Reisverslag : De Mont

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 0

We moeten er eens tussenuit.
Niet te lang, niet te ver, niet te spectaculair. 'Gewoon' zal deze keer al goed genoeg zijn.
4 dagen op zwier met 't brommerke.

Een bezoek brengen aan Parijs. Er staat daar iets al jaaaren op mijn verlanglijst om te bezoeken.
Door naar De Mont (Saint Michel) om daar even de toerist uit te hangen en dan terug via Normandië, waar er ook nog iets op mijn verlanglijst staat te blinken.
Maar bij dat laatste weet ik nog niet of ik het ga terugvinden, dan weet ik nog niet of ik er binnenraak en moest dat al lukken, dan weet ik nog niet of ik er alleen binnen durf.
Bon, we zien wel. Alleen reizen heeft ook z'n charmes.

Ik ben alleen benieuwd of er op zo'n solo-tocht veel te gebeuren valt, of dat er veel te vertellen/schrijven gaat zijn.
We zullen maar af en toe een fotoke trekken zeker, zodat we een back-up plan hebben.

Vanaf morgen te volgen...
©Echt he !
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2015, 08:40
Woonplaats: Fantasyland

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door ©Echt he ! »

:cyclopsani:
ik hou al een één oog open op een leuk reisverslag.
veel plezier tijdens je solotrip !
may the horse be with you.
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Prince »

Geniet er van ! Hoop laatste week april ook Normandie te doorkruisen. Je verslag is dus meer dan welkom.
A Saint has a past... a Sinner has a future...
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door YOwan »

P-man schreef:Een bezoek brengen aan Parijs. Er staat daar iets al jaaaren op mijn verlanglijst om te bezoeken.
dan terug via Normandië, waar er ook nog iets op mijn verlanglijst staat te blinken.
Maar bij dat laatste weet ik nog niet of ik het ga terugvinden, dan weet ik nog niet of ik er binnenraak en moest dat al lukken, dan weet ik nog niet of ik er alleen binnen durf.
Hoi Pieter,

Ik zal alvast met plezier je verslag volgen (en de fotokes ook hé !)
klein gokje Parijs : begraafplaats père lachaise ?
klein gokje Normandië : WO II-onderzeebootbasis Lorient ?

Have fun !...
grtz, Johan
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Owla Johan,

Toch wel close. Ben ik zo doorzichtig aan 't worden ?

Parijs : effectief een kerkhof, maar dan enkele 10tallen meter onder de grond. De catacomben van Parijs dus.
Normandie : Nope, je gokje is wat teveel uit de buurt van 'mijn regio'. maar hierdoor heb ik er alvast een nieuwe 'te onthouden locatie' bij. Hartelijk bedankt.
In Normandië ga ik op zoek naar een groot oud kloosterdomein, met wat grote gebouwen, een verloederd park, inclusief een kerk. Zo verlaten als het maar kan (vorig jaar toch, maar toen ben ik niet binnen het domein/gebouwen geweest...)

:-)
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door YOwan »

P-man schreef:Ben ik zo doorzichtig aan 't worden ?:-)
Nee hoor Pieter, maar ik weet dat je graag onbetreden paden euhhh, betreed (LOL)
En die twee staan bij mij toevallig ook nog ergens in een to-do lijstje...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Dag 1: Herent tot Parijs (FR) – 2 april

