Modder-val

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Stoffel
Contacteer:

Re: goed nieuws valschade

Bericht door Stoffel »

Jefke schreef:Aan alle meelevende motocollega's: goed nieuws!
De verzekering van de gemeente Anzegem Ethias heeft haar expert gestuurd om de modderval-schade te inspecteren.
Hij heeft een gunstig rapport gegeven!
Nu is het enkel nog wachten op de uitbetaling en de herstelling zelf.
Is me dat een pak van mijn hart, jongens en meisjes!!
Misschien de Pete eens inlichten ivm zijn ongeval van dit voorjaar. Zal zo'n uitspraak ook wel kunnen gebruiken.

Stoffel :wink:
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

De verzekering van de gemeente Anzegem Ethias heeft haar expert gestuurd om de modderval-schade te inspecteren.
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je er zelf ook van geleerd hebt :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Rasse
Contacteer:

Bericht door Rasse »

J-P schreef:Welkom Jef,

Je zult het wel niet prettig vinden wat ik hiervan vind. Die polderwegen liggen er voor de boeren zodat zij naar hun landerijen kunnen en terug. Bij de gratie van onze bestuurlijke organen zijn die wegen ooit verhard maar het gebruiksdoel is ongewijzigd gebleven. Nu kom jij daar met nog geen jaar motorervaring en waarschijnlijk zelfs nooit een motorles gehad hebbende motorrijden en val je met 30 km/u in een situatie die je KAN en MAG verwachten! Dan is het ook nog eens de schuld van een ander dat jij niet anticipeert en wil je de schade nog verhalen ook. Me dunkt de wereld op z`n kop.

Tip: volg eens een doorgedreven rijopleiding in Brugge met aandacht voor risicomijdend rijgedrag in en buiten de bebouwde kom. Succes verder.

Waar ik me overigens ernstig aan stoor elke keer als ik dit soort zaken lees is dat de persoon die het overkomen is nooit eens bij zichzelf te rade gaat hoe hij het ongeluk had kunnen voorkomen. Probeer het eens, je houdt in de toekomst de motor in dit soort situaties wsl. wel recht. :wink:
Ik ben het raar of zelden eens met J-P , maar deze keer heeft hij wel gelijk.
Ga een keer te rade bij jezelf. Je kan en mag niet verwachten dat de Brandweer na elke regenbui of boerenkar alle wegen gaat schoonspuiten.
Sorry mate, wrong attitude. :cry:
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Rasse schreef:
Ik ben het raar of zelden eens met J-P , maar deze keer heeft hij wel gelijk.
Voor al uw grieven is er mijn mailbox... :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
w

Bericht door w »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

En J-P heeft een dikke huid, dus laat maar komen zou ik zeggen
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Jefke
Contacteer:

oud geleerd is...

Bericht door Jefke »

Ja J-P, ik héb er uit geleerd, of wat dacht je wel? :roll:

1. dat de overheid ook zijn verantwoordelijkheid niet kan ontlopen;
2. dat ik ook op landbouwwegen uiterst alert moet zijn voor te verwachten 'onvoorziene' omstandigheden;
3. dat je best ter plaatse een verslag laat opmaken door de politie als je enige kans wil wagen om 'elk zijn deel' van de verantwoordelijkheid te bepleiten;
4. dat de verzekering Ethias en het gemeentebestuur van Anzegem wel weten wat hun deel van de verantwoordelijkheid is, en daar correct naar handelen;
5. dat kritisch zelfonderzoek altijd heel leerzaam is;
6. dat ik me toch eens zal inschrijven voor een doorgedreven training in het ontwijken en noodstoppen, want 'met vallen en opstaan' leren is wel erg duur!

En laat voor de rest iedereen zijn zegje maar doen, dit was het mijne.
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Relax

Bericht door Relax »

JP heeft gelijk, maar ik nog meer :twisted: :twisted: :twisted:

't Wordt eens tijd voor die koffie, nu het weer nog ni te besch.ten is. Eén van de komende weken kom ik dus die kant op, ergens op een weekdag. Tijd overdag of liever vooravond?
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

ken er gien gedacht van, zeg maar wanneer en ik probeer die dag vrij te plannen. Vooravond komt alleszins beter uit :wink:
J-P

Relax

Bericht door Relax »

Ik zeg just niks, anders merk ik weer een ganse dag da'k ni met de moto kan rijden :cry:

Allé, misschien dan.
fluppie
Contacteer:

Bericht door fluppie »

wie zocht daar een auto zonder abs, asr, airbags en ik weet niet wat allemaal? Ga maar eens kijken op deze link, en kijk vooral naar het Top Gear fragment, misschien is er toch nog leven na het motorrijden

http://www.debussere.be/index.php?module=Pages&page=11

fluppie
[/quote]
Jefke
Contacteer:

Bericht door Jefke »

Sorry, ik was effe te optimistisch en voorbarig!
De expert is akkoord dat de schade xxx euro bedraagt. Maar dat wil nog niet zeggen dat de gemeente aansprakelijk is voor de vergoeding ervan. Of en in welke mate de verantwoordelijkheid voor de schade bij de gemeente ligt, moet eerst nog door de procureur uitgemaakt worden.
Daar heeft mijn verzekering geen vat op, de molen van de overheid maalt altijd zeker, maar soms langzaam.
Het verhaal vervolgt nog, wachten op het proces-verbaal dus.
lid
Jefke
Contacteer:

Re: nieuws valschade modderstraatje

Bericht door Jefke »

Sorry, ik was effe te optimistisch en voorbarig!
De expert is akkoord dat de schade xxx euro bedraagt. Maar dat wil nog niet zeggen dat de gemeente aansprakelijk is voor de vergoeding ervan. Of en in welke mate de verantwoordelijkheid voor de schade bij de gemeente ligt, moet eerst nog door de procureur uitgemaakt worden.
Daar heeft mijn verzekering geen vat op, de molen van de overheid maalt altijd zeker, maar soms langzaam.
Het verhaal vervolgt nog, wachten op het proces-verbaal dus.
Ik ontving van de Procureur des Konings uit Kortrijk volgend laconiek bericht:
"betreft: voor de feiten van 8 juli 2005 te Anzegem
laat ik u weten dat de zaak zonder gevolg werd geklasseerd op 23 januari 2006."
Telefonische vraag naar verduidelijking leverde op dat de daders onbekend zijn, en daarom zonder gevolg geklasseerd.
"Want van wie is de modder afkomstig? Dat ligt gevoelig bij de gemeente, begrijp je. "

Het was in geen geval m i j n modder!
lid
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

Sorry Jefke,

doch een andere conclusie zou mij verbaasd hebben.

Mocht jij succes hebben met je klacht, staat heel Belgie vanaf volgende maand vol met bordjes bij ELKE landweg:
"Verboden voor auto's en moto's, uitgezonderd landbouwvoertuigen"

Waarom?
dat is immers de enige manier voor gemeentes om zich in te dekken tegen zulke grove-nalatigheid-claims.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Je reinste onzin! Het is vrij makkelijk te achterhalen als je weet wie de gronden pacht of in eigendom heeft waar de feiten zich voordeden.
R&m

Bericht door R&m »

Jefke,

zeg niet tegen een kind op een warme zomerdag: "blijf maar binnen spelen, als je buiten op het strand gaat spelen kun je verbranden door de zon" . Maar zeg: "als je op het strand wil gaan spelen, gebruik dan deze zonnebrand olie zodat je beter beschermd bent en minder kans maakt om te verbranden".

Het is een feit dat deze soort wegen niet altijd modder en troep vrij zijn, hier staat wel een wettelijke bepaling op dat de vervuiler deze moet zuiver maken, maar in de praktijk laat dit wel eens te wensen over. Je kunt dan met waardeloze argumenten afkomen dat de patatten duur gaan worden...enz.maar het gaat hier om het feit dat wij als motorrijders ons hiertegen moeten wapenen.
Bij een valpartij ligt de oorzaak voor 90% niet aan de banden, motor, vering afstelling, regen, olie, modder, iemand anders, maar aan jezelf.
Ervaring en opleiding, leren kijken, leren anticiperen, leren waarnemen-beslissen-handelen,......enz.
Ik ga ook niet beweren indien je een opleiding zou gevolgd hebben je op één wiel(achter) door deze plas modder zou kunnen gereden hebben, maar je kans op slagen(niet vallen) zou wel veel groter geweest zijn.
Als ik je kan troosten met de woorden:"er zijn twee soorten motorrijders, die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen"
Een jonge instructeur zei enkele jaren geleden tegen mij:"het is niet diegene die het snelst door de bocht gaat die de beste is, maar diegene die het langst(zonder kleerscheuren) blijft rondrijden.
De zomer is op komst, jefke ga een opleiding volgen je gaat er geen spijt van hebben.
Waar? er zijn vele goede plaatsen waar je terecht kunt, ik som er enkele op:
http://www.freebike.be
http://www.M-R-V.be
http://www.centrumvoormotorbeheersing.be
http://www.voc-brugge.be
.........enz.

Succes :!:
Jefke
Contacteer:

modder-val

Bericht door Jefke »

R&m schreef:Jefke,
Bij een valpartij ligt de oorzaak voor 90% niet aan de banden, motor, vering afstelling, regen, olie, modder, iemand anders, maar aan jezelf.
Ervaring en opleiding, leren kijken, leren anticiperen, leren waarnemen-beslissen-handelen,......enz.
Als ik je kan troosten met de woorden:"er zijn twee soorten motorrijders, die al gevallen zijn en zij die nog gaan vallen"
Een jonge instructeur zei enkele jaren geleden tegen mij:"het is niet diegene die het snelst door de bocht gaat die de beste is, maar diegene die het langst(zonder kleerscheuren) blijft rondrijden.
De zomer is op komst, jefke ga een opleiding volgen je gaat er geen spijt van hebben.
Succes :!:
Ik heb ondertussen een dag motoropleiding gevolgd en er veel uit geleerd. Maar een ongeluk blijft ook altijd een beetje een ongeluk...
lid
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Zo is het! Ik zag gister een super ervaren motorrijder/globetrotter een simpele beginnersfout maken door met koude banden te vlot weg te rijden en onderuit te schuiven. Koude banden, pekel op de weg in overvloed maar uiteindelijk kan je alleen maar de hand in eigen boezem steken en bedenken wat fout ging en hoe je het de volgende keer voorkomt :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorrijder is er gelukkig slechts met een gebroken duim vanaf gekomen, had veel erger af kunnen lopen.
J-P

Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Tedju,

JP was dat Geert (zwerver) :shock:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Yep, het had VEEL erger af kunnen lopen, ik zag hem en de motor vliegen en hij stond gelijk weer op, al de rest is dan volstrekt onbelangrijk!
J-P

Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Allez,

al goed dat de lichamelijke schade beperkt bleef .
En de Geert is nochtans gewend om zomer en winter door te rijden :(
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Inderdaad, als er 1 in de winter kan rijden is hij het, helaas is hij ook maar een mens net als ieder ander.
J-P

Dwars

Bericht door Dwars »

beetje veel kort door de bocht reacties op een ongeluk dat iedereen kan overkomen imo :!:

Ik woon zelf in het (nl) limburgse heuvelland! Veel gewerkt voor boeren en als loonwerker toen ik nog jong en knap was; dus ik weet waar ik het over heb. Boeren houden niet van opruimen: Punt :!: kost tijd en tijd is geld. Ergerde me toen en nu dood aan dat ze hun trekkersporen niet wegpoetsen; Anticiperen als motorrijder doe ik altijd, maar zowel de veroorzaker (boer in kwestie) als de wegbeheerder (gemeente of provincie) hebben hier een duidelijke verantwoording in :!: En mocht me zoiets gebeuren (afkloppen op de houten plank die sommige voor zich meedragen) stel ik ook de verantwoordelijke aansprakelijk. Een ongelukje zit in een klein hoekje en daar kan zich niemand van vrijspreken.
I am not a complete idiot, some parts are missing
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Zeg die mensen die de belangen van de moto beharten met hun geslaagde aktie kijk in de spiegel daar is een moto.
Kunnen die mensen met onze steun uiteraad, dit niet aan kaarten.
We zijn een moto forum maar neem van mij aan dat de wielertoeristen
(Terroristen) ook veel klagen.Daar zijn ook veel valpartijen bij door slijk op de weg.En waar is het meest in een boerengat waar bijna niemand komt.Juist deze kleine wegen door de rust en landschap worden opgezocht door de moto en de fietser en de wandelaar.Auto zijn bijna nooit te zien.
JP begrijp ik zeker ook wees alert en je rijkunst schaaf die op tijd wat bij.
Maar om het zo te laten dan zouden ze met den deze hier aan het verkeert adres zijn.
Nog veel KM moto plezier en bezin voor je begin. :wink:
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Jefke
Contacteer:

modder-val geregeld!

