Zumo 220 dood?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Zumo 220 dood?

Bericht door Motard de l'Allier »

Gisteren bij het terug rijden naar België, valt Zumo 220 uit.
Terug willen opstarten maar valt steeds terug uit.
Hard reset willen uitvoeren, Zumo 220 start op, maar bij het opladen van de kaarten (groene balkje op 1/4) terug hetzelfde.
Dit al een 10 keer geprobeerd, steeds noppes.
Batterij is 100% opgeladen. Batterij er ook eens uitgehaald, maar geen resultaat.
En nu ??
Moet er wel bij vertellen dat de Zumo 220 het laatste jaar soms niet wilde opstarten, soms verscheen er een volledig wit scherm.
Haalde toen de batterij er eens uit en nadien verliep alles probleemloos, eerste tekenen van blokkeren?

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door alfa »

Heb een zumo 200 en heb dit ook al eens gehad en ja, alles eens uitéén halen was het probleem opgelost.
Doe nooit een update omdat ik de gegevens dubbel in map heb staan.(met juist de gegevens die ik nodig heb)
Soms maak ik het toestel leeg en installeer de gegevens opnieuw en blijkt die altijd sneller te werken dan een Garmin update.
Omdat ik veel rommel uit gegevens eruit heb gezwierd .(vb; alle talen, soort vervoermiddel enz.)
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door aantzeetje »

denk dat de firmware corrupt is. als diegene waar je hem gekocht hebt iets weet over hoe je de 220 "geforceerd" moet instellen kan die er nieuwe firmware opzetten.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door MrGPS »

Ik zou in ieder geval eens proberen wat er gebeurt als het apparaat externe voeding heeft; een accu kan ook kapot gaan immers.

En anders wellicht eens een 'grote beurt' geven: http://www.mrgps.nl/kennis/geef-je-garm ... ote-beurt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Motard de l'Allier »

Ik heb de Zumo al eens aangesloten op externe voeding, hij start op, is kaarten aan het opladen
en valt uit, start nadien vanzelf op met zelfde resultaat, en dit wordt herhaald keer op keer tot
ik de externe voeding afschakel dan blijft hij uit.
Heb het toestel in 2011 bij Moto 2000 gekocht, zal er deze week eens binnenspringen, hopelijk
kan hij me verder helpen.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door MrGPS »

Als ik het zo lees: goede kans dat een hard reset het probleem oplost. Kun je eenvoudig zelf; kwestie van het scherm rechtsonder ingedrukt houden tijdens opstarten: zie ook https://www.youtube.com/watch?v=g9h9QtWWedk" onclick="window.open(this.href);return false;
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Dirk Pauwels »

Kijk ook eens naar de usb aansluiting, de mijne heeft daar regelmatig wat contactcleaner nodig anders flipt die ook....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Motard de l'Allier »

@ Mr GPS: Heb hard-reset gedaan, maar blijft steken bij het opladen vd kaarten en valt uit.
@ Dirk: mini USB blijkt ok te zijn.

Ik heb deze week langs de winkel geweest, en die vertelde bij het aansluiten op zijn pc dat het intern geheugen
beschadigd is. En dat Garmin geen herstellingen meer doet aan een Zumo 220.
Dan zelf maar een mail gestuurd naar Garmin, vandaag antwoord gekregen.
Garmin ondersteund of hersteld een Zumo 220 niet meer, kan ook niet meer geruild worden met een ander toestel :-(
Wat nu? Intern geheugen dat beschadigd is, kan dit hersteld worden en zo ja door wie?

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door aantzeetje »

Heb je ooit een back-up genomen van heel het toestel met het tooltje van JaVaWa? Indien ja, back up terug zetten. Indien nee, brute pech denk ik. Voor wie hier mee leest en nog geen back up genomen heeft, dringend doen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Polleke G »

Wat je ook eens moet proberen,hang dat toestel eens 24 uur aan de thuislader,kan zijn dat de interne batterij niet/voldoende is opgeladen(deze laadt enkel op aan de thuislader)
dan kan hij ook geheugen problemen krijgen.
probeer het je weet maar nooit
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door alfa »

Polleke G schreef:(deze laadt enkel op aan de thuislader)
Mijn Zumo 200(zelfde type enkel minder opties) laad volledig op aan motor.
Wat ik wel al heb meegemaakt is vergeten het beschermkapje op stekker van gps te steken en met regen was die draad op zeep .
Op het eerst gezicht was het onmerkbaar en dacht dat het aan gps lag.
BMW R1100R zonder KFR
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door MrGPS »

Motard de l'Allier schreef: Wat nu? Intern geheugen dat beschadigd is, kan dit hersteld worden en zo ja door wie?
Geheugen kan inderdaad kapot gaan, en dan is, helaas, al snel sprake van totall-loss... De dagwaarde van een goed functionerende Z220 zou ik schatten op 75 a 100 euro.. Denk dat het moelijk is een reparatiedienst te vinden die hier iets mee kan en, zo ja: dat de kosten als snel te hoog zullen zijn.

