KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Koppel!! »

Awel, daar ben ik nu ook is benieuwd naar. Had die 1290SA er geweest ten tijde dat ik voor m'n Super Tenere heb gekozen had 't misschien anders geweest, ttz, die had zeker een testrit gekregen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

Succes met je nieuwe fiets!
Ik ken 2 man die met een SA rijden en zijn er super tevreden over! Vooral het blok presteert fenomenaal. Kan er over meespreken is -bijna- hetzelfde als op mijn GT.
Buiten wat lichte trillingen tussen 4 en 5000 toeren is er niets op aan te merken.
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

Heb mijn GT extra laadruimte bezorgd. Er gaat zelfs een helm in. Ideaal omdat ik de GT als woon-werkverkeer gebruik.
Is originele tas van KTM.
(vraag me eigenlijk af waarom ik dit op het BMW forum schrijf ??)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Gixxer21 »

Niet afvragen ......gewoon doen.
Gaat er een helm in elke koffer?
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

Ja, dat kan.
Mijn Shuberth C3 Pro kan er in, links en rechts. Alleen moet ie er wel omgekeerd ingestoken worden, anders past het niet.
GSTB-Walter
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
Woonplaats: Kalmthout
Locatie: Antwerpen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door GSTB-Walter »

Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Tommeke »

Benieuwd naar de verdere ervaringen. Ik wil hier ook vernieuwen, doch geraak er niet uit: S1000XR, R1200GS, KTM SA of GT.
Met de BMW's al test gereden, met de KTM's moet er nog gereden worden ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
GSTB-Walter
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
Woonplaats: Kalmthout
Locatie: Antwerpen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door GSTB-Walter »

Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Tommeke »

Bedankt voor de feedback. Ik ben van Kluisbergen en ben reeds gaan informeren bij Desmet in Waregem. Wel nog niet over prijzen en/of overname gesproken...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Koppel!! »

Tom, al is aan de Super Tenere gedacht? Ik weet natuurlijk niet naar wat je echt op zoek bent (sensatie, betrouwbaarheid, gewoon een goeie mix van alles, looks...) maar mocht motorprestaties niet echt 't belangrijkste zijn op 't lijstje zou ik de Yam zeker een kans geven. Een testrit kan je altijd bij D'Ieteren Sport aanvragen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Tommeke »

Philip,

Had daar nog niet over gedacht. Het probleem is dat ik nog niet goed weet wat ik wil. Voor de testrit met de XR was ik er eigenlijk uit dat ik voor een GS zou gaan, maar de testrit met de XR is mij zou goed bevallen...

Na een Deauville, R1150RT, 1200GS, CBF650, 1200GT en nu R850RT is het opnieuw tijd voor iets anders ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door alfa »

Zit daar de mooie uitvinding van Bosch en KTM op ?
http://www.motorfreaks.nl/testen/2013/t ... s/pdf.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of is dat puur optie?
BMW R1100R zonder KFR
Den Woesten
Berichten: 787
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:31
Woonplaats: Nazareth
Locatie: Nazareth (België)

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Den Woesten »

RT-Walter schreef: 'k vond de Super Duke niet zo leuk om te sturen... Die wou precies enkel rechtdoor, terwijl de Super Adventure zich gewillig van linker op rechter oor laat leggen.

GrTz ;-)
normaal , dat heeft veel te maken met diameter van wielen .

Mvmg. Steven.
3 Zundapp's-13 Yams-4 Kawas-1Honda-3 Bmw GS -.Vriendschap is het mooiste wat er is
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door bochtenpikker »

Daarom dat de Super Duke GT een goed alternatief kan zijn...
Gaat liever de bocht in dan rechtdoor en heeft meer windbescherming...
GSTB-Walter
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
Woonplaats: Kalmthout
Locatie: Antwerpen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door GSTB-Walter »

Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Tommeke »

Vandaag een kort ritje op de Super Adventure. Ik was niet volledig overtuigd en de prijs viel ook wel wat tegen eigenlijk.

Super Tenere ook prijs laten maken en dat viel dan weer zeer goed mee; zeker gezien er tot het einde van de maand een actie loopt waardoor de koffers gratis zijn. Nu nog een testritje zien te versieren ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Pol »

Tommeke schreef:Vandaag een kort ritje op de Super Adventure. Ik was niet volledig overtuigd en de prijs viel ook wel wat tegen eigenlijk.

Super Tenere ook prijs laten maken en dat viel dan weer zeer goed mee; zeker gezien er tot het einde van de maand een actie loopt waardoor de koffers gratis zijn. Nu nog een testritje zien te versieren ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Philip heeft de ZE /electronische verstelbare vering. Ikzelf heb de Z sinds begin 15. Die E kost 2 ribben uit je lijf. Philip zou het niet meer nemen maar de reden ontgaat me.(persoonlijke afstelling voor/achter lukt niet met het E systeem dacht ik)
Die 110 pk in S (sport modus ) doen hun werk. Ik heb geen nood aan veel ,meer ,meest. Kleppen stellen om de 40.000 km. Gebruiksvriendelijke motor zonder verdere uitstraling maar betrouwbaar.(tot nu toch)
GSTB-Walter
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
Woonplaats: Kalmthout
Locatie: Antwerpen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door GSTB-Walter »

Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Koppel!! »

Wel, ik zou de ZE versie niet meer nemen aangezien er geen onderscheid tussen voor en achter te bewerkstelligen valt. Ik wil de achterkant graagt zo'n anderhalve tot 2 cm omhoog, dat moet ik dus doen met aangepaste dog bones te plaatsen. Dan is 't "probleem" ook opgelost. Voor de rest ben ik wel te spreken over de elektronische vering, je voelt duidelijk 't verschil tussen alle standen, en de vering zelf is gewoon heel goed te noemen. Plus dat de ZE nog enkele andere, kleine opties meer biedt dan de Z versie zoals handgrepen voor de passagier etc.

Ik heb op mijn Super Tenere de winglets van Yamaha bijgenomen, is een aparte optie, en rij in de zomer met een TT-spoilertje rond, zit heerlijk uit de wind, kan gewoon op autosnelweg met kinstuk open rijden.
Olieverbruik heb ik nog niet opgemerkt, ga morgen de Yam klaarzetten voor op reis te gaan, zal dan het oliepeil eens checken. Ik rij nogal veel op motorrem, ook hier in ons vlakke landje. Terugschakelen met tussengas, en dan die heerlijke roffel uit de Leovince horen gorgelen, kippevel.
TCS heb ik gene problemen mee, integendeel, doet z'n werk bij 't "vlotjes" vertrekken aan 't rode licht, houdt de neus op de grond :eye:
Ik rij nu altijd in Sportstand, enkel bij onverhard zou ik nog naar Tour switchen, het verschil is dermate groot dat ik op, zelfs natte, normale ondergrond het gevoel heb dat 'm niet reageert. Let wel, dit is één v.d aanpassingen vanaf model 2014, het onderscheid tussen beide standen is groter geworden.
De OEM kofferset stelt inderdaad flink teleur, maar daar bestaan tientallen alternatieven voor, die groter, sterker zijn, en er beter uitzien.

Ik vind 't voor z'n centen een superfiets, kwam in mijn geval op ong. 75 à 80% van de aankoopprijs van een GSA, met quasi dezelde opties. Da's toch al een pak geld me dunkt :shock: :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Pol »

RT-Walter schreef:Ik heb zelf een Super Tenere gehad, de eerste versie in de Special Edition. Zithouding vond ik wel ok. Windbescherming is niks vergeleken met de Super Adventure, ook niet met verhoogd scherm als optie. Sloten koffers waren van mindere kwaliteit en sleutels waren zeer lang, zodat ze makkelijk afbreken. Altijd reserve sleutel mee nemen.
Ondanks wat men zei, had ik (net als mijne maat) olieverbruik op onze trip naar de Alpen (rood lampje ondanks dat oliepijl bij vertrek helemaal op punt stond). Blijkbaar pakt het blok olie wanneer je een col op motorrem naar beneden rijdt. Ik persoonlijk vond ook de vering (manuele) zeer moeilijk af te stellen. Tractiecontrole af en in sport stand waren er genoeg paardjes.

Heeft zijn sporen verdiend en prijs/kwaliteit biedt ie je wat je ervan verwachten kan.

GrTz ;-)
hey Walter
Uw onderste zin kan ik niet beter verwoorden.Ik vond de koffers van 't merk maar niks en heb de koffers van Givi (trekker outback) met heel stevige sleutels. Op een andere moto staan Trax van Sm-Motech en daar halen ze 144 sleutels uit een Coca blik.Van koffers en sloten gesproken!
Gisteren met de RT1200 Vorst-Ranst-Vorst gereden en opnieuw moeten vaststellen dat ik -raar maar waar- minder omgevingslawaai heb met de Ténéré (Yamaha hoog scherm) dan met de RT.
Uw opmerking betreffende het olieverbruik zal ik maar best in acht nemen dus. (ondanks geen olieverbruik op 10.000km en motorafremmer rijstij en een paar Pyreneeën ritten). :wink:
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Pol »

Pol schreef:
RT-Walter schreef:Ik heb zelf een Super Tenere gehad, de eerste versie in de Special Edition. Zithouding vond ik wel ok. Windbescherming is niks vergeleken met de Super Adventure, ook niet met verhoogd scherm als optie. Sloten koffers waren van mindere kwaliteit en sleutels waren zeer lang, zodat ze makkelijk afbreken. Altijd reserve sleutel mee nemen.
Ondanks wat men zei, had ik (net als mijne maat) olieverbruik op onze trip naar de Alpen (rood lampje ondanks dat oliepijl bij vertrek helemaal op punt stond). Blijkbaar pakt het blok olie wanneer je een col op motorrem naar beneden rijdt. Ik persoonlijk vond ook de vering (manuele) zeer moeilijk af te stellen. Tractiecontrole af en in sport stand waren er genoeg paardjes.

Heeft zijn sporen verdiend en prijs/kwaliteit biedt ie je wat je ervan verwachten kan.

GrTz ;-)
hey Walter
Uw onderste zin kan ik niet beter verwoorden.Ik vond de koffers van 't merk maar niks en heb de koffers van Givi (trekker outback) met heel stevige sleutels. Op een andere moto staan Trax van Sm-Motech en daar halen ze 144 sleutels uit een Coca blik.Van koffers en sloten gesproken!
Gisteren met de RT1200 Vorst-Ranst-Vorst gereden en opnieuw moeten vaststellen dat ik -raar maar waar- minder omgevingslawaai heb met de Ténéré (Yamaha hoog scherm) dan met de RT.
Uw opmerking betreffende het olieverbruik zal ik maar best in acht nemen dus. (ondanks geen olieverbruik op 10.000km en motorafremmer rijstij en een paar Pyreneeën ritten). :wink:
Alle zes koffers bij Philip gekocht. Goeie raad gekregen voor o.a.de Altrider bijhorigheden en thuis monteren is dan poepsimpel.
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Gixxer21 »

Hoe komt het dat elke Yam ST die ik tegenkom aangeslagen bouten en moeren heeft?
Het ziet er niet uit vind ik.

Wat Desmet betreft: let op wat je koopt en zoek uit dat wat hij verteld klopt.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Koppel!! »

Gixxer,

Mijn BMW's hun bouten en moeren zien er even dof en aangeslagen uit dan die van m'n Yam, ik zou dus niet weten waarvoer je 't hebt :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Gixxer21
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Gixxer21 »

Heb er hier ene staan van 16 jaar oud en enkel de moeren van de TT toebehoren zagen er niet uit. (die komt wel niet zoveel meer buiten)
Was mij destijds bij Lammens echt opgevallen dat ze het allemaal hadden.
Het is niet mijn bedoeling de Yam in zijn totaal te bekritiseren.
Had veel interesse om er ene te kopen maar dat heeft mij doen afhaken en heb dan voor de KTM gekozen.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA

Bericht door Koppel!! »

Die van 16j oud, dat wil ik best geloven, dat was nog de goeie BMW kwaliteit. Maar heden ten dage zitten ze simpelweg allemaal in 't zelfde bedje ziek, op duur materiaal moet bespaard worden en dat zie je op den duur :cry:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie