't rare is dat je elke week moet laden en niet alle dagen, een batterij die slecht is die is dat ook op maandag en niet enkel op vrijdag.
mijn vraag is; waar ga je vanuit dat je moet laden, niet meer starten of echt heel moeizaam??
dat deze batterijen de twee dikke pistons wat moeizamer rondkrijgen in de winter is niet abnormaal maar zolang de motor start zou ik me niet direct zorgen maken...
By the way BMW heeft geen batterijen, ze kopen enkel batterijen in en verkopen ze in hun motorfietsen... ook een hawker of Odysey zal geen soelaas brengen als er iets niet klopt
verwarmde handgrepen, mistlampen, evt verwarmd jasje, stuurdoos,ABS sturing, benzinepomp,standaard verlichting, GPS, coyote ...
alarm bij stilstand...
't rare is dat je elke week moet laden en niet alle dagen, een batterij die slecht is die is dat ook op maandag en niet enkel op vrijdag.
mijn vraag is; waar ga je vanuit dat je moet laden, niet meer starten of echt heel moeizaam??
dat deze batterijen de twee dikke pistons wat moeizamer rondkrijgen in de winter is niet abnormaal maar zolang de motor start zou ik me niet direct zorgen maken...
By the way BMW heeft geen batterijen, ze kopen enkel batterijen in en verkopen ze in hun motorfietsen... ook een hawker of Odysey zal geen soelaas brengen als er iets niet klopt
Re: Battery
?degete schreef:Bedankt voor nuttige informatie.
Ga bij BMW dealer nog eens laten nachecken, maar heb dit in het verleden al eens laten doen en dealer vond geen probleem. Heb toen zelfs een nieuwe batterij laten monteren. Helaas herhaald zich het probleem telkens weer, vooral tijdens de winterperiode. Zou toch denken dat een BMW hier toch tegen bestand zou moeten zijn. Heb hem vooral gekocht om mij te kunnen verplaatsen naar het werk. Zijn de batterijen van deze motor dan zo zwak ???
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Battery
Heeft ondertussen mss een yuasa batterij gekocht waar nog een Honda aan hing....
Ik vermoed dat de TS in het weekend niet met de moto rijdt en dat die na 2 dagen stilstand 's maandags dan niet goed start. wijst idd op versleten batterij of een stroomverbruiker. Vaak de GPS voeding van sommige types als die rechtstreeks op de batterij staat. Ook alarmen durven dat wel eens te doen.
1ste wat je zou moeten checken is ofdat de batterij met draaiende motor nog goed bijlaadt, moet richting 14v zijn of er net over. Als dit niet ok is, probleem met batterij of alternator, massapunten etc...
Indien alles goed bijlaadt dan de batterij eens loskoppelen na goed opgeladen te zijn, opmeten en na een dag of 2 nog eens meten. Als de meting nagenoeg gelijk is zit het probleem in 1 vd aangesloten componenten. Als de meting veel verschilt zit het probleem toch in je batterij
Een batterij in rust zou iets van een 12.85v moeten hebben, alles onder de 12.5 is niet zo goed.
Ik vermoed dat de TS in het weekend niet met de moto rijdt en dat die na 2 dagen stilstand 's maandags dan niet goed start. wijst idd op versleten batterij of een stroomverbruiker. Vaak de GPS voeding van sommige types als die rechtstreeks op de batterij staat. Ook alarmen durven dat wel eens te doen.
1ste wat je zou moeten checken is ofdat de batterij met draaiende motor nog goed bijlaadt, moet richting 14v zijn of er net over. Als dit niet ok is, probleem met batterij of alternator, massapunten etc...
Indien alles goed bijlaadt dan de batterij eens loskoppelen na goed opgeladen te zijn, opmeten en na een dag of 2 nog eens meten. Als de meting nagenoeg gelijk is zit het probleem in 1 vd aangesloten componenten. Als de meting veel verschilt zit het probleem toch in je batterij
Een batterij in rust zou iets van een 12.85v moeten hebben, alles onder de 12.5 is niet zo goed.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Battery
Dacht dat je enkel zo kan zien of de cellen nog goed zijn ,het is goed mogelijk dat Ah stockage met 50% is verminderd en dat zie je niet aan voltage.Dirk Pauwels schreef: Een batterij in rust zou iets van een 12.85v moeten hebben, alles onder de 12.5 is niet zo goed.
Aan TS
Batterij leeg maken met lichten
Hang er gewoon een lader aan en wat die van Ah aangeeft is die aan het laden per uur tot die 0 ah aangeeft en tel al het Ah per uur bijéén.
Dat is wat uw batterij nog kan opslagen van Ah capaciteit.
Is simpel , heb zo al genoeg getest geeft 95% indicatie aan hoeveel batterij nog kan opladen.
BMW R1100R zonder KFR
Re: Battery
Of hij heeft z'n probleem opgelost en laat ons hier wat freewheelenDirk Pauwels schreef:Heeft ondertussen mss een yuasa batterij gekocht waar nog een Honda aan hing....
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: Battery
probleem is opgelost
https://www.youtube.com/watch?v=7pkDxQK3bDc" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=7pkDxQK3bDc" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR