Slechte ontstekingstijd 100GS PB

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
David.V
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 okt 2008, 21:23
Woonplaats: Roosdaal
Locatie: Vl Brabant

Slechte ontstekingstijd 100GS PB

Bericht door David.V »

Dit probleem dateert al van enkele weken maar eindelijk tijd gevonden om het eens te posten. Ben een beginnend mechanieker dus misschien is mijn uitleg enkel verstaanbaar voor leken :-P .
Ik had een tijd geleden mijn distributieketting vervangen. Eerste belangrijke ingreep die ik zelf deed. Perfect gelukt en reed ook normaal. Tot ik eindelijk eens een strobolamp kocht om de ontsteking na te gaan. Bij de controle kon ik enkel het "Z" teken zien, ik kon de stroomverdeler niet zo aanpassen dat ik de "S" kon zien. Na een demontage was het al duidelijk dat mijn tandwielen niet meer juist stonden.
Na wat overleg met vrienden en Synchro Bob heb ik dan maar toch beslist om dit te laten nazien bij BoxerToko. Heb reeds zeer goede ervaringen mee.
Goed wat is er nu gebeurd en wat was de oplossing, bij de eerste demontage had ik wel degelijk gekeken of het "OT" teken zichtbaar was in het kijkgaatje maar ik had geen rekening gehouden met de uitlijning van de merktekens bij het veranderen van de ketting. De schakel om die ik kon losmaken stond goed en ben dus maar enthousiast aan de verandering begonnen met als gevolg dat alles uit lijn stond.
Je moet dus eigenlijk eerst het OT teken zien, dan de merktekens uitlijnen en dan pas de ketting losmaken. Ze hebben dit bij BoxerTokok opgelost door eerst de cilinders hele maal naar binnen te draaien en dan de tandwielen uit te lijnen.
Alles werkt weer en geen schade maar de les is dat ik volgende keer beter zal opletten.
Plaats reactie