bandendruk

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

bandendruk

Bericht door ronnyb »

Vraagje voor de kenners.......
De ideale bandendruk wordt wel ergens beschreven maar is toch ook wel zeer persoonlijk, niet?
Daarom de vraag, welke druk prefereert men ?
Op PR4 voor 2.5 achter 2.9 maar is dat niet wat hard voor steeds alleen rijder .?
Wat zijn jullie bevindingen.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: bandendruk

Bericht door roadster »

2.5V en 2.9A is de aangeraden bandendruk op mijn GSA, onafhankelijk van de belading/duo/solo
Ik merk toch een verschil in sturen als de druk te laag staat, dus bij mij staat die op 2.5/2.9 (koud)
die gaat dan naar 2.7/3.1 als die goed warm staat
R1200GS LC
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: bandendruk

Bericht door Harald »

Bij mij ook, zowel op de GSa als op de Rt
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: bandendruk

Bericht door the riding man »

Hier ook op de RT 2.5/2.9 in principe zou die bij solo rijden lager moeten kunnen maar ben er nog niet aan toe gekomen om uit te testen. Ik kan je alvast verzekeren dat hij op de voorgeschreven druk steeds volke grip heeft, zowel nat als droog. Dus eigenlijk geen reden om te veranderen.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: bandendruk

Bericht door alfa »

2,2 voor en 2,5 achter solo (R1100R) voelt bij nat weer "veiliger" aan (of dat echt veiliger is ??? )
Bij solo 2,5 voor en 3 achter is dat gevoel van veiliger bij nat weer weg ( kan ook aan het manneke liggen :wink: )
BMW R1100R zonder KFR
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: bandendruk

Bericht door ronnyb »

Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: bandendruk

Bericht door jakke »

Bij mij staat het altijd op 2,6 V en 3 A.
Dat is dezelfde druk die er in zat toen ik hem nieuw afhaalde bij Ludwig Motors. Bij zowel nat als droog weer nog geen verschil ondervonden. Alleen wat voorzichtiger bij nat weer natuurlijk.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: bandendruk

Bericht door Wiedewa »

ronnyb schreef:Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
Dan doe je toch 'n test, gewoon 0,1bar druk minder zowel voor als achter.

Hou me meestal ook aan de voorgeschreven bandendruk.
Maar tegen dat het profieldiepte te weinig aan het worden is, ga ik meestal 0,1 bar druk omhoog.
Zit nu voor op nog 2mm profiel, dus de druk is nu 2,6 Bar.
Het ergste merk je het in de linkse bochten, je gaat links, en je trekt het stuur naar rechts :lol:

mvg Nico
MG Breva 850
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: bandendruk

Bericht door Dominique »

K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
gTa9000
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 aug 2015, 23:53
Woonplaats: Gent

Re: bandendruk

Bericht door gTa9000 »

Hier ook terug 2,4 V en 2,9 A, zoals voorgeschreven. Na aankoop stelselmatig de bandendruk verminderd, afgaand op m'n ervaring met de auto (vele duizenden km op circuit). Maar dat bleek bij de motor toch niet altijd goed. Los van 't feit dat het stuurgevoel minder precies wordt, gaat de voorband ook onregelmatig slijten waardoor 'ie slechter en slechter instuurde. Onlangs nieuw rubber gelegd en nu rijd ik mooi op 2,3-2,4 V en 2,8-2,9 A (koud) rond. Bevalt me prima.
2011 BMW K43 K1300R acid green Afbeelding
2017 BMW F20 M140i Afbeelding
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: bandendruk

Bericht door Frans »

Dominique schreef:K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
Stuurt anders veel te zwaar (gewicht vd Moto)
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: bandendruk

Bericht door costerke »

Frans schreef:
Dominique schreef:K1600GT 2.9 voor en achter , kent iemand rede waarom hier vooraan ook 2.9 nodig is ?
Stuurt anders veel te zwaar (gewicht vd Moto)
Inderdaad, staan bij mij zelfs beide op 3.0 bar.

Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: bandendruk

Bericht door BéRTke »

Solo op een 1200RT van 2011 meestal 2,5 voor en 2,7/2,8 achter...
Achter tussen +/- 2.5 en 2.8 merk ik weinig verschil, voor onder de 2.3 merk ik wel degelijk verschil.
Wel opvallend dat de achterband merkelijk sneller "leegloopt"dan de voorband (ondanks minieme drukverschil), en dan bedoel ik 0.1 / 0.2 'verlies' op +/- 2 à 3 weken...
Banden zijn nog PR3's.

Benny
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendruk

Bericht door willy »

Wiedewa schreef:
ronnyb schreef:Heb toch zelf wel het gevoel bij stevig bochtenwerk en bij 2.5 & 2.9 dat hij de nijging heeft tot wat dribbelen.
Dan doe je toch 'n test, gewoon 0,1bar druk minder zowel voor als achter.

Hou me meestal ook aan de voorgeschreven bandendruk.
Maar tegen dat het profieldiepte te weinig aan het worden is, ga ik meestal 0,1 bar druk omhoog.
Zit nu voor op nog 2mm profiel, dus de druk is nu 2,6 Bar.
Het ergste merk je het in de linkse bochten, je gaat links, en je trekt het stuur naar rechts :lol:

mvg Nico
0,1bar, maakt dat een betekenisvol verschil?
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: bandendruk

Bericht door Wiedewa »

Net dat beetje Willie dat ie niet meer blokkerig is.
Maar moet ze toch binnenkort ververangen, 2mm vind ik al aan de krappe kant.

mvg Nico
MG Breva 850
Plaats reactie