Wat ik zeker nog zou proberen is of, na koppeling aan de PC windows wellicht meldt dat het toestel fouten kent en voorstelt dat te herstellen. Werkt ook dat niet dan wordt het tijd de schakelaar om te zetten naar aanschaf van een nieuwe c.q. gebruikte zumo 550 of 660. Mede door de komst van de nieuwe zumo's is het occasionaanbod vrij ruim. Mocht je die kant op gaan, lees dan ook nog even op http://www.mrgps.nl/tips-bij-aanschaf-v ... ands-zumo/" onclick="window.open(this.href);return false; waarop te letten.

Met een beetje geduld moet het lukken een zumo550 met lifetime update aan te schaffen voor 150 euro, en dan is dat een betere keuze dan je 220 voor 75 euro te laten repareren. Sorry!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door alfa »

Als er één punt is dat zeer goed is aan type 220 is zijn GPS signaal ontvangst .
Wij hebben eens samen gezeten met 4 types 660 en 3 types 550 in woning en ontvangst van die toestellen was minder dan de 210.
Is een simpel maar degelijk toestel .
BMW R1100R zonder KFR
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Polleke G »

alfa schreef:
Polleke G schreef:(deze laadt enkel op aan de thuislader)
Mijn Zumo 200(zelfde type enkel minder opties) laad volledig op aan motor.
Nee,deze laadt enkel de batterij op die dient om het toestel zonder voeding laten te werken,er is nog een tweede batterij,de inwendige batterij(geheugen)en die laadt enkel op aan de thuis lader
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door J@n »

Polleke G schreef: Nee,deze laadt enkel de batterij op die dient om het toestel zonder voeding laten te werken,er is nog een tweede batterij,de inwendige batterij(geheugen)en die laadt enkel op aan de thuis lader
Dus volgens jou 'ziet' de Zumo een verschil tussen de 5v die hij via de USB stekker op de moto krijgt met de 5v die hij thuis krijgt.
Ik denk het niet. 8-)
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door Polleke G »

J@n schreef:
Polleke G schreef: Nee,deze laadt enkel de batterij op die dient om het toestel zonder voeding laten te werken,er is nog een tweede batterij,de inwendige batterij(geheugen)en die laadt enkel op aan de thuis lader
Dus volgens jou 'ziet' de Zumo een verschil tussen de 5v die hij via de USB stekker op de moto krijgt met de 5v die hij thuis krijgt.
Ik denk het niet. 8-)
Jazeker, dat is een gekend probleem,zo heb ik er al een paar kunnen helpen
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door alfa »

Polleke G schreef:
J@n schreef:
Polleke G schreef: Nee,deze laadt enkel de batterij op die dient om het toestel zonder voeding laten te werken,er is nog een tweede batterij,de inwendige batterij(geheugen)en die laadt enkel op aan de thuis lader
Dus volgens jou 'ziet' de Zumo een verschil tussen de 5v die hij via de USB stekker op de moto krijgt met de 5v die hij thuis krijgt.
Ik denk het niet. 8-)
Jazeker, dat is een gekend probleem,zo heb ik er al een paar kunnen helpen

Geloof ik niks van en is onlogisch.
Via USB en pc kan je intern geheugen bewerken en "ook" batterij opladen.
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zumo 220 dood?

Bericht door aantzeetje »

das juist en niet juist tezelfdertijd. Afhankelijk van welke pc/laptop/merk geeft de USB een andere ampèrage bij dezelfde 5V (ergens tussen de 500mA en 1A). Dus dat van die thuislader is te proberen. Beter nog als je der eentje hebt die meerdere aansluitingen heeft en dus zeg maar boven de 3A voedingsstroom kan leveren. Door de hogere "stroom boost" kan hij der misschien door komen?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie