Alpenpassen berijdbaar in mei?

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door GSrijder »

In de laatste week van mei 2010 zouden Carlo50, Zino en ikzelf een weekje op vakantie gaan richting Italië over de Alpenpassen ( Route des Grandes Alpes etc ), Dollemieten en andere. Hoe groot is de kans dat deze nog gesloten zijn?
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Naargelang de winter zich ontvouwt, onbestaande tot zo goed als zeker gesloten :!: :mrgreen:

Maw. 't is altijd een dubbeltje op z'n kant, je kan geluk hebben dat ze allen reeds open zijn, maar met wat pech sta je quasi overal voor een gesloten barriere. Kan zelfs van week tot week verschillen.

Maareuh, Route des Grandes Alpes, en de Dolomieten, da's wel twee uitersten. Daar ligt zo 'n land tussen, ze noemen dat Zwitserland :mrgreen: Tenzij je twee weken weg gaat zal 't kiezen worden.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door WimLT »

Ik zou zeker een maand opschuiven :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Hunter6 »

De kans is zeer groot dat veel passen nog gesloten zijn. Vaak is het niet eens zozeer dat de wegen niet sneeuwvrij zijn, het gevaar van lawines is zeer hoog vandaar de afsluitingen.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Mannekes, nu ook niet overdrijven hé, ik ben al meermaals naar de Alpen, zowel de Frans/Italiaanse kant als de Dolomieten/Oostenrijk/Zwitserland geweest in die periode. En ondanks dat je af en toe moet improviseren heb ik eigenlijk nog nergens voor een probleem gestaan.
Zorg er gewoon voor dat je voldoende alternatieven hebt, en via 't net over de juiste info beschikt. Je niet persé vastpinnen op een traject of vooropgestelde route, maar gewoon min of meer een richting met ruimschoots alternatieven zou voldoende moeten zijn.

Enneuh, één groot voordeel is de pracht van de Alpen te mogen bewonderen in een besneeuwde omgeving, een ongelooflijk mooi schouwspel :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door WimLT »

Koppel!! schreef:Enneuh, één groot voordeel is de pracht van de Alpen te mogen bewonderen in een besneeuwde omgeving, een ongelooflijk mooi schouwspel :!:
Dàt doe ik persoonlijk toch liever op skies, hoor :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ja, ge zou dat denken hé, maar kweenie zulle :razz:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door GVN »

Koppel!! schreef:YOO

Enneuh, één groot voordeel is de pracht van de Alpen te mogen bewonderen in een besneeuwde omgeving, een ongelooflijk mooi schouwspel :!:

Grtz, Philip!

100% mee akkoord ! :grin:
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door GSrijder »

Koppel graag wat tips voor de Alpen:

Buiten de route des Grandes Alpes wat zeker doen?
Die tunnel waar het pikkedonker in is en het water binnensijpelt kun je me dat eens als waypoint mailen in Mpasource ( ritten ook altijd meer dan welkom )
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Koppel!! »

YOO

Awel, ik zou zeggen, lees is enkele van m'n verslagen door, buiten die van Picos en de Auvergne gaan ze allemaal over de Alpen.
Ik vind persoonlijk de Frans/Italiaanse grensregio 't mooist, maar anderen zijn dan weer gek v.d Zwitserse Alpen, en anderen dan weer van de Dolomieten, of Oostenrijk, of de Jullische Alpen in Slovenië.
Ik ga er nu al jaren, en heb nog niet eens de helft gezien van wat ik wil zien, en telkenmale ik ga leer ik nieuwe en andere plekjes kennen, die ik dan in een volgende keer weer moet doen.

Dus, tips geven is als op twee minuten willen uitleggen hoe je moet motorrijden, lukt nie zulle :mrgreen:

Dan, die tunnel waar water doordruppelt, dat kunnen er veel zijn zulle, diene op de Hochtörr v.d GrossGlockner lekt ook :-P
Maar ik denk dat je ofwel de Col du Parpaillon bedoeld, ofwel de heen-en-terug naar de Mont Jafferau. En dat zijn beiden steenslagpistes, en die mag je in Mei 100% zeker vergeten, daar strooien ze niet hé, daar moet de sneeuw gewoon wegsmelten, en dat kan tot Juli duren.
Ritten doorsturen doe ik niet, ten eerste heb ik er geen in gpsgedoe, ten tweede, koop landkaarten, en maak zelf je ritten. Véle beter, je weet wat je doet, en waar je bent.
Ik kan de landkaarten van Michelin aanraden, en eens je een bepaalde regio hebt gekozen, dan kan ik je 't één en 't ander aanraden :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Guidoviv »

http://www.oeamtc.at/bergstrassen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is echt een handige site om te zien welke passen open zijn (verschillende landen)
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Nascar »

Het skiseizoen loopt in Zwitserland tot en met het eerste weekend van mei.
De kans is dus groot dat er eind mei nog een groot aantal passen gaan gesloten zijn.

Hier treed ik Koppel! bij :wink:
Het zal wel magnifiek zijn met sneeuw in de omgeving. Plan zodanig dat je goed berijdbare passen neemt en dan zijn die heel waarschijnlijk open.
Vraag 's ochtends na waar je heen wil en of de pas berijdbaar is. In de alpen worden passen snel gesloten of terug open gesteld.
Dus zorg voor alternatieven, dan kan je wel iets rijden. Maakt niet veel uit wat want alles is er mooi :-)
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Lukas »

Volgende week rij ik de Route Des Grands Alpes en er zijn nu nog steeds 2 passen gesloten...
Ik check hiervoor: http://www.alpentourer.nl/alpenpassen-i ... frankrijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door melis luc »

Ik ben net terug van een 8 daagse reis in frankrijk er waren op het moment dat wij daar waren nog 2 cols gesloten ,op ons ganse traject , maar wat je ook zeker moet weten , wees voorzichtig , want op veel cols is het wegdek erbarmelijk slecht !!L'iseran en de Galibier waren nog dicht tot en met 11 Juni (wegenwerken ) Ik heb vandaag 3 uur bezig geweest met alle teer en pek te verwijderen met wasbenzine , man man zo een slechte straten dat ze daar hebben ! , dan nog te zwijgen over de straten en bergpassen waar ze gewoon kiezel op strooien , gewoonweg gevaarlijk

:twisted: :twisted:
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Dirk Pauwels »

Nog niet veel buiten de benelux geweest precies. :lol:
Juni is traditioneel grind strooi maand in Frankrijk, italie etc.... Zeker in de bergen. Met een GS geen probleem, juiste versnelling en sturen op de gas. Met een 17" voorwiel is het een pak moeillijker. Persoonlijk heb ik liever dat de baan vol grind ligt dan dat er een grindplek in de bocht ligt op verder perfect asfalt, veel gevaarlijker.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door melis luc »

Dirk Pauwels schreef:Nog niet veel buiten de benelux geweest precies. :lol: .
Ik rij normaal maar juist rond de kerktoren van onze gemeente !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Alpenpassen berijdbaar in mei?

Bericht door Dirk Pauwels »

melis luc schreef:
Dirk Pauwels schreef:Nog niet veel buiten de benelux geweest precies. :lol: .
Ik rij normaal maar juist rond de kerktoren van onze gemeente !
Vraag anders es dat ze daar ook grind strooien, dan kunde wat oefenen :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie