Startprobleem K100RT
Moderator: GVN
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Startprobleem K100RT
Mijn K100RT bouwjaar 1987 heeft een startprobleem nadat hij een tijdje niet gestart is, hiermee bedoel ik na een dag of drie stilstand is het echt melken tot hij aanslaat.
1 keer gebold hoef je er maar te kijken of hij staat al te zoemen.
Choke opzetten helpt zeker niet want dan "verzuipt" hij, éénmaal hij draait is choke geen probleem om de motor op te warmen
Voor de rest is het een genot om mee te rijden, en mijn gedacht het beste wat BMW ooit gemaakt heeft.
iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken?
alvast bedankt
groeten
1 keer gebold hoef je er maar te kijken of hij staat al te zoemen.
Choke opzetten helpt zeker niet want dan "verzuipt" hij, éénmaal hij draait is choke geen probleem om de motor op te warmen
Voor de rest is het een genot om mee te rijden, en mijn gedacht het beste wat BMW ooit gemaakt heeft.
iemand een idee waar ik het moet gaan zoeken?
alvast bedankt
groeten
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
Re: Startprobleem K100RT
Is de batterij nog 100%
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 28 feb 2011, 06:51
- Woonplaats: in de kempen
- Locatie: antwerpen
Re: Startprobleem K100RT
De choke van de k100 is toch slechts een soort "handgas" om het toerental wat te verhogen zolang de motor koud staat en verrijkt het mengsel niet echt denk ik...
Heb 17 jaar k100rt en k100rs gereden , ik gebruikte die nooit om te starten.
EDIT:k reed dan wel steeds direct weg en laat de motor niet stationair draaien,want dan draait hij te laag , zoals Danny hieronder ook al aangeeft
Heb 17 jaar k100rt en k100rs gereden , ik gebruikte die nooit om te starten.
EDIT:k reed dan wel steeds direct weg en laat de motor niet stationair draaien,want dan draait hij te laag , zoals Danny hieronder ook al aangeeft
Laatst gewijzigd door wolfrider op 26 mei 2016, 06:35, 2 keer totaal gewijzigd.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Startprobleem K100RT
Het is verstandig bij een koud blok de toerentalverhoger (handgas) te gebruiken.
een koud blok iets hoger dan stationair in de toeren laten draaien zorgt ervoor dat alles optimaal gesmeerd word en dat hij ook niet staat te krochen aan 900 omwentelingen om aan de klap te blijven. zeker in de winter.
bekijk de bougies eens om te beginnen, eens warm loopt zo'n K als vanzelf maar met flink aanslag aan de bougies of versleten bougiekabels (veel te oud) wil die wel eens hardnekkig starten...
een koud blok iets hoger dan stationair in de toeren laten draaien zorgt ervoor dat alles optimaal gesmeerd word en dat hij ook niet staat te krochen aan 900 omwentelingen om aan de klap te blijven. zeker in de winter.
bekijk de bougies eens om te beginnen, eens warm loopt zo'n K als vanzelf maar met flink aanslag aan de bougies of versleten bougiekabels (veel te oud) wil die wel eens hardnekkig starten...
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
- Woonplaats: Aartselaar
- Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Re: Startprobleem K100RT
De compressie al eens gemeten?
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Re: Startprobleem K100RT
heeft nog maar 58.000 km op de teller, dus compressie zou goed moeten zijn, de bougiekabels kan misschien een oorzaak zijn,
die kan ik eens vervangen.
Als ik met choke start lukt het echt helemaal niet, dat is misschien een teken dat hij wel benzine krijgt maar geen vonken.
bougies keek ik na, en die zijn proper.
bedankt voor de tips.
die kan ik eens vervangen.
Als ik met choke start lukt het echt helemaal niet, dat is misschien een teken dat hij wel benzine krijgt maar geen vonken.
bougies keek ik na, en die zijn proper.
bedankt voor de tips.
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Re: Startprobleem K100RT
Batterij is goed, startmotor gaat vlot rond en de bezinepomp zoemt.Harald schreef:Is de batterij nog 100%
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: Startprobleem K100RT
.... de perfecte K100 dus ....
58000 km en zodus in nieuwstaat?
Dat beest is ondertussen bijna 30 jaar .... , dus zo perfect zal het er na al die jaren niet meer uitzien daar vanbinnen.
Begin eens met een deftig onderhoudje met vervangen van de filters.
Vervuilde benzine?
Nieuwe bougies?
Nieuwe batterij?
....
Daarna kan je spreken dat alles 'in goede staat is'.
58000 km en zodus in nieuwstaat?
Dat beest is ondertussen bijna 30 jaar .... , dus zo perfect zal het er na al die jaren niet meer uitzien daar vanbinnen.
Begin eens met een deftig onderhoudje met vervangen van de filters.
Vervuilde benzine?
Nieuwe bougies?
Nieuwe batterij?
....
Daarna kan je spreken dat alles 'in goede staat is'.
Re: Startprobleem K100RT
Dopjes nog goed onder de inlaatkleppen, worden poreus en trekt dan lucht aan.
Hierdoor gaat de K heel belabberd lopen.
Hierdoor gaat de K heel belabberd lopen.
MG Breva 850
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Re: Startprobleem K100RT
is allemaal in orde, de moto is altijd onderhouden zoals moet, batterij zit er nu 1 jaar in, alle filters en bougies zijn vervangen, maar het startprobleem na een week stilstand bleef aanhouden, alleen aan de bougiekabels had ik nog niet gedacht.Nick schreef:.... de perfecte K100 dus ....
58000 km en zodus in nieuwstaat?
Dat beest is ondertussen bijna 30 jaar .... , dus zo perfect zal het er na al die jaren niet meer uitzien daar vanbinnen.
Begin eens met een deftig onderhoudje met vervangen van de filters.
Vervuilde benzine?
Nieuwe bougies?
Nieuwe batterij?
....
Daarna kan je spreken dat alles 'in goede staat is'.
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
- Woonplaats: Paal
- Locatie: Limburg
Re: Startprobleem K100RT
Een maal gestart bolt hij als een klokje, mooi zoemend zoals het een K100 beaamt, dus ga ik er van uit dat deze nog in orde zijn.Wiedewa schreef:Dopjes nog goed onder de inlaatkleppen, worden poreus en trekt dan lucht aan.
Hierdoor gaat de K heel belabberd lopen.
Stefaan
K100RT'87
R1150 GSA '03
K100RT'87
R1150 GSA '03
Re: Startprobleem K100RT
Zoalng de accu de zaak goed ronddraait, wat is dan het belang van de leeftijd ervan?stefaan1961 schreef:is allemaal in orde, de moto is altijd onderhouden zoals moet, batterij zit er nu 1 jaar in, alle filters en bougies zijn vervangen, maar het startprobleem na een week stilstand bleef aanhouden, alleen aan de bougiekabels had ik nog niet gedacht.Nick schreef:.... de perfecte K100 dus ....
58000 km en zodus in nieuwstaat?
Dat beest is ondertussen bijna 30 jaar .... , dus zo perfect zal het er na al die jaren niet meer uitzien daar vanbinnen.
Begin eens met een deftig onderhoudje met vervangen van de filters.
Vervuilde benzine?
Nieuwe bougies?
Nieuwe batterij?
....
Daarna kan je spreken dat alles 'in goede staat is'.
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: Startprobleem K100RT
De gemiddelde leeftijd van een batterij is vijf jaar.
Door het voortdurend laden en ontladen van de batterijen begint het zuur in het elektrolyt te sulfateren. Deze kristallen zetten zich vast op de elektroden. Zodoende verliest de batterij twee van haar actieve componenten namelijk enerzijds het zuur, dat zich omzet in kristallen en niet meer actief is in het chemisch proces, en anderzijds de oppervlakte van de elektroden die bedekt worden door deze kristallen.
Om te bepalen hoe ver de batterij leeg is, is het niet voldoende om te meten welke spanning de batterij nog afgeeft. Als een batterij lang niet gebruikt wordt, kan er namelijk kristalvorming in de batterij optreden, waardoor de inwendige weerstand toeneemt. Daardoor geeft de batterij nog wel de volle spanning, .... maar kan nauwelijks nog stroom leveren
Door het voortdurend laden en ontladen van de batterijen begint het zuur in het elektrolyt te sulfateren. Deze kristallen zetten zich vast op de elektroden. Zodoende verliest de batterij twee van haar actieve componenten namelijk enerzijds het zuur, dat zich omzet in kristallen en niet meer actief is in het chemisch proces, en anderzijds de oppervlakte van de elektroden die bedekt worden door deze kristallen.
Om te bepalen hoe ver de batterij leeg is, is het niet voldoende om te meten welke spanning de batterij nog afgeeft. Als een batterij lang niet gebruikt wordt, kan er namelijk kristalvorming in de batterij optreden, waardoor de inwendige weerstand toeneemt. Daardoor geeft de batterij nog wel de volle spanning, .... maar kan nauwelijks nog stroom leveren