bandendruk
Moderator: GVN
bandendruk
Vraagje voor de kenners.......
De ideale bandendruk wordt wel ergens beschreven maar is toch ook wel zeer persoonlijk, niet?
Daarom de vraag, welke druk prefereert men ?
Op PR4 voor 2.5 achter 2.9 maar is dat niet wat hard voor steeds alleen rijder .?
Wat zijn jullie bevindingen.
De ideale bandendruk wordt wel ergens beschreven maar is toch ook wel zeer persoonlijk, niet?
Daarom de vraag, welke druk prefereert men ?
Op PR4 voor 2.5 achter 2.9 maar is dat niet wat hard voor steeds alleen rijder .?
Wat zijn jullie bevindingen.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Re: bandendruk
2.5V en 2.9A is de aangeraden bandendruk op mijn GSA, onafhankelijk van de belading/duo/solo
Ik merk toch een verschil in sturen als de druk te laag staat, dus bij mij staat die op 2.5/2.9 (koud)
die gaat dan naar 2.7/3.1 als die goed warm staat
Ik merk toch een verschil in sturen als de druk te laag staat, dus bij mij staat die op 2.5/2.9 (koud)
die gaat dan naar 2.7/3.1 als die goed warm staat
R1200GS LC
Re: bandendruk
Bij mij ook, zowel op de GSa als op de Rt
-
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
- Woonplaats: aant zeetje
- Locatie: West vlaanderen
Re: bandendruk
Hier ook op de RT 2.5/2.9 in principe zou die bij solo rijden lager moeten kunnen maar ben er nog niet aan toe gekomen om uit te testen. Ik kan je alvast verzekeren dat hij op de voorgeschreven druk steeds volke grip heeft, zowel nat als droog. Dus eigenlijk geen reden om te veranderen.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: bandendruk
2,2 voor en 2,5 achter solo (R1100R) voelt bij nat weer "veiliger" aan (of dat echt veiliger is ??? )
Bij solo 2,5 voor en 3 achter is dat gevoel van veiliger bij nat weer weg ( kan ook aan het manneke liggen )
Bij solo 2,5 voor en 3 achter is dat gevoel van veiliger bij nat weer weg ( kan ook aan het manneke liggen )
BMW R1100R zonder KFR
Re: bandendruk
Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Re: bandendruk
Bij mij staat het altijd op 2,6 V en 3 A.
Dat is dezelfde druk die er in zat toen ik hem nieuw afhaalde bij Ludwig Motors. Bij zowel nat als droog weer nog geen verschil ondervonden. Alleen wat voorzichtiger bij nat weer natuurlijk.
Dat is dezelfde druk die er in zat toen ik hem nieuw afhaalde bij Ludwig Motors. Bij zowel nat als droog weer nog geen verschil ondervonden. Alleen wat voorzichtiger bij nat weer natuurlijk.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Re: bandendruk
Dan doe je toch 'n test, gewoon 0,1bar druk minder zowel voor als achter.ronnyb schreef:Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
Hou me meestal ook aan de voorgeschreven bandendruk.
Maar tegen dat het profieldiepte te weinig aan het worden is, ga ik meestal 0,1 bar druk omhoog.
Zit nu voor op nog 2mm profiel, dus de druk is nu 2,6 Bar.
Het ergste merk je het in de linkse bochten, je gaat links, en je trekt het stuur naar rechts
mvg Nico
MG Breva 850
Re: bandendruk
K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
K1600GT
Re: bandendruk
Hier ook terug 2,4 V en 2,9 A, zoals voorgeschreven. Na aankoop stelselmatig de bandendruk verminderd, afgaand op m'n ervaring met de auto (vele duizenden km op circuit). Maar dat bleek bij de motor toch niet altijd goed. Los van 't feit dat het stuurgevoel minder precies wordt, gaat de voorband ook onregelmatig slijten waardoor 'ie slechter en slechter instuurde. Onlangs nieuw rubber gelegd en nu rijd ik mooi op 2,3-2,4 V en 2,8-2,9 A (koud) rond. Bevalt me prima.
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: bandendruk
Stuurt anders veel te zwaar (gewicht vd Moto)Dominique schreef:K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: bandendruk
Inderdaad, staan bij mij zelfs beide op 3.0 bar.Frans schreef:Stuurt anders veel te zwaar (gewicht vd Moto)Dominique schreef:K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Re: bandendruk
Solo op een 1200RT van 2011 meestal 2,5 voor en 2,7/2,8 achter...
Achter tussen +/- 2.5 en 2.8 merk ik weinig verschil, voor onder de 2.3 merk ik wel degelijk verschil.
Wel opvallend dat de achterband merkelijk sneller "leegloopt"dan de voorband (ondanks minieme drukverschil), en dan bedoel ik 0.1 / 0.2 'verlies' op +/- 2 à 3 weken...
Banden zijn nog PR3's.
Benny
Achter tussen +/- 2.5 en 2.8 merk ik weinig verschil, voor onder de 2.3 merk ik wel degelijk verschil.
Wel opvallend dat de achterband merkelijk sneller "leegloopt"dan de voorband (ondanks minieme drukverschil), en dan bedoel ik 0.1 / 0.2 'verlies' op +/- 2 à 3 weken...
Banden zijn nog PR3's.
Benny
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
Re: bandendruk
0,1bar, maakt dat een betekenisvol verschil?Wiedewa schreef:Dan doe je toch 'n test, gewoon 0,1bar druk minder zowel voor als achter.ronnyb schreef:Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
Hou me meestal ook aan de voorgeschreven bandendruk.
Maar tegen dat het profieldiepte te weinig aan het worden is, ga ik meestal 0,1 bar druk omhoog.
Zit nu voor op nog 2mm profiel, dus de druk is nu 2,6 Bar.
Het ergste merk je het in de linkse bochten, je gaat links, en je trekt het stuur naar rechts
mvg Nico
Re: bandendruk
Net dat beetje Willie dat ie niet meer blokkerig is.
Maar moet ze toch binnenkort ververangen, 2mm vind ik al aan de krappe kant.
mvg Nico
Maar moet ze toch binnenkort ververangen, 2mm vind ik al aan de krappe kant.
mvg Nico
MG Breva 850