Overstappen van GS/A naar K1300GT
Moderator: GVN
Overstappen van GS/A naar K1300GT
Na een 10tal jaren Gs'en, lijkt het mij de tijd om eens te veranderen.
Ik kijk al een tijdje uit naar een K/GT.
Voornamelijk omdat mijn tweede auto de deur uitgaat en ik terug meer woon/werk verkeer zal gaan rijden. Bescherming tegen de natuurelementen!
Ze lopen niet dik tweedehands. Nu heb ik er eentje in mijn vizier, mooie staat, aanvaardbaar aantal gereden km's, en betaalbaar.
Hoe lang zal het duren voor ik spijt krijg van deze overstap?
Graag reactie's van leden die dezelfde stap hebben gezet
Alvast bedankt
Ik kijk al een tijdje uit naar een K/GT.
Voornamelijk omdat mijn tweede auto de deur uitgaat en ik terug meer woon/werk verkeer zal gaan rijden. Bescherming tegen de natuurelementen!
Ze lopen niet dik tweedehands. Nu heb ik er eentje in mijn vizier, mooie staat, aanvaardbaar aantal gereden km's, en betaalbaar.
Hoe lang zal het duren voor ik spijt krijg van deze overstap?
Graag reactie's van leden die dezelfde stap hebben gezet
Alvast bedankt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
1 minuut
Ga je oor eens te luisteren leggen bij Koppel. Die rijdt nu met zo'n ding ( vind ze nog altijd mooier dan de 1600 )
Ga je oor eens te luisteren leggen bij Koppel. Die rijdt nu met zo'n ding ( vind ze nog altijd mooier dan de 1600 )
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Na 2 R1200GSA ben ik overgestapt naar een K1600GT.
Alhoewel ik steeds GSA motor gevonden heb waar ik liefst op gereden heb zou ik na 1800 km met de K16 nooit meer willen wisselen.
Alhoewel ik steeds GSA motor gevonden heb waar ik liefst op gereden heb zou ik na 1800 km met de K16 nooit meer willen wisselen.
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
K1600GT
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Dominique schreef:Na 2 R1200GSA ben ik overgestapt naar een K1600GT.
Alhoewel ik steeds GSA motor gevonden heb waar ik liefst op gereden heb zou ik na 1800 km met de K16 nooit meer willen wisselen.
Beste keuze wat je ooit heb kunnen doen.
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
- Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Met een boxer rijden is plezant.
Met een K1300/1600 rijden is zalig.
Met een K1300/1600 rijden is zalig.
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Frans schreef:Met een boxer rijden is plezant.
Met een K1300/1600 rijden is zalig.
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Ach, zo heb ik na de K1200GT een GSA gehad en dat was een verademing. Na de GSA een K 1600GTL en dat was leuk maar gaf niet de voldoening die ik zocht. Nu alweer dik twee jaar een GSA LC en dat is echt een toppertje ....
Met andere wooerden, of je spijt krijgt zit in wat je van een motor wil. K1300GT bescherming tegen de elementen? Niet meer dan de GSA. Veel vermogen, ja (slecht voor het behoud van je rijbewijs), maar imo minder freude am fahren.
Ik zou zeggen, probeer er eens eentje een weekend te huren. Dan weet je of het concept je aanstaat.
Met andere wooerden, of je spijt krijgt zit in wat je van een motor wil. K1300GT bescherming tegen de elementen? Niet meer dan de GSA. Veel vermogen, ja (slecht voor het behoud van je rijbewijs), maar imo minder freude am fahren.
Ik zou zeggen, probeer er eens eentje een weekend te huren. Dan weet je of het concept je aanstaat.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Hangt vooral af wat je er mee wil gaan doen. Ik lees dat je woon- werkverkeer wil en dan speelden er destijds voor mij wel andere dingen mee.
Ik had een GS en reed alle dagen, ook in de winter indien het mogelijk was, een woon- werktraject van enkel bijna 30 km over hoofdzakelijk hoofdwegen en autobaan. Wanneer je in het najaar bij erg slecht weer en veel wind richting huiswaarts rijdt tussen alle vrachtverkeer en de felle koplampen van de tegenliggers je met hun weerspiegeling in het natte wegdek verblinden, dan ben je blij met wat meer bescherming.
Toendertijd was de GS echt mijn ding, bij vervanging koos ik welbewust voor een RT en later een LT om vooral in slechtere weersomstandigheden stressvrij mijn verplaatsingen te kunnen afhandelen. Wanneer ik nadien dichter bij huis werkte reed ik met een zware scooter en hield een naked voor de 'spielerei'.
Ondertussen is de bescherming op de GSA ook erg voorbeeldig en aanpasbaar met vele aanbiedingen uit andere huizen. Als het is om gewoon eens een ander type motor te rijden zou ik toch eens nadenken gezien je reeds ervaringen hebt met een GS, want eens een boxer gehad dan ga je dikwijls terug dit gevoel opzoeken...
Testrijden in de slechtste mogelijke omstandigheden zou ik in jou geval doen en moest men mij op de man af vragen wat ik vandaag zou doen, ik zou het begot niet weten. Er is zoveel veranderd zodat het rijgevoel helemaal anders ligt dan in de jaren 80 - 90 - 20. Alleen al de toename van het verkeer en de zenuwachtige koekblikbestuurders maken een hemelsbreed verschil met een hoogzitter!
Met vriendelijke groet
Wilbike
Ik had een GS en reed alle dagen, ook in de winter indien het mogelijk was, een woon- werktraject van enkel bijna 30 km over hoofdzakelijk hoofdwegen en autobaan. Wanneer je in het najaar bij erg slecht weer en veel wind richting huiswaarts rijdt tussen alle vrachtverkeer en de felle koplampen van de tegenliggers je met hun weerspiegeling in het natte wegdek verblinden, dan ben je blij met wat meer bescherming.
Toendertijd was de GS echt mijn ding, bij vervanging koos ik welbewust voor een RT en later een LT om vooral in slechtere weersomstandigheden stressvrij mijn verplaatsingen te kunnen afhandelen. Wanneer ik nadien dichter bij huis werkte reed ik met een zware scooter en hield een naked voor de 'spielerei'.
Ondertussen is de bescherming op de GSA ook erg voorbeeldig en aanpasbaar met vele aanbiedingen uit andere huizen. Als het is om gewoon eens een ander type motor te rijden zou ik toch eens nadenken gezien je reeds ervaringen hebt met een GS, want eens een boxer gehad dan ga je dikwijls terug dit gevoel opzoeken...
Testrijden in de slechtste mogelijke omstandigheden zou ik in jou geval doen en moest men mij op de man af vragen wat ik vandaag zou doen, ik zou het begot niet weten. Er is zoveel veranderd zodat het rijgevoel helemaal anders ligt dan in de jaren 80 - 90 - 20. Alleen al de toename van het verkeer en de zenuwachtige koekblikbestuurders maken een hemelsbreed verschil met een hoogzitter!
Met vriendelijke groet
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Zeppe,
Zoals vermeld heb ik mij enkele maanden geleden een K1200GT aangeschaft. Heb er ondertussen nog maar 2000km mee gereden (is de 2e motor hier thuis) maar kan wel al enkele tips geven mocht je effectief met 't gedacht zitten om zo'n ding aan te schaffen, zeker voor woon-werkverkeer.
Ik ga ook ff de vergelijking maken met een R1200RT, daar heb ik zo'n 2j en 45000km mee gereden.
Ten eerste, beslis eerst goed wat je er mee wil doen. Als je zegt woon-werk, en quasi niets anders, dan zou ik eerder naar de RT neigen. De GT biedt merkelijk minder bescherming tegen weer en wind, zowel de (te korte) ruit als langs de onderarmen is 't een serieus verschil. Bij mij staat de ruit compleet omhoog en met m'n 1m85 is die stomweg te kort. Zit pal in de turbulentie en da's een garantie voor lawaai in de helm.
Ook is me ondertussen al goed opgevallen dat de GT en de RT twee compleet andere motoren zijn qua stuurgedrag.
Ok, een RT is nog altijd geen GS of andere hoogpoter met breed stuur, maar 't komt kort in de buurt. De GT daarentegen is meer werken, je moet meer je lichaam in de strijd gooien om 'm van lijn te veranderen, waarschijnlijk ook door z'n lange wielbasis.
Die lange wielbasis zou dan wel garant moeten staan voor een uberstabiel rijgedrag op hoge snelheid, maar da's in mijn ogen de grootste teleurstelling. Ik rij altijd met topkoffer en die voel je dus wel degelijk, de GT heeft vele meer neiging om te "pendelen" door turbulentie van andere voertuigen. De RT had dit quasi niet.
Nu dan, is de GT dan een complete teleurstelling? Nee, zeker niet. De motor is super, werkt verslavend, power in elk toerengebied te over. De krachtigste motor die ik ooit gehad heb en tegelijk de makkelijkste motor om langzaam mee te rijden, gewoon omdat 't gas heel soepel is te controleren. In 3e aan 50km/u toeren is peanuts.
De prijzen de dag van vandaag zijn voor de RT en de GT met vergelijkbare bouwjaren ongeveer gelijk. Waarschijnlijk ga je dan wel een GT full-option kunnen vinden, waar dit voor de RT minder makkelijk 't geval is. De motor v.d RT is de gekende boxer, minder krachtig dan de GT z'n vier-in-lijn maar nog altijd geen trage sloef.
In alle eerlijkheid, de GT is een fantastische machine maar wetende hoe de RT rijdt en z'n ding doet zou ik volgende keer terug naar een RT op zoek gaan, ondanks dat ik de GT nog altijd véle mooier vind van lijn.
Ik hoop dat je hiermee iets bent. Mocht je nog vragen heb, niet twijfelen, shoot
Grtz, Philip!
Zoals vermeld heb ik mij enkele maanden geleden een K1200GT aangeschaft. Heb er ondertussen nog maar 2000km mee gereden (is de 2e motor hier thuis) maar kan wel al enkele tips geven mocht je effectief met 't gedacht zitten om zo'n ding aan te schaffen, zeker voor woon-werkverkeer.
Ik ga ook ff de vergelijking maken met een R1200RT, daar heb ik zo'n 2j en 45000km mee gereden.
Ten eerste, beslis eerst goed wat je er mee wil doen. Als je zegt woon-werk, en quasi niets anders, dan zou ik eerder naar de RT neigen. De GT biedt merkelijk minder bescherming tegen weer en wind, zowel de (te korte) ruit als langs de onderarmen is 't een serieus verschil. Bij mij staat de ruit compleet omhoog en met m'n 1m85 is die stomweg te kort. Zit pal in de turbulentie en da's een garantie voor lawaai in de helm.
Ook is me ondertussen al goed opgevallen dat de GT en de RT twee compleet andere motoren zijn qua stuurgedrag.
Ok, een RT is nog altijd geen GS of andere hoogpoter met breed stuur, maar 't komt kort in de buurt. De GT daarentegen is meer werken, je moet meer je lichaam in de strijd gooien om 'm van lijn te veranderen, waarschijnlijk ook door z'n lange wielbasis.
Die lange wielbasis zou dan wel garant moeten staan voor een uberstabiel rijgedrag op hoge snelheid, maar da's in mijn ogen de grootste teleurstelling. Ik rij altijd met topkoffer en die voel je dus wel degelijk, de GT heeft vele meer neiging om te "pendelen" door turbulentie van andere voertuigen. De RT had dit quasi niet.
Nu dan, is de GT dan een complete teleurstelling? Nee, zeker niet. De motor is super, werkt verslavend, power in elk toerengebied te over. De krachtigste motor die ik ooit gehad heb en tegelijk de makkelijkste motor om langzaam mee te rijden, gewoon omdat 't gas heel soepel is te controleren. In 3e aan 50km/u toeren is peanuts.
De prijzen de dag van vandaag zijn voor de RT en de GT met vergelijkbare bouwjaren ongeveer gelijk. Waarschijnlijk ga je dan wel een GT full-option kunnen vinden, waar dit voor de RT minder makkelijk 't geval is. De motor v.d RT is de gekende boxer, minder krachtig dan de GT z'n vier-in-lijn maar nog altijd geen trage sloef.
In alle eerlijkheid, de GT is een fantastische machine maar wetende hoe de RT rijdt en z'n ding doet zou ik volgende keer terug naar een RT op zoek gaan, ondanks dat ik de GT nog altijd véle mooier vind van lijn.
Ik hoop dat je hiermee iets bent. Mocht je nog vragen heb, niet twijfelen, shoot
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Zo zie je maar dat smaken compleet verschillen. Ik heb 2 RT 's gehad. Een 1150 en een 1200 en heel lang geleden een 1150 GS en nu al 3 jaar een 1600 GT en deze vind ik nog altijd de leukste, beste, mooiste motor die ik ooit al gehad heb.
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Flat Twin Power schreef:Zo zie je maar dat smaken compleet verschillen. Ik heb 2 RT 's gehad. Een 1150 en een 1200 en heel lang geleden een 1150 GS en nu al 3 jaar een 1600 GT en deze vind ik nog altijd de leukste, beste, mooiste motor die ik ooit al gehad heb.
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Bedankt voor de spontane en eerlijke reacties
Ben er nog niet helemaal uit, maar een testrit komt er uiteraard zeker van
Grt
Ben er nog niet helemaal uit, maar een testrit komt er uiteraard zeker van
Grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: Overstappen van GS/A naar K1300GT
Vely Dangelous.