Bericht door Jefke »

Het gemeentebestuur van Anzegem moet de schade betalen aan de motorfiets die ten val kwam door modder op een lokale plattelandsweg.
Op 8 juli 2005 trok ik er op uit om foto’s te maken van de erosie op de velden. In de Rosstraat, een landelijk baantje bij de overgang tussen Wortegem-Petegem en Anzegem, werd ik in een bocht (met beperkte zichtbaarheid) verrast door een glibberige modderplek over een lengte van 14 meter en over de hele breedte van de weg. Uitwijken kon niet, want in het wegtalud of in de struiken belanden leek me geen keuze.
Gelukkig reed ik traag, zo’n 30 km/u, toen mijn voorwiel bij het volgen van de bocht slipte op de modder. Vallen en schuiven dus, tot ikzelf en mijn machine tot stilstand kwamen.
Er waren geen getuigen. De modder was duidelijk afkomstig van de erosie van het aanpalende maïsveld en/of bietenveld. Heb daar zelf foto’s van genomen, want de door mij opgeroepen lokale politiemensen hadden hun fototoestel op kantoor laten liggen.
Het proces-verbaal vermelde als tegenpartij: het gemeentebestuur van Anzegem. Belangrijk, want daardoor is het aan de wegbeheerder om te beslissen om al dan niet verder uit te zoeken van welk perceel de modder afkomstig was. De reputatie van de boer-burgemeester kennende, zou hij zijn collega-boeren niet voor kosten doen opdraaien.
Ik was er van overtuigd dat mij geen enkele fout kon aangerekend worden. Ik mocht van uitgaan dat de rijbaan in de bocht er net zo bijlag als voor de bocht en kon niet weten dat er modder in de bocht zou liggen. Ik heb dan ook schadevergoeding gevraagd aan de tegenpartij.
Het parket van de procureur des Konings, afdeling politiezaken klasseerde mijn eis zonder gevolg, Via mijn KBC-verzekering heb ik hiertegen beroep aangetekend.
De juridische basis van mijn verdediging is de inbreuk op de artikelen 1384 lid 1 B.W. en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet. Deze aansprakelijkheidsgronden kunnen samen voorkomen. Elk van deze gronden is evenwel als dusdanig volwaardig en toereikend.
Artikel 1384 lid 1 B.W. bepaalt dat iemand aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door een zaak die hij onder zijn bewaring heeft. Deze bepaling schept geen vermoeden van fout maar wel een vermoeden van aansprakelijkheid door het gebrek in de zaak, (Vandenberghe H. e.a. Overzicht van de rechtspraak TPR 2000 blz. 1709, nr. 47).
De gemeente toonde niet aan dat “de schade veroorzaakt werd door een vreemde oorzaak, toeval of overmacht, fout van een derde of fout van het slachtoffer”.
De politierechtbank te Kortrijk sprak op 21 maart 2007 het vonnis uit. De rechtbank verklaart mijn vordering ontvankelijk en gegrond. Zij veroordeelt het gemeentebestuur de som te betalen van 2.349,66 euro, vermeerderd met de vergoedende intresten vanaf de datum van het ongeval tot de dag van betaling, de verwijlintresten op dit alles en de kosten van het geding, voor de eiser begroot op 518,04 euro. De rechtbank verklaart dit vonnis “uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande elk verhaal, zonder borg en met uitsluiting van het kantonnement”.
De tegenpartij berust nu in dit vonnis, zodat de vergoeding eerstdaags op mijn rekening zal staan.
Goed nieuws dus!
Geniet als motorrijder van het gastvrije platteland, maar doe het met grote voorzichtigheid.
Bij overmacht loont het om op je rechten te staan. Verdwijn niet met de noorderzon als je de dupe bent van een onzorgvuldige wegbeheerder. Aarzel niet om de vaststelling van de feiten te laten uitvoeren door de bevoegde politiediensten, zodat ze onbetwistbaar zijn. Laat je niet doen door een schepencollege dat voor het eigen profijt kiest.
lid
den tyten

Bericht door den tyten »

uiteindelijk toch nog een happy end, hopelijk onderneemt het gemeentebestuur of de betrokken landbouwer iets om een oplossing te geven aan dit probleem, iets wat meestal perfect mogelijk is.
In sommige gevallen wordt er na een schadegeval simpelweg een verkeersbord geplaatst waarmee ze niet zelden onder hun verantwoordelijkheid uitkomen.

den tyten
Road King
Plaats reactie