Wat een start van de dag. Heel goed uitgeslapen, lang en rustig ontbeten, een verse sjat koffie, toastjes met goei boter. Dan nog wat al babbelend met mijn vrouw aan de ontbijtafel blijven plakken. En nog een koffieke graag. En hey we hebben nog paaseitjes. Verdikke, het middaguur komt al dichterbij. We zullen de motor maar eens gaan bepakken. Cool, een camionette van de één of andere verfkwast staat netjes voor de garagepoort geparkeerd. Terwijl ik ritmisch met mijn hoofd op de zijkant van het blikken voertuig staat te beuken, komt de kwast buiten en mompelt dat hij zeker binnen het kwartier hier niet meer zal staan. Ik twijfel even tussen een 8e tas koffie of het wegnemen van zijn amandelen, maar nog lichtjes suf van mijn hoofd-camionette-contactsport ga ik maar voor de rustige aanpak. Allé kom, verzet uw anonieme rijtuig een dikke halve meter, dan kan ik net met mijn brommerke buiten en kan jij uw anonieme ververijen in alle rust verder zetten. Zwijgend kruipt de kwast achter het stuur en rijdt 30 cm vooruit. Wat gaan we nu hebben…? M’n oogjes blinken al van de nakende pret (of van de koffie, dat kan ook). Daar gaan we ons nu eens niet druk in maken si. In plaats daarvan gaan we eens kijken hoe stevig de camionette-verf is, nadat ze in contact gaat komen met een aluminium motorzijkoffer. Doeme, ik geraak erdoor zonder schraaptechnieken.
Een halfuur nadien is de motor geladen, de camionette verdwenen en vertrek ik twee uur later dan voorzien. We zullen onderweg wel wat tijd inhalen zeker. Deze eerste dag was ik toch al van plan om hoofdzakelijk autostrade te nemen. Het is middag en de catacomben van Parijs zijn toch open tot 20u. Dat zal nog wel lukken zeker ?

Ik ben nog geen half uur onderweg, als ik merk dat de temperatuur niet zo overeenkomt met de anders uiterst preciese en correcte voorspellingen. De noodzakelijke stop om er een laagje bij aan te doen, wordt wijselijk uitgesteld tot aan de halverwege pauze. We hebben al genoeg tijd verloren deze ochtend. Twee uur na vertrek, sukkel ik toch tot op de parking van de noordpool om een warme tas vloeibare teer te drinken en om alles bij aan te doen wat in de zijkoffers steekt. Voila se, dat is al beter. Nog een geluk dat ze in Frankrijk geen snelheidslimieten hebben op de autostrade. En behalve aan de grensovergang, is er ook nauwelijks verkeer te zien, dus met uitkijken voor andere weggebruikers moet ik me ook al niet bezighouden.

De eerste peage is het volgende obstakel en weer een aanslag op de reis-tijd. Net geen twintig minuten sta ik voor een gesloten bareel. De kaartjes-insteek-machine moet mijn eerder gekregen ticketje niet hebben. Er ontstaat een file van geduldige chauffeurs achter mij, die rustig hun motor uitzetten en gemoedelijk aan hun stuur beginnen prullen of knabbelen. Ik ben ondertussen naarstig met mijn helm op de zijkant van de machine, kopstoten aan het uitdelen, als de bestuurder van de auto achter mij uitstapt en vraagt of hij me kan helpen. Aha, heb jij iets beters om op deze machine te meppen ? Hij toont me echter braaf waar ik het ticketje in moet steken. Maar het ding werkt ondertussen niet meer. Laat ons eens op de help-knop duwen. Minuten later begint de machine te praten tegen mij, maar ik versta er met mijn helm aan geen jota van. Alle lampjes van de machine gaan uit en een seconde later floepen ze terug aan. Nu zal het wel gaan, hoor ik de machine zeggen. En inderdaad. We zijn weer vertrokken.

Tegen een 4uur kom ik aan het hotel aan, duik in stadsflaneerkledij en trek naar de catacomben. Pfieuw, daar staat ook een lange rij te wachten. Ik tel 956 wachtenden voor mij. Ik tel ze nog eens na om zeker te zijn en trek dan rechtstreeks naar de garde aan de ingang. Bonjour monsieur, Zou het nog haalbaar zijn voor vandaag denkt u ? Waggel, twijfel, grimas. Ik denk het niet, komt er voorzichtig uit. De laatste mogen binnen om 7uur en de wachttijd is meer dan 2.5uur.

Nondeju, nog een obstakel dus.

Terug naar het hotel en vervang de stadsflanerkledij door motorflaneerkledij. Het is ondertussen beginnen miezeren (was ook al niet voorspeld), dus gaan we maar eens Parijs verkennen met de motor. Ik las hier eerder een tip, dat het kerkhof van Pere Lachaisse ook wel de moeite waard is. Hiervoor is een GPS natuurlijk een geweldige uitvinding en ik sta snel aan de ingang van het kerhof. Nog net op tijd om de poort te zien toegaan en iemand de sleutel te zien omdraaien.

Nondeju, weer een obstakel.

Chance dat ik aan de balie van het hotel nog een stadskaart had meegegritst. Welke haltes kan ik nog inbouwen in onze sightseeing-tour? Bon, ik vind er nog wel enkele, maar in de druilerige regen is het plezier er wel snel af. Nog ergens een café bezoeken en dan maar terug naar het hotel. De eerste dag is mooi begonnen. We hebben toch weer iets meegemaakt. Morgen doe ik poging n° 2 voor de catacomben. Ze gaan open om 10u en ik ga daar al van 7uur staan. Ni met mij zulle. We zijn nu hier, om die dingen te gaan bezoeken.

Nu ik eraan denk… is dat nu niet in Zwitserland, dat ze geen snelheidslimieten op de autostrades hebben ?

Of is het nu Duitsland?

Ik begin te twijfelen.

En lap, ik krijg een accès interdit van dit etablissement, om foto's op te laden.
dat zal dus voor morgen zijn.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Wiedewa »

Pieter,

Prachtig verslag...
Je verteld het gewoon of je het zelf aan het doen bent, geweldig :grin:
Dank voor het delen van de foto'kes en reis, het zet je aan het denken, maar dat wil ik ook :shock:
MG Breva 850
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Koppel!! »

P-man schreef:... de bestuurder van de auto achter mij uitstapt en vraagt of hij me kan helpen. Aha, heb jij iets beters om op deze machine te meppen...
Schitterend, simpelweg ROFLOL :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

En hopla,
we zijn op grondgebied van ' De Mont'. De motor is al uitgeladen en de kamer goedgekeurd.

Rap even de foto's van gisteren de wereld insturen. Een douche nemen. En dan gaan we iets eten en een avondbezoek aan de Mont brengen.

Het dag-verslag zal voor straks zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door YOwan »

Pieter,
Naast het weer levendige verslag, ook weer erg knappe foto's...
Vooral de laatste foto : het lijkt wel of ge GSA-botten aanhebt, inclusief mistlichten... :lol:
Kijk uit naar het vervolg (zal dat dan morgen opt werk wel lezen :wink: )
Hou het voorzichtig hé, grtz Johan
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Dag 2: Parijs tot De Mont (FR) – 3 april

Nu krijgen we de laatste kilometers naar de eindmeet, toch geen regen zeker! En ik had omwille van een lekkere 16°, al veel laagjes uitgedaan onderweg. Het pak is wel waterdicht, maar de regen doet de in- en externe temperatuur flink dalen. In het pak daalt het tot diepvriestemperaturen, buiten het pak blijft het hangen op de ijskastinstellingen. Enfin, gevoelsmatig dan toch. De B&B is snel gevonden met Svetlana’s electronische rijassistentie en uitladen gaat nog sneller. Jaja poppemieke, bedankt voor uwe B&B-uitleg, maar toon me toch maar snel m’n kamer en vooral de douche. Ik ga me eerst wat opwarmen met warm water. Wat zeg je? Neen bedankt, ik kan mijn rug nog zelf wassen. Binnen de vijf tellen sta ik in de douche en mijn mama wist me vroeger te zeggen, als ze het over temperaturen had, dat het geen kwaad kan zolang het pijn doet. Awel het deed pijn. Seffens me nog goed insmeren met brandwondenzalf. Was me da heet water !

Maar eerst het begin van de dag. Gisteren wist de catacomben-garde me te zeggen dat je quasi altijd 2 uur wachttijd moest in rekening brengen. Oftewel omdat de wachtrij zo lang is, oftewel omdat de deuren nog niet open zijn en je vooraan wil staan als het open gaat. We moesten nog van Parijs tot aan de Mont raken, dus ik koos voor de vroege shift. Effe rekenen. Opstaan om 6u45, ontbijt vanaf 7u, een goei 15 minuten eten, dan 15 minuten wandelen tot aan de ingang. Dan zijn we daar om … heu … kwart na 10? Neen, een controle op het rekenmachientje geeft 7u30 aan. Dat is 2u30 wachten op straat? Mon dieu. Maar dan ben ik zeker bij de eersten, denk ik zo. Om 7u05 trek ik met veel zwier de deur van de ontbijtruimte open. Pikkedonker is het daar nog. Maar ik hoor iemand verdwaasd Franstalig gebrabbel prevelen. De nachtgarde/ontbijtmaker ligt daar in een hoekje in een fauteuil met een fleecke over zich, te knorren. Je m’excuse, meen ik te verstaan. En nog iets in de trant van, geef me 10 minuten en het zal hier klaar zijn. Oei, mijn timing is al naar de knoppen door het tweede agendapunt van mijn strak schema. Ik trek dan maar terug naar mijn kamer om de 10 minuten af te tellen. Ik verlaat uiteindelijk het hotel rond een 7u45. Ik ben benieuwd of er al mensen staan wortel te schieten aan de ingang.

Toch niet. En ik had gerust een klein uur langer kunnen slapen. Zolang duurt het voor de eerstvolgende idioot achter mij komt staan en ik niet meer allen hoef te wachten. Geweldig weeral. Maar vanaf dan komt de Parijse wachtrijpopulatie tot leven. Tegen openingsuur staan er weer exact 956 mensen aan te schuiven. Ik mag als eerste naar binnen. Tegen dat ik 30 meter via een éénmansbreed wenteltrapje naar beneden ben gewalst, ben ik al zo zat als een orgel. En ik had graag foto’s getrokken met een vaste hand, want het is hier èn donker èn luguber. En ik ben moederziel alleen. Ik snap er niets van. Hoe kan dat nu? Er walste er verschillenden mee met mij op de wenteltrapdraaimolen en nu zie of hoor ik niemand meer. Een ondergronds kerkhof is niet echt de beste plaats om verloren in te lopen, denk ik zo. Misschien veborgen camera of een scene uit een horrorfilm? Ach niet getreurd, we stappen verder. We zien later wel waar we uitkomen. 6 miljoen liggen er hier begraven. Enfin, begraven. Netjes gestapeld zal beter omschreven zijn. Speciaal sfeertje hier beneden. Op de 45 minuten dat ik er rondzwerf, kom ik totaal niemand tegen. Niemand. En ik heb zelfs getreuzeld om wat foto’s te trekken. Dan kom ik aan deel twee van de wals en sta pardoes terug buiten. Nog even verplicht mijn rugzak openen, om aan de garde te laten zien dat ik geen staartbeentje van iemand heb meegegritst en trek terug naar hotel. Tijd om de drukte van Parijs te verlaten en deel drie van de wals in te zetten. Maar deze wals, op een bochtig traject, is er eentje dat ik liever doe.

En was het nu de moeite waard ? Awel, ik weet het niet. Na alle avonturen en tijdsreizen om er binnen te geraken, was het een kleine ontgoocheling. Reken ik dat niet mee, dan moet ik wel toegeven dat het echt wel een speciaal ‘iets’ is.

Allé juu, want we hebben nog 350 km te doen om aan de Mont te geraken en het is al 11u30. Ik had een quasi perfect horizontaal traject in elkaar geflanst, zonder autostrades. En we gaan ons daar aan proberen te houden. Mede door de afwezigheid van veel dorpen en door een smetteloos asfalt waar zelfs motoren zonder vering comfortabel op zouden rijden, lukt het om dit op een namiddag af te haspelen. De streek was me ongekend en nu ik ze achter de rug heb, kan ik enkel maar zeggen dat ze perfect aansluit bij de sfeer van het voorwoord van dit verslag: het hoeft niet altijd spectaculair mooi te zijn om ervan te kunnen genieten. Gewoon mooi is soms al goed genoeg. En zo goed als overal mag je tegen 90 km/u doorflaneren. Dan schiet het ook nog eens lekker op natuurlijk. Nauwelijks verkeer op de baan, picknicken aan een vijver, per toeval een architectonisch bizar Duitse 2e WO begraafplaats tegenkomen, allemaal simpel zaken die een trip wat extra kruiden geven.

Zonet een restaurant gaan bezoeken. Een dikke pint gedronken. Een wandeling gemaakt naar de verlichte Mont en een rustig kort ritje naar de B&B. Nog een tas thee gemaakt, de PC open gezwierd en wat getokkeld op het klavier..

Rustig de dag afsluiten, noemen ze dat.

Tot morgen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 05 apr 2016, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door GSrijder »

Altijd tof om te lezen en leuke foto's erbij. Yep, de schrijfstijl heeft iets. Jammer voor het visuele aspect dat de dochter niet mee is :mrgreen:
Kun je er je werk niet van maken?
Reisreporter bij M&T of dergelijke :-)
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Man in Black »

Dat Duitse WOII kerkhof zijn wij vorig jaar ook tegengekomen, van daaruit kon je de Mont al zien.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door RBee »

Die linker schedel is wel erg verschoten van uwe flits. :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
janvn
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2016, 15:30
Woonplaats: bertem

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door janvn »

P-man,
er zijn er blijkbaar die er dezelfde gedachten op na houden (reactie i.v.m. m&t)
ik kijk uit naar de rest van het verslag...deze keer mag ik het niet tegenlezen...spijtig genoeg...
geniet ervan met volle teugen en wees voorzichtig...
ps den halve m&t staat vol met uw verslagen...

greets
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Dag 3: De Mont tot Les Loges (FR) – 4 april

Machtig goed geslapen. Het ontbijt is ook al een verbetering tegenover le tres p’tit dejeuner en Paris. En dat allemaal voor de helft van het Parijse budget. Maar ik zal toch weer blij zijn, als ik op de motor zit. Per toeval flikker ik mezelf op het bekende WO II traject ‘Le Voie de la Liberte’. Patton’s belangrijkste bevoorraadingslijn van WO II, van Normandië naar onze Bastogne. In totaal een goei 1200 km. Een mooie traject! Vermoedelijk was Patton ook een motard, dat kan niet anders als je het traject in ogenschouw neemt. En even per toeval ben ik er ook terug van vanaf. Er staan enkel bornes (betonnen rood-witte paaltjes) langs de weg, die aangeven dat je nog steeds op La Voie zit, maar verder is er geen juiste-richting-markering. En plotseling zijn er geen markeringen meer te vinden. Ze zullen er nog wel staan hoor, maar ik zit gewoonweg niet meer op de in ’47 aangemaakte toeristische route. De wegen zijn er kwalitatief een beetje op achteruit gegaan, maar absoluut niet van die orde dat de vering er moeite mee heeft. Het is enkel door de vergelijking met gisteren, dat we iets kritischer zijn geworden.

Ik merk dat er weer flink wordt opgeschoten op deze mooie banen die nauwelijks worden afgeremd door dorpen die de snelheidslimieten naar beneden halen. Er zijn trouwens bijna geen dorpen die je passeert. Die liggen netjes enige kilometers naast dit traject. Lintbebouwing? Nooit van gehoord hier. Dus na enkele uren in het zadel activeer ik plan ‘freewheelen’, want er is toch marge genoeg. Voor mij betekent dit, dat de deur openstaat voor alle mogelijke interessante bordjes die aangeven dat er iets te zien is. Ik begin dus willekeurig een groot kriskras patroon richting noord-oosten te rijden. Soms is er iets te zien, soms stoppen de wegaanduidingen er gewoon mee, zonder dat het doel werd gevonden. Ik word geregeld naar het hol van Pluto gestuurd, maar evenzeer kom ik terecht in het hol van Goofy of in de dikke darm van Mickey Mouse. Het voordeel is dat de streek mooi is en dat ik tijdens deze mini-escapades moederziel alleen rond snor.

Tot in Bayeux gaat het op deze manier verder. Daar wacht een terras met middageten en een openbrekende zon. Vanaf dan gaat het richting de kust om ergens onderweg het verlaten domein te zoeken. Le Grand Seminaire van Sommervieu. Ergens rond het jaar 1500 uit de grond gestampt, om dan rond de jaren 2000 dienst te doen als opvang voor ‘arme’ mensen. Arm in de betekenis van letterlijk arm, arm aan levensdoel, arm aan levensmoed, aan een thuisbasis en ga zo nog maar wat verder. Maar tegen 2009 of zoiets waren de uitbaters mee afgezakt in het armenstatuut. Het ding onderhouden koste bakken geld. En dus staat het leeg. Wonder boven wonder vind ik het ongelooflijk snel, maar een ingang vinden waar ik eveneens de volgeladen motor en helm en vest, onbeheerd kan achterlaten is een ander paar mouwen. Met de auto gaan zo’n manouvers toch stukken eenvoudiger. Na 10 minuten rondknodderen heb ik er genoeg van en ga over tot het inroepen van plaatselijke hulp. In mijn beste Frans en met m’n meest schaapachtige gezicht vraag ik aan de uitbaatster van een winkel, vanop welke plaats ik het beste wat foto’s kan trekken van het domein. En wat blijkt? Het domein is eerder dit jaar gekocht door een inwoner van het dorp. 30 hectaren grond, omgrachting met water, drie gebouwen met ongeveer 150 kamers èn daarbovenop nog een basiliek. En neen, hij heeft er geen commerciële plannen mee. Het ligt er ondertussen nog altijd onaangetast bij. Maar ik heb de sleutel van de poort, zegt ze als kers op de taart.

Die kan ik je echter niet geven. Dat zou niet correct zijn hé. Ze wil me wel zeggen hoe ik best in het domein raak. Ook goed poppemieke, we zijn flexibel vandaag. Dus ik volg haar instructies en laat met een klein hartje de volgeladen motor met alle bagage en mijn helm ergens aan vastgeklikt, achter in een doodlopend veldwegje. Ik wandel landbouwveld n° 1 over, dan door een klein bosje en kom aan de rand van veld 2 (tevens de grens met het domein). En wat dan…? Dan begint het te regenen natuurlijk. Na 5 minuten zijn mijn motorlaarzen 15 maten groter geworden en zijn ze verdubbeld in gewicht. Nog eens enkele minuten later begint het te glibberen onder mijn voeten en doe ik alle moeite om het fototoestel zo droog mogelijk te houden. Ik hoor iemand roepen en stop met stappen (ploegen is beter gezegd). Ik luister vanwaar het komt en versta duidelijk wat er wordt bedoeld. Ik besluit maar te luisteren naar mijn schreeuwend innerlijk geroep, om er een eind aan te maken. Deze moeite is er ‘wat over’ vind ik. Vol modder sta ik na een tiental minuten terug aan mijn motor, die mij vierkant aan het uitlachen is. Loslaten Pieter. Je kan niet alles hebben in het leven. Ik geef m’n vehicle een shop tegen z’n schenen, zodat ie stopt met lachen, trek de rest van de motoroutfit aan en verlaat Sommervieu. Ondertussen valt de regen met bakken uit de hemel. Voordeel van dit alles, is dat mijn motorlaarzen gaandeweg hun normale schoenmaat teruggespoeld krijgen. Na een kwartier is het gedaan met gieten, ben ik terug proper, komt de zon er weer door en is mijn glimlach terug tevoorschijn getoverd.

Ik fluister Svetlana in haar elektronisch oor dat ze nu even voor de snelste weg naar de B&B mag gaan. Een uur later bedank ik haar vriendelijk en neem op een steenworp afstand van het einddoel zelf het traject in handen. Eerst nog een terrasje doen aan de kust. En mezelf trakteren op een pannenkoek.

Als ik nadien aankom aan de B&B, start er wederom een regenfront. Net te laat, ik ben op tijd binnen. Een babbel met de uitbater en een drankje (zelfgemaakte cider) later, ben ik gesetteld en klaar voor hun avondeten. Ik blijf nog wat natreuzelen tot dat de man des huizes me komt zeggen dat het precies gedaan is met regenen. Ahaa. Dat wil evenzeer zeggen dat ik een poging ga doen om een zonsondergang vanop de kustlijn te gaan begluren.

En wat voor één. Parijs had al een proper nacht-uitzicht. De Mont had dat gisteren ook. En nu vandaag nog zo’n avondmoment. Volle bak genieten. Zelfs al is het maar solo deze keer… De volgende motorreis in augustus gaat Meen terug mee op stap en dan hebben we ook al enkele visuele weerkundige speciallekes op de lijst staan.

Maar dat is voor later. Ondertussen zit ik terug in de B&B, knutsel ik wat woorden bij elkaar, selecteer wat foto’s en ledig (solo) de volgende fles cider, die je volgens de brouwer ‘moet’ drinken uit een bolle koffietas.

Dus doe ik dat maar hé.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 05 apr 2016, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Lukas »

Geweldig geschreven wederom. Foto's navenant.
Dat idee van de zelfontspanner ga ik pikken (of is er stiekem toch iemand mee).
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Dag 4: Les Loges tot Herent – 5 april

Gisterenavond kreeg ik al versgemaakt eten-wat-de-pot-schaft van de B&B dame en deze ochtend was opnieuw alles zelfgemaakt. Allemaal delicieuse dingen. Goede start van de dag.

Nadien heb ik het dubieuze idee om de man des huizes mijn luisterend oor in bruikleen te geven. En hij wil het niet meer terug geven. Ik doe ondertussen rustig verder mijn motorkloffie aan. Nog zo’n dubieuze beslissing, want na 15minuten is de interne oven klaargestoomd voor sauna gebruik. Ik houd me vast aan het idee dat ik het hierdoor op de motor evenlang warm ga hebben. Want het is hier weer pokkefris, daar buiten in de grote wereld. Ik mijmer weg tijdens zijn speech, probeer uit te rekenen hoeveel kilometer ik nog te doen heb, hoeveel benzine daarvoor nodig gaat zijn, dommel weer even in slaap, word verschrikt wakker omdat je nu eenmaal niet al staande kan slapen en dan merk ik een hapering in zijn verbale waterval. Een opening dus. Ik neem die onmiddellijk ter harte en neem beleefd mijn uitgeleende oor terug. Karren maar.

Na 15 minuten valt de sauna uit en nog eens 15 minuten later heb ik het terug koud.

Ondertussen is het bochtige parcour achter de rug en zijn we aangekomen aan de ‘nationales’. De weg wordt kaasrecht en deint vrolijk op en af. Minder vrolijk daarentegen, is het gesteld met de lucht boven mij. Donkere wolken smelten samen tot een vormeloze grijze massa. Saaisaaisaai. Na een uurtje wordt het eindelijk daarboven al veel minder donker. Spijtig dat deze oplichting gepaard gaat met het moment dat ik mijn zonnebril afneem. Goed bezig Pieter.

Tijd om de autostrade op te zoeken, in de hoop dat het er 100 kilometer verder, wat beter uitziet. Tegen de middag zoek ik heil in een warme tas koffie en daag het lot uit door te voorspellen dat de zon erdoor gaat komen. Voor zekerheid trek ik (weeral) het laatste laagje bij aan. Uitdagerijen lopen meestal niet goed af hé.

Ditmaal is het lot me goed gezind. De zon komt uiteindelijk grote schoonmaak houden met de weerbarstige wolken. Ik krijg rillingen van de opwarming. Dus terug richting nationales, dat rijdt net wat aangenamer. De laatste halte komt nabij. Volle zon, geen enkel laagje gaat uit, terras op het stadsplein van Cambrai en een warme drank. Om een beeld te schetsen: De rest van de meute loopt hier in een licht pulletje rond.

Nog een 150 kilometer autostrade en het zit er weer op. Eigenlijk een beetje te kort. Een beetje te koud ook. Welgeteld 2 reizende motards kwam ik tegen. De rest wacht op beter weer.

We hebben het toch maar gehad. Goed tot rust gekomen en ervan genoten. En dat was de bedoeling ook.

‘De Mont’ is over & out.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 06 apr 2016, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door roadster »

wij vonden het ook te kort 8-)
R1200GS LC
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door YOwan »

roadster schreef:wij vonden het ook te kort 8-)
idd...
toch leuk dat je de zon vandaag mee naar Leuven hebt gebracht !
Welkom terug...
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door P-man »

Ivm de zon naar Leuven : graag gedaan :-) , maar ik kon haar niet bijhouden. De regen is achterna gekomen en ondertussen ook gearriveerd .
Ivm de zelfontspanner versus een stiekeme duo : Tja. Ditmaal niet. En omdat ik graag wat figuren in een landschap op foto zet, ben ik noodgedwongen om mezelf op te offeren als zo'n randfiguur. Ik sta toch liever aan de andere kant van het toestel hoor.
Volgende keer dus Meen meenemen of een annonce'ke uitschrijven...

Volgende week volgt er nog een verslag.
Bart DB
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:28
Woonplaats: 9100

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door Bart DB »

Ik denk dat mijn buurvrouw weer de politie gaat bellen. Wat te luid gelachen, vrees ik. Veel van de situaties zie je zo voor je.
Heb ook de verwarming wat hoger moeten zetten en daarbij nog een laagje toegevoegd. 't Was nodig.
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag : De Mont

Bericht door GStephen »

:thumbright:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gesloten