K100RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

K100RS

Bericht door Buzz »

Zou een tweede motorfiets willen aanschaffen. Heb mijn oog laten vallen op een K100RS. Op het internet zijn er een aantal te vinden. Kilometerstanden variëren van 90000km tot 130000km. Prijzen liggen tussen 800 euro en 1200 euro. Betreft prijzen en kilometerstanden zijn deze naar behoren of overdreven ? Waar zou ik het best mijn aankoop doen ? Bij een motorzaak of particulier ? Historiek van onderhoud is telkens aanwezig. Zijn er grote kosten die er kunnen aankomen in het vooruitzicht betreft die groot aantal kilometers ? Wat feedback zou heel handig zijn en als er een paar K100RS rijders op het forum hier hun mening zouden kunnen mededelen, dat zou fantastisch zijn. Alvast bedankt voor de moeite.
wolfrider
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
Woonplaats: in de kempen
Locatie: antwerpen

Re: K100RS

Bericht door wolfrider »

Heb met een K100RT ( = zelfde motorblok ) vrij probleemloos 274d km gereden.
De kilometerstand mag dus geen probleem zijn :-) .
Samen met de K75 mijns inziens het beste wat BMW ooit gemaakt heeft.
Laatst gewijzigd door wolfrider op 19 jan 2015, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

Zit een beetje te wikken en te wegen betreft prijs, kilometerstand en toekomstige onderhoudskosten. Heb er op dit moment drie stuks op het oog :

1) BMW K100RS van het jaar 1986 met 91000 km, prijs 1100 euro, laatst onderhoud gehad op 90000 km( december 2008 ) en sindsdien 1150 km met gereden.

2) BMW K100RS van het jaar 1985 met 112000 km, prijs 700 euro, geen historiek van het onderhoud aanwezig jammer genoeg.

3) BMW K100RS van het jaar 1988 met 130000 km, prijs 825 euro, historiek onderhoud aanwezig en net zijn onderhoud gehad en nieuwe banden erop.

Rij nu zelf met een K1200S en jaarlijks moet deze binnen voor zijn onderhoud of op 10000 km. Omdat ik eerst aan mijn 10000 km onderhoudsbeurt zit gaat hij dus vroeger binnen elk jaar. Men heeft men verteld dat de smering, olie anderhalf jaar meegaat en dan moet die zeker binnen. Mijn redenering is dan als een oude motorfiets lang heeft stilgestaan of er geen onderhoudshistoriek aanwezig is dat ik een kleine onderhoudsbeurt zou moeten toepassen. Wat moet er in dat geval gebeuren betreft het onderhoud ? Heb gisterenavond al een werkboek gedownload van het internet hoe je alles moet doen en op welke intervallen de onderhoudsbeurten moeten geschieden voor deze oude maar betrouwbare motorfietsen. Heb ondertussen al gelezen dat deze gemakkelijk 300000 kilometer kunnen bollen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

Verbaasd mij een beetje dat er geen te vinden van jonger bouwjaar en minder kms? Prijzen rond de 1000€ a 1500€ zijn normaal, diegenen die meer vragen blijven er meestal mee zitten, er is zo goed als geen vraag naar dit type.
De beste was volgens mij de K100RS 16v en de opvolger de K1100RS. Al kan de K75 meestal meer kms aan zonder problemen, mss te maken met het wat lagere vermogen?

Ze zijn betrouwbaar en heel degelijk gemaakt. Nog echte BMW kwaliteit.

Qua onderhoud van moto's van die leeftijd, ga je de meeste problemen hebben met allerhande rubber onderdelen, die zullen verduurd of verhard zijn, zeker als ze lang stilgestaan hebben, bv inlaatrubbers, benzine leidingen, dichtingen etc...
zwakke punten zijn spiebanen boite en vooral vd cardan (indien niet op tijd gesmeerd), contactslot, bekabeling, koolborstels startmotor en alternator, vocht in tellers etc...

Indien de historiek niet bekend is, begin maar met een groot onderhoud. Vooral motorolie + filter, boite en pont olie, remolie, remleidingen vervangen, benzine en luchtfilter, bougies, kleppen checken en de geleiders vd distributie nakijken, spiebanen smeren, balhoofd en wiellagers nakijken, vering nakijken op lekkage etc....

Koop diegene waar de minste kosten aan zijn, want 5-600€ kosten heb je snel en dan is die goedkope moto niet meer zo goedkoop....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

Had ook al die gedachten betreft onderdelen en eventueel vervangingen. Op het internet vind je allerlei tips, video's en zoveel meer dat je het toekomstgericht zelf grotendeels het onderhoud kan verrichten. Denk dat ik veilig ga spelen en ga voor een K100 RS die net een onderhoudsbeurt heeft gehad en niet te lang heeft stil gestaan ... denk te gaan voor de K 100RS met de 130000 km. Is voor een project te starten en om te bouwen naar café racer. Weinig geld die 825 euro voor een K100 RS en als eerste project geen slechte start denk ik.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

Hou er rekening mee dat niets wat je kan kopen van caferacer spul zal passen, het is niet zoals bij een 2v boxer waar er heel veel voor te vinden is. Je zal alles moeten aanpassen. Maar dat is deel vd uitdaging natuurlijk.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

Dirk,

Als ik zou overgaan tot aankoop van een tweedehands motorfiets in Nederland, wat moet de verkoper doen om er voor te zorgen dat de verkoop kan doorgaan en ik de nodige documenten heb ( dewelke moet ik overhandigd krijgen ) voor de export.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

Buzz schreef:Dirk,

Als ik zou overgaan tot aankoop van een tweedehands motorfiets in Nederland, wat moet de verkoper doen om er voor te zorgen dat de verkoop kan doorgaan en ik de nodige documenten heb ( dewelke moet ik overhandigd krijgen ) voor de export.
Enkel zien dat je alle delen vh inschrijvingsbewijs hebt, vervolgens moet je naar de douane, dan krijg je een roze inschrijvingsaanvraag en daarmee naar de verzekering.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: K100RS

Bericht door K1200GT »

PS: er staat er eentje in Duitsland, zij het voor een pittige prijs: http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik ben waarschijnlijk van de oude tijd, maar een K100RS is het mooist imho als hij volledig origineel is!)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

K1200GT schreef:PS: er staat er eentje in Duitsland, zij het voor een pittige prijs: http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... ORT&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik ben waarschijnlijk van de oude tijd, maar een K100RS is het mooist imho als hij volledig origineel is!)
die zal netjes blijven staan aan die prijs, tenzij de verkoper 1100 bedoelde..... sommigen zijn voor niets beschaamd :roll:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: K100RS

Bericht door Wiedewa »

Heb zelf nog 'n K1100rs te koop staan met 3 grote koffers.
Er staan nu 169.000km op, het blok is 2jaar geleden gewisseld, dat had er pas 46.000km.
Wil er graag 1500 Euro voor hebben, maar de prijs is bespreekbaar.

mvg Nico
MG Breva 850
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

@ Nico : verleidelijk maar mik toch op een K100 en heb geen ervaring met het verwisselen van motorblokken op moto's. Is dit gebeurd bij een erkende dealer ? Foto's mogen altijd door gestuurd worden.

@ Dikr : bedank voor de link, tof beestje zo te zien, maar helaas buiten mijn prijsklasse, maar toch bedankt want had er niet aan gedacht om in duitsland even te snollen naar tweedehands moto's. Wat denk jij Dirk een oude motorfiets met een nieuw blok eronder, vragen naar miserie of is dit zekerheid als het bij een erkende dealer is geschied.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

blok met minder kms eronder is prima toch? uiterlijk speelt geen rol want het is toch om om te bouwen. de 1100rs is wat verder doorontwikkeld dan de 100. het is ook geen classic die matching nrs moet hebben, dus ik heb er geen probleem mee.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Re: K100RS

Bericht door jo »

beste,

Ik heb zelf een k1100 rs gehad gedurende 11j.
Voor de prijzen die je vermeldt moeten er ook 1100 rs'n te vinden zijn.
Ik kreeg hem maar moeilijk verkocht en heb er uiteindelijk 1500€ voor gekregen. bouwjaar 94 en 86000km op de teller. Abs versie en 3 koffers.
Zij die er meer voor vragen blijven er meestal mee zitten of moeten lang wachten op een koper.
In 2012 verkocht ik mijn exemplaar.
Weinig last mee gehad.
Wat na te kijken valt is of hij lekt achteraan het blok waar de cardan begint. De dichting kost misschien maar 5€ maar de uren maken het toch een reparatie van 1000€ omdat meestal ook de koppelingsschijf best vervangen wordt.
Bij de RS is een vettige kuip vaak een goede aanwijzing dat je prijs hebt.
Het is een zwak onderhoudspunt van de k's denk ik.
Verder een zeer betrouwbare motor die hoge km aantallen aankan.
Veel vermogen maar een gooi en smijtfiets is het niet. Ik schafte een 1150gs aan ter vervanging en zou toch niet meer terug willen.
Alpenpassen zijn aan de k niet echt besteed en lange bochten en autowegen zijn toch eerder zijn biotoop.
Vermogen ben ik nooit tekort gekomen en rond de 5.5l/100km is hij best zuinig. De gs drinkt meer.
Olieverbruik is er vaak wel en wordt door bmw een beetje als normaal beschouwd.
Flat Twin Power

Re: K100RS

Bericht door Flat Twin Power »

Ik kan beamen wat jo zegt. Heb 5 jaar en 80.000 km met een K 1100 RS gereden waarvan 4 jaar met een zijspan er aan, tot een automobilist het nodig vond om mij in de gracht te doen belanden.
Mijn kinderen zaten er in toen het gebeurde. Hij was te herstellen maar ze durfden er niet meer in. Ik heb hem dan verkocht aan een garagist die er ondertussen nog steeds mee rijdt.
Heeft nu +200000 km. Hij is ook van 94. Ik heb er weinig problemen mee gehad. Verbruik zonder zijspan was 5.5, met zijspan rond de 7.
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

Binnenkort fiere eigenaar van een K100RS met 130000 kilometer op de teller, binnen twee weken mijn nieuw beestje gaan halen en lekker opknappen en ombouwen naar café racer. Motorfiets goed gecontroleerd en staat technisch perfect in orde. Ga de kuip er volledig afhalen en starten. Heb wel een vraagje ... midden de jaren 80 bracht BMW de K100 basic uit, past de cover van de radiator van de K100 basic op de K100RS zonder problemen ?
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

Buzz schreef:Binnenkort fiere eigenaar van een K100RS met 130000 kilometer op de teller, binnen twee weken mijn nieuw beestje gaan halen en lekker opknappen en ombouwen naar café racer. Motorfiets goed gecontroleerd en staat technisch perfect in orde. Ga de kuip er volledig afhalen en starten. Heb wel een vraagje ... midden de jaren 80 bracht BMW de K100 basic uit, past de cover van de radiator van de K100 basic op de K100RS zonder problemen ?
Het is dezelfde partnr voor de radiator dus zou moeten passen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Buzz
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:30
Woonplaats: 9550

Re: K100RS

Bericht door Buzz »

Dirk,

Heb ooit eens op het internet een website ontdekt om onderdelen te vinden voor mijn K 1200S. Specifieke website waar men kan nagaan welke deel er bestemd is voor elke BMW. Nu je spreekt over partnummer dat deze dezelfde is, kan je even link doorsturen waar ik dit kan vinden ?
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K100RS

Bericht door Dirk Pauwels »

Buzz schreef:Dirk,

Heb ooit eens op het internet een website ontdekt om onderdelen te vinden voor mijn K 1200S. Specifieke website waar men kan nagaan welke deel er bestemd is voor elke BMW. Nu je spreekt over partnummer dat deze dezelfde is, kan je even link doorsturen waar ik dit kan vinden ?
http://www.realoem.com/bmw
bij archief kijken
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: K100RS

Bericht door gTa9000 »

Zonder de /bmw erbij, denk ik? http://www.realoem.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna meteen de 7 laatste digits van het chassisnummer ingeven, dan hoef je niks meer te zoeken maar zit je meteen juist:

Afbeelding
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Plaats reactie