Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 1, donderdag 3 september 2015

Afbeelding

Afbeelding
Zoals gewoonlijk start ik de vakantie als volgt: burning down the motorway.

Tegen 8u20 ben ik vertrokken.
Het weer is schoon, er is weinig wind en de rit verloopt al bij al vlot.
Enkel voor Lille heb ik een beetje van een file.

In plaats van rond Parijs te rijden, ga ik er nu dwars door. Ik heb wel veel chance: er is namelijk een manifestatie van de Franse boeren, maar ze passeren allemaal langs de andere kant, waar het dan ook strop zit met tractoren alom.

Ook voor Bordeaux word ik geconfronteerd met wat vertraging.
Tegen 19u15 kom ik in Tarbes aan.
De bergen spelen spelbreker: ze houden de wolken tegen en af en toe is er wat gedruppel. Daarom is het besluit snel genomen om 2 nachten te boeken in het Première Classe hotel.
Afbeelding


Dag 2, vrijdag 4 september 2015

Afbeelding

Tegen 9u30 vertrek ik voor een ritje zonder bagage in de bergen.
Maar ik heb pech, want telkens ik boven de 1000m kom, zit ik in de mist. :-x
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zeer gevaarlijk, vooral met die koeien en geiten. Op d’een duur zie ik in elke donkere vorm een koe. Best dat er weinig verkeer en weinig fietsers zijn.

Afbeelding
De extra verlichting, die ik heb doen installeren net voor de reis, bewijst al zijn dienst.

Ondanks de mist, besluit ik toch naar Gavarnie te gaan en een blikje te werpen op de Cirque de Gavarnie.
Gelukkig heb ik mijn huiswerk gemaakt, want vanaf 10u is de toegang tot de cirque vanaf het dorp afgesloten voor gemotoriseerd vervoer. Dus wanneer ik verder wil rijden, word ik tegen gehouden door een stadsbeambte die vanuit het niets tevoorschijn kwam gesprongen.
“Waar gaat u naartoe?”
Zonder aarzelen antwoord ik dat ik naar de verderop gelegen camping wil, waarop hij me zonder probleem verder door laat rijden.
Wanneer je in het dorp reeds moet parkeren, dan heb je wel nog een ferme tippel voor de boeg.
Aan de camping zet ik de brommer mooi aan de kant naast een zitbank. Helm in de koffer, rugzak aan en vanaf hier is ’t te voet te doen.

Afbeelding
Gemotoriseerd vervoer is vanaf hier zeker verboden.
Door mijn pak zweet ik als een rund. En door de hoogte raak ik snel buiten adem.

Dit is wat ik zou moeten zien:
Afbeelding
Helaas zie ik enkel dit. Er valt zelfs een buitje. Niettemin is het toch wel indrukwekkend.
Afbeelding

Omzeggens in de Cirque vind je dit hotel:
Afbeelding
De uitbater mag natuurlijk wel met de wagen tot hier rijden. Moet best wel interessant zijn, met de krappe haarspeldbochten en de bij momenten zeer smalle doorgangen tussen de rotsen door.
Afbeelding
Afbeelding
Bij deze raad ik dit dus ten zeerste aan. :thumbright:

Terug aan de moto, zie/hoor ik 2 Nederlandse oma’s op de bank zitten. Wanneer ze horen dat we dezelfde moedertaal hebben, word ik aan een spervuur van vragen blootgesteld.” Van waar kom je? Ben je hier alleen? Waar ga je naartoe?” Enz, enz…
Zijzelf zijn, zoals zovele hier, bedevaarders naar Lourdes. Vandaag is hun “vrije dag”.
Wanneer ze aanstalten maken om wat verder te wandelen, geven ze me de helft van hun niet aangesproken lunchpakket mee. :-)

De vlakbij gelegen Cirque de Troumouse laat ik door de mist voor wat ze is.
Dus direct naar de Col du Tourmalet, waar ik mij beperk tot de obligate foto.
Afbeelding

Ik wilde hier ook es naar de Pic du Midi de Bigorre gaan, maar het weer heeft daar dus anders over beslist. Jammer. :-|

In Bagnères-de-Bigorre zoek ik de minder gefrequenteerde baantjes op richting Lourdes.
Afbeelding
Afbeelding
Goed dat er weinig of geen tegenliggers zijn.

Op de Aire Panoramique de la Croix Blanche doe’k nog een klapke met 2 Britse wandelaarsters. Geregeld moet ik op mijn tong bijten wanneer ze de uitspraak van een dorp of stad in de buurt compleet verkrachten. :lol:
Net zoals de 2 oma’s vonden zij het ook vreemd dat ik alleen op stap was. Tja, wat moet ik daarop zeggen? Awel ja, da ’k dat niet erg vind en da ’k niemand even zot vond om samen met mij deze uitstap te doen.

Afbeelding
Belvédère zijnde heb je een mooi zicht op het Fransche hinterland.

Daarna is het door Lourdes terug richting hotel, nog efkes naar de supermarkt proviand inslaan voor morgen en een goeiedag gaan zeggen bij McDonalds om dan vroeg onder de wol te kruipen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 3, zaterdag 5 september 2015

Afbeelding

Tegen 8u15 ben ik al op de baan. Het weer is nog altijd niet fameus: op de hoogtes is het friskes en hier en daar is de mist nog aanwezig.

Afbeelding
In Frankrijk zijnde moet ik ook rekening houden met lange stukken voorzien van verse “gravillons”.

Ergens op de weg kruis ik het pad van een wel zeer vlotte Renault break. Gelukkig dat ik erachter bleef. Toen hij na een endje raggen een bocht inging is ie wel hard in de remmen moeten gaan wegens een koppige koe die niet van de weg afwilde.
Nog later bij het beklimmen van één of andere col zie ik een hoopje midden op de weg liggen. Pas wanneer ik vlakbij ben zie ik dat het een hond is die daar doodgemoedereerd ligt te slapen. Drukke weg quoi. :roll:

Afbeelding
Geregeld passeer ik door zeer bosrijke streken.
Afbeelding

Op de Col de Port kom ik te midden een treffen van Porsche fanaten.
Afbeelding
Afbeelding

Hoe dichter bij de grens, hoe meer de zon van de partij is.
En eenmaal over de Col de Casa is er zelfs bijna geen wolkje meer aan de hemel.
Afbeelding

Tegen 15u30 kom ik in het hotel Nordic aan in El Tarter in het midden van een huwelijk. Komiek zicht: wij in ons motorkloffie en zij in avondkleding. :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Schoon hotel. De eigenaar verzamelt oldtimers waarvan er een aantal in de lobby staan.
Deze foto’s zijn van hun website.

’t Is nog vroeg dus rap mijn boeltje in de kamer dumpen en eens gaan zien naar een uithoek van Andorra: Port du Rat.
Afbeelding

Dus over de Col d’Ordino om dan de CG-3 te nemen naar El Serrat. Verderop, na een aantal haarspeldbochten, gaat die over in de CS-380.
Afbeelding

Helaas kom ik opnieuw van langs om meer in de wolken terecht. :-x
Afbeelding
Voorbij de parking van het ski station van Ordino-Arcalis gaat de weg over in een makkelijk te berijden brede piste.

Op het einde kom je aan een parking en zie je dit:
Afbeelding

Sinds mensenheugenis is er een passage tussen deze vallei en de vallei van Vicdessos aan de Franse kant. Halverwege de jaren ‘50 waren er de plannen om dan ook hier een grensovergang voor gemotoriseerd vervoer te maken.
In de jaren ’80 is men dan begonnen met niveleringswerken aan Franse zijde en de aanmaak van een tunnel aan deze zijde. Deze is nu een 200tal meter diep.
Echter wegens hevig protest van de streekbewoners zijn de werken stop gezet.
In 2005 heeft men nog eens geprobeerd om het project nieuw leven in te blazen, maar opnieuw liet de plaatselijke bevolking weten dat ze de voorkeur gaven aan de natuur.
Aan de praat geraakt met een (alweer) Nederlands koppel. Zij waren hier al heel de dag van het mooie weer aan het genieten. Shows how much luck I had. :roll:

Probleem:
Afbeelding
het is minstens 30 km terug naar Ordino en… :silent:
Afbeelding
Uit ervaring weet ik dat de boordcomputer bijzonder accuraat is.
Oplossing: daar waar mogelijk met de motor uit naar beneden sjezen.
Verschillende vreemde blikken in mijn richting gezien :eye: . De eerste elektrisch aangedreven GS?

In Ordino is er een ware opstopping en ik rij de verkeerde kant op. Pas wanneer ik de GPS terug tot de orde roep, merk ik dat ik de opstopping moet vervoegen. De banen zijn hier niet van de breedste. Gelukkig zijn er weinig tegenliggers en dus kan ik rustig maar gestaag vooruit filteren naar het eerste beste benzinestation. Daar leer ik van de uitbater dat de opstopping te wijten is aan één of ander festival met MTB’s.
Na aan deze hoogdringende nood voldaan te hebben, slaag ik erin om net op tijd terug in het hotel te arriveren.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door gTa9000 »

:thumbright: Keep up the good work! Met wat geluk rijd ik er in mei/juni in m'n eentje ook naartoe (alle passen van de Pyreneeën). Dit is zéér leuk om te lezen.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 4, zondag 6 september 2015

Afbeelding

Met 10 moto’s starten we iets na 9u30 met de rondrit. Ondanks de grootte van de groep is alles goed verlopen.
Zondag zijnde heb ik een lunchpakket aangevraagd in het hotel. 8 € voor een witte boterham met ham en kaas, een flesje water, een sinaasappelsapje, chocomelk en een appel. Het zal dus ook bij deze ene bestelling blijven voor de rest van de week. Goed verdiend voor die mannen. :twisted:

Op de Col de Casa is het mistig en moeten we opletten voor de runderen die op stap zijn.

Afbeelding
Tegen 12u komen we ergens op de route een aantal clubleden tegen en genieten samen van het zicht.

Afbeelding
Met zo’n bende is een plaatselijk terrasje rap volzet.

Afbeelding
Afbeelding

In de route zit er de GI-402. Een baantje waar de ene korte bocht overgaat in de andere. Allemaal te pakken in 2e versnelling. Samen met Hendrik, Gert en Hugo dit schier eindeloze stuk afgeragd. Een echte aanrader mocht je in de streek zijn. :thumbright:

En geen kik van de Heidenau’s. Indrukwekkend! :-o
Ze cuppen wel ferm, dus de rest van de rit heb ik wat rustiger aan gereden.


Dag 5, maandag 7 september 2015

Afbeelding

Afbeelding
De zon geeft vollen bak en er is geen wolkje aan de hemel.

Vandaag is’t een ritje aan de Franse kant van de Pyreneeën, dus opletten voor de verschillende wegdekken.

Tot iets na Saburdac op de D8F blijf ik bij de groep. Maar aan de kruising met de D3 sla ik eerst links af, terwijl de rest de weg rechts verder volgt.
Ik ga eerst eens gaan kijken naar de Col de Pause. Het betreft een weg die doodloopt tot net op de grens met Spanje.

Afbeelding
De wegwijzer zit wel goed onder het groen. Zeer populaire bestemming quoi. :roll:

Afbeelding
Halverwege verandert de weg in een makkelijke piste.

Afbeelding
Aan de col loopt de piste nog verder naar de grens, maar helaas mag je niet verder met gemotoriseerd vervoer. Ik beperk me dus tot een kort wandelingetje in de omgeving.

Afbeelding
Afbeelding
Alleszins een locatie waar mooie wandeltochten kunnen gemaakt worden.

Afbeelding
Afbeelding
De klim naar de grens.

Ondanks de zijstap kom ik terug op de voorziene route nog andere clubleden tegen.
Afbeelding

Afbeelding
Etang de Lers

In Ax-les-Thermes pik ik terug met “mijn” groep aan die net gedaan hadden met een koffie te drinken in hetzelfde etablissement waar we ook deze morgen waren gestopt.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 6, dinsdag 8 september 2015

Afbeelding

Zoals de voorbije dagen vertrekken we weer laat.
Afbeelding
Ferme bende é. En toch verliep dat vlot, want iedereen reed op zijn eigen tempo.

Afbeelding
Zicht op Andorra la Vella.

Op weg naar de grens met Spanje hebben we wel te maken met een file en met automobilisten die ons maar weinig plaats gunnen om voorbij te filteren.
Ook in Sue d’Urgell moeten we wat aanschuiven. Eenmaal dat gepasseerd, hebben we de baan terug voor onszelf.
Bij de beklimming van de eerste col merkt Luc (Sultan) dat hij net aan de voorziene afslag voorbij is gereden. Wanneer hij zijn GSA op de smalle steile weg wil keren, gebeurt het onvermijdelijke. Niets ernstigs aan de hand: er is geen verkeer en hij heeft zijn brommer mooi kunnen neerleggen. Maar in plaats van te wachten op onze hulp probeert hijzelf de moto terug recht te zetten. Ondanks het feit dat hij het goed aanpakt (met de rug tegen de moto, door de knieën en opheffen) krijgt hij toch een verschot in de rug. Terstond laat hij de tweewieler terug vallen en met een van pijn verwrongen gezicht gaat hij languit op de grond liggen. Natuurlijk moeten er dan auto’s arriveren. Dus met vereende krachten wordt de moto rechtgericht en aan de kant gezet, terwijl Luc met knarsende tanden en ondersteund door anderen ook naar de kant hobbelt. Met veel moeite hijst hij zich terug in het zadel en rijdt heel voorzichtig verder. Ik kan me niet meer herinneren of hij de volledige rit heeft uitgereden of rechtsomkeer heeft gemaakt terug naar het hotel.

Afbeelding
Een nadeel is dat in deze prachtige streek een koffiepauze niet makkelijk te vinden is. Daar waar er een cafeeke is, zit die al vol met andere clubleden. Iets voor de middag vinden we er dan toch ééntje en hebben er direct dan ook een broodje bij genomen.

Na de pauze volgt de C462 naar Solsana. WAT EEN DROOMBAAN! Een echte aanrader!
In Solzana zelf moeten we de weg op naar de Col de Jou. Verderop staat er echter een politiewagen met de zwaailichten aan en een agent ernaast. Direct hebben we allemaal hetzelfde gedacht: ze hebben ons zien vlammen en nu krijgen we de rekening. De politieman meldt echter dat de baan is afgesloten wegens een ongeval. Hendrik vraagt of het met een moto was, maar de agent ontkent.
We moeten dus dezelfde weg terug. Niemand die daar echter over klaagt.
In een tunnel heb ik wel een schrikmomentje wanneer mijn achterwiel plots wat kwispelt, maar later blijkt dat bijna iedereen dat had.
Verderop kruisen we een depanneur die een Nederlandse Ducati aan het vast sjorren is. Op de flank zijn zware krassen te zien. Je kan hier inderdaad makkelijk wat overmoedig worden op deze baantjes.
Daar waar we terug op de route kunnen aanpikken in Cambrils, is er een restaurant waar we een drankpauze inlassen.
Tijdens die pauze komt Franky aan met het slechte nieuws dat Oswald een zwaar ongeval heeft gehad. Net dat ongeval waar wij deze ommetoer voor moesten doen.
Blijkbaar is hij uit de bocht gegaan, tegen een auto gebotst en onder een 2e terecht gekomen.
De terugrit naar het hotel is dan ook in een bedrukte sfeer verlopen. :-|
’s Avonds hebben we dan vernomen dat hij op slag dood was. Chris, zijn echtgenote, werd door naaste vrienden en de organisatie bijgestaan. Ze stond er echter direct op dat al het voorziene gewoon moest verder lopen.
Niettemin verliepen de hierna volgende dagen toch wat ingetogener.


Dag 7, woensdag 9 september 2015

Afbeelding

Rustdag.
Ik heb nog getwijfeld, want in de namiddag is er karting voorzien (heb ik nog nooit gedaan).
Toch besluit ik de omgeving wat te verkennen.

Na wat inkopen te hebben gedaan, rij ik eerst terug naar de Port du Rat. Het is nu veel beter weer en ik kan dus ten volle van de omgeving genieten. Ik zie echter wel een halo rond de zon…
Afbeelding
Eén van iconische landmarks van Andorra.
Afbeelding

Afbeelding
Op de heenrit kruis ik auto’s die zijn uitgerust met camera-armen en op de parking verderop staan goed afgedekte en door de productiecamions afgeschermde voertuigen.
Afbeelding
Zelfs met de telelens slaag ik er niet in om te zien welke wagens hier op film worden vast gelegd.
Gelukkig dat ik dat wel wilde doen, want tegelijkertijd merkte ik dat de camelbak in de rugzak is gelekt, waar ook de dslr zat… Net een catastrofe voorkomen.

Afbeelding
Mooi zicht op de piste.

Afbeelding
Aan de tunnel parkeer ik de moto en wandel wat rond. Ik raak snel buiten adem wat niet verwonderlijk is want het is hier dicht tegen de 2.000 meter.

Afbeelding
Het enige gemotoriseerde voertuig dat verder mag rijden naar een hogerop gelegen restaurant (op 2.552 meter hoogte).

Afbeelding
Dit is het dichtst dat ik bij het naambordje van de Port du Rat ben geraakt.

Afbeelding
Daarna ga ik naar Os de Civis, een Spaans dorp die via asfalt (de CG-6) enkel via Andorra kan bereikt worden. Je kan er ook aan de Spaanse kant via een piste geraken, maar dan moet je wel over een 4x4 beschikken. Die piste ga ik dus in omgekeerde richting verkennen.
Afbeelding
Afbeelding
Bij momenten is die best wel moeilijk.

Afbeelding
Onderweg moest ik zelfs langs twee hekkens .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dat allemaal compleet legaal!

Over het volledige traject heb ik geen één ander voertuig gekruist.

Afbeelding
In Civís kom ik terug op asfalt.

Afbeelding
Dan terug Andorra binnen op weg naar Tor, nog zo’n Spaans dorp die enkel via de CG-4 kan bereikt worden.

Afbeelding
Langs de Pic Alt de la Copa.

Afbeelding
Letterlijk op de grens gaat de weg over in piste, maar gezien het uur laat ik die voor wat ze is en keer terug naar het hotel.

Ik ben net op tijd voor de groepsfoto.
Al bij al een geslaagde dag.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 8, donderdag 10 september 2015

Afbeelding

Afbeelding
Het regent.
Afbeelding
Afbeelding
Perfecte dag om het vloeiend rijden zonder veel remmen terug aan te scherpen.
Voor derest is er niet veel plezier aan. :no:

Afbeelding
Pas in Tremp is het droog en kunnen we zelfs buiten op een terras een broodje in het zonnetje eten.
Veel mensen hebben door het weer rechtsomkeer gemaakt of hebben de verkorte versie afgelegd.

Afbeelding
Op de N260 dreigen de wolken van langs om meer.

Afbeelding
Vorig jaar ben ik hier ook gepasseerd, maar had er toen niet aan gedacht dat ik hier ook langs ben gekomen in 2009.
Vooral Shulty moet dat herkennen. ;)

Afbeelding
En voorwaar de bank met onze grafitti staat er nog. :razz:

Afbeelding
Net dan is het opnieuw beginnen regenen en bij momenten zelfs heel hard.

Terug in Andorra krijgen we de kans om de (regen)pakken te laten drogen onder een waterig zonnetje.

Afbeelding
Zicht op Ordino.


Dag 9, vrijdag 11 september 2015

Afbeelding

Vandaag is het de feestdag van Catalonië. En dat is eraan te zien: overal zie je de Catalaanse vlaggen, de wegen zijn bijzonder druk en in de bossen zijn er veel mensen paddenstoelen aan het plukken. ’t Is dus opletten geblazen.
Op één baantje door een natuurgebied na hebben we alle andere wegen reeds in de voorbije dagen doorkruist.
Dit bewijst dat er niet veel wegen zijn in deze streek, maar degene die er zijn, zijn wel de moeite waard.

Afbeelding
Af en toe een dorp als een adelaarsnest op een heuveltop.

Afbeelding
Of in een mooie vallei zoals Gósol die er nog altijd even mooi bij ligt zoals vorig jaar. Lelijke valleien bestaan hier trouwens niet. :wink:

Terug op het hotel ga ik samen met Hendrik, Bert, Eric en Dieter gaan carten.
Dieter en Bert waren bloedsnel. Ik (met dat dit mijn eerste keer was) was natuurlijk de traagste. Een rijdende chicane voor de anderen :-P . Maar bij elke ronde werd mijn tijd wat beter.

Na het avondmaal neemt Hendrik afscheid van ons en vertrekt rond 22u terug naar huis.

In de foyer van het hotel probeer ik op het internet te geraken, maar de batterij van mijn laptop geeft forfait en heeft dus nood aan elektriciteit. Echter, alle stopcontacten die ik kan vinden zijn er voor de show, want peut leveren ze niet.
Dus naar de receptie en een code gevraagd om op de kamer op het net te kunnen. Normaal moet je daarvoor betalen, maar dankzij mijn charmes moet ik dat niet doen. :pirat:
Nog zoiets waar je normaal moet voor betalen: vuile was.
Gisteren vulde ik dus de speciaal hiervoor voorziene plastic zak en vermeldde er duidelijk mijn naam op.
Vanmorgen vind ik alles mooi gewassen en geplooid terug op mijn bed, zonder rekening.
Terug naar de laptop.
Ik wilde op het net om het weer te checken, want ik hoorde her en der dat het eigenlijk niet fameus was.
Verschillende weersites bevestigden dit vooruitzicht. Vooral de streek waar ik naartoe wilde zou bijzonder hard worden getroffen door regen en wind.
Ik heb nog wat reserve dagen en besluit dus nog 2 dagen in Spanje te verblijven vooraleer ik huiswaarts keer.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door gTa9000 »

Super - wat een verslag.

Je vermeldde al enkele lokale Spaanse wegen die echt de moeite zijn voor de motor.
Misschien ken je er zo nog, die je niet vermeldde? Zou je ze evt. even willen opsommen?

En ik lees dat je niet zo'n fan bent van de Pyreneeënwegen langs de Franse kant. Zijn die werkelijk vaak grind?
(Ik ga er normaliter naartoe met een K13R op gewone straatbanden, dus zo'n dingen heb ik liever niet.)
Ik zou de meeste cols willen doen, aangegeven op deze kaart: https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 0&hl=en_US" onclick="window.open(this.href);return false;
Aanrader, of eerder niet? Ik hoorde nog al mensen getuigen dat je beter aan de Spaanse kant blijft en daar de gele wegen (niet de witte) neemt.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dank u!

Het is niet juist om te zeggen dat ik geen fan ben van de Franse kant van de Pyreneeën. Integendeel zelfs.
Het is wel juist dat je altijd rekening moet houden met verschillende wegdekken aan die kant, en dus veel gravillons.
De gekende cols zijn wel goed onderhouden, want een Tour op een slecht wegdek is geen goeie reclame hé ;-)

Spanje kreeg blijkbaar meer Europese subsidies voor een goed wegennet dan Frankrijk.
En dat is er aan te zien: omzeggens alle wegen die wij aan Spaanse kant hebben aangedaan waren van goede tot uitstekende kwaliteit.
Grind kennen ze niet aan deze zijde.

Het hangt er een beetje van af wat je wil doen.
Wil je raggen => ontegensprekelijk Spaanse kant
Wil je genieten, verkennen en ontdekken => beide kanten. :wink:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 10, zaterdag 12 september 2015

Afbeelding

Om 7u sta ik op en maak de koffers verder klaar.
Tijdens het ontbijt neem ik afscheid van de anderen.
Iets na 9u koop ik in Pas de la Casa een Shoei Neotec voor 399€ ipv 540€ hier thuis.
Daarna terug naar het hotel, alle bagage op de moto, aan de receptie de sleutel afgeven en nog voor de zekerheid vragen of alles in orde is en er niets van schuld openstaat, hetgeen me bevestigd wordt.
Tegen 11u ben ik eindelijk weg.
50 minuten daarna sta ik aan de grens.

Ik besluit via via naar Olot te rijden en daar een camping op te zoeken.
In Cambrils stop ik aan hetzelfde restaurant waar we het noodlottige verhaal van Oswald hebben gehoord.
Tijdens de maaltijd raak ik aan de praat met een Duits koppel die ik eerder had ingehaald. Hij rijdt met een GTR en zij met de nieuwe Versys 650. Ze verblijven in Besalú en verkennen de streek op het gemak (dat laatste kan ik alleszins bevestigen). Ik geef ze wat tips en neem afscheid van hen.

Afbeelding
Nu ik toch in de streek ben wil ik wel nog eens de droombaan doen tussen Sonsola en St Llorenç de Morunys. Ik geniet met volle teugen.
De foto stelt niet veel voor, maar toont wel dat het wegdek van goeie staat is en dat ik de baan voor mezelf heb.

Afbeelding
Langs het stuwmeer van Llosa del Cavall.
Afbeelding

Net voor Berga op de BV4241 word ik verplicht door een rally om via Capolat en Teravil naar de C26 te gaan en zo naar Berga. Sjonge jonge, wat een baantje! Niet zozeer qua bochten, maar des te meer qua zichten , samenstelling en bij momenten ligging van de weg. Wat ben ik de organisatie van de rally dankbaar!
Afbeelding
Afbeelding

Het stuk van de C26 langs het meer van Berga is er weer ééntje om van te snoepen voor het snellere bochtenwerk.
Iets voorbij Borredà neem ik de BP-4654 via Alpins naar El Serradet. Ook hier is het constant draaien en keren dat het een lieve lust is.
Daarna is het noordwaarts op de C17 naar Ripoll en dan de N260A naar Olot.
Daar aangekomen vind ik geen camping, ondanks het feit dat er wegwijzers zijn die aantonen dat er een is.
Ik heb nog tijd, dus rij ik maar door naar Besalú. Hier zijn de wegwijzers wel juist.

Afbeelding
Via een onverharde en zeer stoffige weg kom ik in de camping aan.
Ik vraag voor 2 nachten met elektriciteit. Daarvoor vraagt de uitbater me 22 €. Al bij al redelijk, ware het niet dat ik 2€ te weinig bij heb in mijn portefeuille. Dan heeft ie maar 20 € aangerekend :-) .
Afbeelding
Het is wel weekend, er zijn dus veel kinderen en dus ook veel lawaai. ’s Avonds is er blijkbaar ook een voetbalmatch die met heel veel animo door zowel mannen als vrouwen wordt gevolgd.
Op weervlak heb ik wel de juiste beslissing genomen: het is hier warm en de hemel klaart van langs om meer uit.


Dag 11, zondag 13 september 2015

Dat grindweggetje zorgt er wel voor dat ik niet veel kan slapen: telkens er een auto passeert gaat dat gepaard met een redelijk kabaal én een stofwolk.
Na het ontbijt ga ik eerst met de moto op zoek naar een geldautomaat en een buurtwinkel of supermarkt.
Eens aan deze noden is voldaan, keer ik terug naar de camping, eet mijn middagmaal en neem een siësta, die ook door de andere campingbewoners in ere wordt gehouden (valt wel op).
In de namiddag verken ik het dorp te voet.

Afbeelding
Op de parking kom ik deze McLaren tegen.

In Romeinse tijden gekend als Bisuldunum werd hier een fort gebouwd tussen de kruising van de Fluvia en de Capellades rivieren.
Besalú was een onafhankelijke staat tussen 894 en 1111. Daarna werd het opgenomen in het koninkrijk van Barcelona.

Afbeelding
Het meest kenmerkende monument is natuurlijk deze 12e eeuwse brug over de Fluvia rivier.

Afbeelding

Afbeelding
Die Fluvia is in het verleden een paar keer serieus buiten zijn oevers gegaan. De 2 plakkaten die je hier ziet op de stadsmuur tonen de hoogste standen aan.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
De Sant Vicenç kerk uit de 12e eeuw.

Afbeelding
Er is zelfs plaats voor wat moderne kunst.

Een mooi middeleeuws dorp die zeker een uitstapje waard is als je in de buurt bent.
Terug van de stevige wandeling, merk ik dat de camping vrijwel uitgestorven is.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 12, maandag 14 september 2015

Afbeelding

Tegen 7u15 sta ik op. Ik heb zalig geslapen.
Tegen 9u ben ik klaar, is alles ingepakt en opgeladen en kan ik vertrekken.

Afbeelding
Ik moet wel zelf de poort openkrijgen, want zelfs de uitbater is nergens te bespeuren.

Rond 10u zet ik voet, of beter rubber, op Franse bodem.
Afbeelding
Dat was er direct aan te merken: net gestorte gravillons! Verderop zijn de vrachtwagens nog bezig.

Het weer valt redelijk mee, ik voel 2 druppels maar er is wel veel wind.

Afbeelding
Afscheid van de Pyreneeën. Het platte land komt in zicht.

In Amélie-les-Bains-Palaldas neem ik de pietepeuterige D53 naar Montbolo.
Afbeelding
Ik krijg een mooi zicht op de eerst vernoemde.

Dan is ’t via de D618 verder noordwaarts.
Afbeelding
Langs die weg passeer ik deze poreuze rotsformaties. Doet me denken aan de Bardenas.

Iets na de middag zie ik een wegwijzer naar een picknickplaats. Perfect op tijd.
dus ik sla af en moet direct verder op een onverhard pad die er zodanig bij ligt dat dit toch niet eenvoudig moet zijn voor gewone auto’s.
Afbeelding
Afbeelding
Maar de zijstap loont wel de moeite, want je krijgt een mooi zicht op het Lac de Caramany.
Ook is er een felle wind, dus alles goed vast ankeren of het kukelt zo de grond in.

Terug op de weg merk ik dat er iets op het wegwijzerbord is geschreven:
Afbeelding
Ik kan ze geen ongelijk geven. Het lag er inderdaad wat verloederd bij.

Afbeelding
The Romans were here. Da’s in Ansignan.

Geregeld passeer ik langs wijngaarden en in de nabij gelegen dorpen ruik ik de zoete geur van geperste druiven.
Ook opletten voor het wegdek, want her en der ligt er wat verloren oogst.

Ik passeer langs verschillende kastelen van de Katharen en verwonder me telkens hoe ze zulke bolwerken hebben kunnen optrekken in die tijden.
Afbeelding
Château d’Aiguilar
Afbeelding
Quéribus
Op weg daarnaartoe zie je zelfs de zee in de linkerbovenhoek van deze foto
Afbeelding

Afbeelding
Mooi voorbeeld van garrigue.

Tegen 18u begin ik te zoeken naar een camping. De voorbije dagen heeft het weer echter zodanig lelijk huis gehouden, dat elke camping die ik passeer gesloten is.
Afbeelding
Deze nudistencamping is wel nog open, maar daar is het mij te fris voor. :pig:

Afbeelding
Her en der liggen de wegen er gevaarlijk bij met weggespoeld puin .

In Lodève is er een verkeersinfarct aan de gang want alle voertuigen moeten van de autosnelweg die blijkbaar zwaar beschadigd is geraakt door het noodweer.
Afbeelding
De rivier Lergue ligt vol met boomstammen en nog deze tot schroot herleide auto.

Dus tuf ik maar verder op zoek naar slaapgelegenheid.
Langs de Cirque de Navacelles.
Afbeelding
Nog zo’n indrukwekkend stukje natuur.

Iets na 20u geef ik het op en vraag voor een kamer in Auberge Cocagne in Avèze. Kwestie van niet buiten gebonjourd te worden vraag ik er direct een avondmaal en ontbijt bij.
Dit blijkt een hotel te zijn dat al ettelijke honderden jaren oud is.
Afbeelding
Aan de kamers is dat ook te zien: een golvende stenen vloer en lage deuropeningen. Maar alles is netjes en proper.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Dag 13, dinsdag 15 september 2015

Afbeelding

101 € lichter vertrek ik tegen 9u30.
Opnieuw zie ik op verschillende plaatsen dat het weer hier serieus kot heeft gehouden.
Afbeelding

Afbeelding
Da’s er ééntje voor de Westvlamingen onder ons. :wink:

De uitgestippelde route leidt langs Nimes en Avignon, waar ik dan ook veel tijd verlies door het drukke verkeer en de (eerste in deze terugreis?) verkeerslichten.

Afbeelding
Wel een ferme stadsmuur daar in Avignon.

Ik passeer langs de Pont du Gard en besluit eens een kijkje te gaan nemen.
Daar waar we omzeggens vlakbij de brug konden rijden in 2006 en vrij konden rondwandelen, is nu de gehele site enkel toegankelijk via een kassa.
12 € is een dure bedoening, maar ik zie wel dat dit geld goed gebruikt wordt: een mooi groot bezoekerscentrum met allerhande info e.d. en brede betonnen voetpaden die het ook voor de minder validen gemakkelijk maken om de aquaduct te bezichtigen.
Afbeelding
Afbeelding
Graffiti van héél lang geleden.

Afbeelding
Volgende attractie kost geen geld.

Eindelijk ga ik na verschillende keren voor de slagboom te hebben gestaan de Mont Ventoux van de to do lijst kunnen afvinken.
Voor ik aan die beklimming begin, doe ik eerst een niet te versmaden ommetje via de Gorges de la Nesque.
Halverwege hou ik een middagpauze en snuif er de mediterrane dennengeur.

Afbeelding
Op het einde van de weg heb je meest spectaculaire deel van de Gorges.
Aan de voet van de Mont Ventoux liggen er lavendelvelden en hoewel alles reeds is geoogst, hangt de geur nog overduidelijk in de lucht. Heerlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Op weg naar boven passeer je langs dit hert die volledig is gemaakt van motoronderdelen e.d.
Knap.

Een beetje voorbij Avignon zie je de berg al liggen. Ook zag ik de top.
Maar bij de beklimming heb ik toch een beetje pech, :-(
Afbeelding
want wanneer ik de top nader, kom ik in de mist terecht en staat er een harde ijskoude wind.

Afbeelding
Heeft zijn naam zeker niet gestolen.

Afbeelding
Dus rap de obligate foto en nog rapper naar beneden.

Afbeelding
Onder de wolken kan je ver in de omgeving zien. Wat moet dat hier machtig zijn bij helder weer.

Tegen 18u15 kom ik in camping Le Couriou aan in Recoubeau –Jansac. Ik mag er mijn tent voor 10€ in’t zwart (geen inschrijving of factuur) opzetten.
Afbeelding
Tijdens deze handeling krijg ik het bericht van het thuisfront dat het “vigilance orange” is voor harde windstoten in deze streek.
Dus een paar extra haringen in de grond om de tent op zijn plaats te houden. Het bos achter me behoedt me wel van te felle windstoten. Niettemin kan ik bevestigen dat het er bij momenten heftig aan toe ging.
Na het opzetten van de tent vervang ik nog snel de voorste remblokken in de laatste restjes van het daglicht.
Zoals me ondertussen al een paar keer is overkomen, ben ik ook hier de enige klant.


Dag 14, woensdag 16 september 2015

Afbeelding

Vandaag rij ik een deel van de route van verleden jaar. Op naar de Gorges du Nant die zich door deze nauwe kloof wurmen.
Afbeelding
Afbeelding
Een spectaculair baantje dat ik verleden jaar nog niet kende, maar waarvan ik het bestaan leerde via één of ander reisverslag op het ADV-forum.
Afbeelding
Afbeelding
Lekker breed é.

Na wat voorraad ingeslagen te hebben in een lokale supermarkt ga ik in een ruime boog rond Lyon.
Ergens te velde speelt de GPS met mijn voeten. Hij moet en zal me langs een viapunt sturen, zelfs al moet ik daarvoor rondjes rijden. Hierdoor verlies ik kostbaar veel tijd. :evil:

Toch raak ik op een respectabel uur op de camping in Savigny-lès-Beaune.
Net op tijd is mijn tentje opgezet in de redelijk volle camping, of een fel onweer barst los.
Gans de nacht worden we getrakteerd op klank en lichtspel en regen die bij momenten met bakken uit de lucht valt. Eerste keer dat ik zoiets meemaak vanuit mijn tentje.
Maar die heeft de test glansrijk doorstaan.


Dag 15, donderdag 17 september 2015

Afbeelding

Eigenlijk is het de bedoeling om de vliegtuigcollectie in het vlakbij gelegen Chateau de Savigny te gaan bezien.
Maar het regent nog steeds. Dus huiswaarts.

Afbeelding
Het voordeel van verkeerd te rijden. Ik moest eigenlijk aan een eerder kruispunt inslaan. Op de GPS zag ik dat het volgende kruispunt mij op hetzelfde punt zou brengen. En dan bots je op dit in Lusigny sur Barse, gemaakt door de Duitse kunstenaar Klaus Rinke.

Afbeelding
Ook hier zie ik op verschillende plaatsen dat de wind de voorbije dagen ferm tekeer is gegaan. Her en der zie ik omgewaaide bomen liggen.
En de regen is nooit veraf. Maar gelukkig rij ik er veel rond of achter.

Afbeelding
Verleden jaar slaagde ik er niet in om een foto te nemen van de moto voor de Grand Stand van het oude circuit van Reims door een evenement. Nu wel.

Afbeelding
Langs het crosscircuit van Neuvilly.

Vanaf nu is het in min of meer rechte lijn en voor ik het weet ben ik terug home sweet home.


Gedaan.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GSrijder »

Schitterend verslagje en bijhorende foto's.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door Lukas »

Mooi, mooi, mooi!
Foto's ook.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door Koppel!! »

Dik in orde Steph. Cool om te zien dat ons aandenken nog altijd op die tafel te zien is :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door Den Dirk »

ik ga in september 'n weekje naar de Pyreneeën , heb dit dus met grote interesse gelezen!

wel spijtig van 't dodelijk ongeval...
heb indertijd foto's van de begrafenis gezien... :-(
I like my bike!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door P-man »

dikke mercie, voor deze uitgebreide editie van tekst en foto's.
ik kom al helemaal in de vakantiesferen.
well done
vak m rat
Berichten: 227
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:42

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door vak m rat »

Een prachtig verslag met mooie foto's .

1 vd dagen komt het verslag van de Andalusië reis van mezelf met Shulty ook online .

Nog wat knutselwerk met de foto's te doen :lol:

mvg ,

vak m rat
every day a new GS moment

my travelpics at smug mug - larstravelpics -

R1200GS 2009
R1200GSA 2012
R1200GSA Rally 2018
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door ZWIEP 01 »

nog 5 dagen en ik ben ook in deze heel mooie omgeving aan het rondsjezen :santa:
kijk er toch nog meer naar uit na het lezen van dit prachtige verslag
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door aantzeetje »

Wt kan motor rijden toch heerlijk zijn. Zeer mooi verslag. Heb genoten. Thx
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: Andorra and beyond, The sequal

Bericht door GStephen »

Net nog deze foto met bijhorend artikel gevonden.

Afbeelding
De violents orages en Languedoc-Roussillon samedi soir ont plongé la petite ville de Lodève (Hérault) sous les eaux et provoqué d'énormes dégâts sur l'autoroute reliant Montpellier à Clermont-Ferrand.
Après cette vague de précipitations, l'heure était à l'accalmie dimanche à la mi-journée, mais Météo France a de nouveau placé en vigilance orange huit départements du sud-est: l'Hérault, le Gard, la Lozère, les Bouches-du-Rhône, le Vaucluse, l'Ardèche, la Drôme et l'Isère, qui devraient connaître un nouvel épisode orageux en fin de journée.
Aucune victime n'était à déplorer dans les onze départements qui étaient concernés par la vigilance orange de samedi dans le centre est et le sud-est du pays.
Les précipitations samedi et la nuit suivante ont été extrêmement intenses dans le Gard et l'Hérault, notamment dans le secteur de Lodève - 7.000 habitants environ - , dépassant plus de 300 mm en à peine trois heures. Elles ont provoqué l'inondation de la ville et les sapeurs-pompiers ont dû procéder à 41 mises en sécurité et 27 sauvetages.
"On est restés enfermés chez nous samedi après-midi et samedi soir, avec ma femme et nos trois enfants. On a suivi le déluge à travers les fenêtres", a témoigné auprès de l'AFP, Jérôme, un Lodévois de 42 ans, collaborateur d'architecte. Dimanche matin, il a constaté l'étendue des dégâts, en se promenant en famille dans le centre-ville redevenu calme.
Comme des dizaines d'habitants, il s'est posté sur l'un des ponts enjambant La Lergue, en phase de décrue, pour prendre des photos. "Ca a commencé vers 17h, et il a plu pendant 4h sans arrêt. C'était un épisode stationnaire très violent", raconte-t-il.
La maire de la ville, Marie-Christine Bousquet, "a fait passer un appel en soirée, via une page Facebook, pour demander aux gens de rester chez eux. Elle était très inquiète de voir des gens encore dehors", explique-t-il.
Puis en l'espace de huit heures, le niveau de La Lergue "a baissé de deux mètres", constate-t-il, en se référant au traces visibles dans la matinée sur les murs.
Plusieurs pieds d'immeubles et des commerces ont été inondés, et des voitures emportées par les flots, sans causer de mort, de blessé ni de disparu, à cette heure.
"Les enfants sont à la fois impressionnés et excités. Ils ont fait dix fois le tour de la ville ce matin, pour compter les arbres couchés", a poursuivi Jérôme. "C'est impressionnant, la puissance d'un torrent, et ce que ça peut faire comme dégâts", ajoute sa fille Mila, 14 ans.

Trou béant dans l'A75

Les intempéries ont par ailleurs complètement détruit un pan de l'autoroute A 75, qui relie Montpellier et Clermont-Ferrand. Au niveau de la commune du Bosc, entre Lodève et Clermont-L'Hérault, l'une des deux chaussées laisse apparaître un trou béant de 8 mètres sur 10 environ, a constaté un photographe de l'AFP.
Selon la préfecture, il faudra plusieurs semaines pour réparer les dégâts, pendant lesquelles l'autoroute devrait rester coupée, au moins dans un sens, sur quelque 18 km. Bison Fûté annonce lui une fermeture de deux semaines.
Best da'k daar niet in zat :shock:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Plaats reactie