Noordkaap

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Oswald The Lucky Rabbit
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 sep 2006, 18:31
Locatie: oostende

Noordkaap

Bericht door Oswald The Lucky Rabbit »

Iemand suggesties voor een route naar de Noordkaap ? Ik heb ongeveer 3 weken om het reisje af te maken. Van horen zeggen zou er een mooie route lopen door Finland naar de Kaap en zo terug over Noorse wegen. Eventueel met de Volvoboot ???
Greetz Os...
...Live to Ride...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Noordkaap

Bericht door st1100 »

Zeker boven trondheim de kustweg nemen. En niet de E? De lofoten meepikken als de tijd het toelaat.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: Noordkaap

Bericht door janeman »

Ik deed het op dezelfde manier in 2006,nl.Duitsland Letland Estland Finland Noorwegen Denemarken en zo verder terug huiswaarts, zal ik zoeken naar het gps bestand heel mooi, heb er goede herinneringen aan
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Noordkaap

Bericht door GVN »

Ik heb het vorig jaar gedaan.
In Finland - laat ons eerlijk zijn - is buiten bos geen fluit te zien. Ik heb daarom de autotrein genomen vanuit Helsinki, en zo 850km naar het noorden overbrugd (tot Kolari) en van daaruit dan naar de Noordkaap gereden. Teruggekomen via Noorwegen (Lofoten en de fjorden), waarbij ik een deel van de route deed met de Hurtigruten.
Mooiste reis die ik ooit deed.
Ook de duurste :shock:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Trikke
Berichten: 211
Lid geworden op: 07 nov 2005, 11:03
Woonplaats: Halle

Re: Noordkaap

Bericht door Trikke »

Hallo,

Zoals GVN hierboven aangeeft is Finland wel héél mooi, maar inderdaad héééél veel bos.
En als je maar 3 weken hebt zou ik niet te veel ineens willen zien.
'k Heb ooit (2010) de rondrit, met de (volvo)-boot tot Brevik (Oslo), Noorwegen door, ook Lofoten, tot Tromsö, via Finland naar Baltische staten, Polen en Duitsland, gereden. Ik dacht 4,5 week onderweg te zijn geweest.
Als je de middernachtzon wil zien hoef je echt niet helemaal tot op Noordkaap te rijden. Wij hebben dit 'spektakel' meegemaakt vanop het (schier-)eiland Senja (ten Zuidwesten van Tromsö). Als je je in één van de noordelijkste punten van dit eiland installeert, heb je een even mooi zicht als op Noordkaap. EN je bespaart je 500 km op en 500 km af, EN je hoeft je niet te ergeren aan de serieus uit de hand gelopen prijzen (van alles en nog wat) van alles in de buurt van Noordkaap, EN je mijd de drukte daarboven.
Noorwegen (zonder Noordkaap) is groot en mooi genoeg om je hartje gedurende 3 weken op te halen.

Veel planplezier

trikke
peerlinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2015, 11:10
Woonplaats: Grimbergen

Re: Noordkaap

Bericht door peerlinck »

Wanneer ga je ? Ik vertrek in kiel voor de overzet op zondag 29 mei en dan via Zweden Finland Noordkaap en terug langs de Fjorden, en neem er ongeveer een 4 tot 5 weken voor. Misschien komen we elkaar daar ergens tegen?
Frank.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Noordkaap

Bericht door p@rick »

Staat al op mijn to-do lijstje van 2017...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
danny1150gs
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 apr 2009, 22:03
Locatie: st. antonius zoersel

Re: Noordkaap

Bericht door danny1150gs »

hej!

Zoals gezegd is Finland prachtig, maar nogal eentonig van natuur. Bovendien zijn de mogelijkheden om daar te geraken nogal beperkt. Een lange dure overzet uit Rostock, of een prijzige overzet tussen Zweden en Finland. Wij zijn in 2003 tot de Noordkaap gereden, en hebben er 4 weken over gedaan. Ondertussen zijn we een aantal keer terug geweest maar hebben dan telkens een bepaalde streek bezocht.
Mocht ik met de moto opnieuw naar de Noordkaap gaan dan zou mijn route in grote lijnen zijn:

Overzet kiel-Göteborg, om vervolgens via de “kustväg” langs de westkust naar de Noorse grens te rijden. Vervolgens zou ik de kleine wegen (165,166, 164,172, 21,202, ..) langs de Noors Zweedse grens nemen om via een uitstapje langs de “peer grynt vei” (onverhard) ter hoogte van sveg op de “inlandsbanen” (E45) aan te sluiten. Boven östersund, (thv strömsund), kan je kiezen om de “vildernäsväg” (verhard) te nemen over een hoogplateau. Verder de E45 volgen tot de Finse grens, om zo verder Noorwegen binnen te rijden. Met een gs kan je dan 300 km onverhard over de “gamla postvei”, maar je kan uiteraard ook over de verharde weg.
Na de Noordkaap zou ik afzakken over de lofoten, atlantic road tot bergen, om daar zeker de trolstigen en kjerag(bolten) te doen. Hier zit je in het zuiden van Noorwegen en zijn er mooie wegen zat om naar oslo te rijden om van daaruit de overzet naar kiel of Denemarken te nemen.

Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen dat de mooiste stuurwegen onder de lijn trondheim-östersund liggen. Daarboven is er prachtige natuur, maar ook niet veel meer dan dat. De mooiste wegen zijn er dikwijls ook “onverhard” en bestaan uit een soort gravel (“grus”). Als het regent dikwijls glibberig en als het droog is stoffig en glibberig (op 2 wielen). Blijven dus enkel de “grote” en” drukke” verbindingswegen over (groot en druk is relatief, want zelf de E45 is op vele stukken een 2 baansweg)
Is de Noordkaap mooi? Het is een doel voor velen en daardoor ook een dure toeristenval. Bovendien rijden de meesten door tijdsgebrek de mooiste stukken van Noorwegen en zweden voorbij omdat ze dat doel perse moeten halen.
Trouwens de Noordkaap is niet het noordelijkste stuk van het vasteland. Het ligt namelijk op een eiland, Bovendien is het zelfs niet het noordelijkste punt op dat eiland. Dat bereik je door voor de dure slagboom je te parkeren op de gratis parking en van daaruit de uitgestippelde wandeling te volgen. (fysiek zwaar) je hebt dan zicht op de toeristische Noordkaap.(maar het uitzicht van die toeristische Noordkaap is iets dramatischer omdat je daar bovenop een steile klif staat en uitkijkt over de zee)


groeten,
Danny
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Noordkaap

Bericht door p@rick »

Ik dacht van eventueel vanuit Hirtshals (DK) met de ferry over te steken naar Kristiansand (N), om van daaruit noordwestelijk naar de kust te rijden met dan als eerste highlight de Atlantic Road. Van daaruit via via via, in ieder geval uitsluitend door Noorwegen verder tot helemaal bovenaan, om dan van daaruit Finland binnen te rijden. De onderste helft van Finland is heel wat minder mooi dan het bovenste deel (heb ik ondervonden toen ik er in 2011 met de auto op vakantie was), dus zou ik verkiezen om via de grensovergang van Haparanda (bovenaan de Botnische golf) Zweden binnen te rijden.
Dan door het bos- en waterrijke Zweedse binnenland verder naar beneden om dan uiteindelijk via de Oresund van Malmo naar Kopenhagen te rijden.
Wellicht zullen we het ons wel wat makkerlijker maken en met ofwel een bestelwagen (waar twee moto's inkunnen) ofwel met auto+aanhangwagen (waarop dan twee moto's) tot nabij Kolding (DK) rijden, alwaar we de vierwielers veilig mogen achterlaten om van daaruit dan de eigenlijke reis met de moto te kunnen aanvatten.
Zoals eerder gezegd, deze reis is pas voorzien voor juni 2017, nog tijd genoeg dus om alles rustig te bekijken en voor te bereiden...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
JohanH
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 apr 2014, 08:36
Woonplaats: Nieuwpoort
Locatie: Nieuwpoort, West-Vlaanderen

Re: Noordkaap

Bericht door JohanH »

Afbeelding

Dit wordt ons "toertje Noordkaap" deze zomer (Jul-Aug)... (Groen Op, Geel Af)
Trip dient als "basis" dus we zullen er waarschijnlijk wel hier en daar van afwijken.
En 't wordt een avontuur... behalve de ferry van Kiel naar Oslo is er niks geboekt.
Wie wil meerijden, volledig of een stuk, of wil afspreken is welkom.
Wij hebben ong. 35 dagen voorzien, we gaan er geen race van maken en we kunnen links of rechts eens een paar dagen blijven

Johan (R1200GS) en Mieke (F700GS)
peerlinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 apr 2015, 11:10
Woonplaats: Grimbergen

Re: Noordkaap

Bericht door peerlinck »

Ik doe ongeveer hetzelfde maar vertrek eind vd maand.
Opgaan wel via Zweden.
Frank.
rudylexus
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 nov 2006, 23:18
Locatie: oostende

Re: Noordkaap

Bericht door rudylexus »

Ik ga nu voor de 4de keer naar Noorwegen, in 09 tot de Lofoten, en in 14 doorgereden tot de Noordkaap.
Heb goede ervaring met fjordline. In Hirtshals vertrekken om 20.00 h. en s´anderendaags om 12.30, 600 km. verder, in Bergen toekomen, volop in het fjordengebied.
Dan via de gekende “turistvegers” naar boven, eens voorbij Trondheim, de E6 op.
Teruggekomen via de Vesteralen, de Lofoten en de RV 17. Ook enkele bomwegen, waaronder “Peer Gynt”, zo naar Oslo, vandaar de boot op naar Kiel.
Tip, fjordline boeken via de Noorse site is (dankzij/ondanks wisselkoers) goedkoper. 2 personen, 1 moto en buitenkajuit voor € 155, vorige week geboekt.
Grtz Rudy
http://www.nasjonaleturistveger.no/en
Afbeelding
Plaats reactie