nav v met kuren of toch niet?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

nav v met kuren of toch niet?

Bericht door JoB »

De eerste vervelende vaststelling was dat bij het aansluiten op mijn laptop er niets gebeurde, behalve dat het toestel begon te laden. Indien het toestel uitstaat, start het op en worden de kaarten geladen. Er zitten 3 usb3 poorten en 1 usb2 poort op, op alle poorten hetzelfde gedrag. Op een andere laptop met enkel een usb2 poort geen probleem. Op de laptop van mijn dochter met usb2 en 3 poorten gebeurt er op sommige poorten ook helemaal niets behalve opladen. Op één poort komt de gps telkes weer in data transfer mode. Alle toestellen draaien op windows 10.
Na het herinitialiseren van de usb drivers lukt het soms om het toestel in data transfer mode te krijgen. Wat er echt mis is, heb ik nog niet ontdekt. Andere usb apparaten zoals hard disk, dac, kaartlezer, sena 20s, zumo 660 ... geven nooit een probleem om erkent te worden.

Enkele weken terug had ik het fenomeen dat mijn route plots heel lang werd, zelfs tot >2 miljoen kilometers. De route was rap rap samengesteld op basis van een route van enkele jaren terug. Toen heb ik gedacht, mijn fout, route niet goed op gesteld met de nodige aandacht voor via- en schaping points. Van het weekend route gereden met een vijftal via punten en plots weer datzelfde fenomeen van lange routes tot meer dan 2 miljoen kilometers, alsook dat route points plots werden aangekondigd als 'u nadert ...' en dit nadat ik ergens een 200 meter van de route was afgeweken.

Zaterdag heb ik het toestel eens aan de javawa device manager gehangen en enkel routes en waypoints uit de user.gpx gehaald. Ook eens gechecked over er geen xml issues waren met het gpx bestand, maar dat bleek niet het geval.

Zondag bij het rijden van de route bleven de fenomenen van het plots verdwijnen van de route op de kaart gedurende enkele kilomers. Ondertussen zijn er geen aanwijzingen. Wat later na uitzomen en terug op de route aan te sluiten komen opnieuw de instructies door, tot wat later ... Plots wordt de afstand tot het eindpunt dan eerst 5a6000 km, nadien > 2miljoen km.
Na stoppen van de routen en heropladen van de route loopt het weer eventjes goed tot ... ???

Iemand hier met gelijkaardige fenomenen of tips.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door pat__ »

Heb ook een zumo 390 gehad met kuren.
Ook problemen met aansluiten aan computer. Soms duurde het een half uur voordat hij herkend werd.
Het begon allemaal redelijk onschuldig: het eventjes verdwijnen van de route die je aan het rijden bent, of de gesproken aanwijzigingen die voor een tijdje wegvallen. Na het terug opstarten van de route komt alles terug. Het audio gedeelte of de bleutooth viel zo een drie a vier keer per rit uit. Heb toen zelfs een nieuwe sena mh5 gekocht (wat waarschijnlijk niet nodig was).
In het begin zijn de problemen sporadisch, dan gebeurt het na een tijd bijna elke rit. Ook gebeurde het dat de route verdween en je gewoon een kaart onder een onmogelijke hoek te zien kreeg of het symbooltje dat in plaats van centraal op je scherm te staan ergens in een hoek staat. Dan terug geweest naar de winkel. Daar deden ze een hard reset en na een half uurtje werkte de gps weer normaal.
Voor 1 rit dan toch, namelijk die van de winkel tot thuis. 's Anderendaags een rit naar de Ardennen met een mooie uitgestippelde route. Na een koffiepauze (zonder de gps uit te zetten) geraakt dat ding weer de weg kwijt. Onderwege een hard reset gedaan maar geen geluk. Toen kon het zelfs geen route meer berekenen naar huis. Gewoon van de plaats waar we ons bevonden tot het thuisadres gaf hij aan "kan geen route berekenen" Terug naar de winkel en daar deed het ding het toch weer niet zeker.
Drie dagen later maar weer een route ingeladen en een tochtje naar Durbuy geriskeerd. Mijne maat was er deze keer met zijne gps bij. Wat denk je?
Yep na een vijftigtal kilometer krijgt hij weer kuren. (de zumo)
's Anderendaags naar de winkel en toen hebben ze hem binnengenomen en opgestuurd voor herstelling. Na twee weken en een paar dagen een fonkelnieuw toestel gekregen.
De vorige zumo 390 was acht maand oud.
Wat er aan scheelde weet ik niet omdat er geen gegevens vermeld stonden op de papieren voor de winkel.
Hopelijk heb je iets aan dit verhaal, zo snel mogelijk laten nakijken en is het nog onder garantie, zeker.
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door MrGPS »

Dat klinkt allemaal niet heel fijn. Moeilijk van afstand te zeggen wat hier loos is.

Voor wat het waard is:
Ook ik heb op dit moment wat USB problemen.

Met mijn desktop loopt alles prima, maar met mijn gloednieuwe Dell XPS Laptop niet. Alle garmins alsook de tomtom rider worden prima herkend, de zumo 590, 595 en Nav5 echter niet. Blijkbaar communiceren die op andere wijze - waarbij nu echter niet duidelijk is of de oorzaak bij garmin of dell ligt. Als het aan Garmin ligt is het structureel en niet toestel-specifiek. Ik vermoed echter dat de oorzaak bij Dell ligt - op een andere (Asus) laptop met vergelijkbare configuratie heb ik het probleem niet.

Het verhaal van de route van miljoenen kilometers kan ik niet verklaren; zou denken dat de xml op een of andere manier beschadigd is. Andere verklaring kàn zijn dubbele kaarten oid.

Wat betreft het wegvallen van aanwijzingen:
Mijn indruk is dat dat gerelateerd is aan het gebruik van harde viapunten. Bekijk in dat kader even de video op https://youtu.be/Bvd_Vj-yM-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik zou zeker ook even kijken naar de track als routebasis: https://youtu.be/Q5skn_P8A4c" onclick="window.open(this.href);return false; - daarmee kom ik zelden of nooit problemen tegen (wel herberekenen uitschakelen).
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door JoB »

Voor het usb probleem heb ik ondertussen een oplossing, een usb2 verlengkabel er extra tussen en de gps wordt telkens opnieuw erkend. Bij de eerste verlengkabel viel de connectie nog wel weg na het erkennen. Bij een andere verlengkabel heb ik nu al een hele tijd een stabiele verbinding.
Mijn vermoeden was dat er een latency probleem is met te snelle machines. De gok om er een verlengkabel tussen te plaatsen heeft dus geloond. Dit issue heeft mijn inzien alles te maken met garmin...
Ter info voor Hans, de laptops met usb issues zijn een dell m3800, ondertussen bijna 2,5 jaar oud,en een asus Ux303Ub, allebei met windows 10.

Nu nog dat ander issue...
Zal alvast de video's eens bekijken.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door Man in Black »

Het niet herkennen van de GPS had ik ook een tijd terug, zowel met de 660 als de nav V.
Met de originele kabel geen probleem, met een andere kabel telkens wel.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door JohanDB »

Man in Black schreef:Het niet herkennen van de GPS had ik ook een tijd terug, zowel met de 660 als de nav V.
Met de originele kabel geen probleem, met een andere kabel telkens wel.
Nooit gedacht dat er een verschil zat in usb-kabels, maar ik had dus net hetzelfde :shock:
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door MrGPS »

Man in Black schreef: Met de originele kabel geen probleem, met een andere kabel telkens wel.
Er zijn USB kabels die alleen bedoeld zijn voor voeding (en dus geen data doorgeven). Daarmee zal je toestel dus nooit herkend worden. Mijn probleem doet zich echter, helaas, ook voor met de originele kabel.
marray
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 apr 2007, 21:57
Locatie: Lummen

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door marray »

Ook een route gehad van 108 km, die na importeren, er 8000 bleek te zijn.
Ik heb deze gewist en de rij-instellingen in de GPS van snelste route op kortste route gezet, et voilà.
Of dat de manier is weet ik niet, eerste maal gehad hé. Bij mij heeft het gewerkt alleszins.
Marray
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: nav v met kuren of toch niet?

Bericht door JoB »

De problemen die ik heb doen zich voor tijdens het navigeren. Bij de aanvang van de route is alles normaal. Als de problemen zich voordoen breek ik de navigatie af en start de route op nieuw op. Dan is het weer even oké.

Het enige wat me is opgevallen bij het bekijken van het gpx bestand is dat er op het momenten dat het zich heeft voor gedaan veel richtingpunten staan (conform begrippen definitie javawa http://www.javawa.nl/begrippen.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en dat het dan die richtingpunten zijn die plots gevisualiseerd worden en worden gesignaleerd met 'u nadert ...'

De eerste week van juli staat er een tripje richting Kaunertal op het programma. De routes heb ik nu van de track laten genereren op de gps. Het is dus even afwachten.

Ga alleszins als het zich voor doet een log bijhouden en evt wat foto's nemen van de gps.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
Plaats reactie