Garmin Virb

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Herwig1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2013, 08:08
Woonplaats: Aarschot

Garmin Virb

Bericht door Herwig1960 »

Heeft er iemand ervaring met de Garmin Virb? Is het ding zijn prijs waard (€259 - €299)? Door omstandigheden kunnen wij een nieuwe aankopen aan €149. Is het de moeite van de investering waard (wij reizen zowat elk jaar richting Balkan)? Ook andere ervaring met cams mag. Alvast bedankt voor de reactie.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Garmin Virb

Bericht door Harald »

Leg ééns uit wat dat is.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin Virb

Bericht door p@rick »

Harald schreef:Leg ééns uit wat dat is.
Zoiets gelijk uw GoPro maar dan van Garmin.

En om even kort de ervaring van een collega te beschrijven... Die had een Virb gekocht, natuurlijk direct uitgetest, 's anderendaags teruggebracht en mogen vervangen door een GoPro Hero 3 Black.
De Virb heeft wel een aantal leuke eigenschappen (waarvan er echter een aantal enkel i.c.m. een recente Garmin Zumo mogelijk zijn) die de GoPro dan weer niet heeft, de specs zijn op papier ook wel grotendeels vergelijkbaar maar om naar te kijken is het beeld van de GoPro wel aangenamer dan dat van de Garmin Virb.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin Virb

Bericht door Bob »

Geen idee wat de Virb te bieden heeft, want ik ben niet (meer) zo'n Garmin-adept. Ik heb me evenwel enkele weken geleden ook een action-cam gekocht. Ik ging informeren naar een Gopro Hero 3+, maar de verkoper liet me eerste een filmpje op Youtube zien, namelijk :

https://www.youtube.com/watch?v=rj4e1maVDF8[/video]

De Sony heeft enkele leuke mogelijkheden zoals beeldstabilisator en GPS-localisatie zodat je indien gewenst je afgelegde route op kaart kan weergeven, je actuele en gemiddelde snelheid aan het beeld kan toevoegen, etcetera. Bovendien was hij voor een vergelijkbaar pakket inclusief afstandsbediening met kleurenschermpje nog dik 100 euro goedkoper dan de Hero 3+, dus heb ik me door Sony laten verleiden. Vorige week in de Alpen voor het eerst wat uitgetest. Ik moet me nog bekwamen in het samenstellen van een filmpje enzo, maar de bijhorende software werkt wel heel intuïtief.

Natuurlijk, als je zo'n Virb voor 149 euro op de kop kan tikken, dan kan je allicht niet heel erg gefopt zijn. Zo'n filmpje is wel een leuke herinnering. Hou er wel rekening mee dat er aardig wat tijd kruipt in de montage, want je integrale ruwe beeldmateriaal zitten bekijken steekt rap tegen :mrgreen:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Herwig1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2013, 08:08
Woonplaats: Aarschot

Re: Garmin Virb

Bericht door Herwig1960 »

Alvast bedankt voor de reacties tot nu. Ik onthou dat ik voor die prijs een koopje doe, hoewel de Virb niet meteen de top is. Ik weeg verder af. Uiteindelijk is het voor pakweg één of twee keer per jaar als we op reis zijn. Op ons voorbije reisje doorheen Albanië en Servië misten we dat wel, en moeder de vrouw kan toch moeilijk de ganse tijd met haar fototoestel in de aanslag zitten. :pig:
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin Virb

Bericht door Bob »

Herwig1960 schreef: en moeder de vrouw kan toch moeilijk de ganse tijd met haar fototoestel in de aanslag zitten. :pig:
Hou er wel rekening mee dat moeder de vrouw Virb (of welke het ook wordt) wel goed in 't oog zal moeten houden om ongeveer elke 2 uur dat het toestel aan staat de batterij te vervangen (zijn er trouwens reservebatterijen bij de deal inbegrepen en/of zijn ze aan aanvaardbare prijs los verkrijgbaar ?) en om de plusminus 4 uur filmen de geheugenkaart (als je er eentje koopt van 32 Gigabite) ofwel te kopiëren op laptop of PC, ofwel te vervangen door een leeg exemplaar.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Garmin Virb

Bericht door GSMax »

Een motorrijdster vriendin van mij had dit gekocht "Veho MUVI™ HD 'No Proof No Glory' Edition 1080P Camcorder" Met afstandsbediening en practisch om foto's te nemen. Heb filmpjes van haar gezien op FB en moet zeggen dat de kwaliteit van de action foto's en filmpjes wel héél goed was.
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: Garmin Virb

Bericht door bochtenpikker »

Heb sinds een maandje de VIRB van Garmin, hierna mijn bevindingen.
Eerst en voor al, er zijn 2 versies: de Virb Elite en de gewone. De Elite is steeds wit en heeft een paar extra mogelijkheden, zie:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/ ... 19594.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vermits ik deze extra's allemaal niet nodig heb, (vreet ook de betterij leeg), koos ik voor het basis model:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/ ... 19592.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ook getwijfeld aan de GoPro, echter de garmin leek mij robuuster en gemakkelijker te bedienen. Ook de prijs speelt dan een rol...
Ook belangrijk: afstandsbediening. Ik wil niet zitten frunniken aan het toestel terwijl ik aan het rijden ben. Hiervoor heeft Garmin een zeer goede oplossing:
zie:

Afbeelding

Kost 50,- euro extra maar is het echt waard. Het staat je toe om tijdens het filmen ook foto's te nemen, als ook opname's starten en stoppen. Je ZIET ook dat ie aan het filmen is omdat er een rood ledje knippert tijdens het filmen. Hoe dikwijls gebeurd het niet dat je een camera afzet ipv aanzetten omdat je vergeten bent dat ie aanstond... Werkt op een CR2025 batterij, geen 12V nodig dus. Echt handig.

Dan de camera:
Ik wil geen techneut spelen over de beeldkwaliteit tov van GoPro, er zijn genoeg filmpjes terug te vinden op YouTube hierover. Ik kan alleen maar zeggen dat met de instelling op 1080, de beeldkwaliteit weergegeven op iPad of 48 inch TV meer dan behoorlijk is. Kleuren, contrast en scherpte zijn soms verbluffend. Het kan zijn dat de GoPro misschien iets beter uit de hoek komt (alhoewel), het eindresultaat is voor mij meer dan behoorlijk.
Ik kijk naar het totaal: het toestel is degelijk/robuust, voelt niet te fragiel aan en in combinatie met de afstandsbediening doet ie alles wat ik nodig heb.

Nadeel: de SD kaart zit achter de batterij, je moet deze dus telkens verwijderen om er aan te kunnen. Niet erg, maar toch. De Menustruktuur moet je ook wat leren kennen, maar na wat uitproberen is alles terug te vinden. Als je 's morgens bij het vertrek van een trip om 9 uur het toestel aanzet en er niet meer naar kijkt (hij gaat automatisch in stand by functie, bediening gebeurd dan via remote) dien je wel tegen 14u opnieuw op te laden. Als ie 90 minuten heeft opgeladen, zit je terug aan +/- 30% Eigenlijk dus wel een lange oplaadtijd (zeker om tot 100% te komen). Ik vrees er voor dat de elite versie hier nog meer problemen meer heeft vanwege de extra functies (Wifi, callibratie, track geheugen,...).
Maar zoals bij alles, als je het weet, hou er rekening mee dat je tijdens een stop aan de ober vraagt om een stopcontact te gebruiken...

Montage:
op motor:

Afbeelding

Op Helm:

Afbeelding


Is dus op verschillende plaatsen te zetten, echter hier komt voor mij het grootste nadeel: de bevestiging op het kleefstuk, gebeurd met een grote "schroef" die je daarop vastdraait. Geen probleem, wel als je het er na een paar uur wil afschroeven. Om één of andere manier komt deze echt goed vast te zitten zodat je soms wat "geweld" moet gebruiken om het stuk los te krijgen. Voorzichtig dus...
Ook om de camera perfect "waterpas" te zetten, vooral op de motor, moet je wat handig zijn. De houder is voorzien van ribbeltjes waarvan je afhankelijk bent om die instelhoek te kiezen. Hierdoor moet je soms heel de beugel wat aanpassen om hem horizontaal te krijgen. Lukt wel, maar toch.
Eens alles goed geplaatst is valt het wel mee, maar hier merk je wel het prijsverschil tov GoPro.

Fotovoorbeeld:

Afbeelding

Voor mij meer dan goed. Als je met een tablet werkt, daownload dan SnapSeed. Hiermee kan je op een eenvoudige manier je foto's "persoonlijker" maken.
Voorbeeld:

Afbeelding

Samengevat:
Ben zeer tevreden over mijn aankoop. Alleen de bevestingsbeugel kon steviger en beter.
Als je deze camera kan aankopen aan de prijs die je vermeld, doen zou ik zeggen... doen!
en vergeet de afstandsbediening niet bij te bestellen. Dit maakt hem super!

Succes.
Herwig1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2013, 08:08
Woonplaats: Aarschot

Re: Garmin Virb

Bericht door Herwig1960 »

@ allen, maar vooral ook bochtenpikker: thx voor de (uitgebreide) reacties en toelichtingen. De Garmin is besteld, de afstandsbediening neem ik zeker mee in overweging (mss best via internet te bestellen?).
Greetz,
Herwig
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: Garmin Virb

Bericht door bochtenpikker »

@Herwig;
De afstandsbediening heb ik via CoolBlue besteld. Was op voorraad.

Succes
Herwig1960
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2013, 08:08
Woonplaats: Aarschot

Re: Garmin Virb

Bericht door Herwig1960 »

Vier eurootjes goedkoper èn gratis thuis geleverd: http://nl.fitnessdigital.be/garmin-virb ... oC7TXw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Garmin Virb

Bericht door Petrik »

bochtenpikker schreef:Heb sinds een maandje de VIRB van Garmin, hierna mijn bevindingen.
Eerst en voor al, er zijn 2 versies: de Virb Elite en de gewone. De Elite is steeds wit en heeft een paar extra mogelijkheden, zie:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/ ... 19594.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vermits ik deze extra's allemaal niet nodig heb, (vreet ook de betterij leeg), koos ik voor het basis model:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/op-pad/ ... 19592.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ook getwijfeld aan de GoPro, echter de garmin leek mij robuuster en gemakkelijker te bedienen. Ook de prijs speelt dan een rol...
Ook belangrijk: afstandsbediening. Ik wil niet zitten frunniken aan het toestel terwijl ik aan het rijden ben. Hiervoor heeft Garmin een zeer goede oplossing:
zie:

Afbeelding

Kost 50,- euro extra maar is het echt waard. Het staat je toe om tijdens het filmen ook foto's te nemen, als ook opname's starten en stoppen. Je ZIET ook dat ie aan het filmen is omdat er een rood ledje knippert tijdens het filmen. Hoe dikwijls gebeurd het niet dat je een camera afzet ipv aanzetten omdat je vergeten bent dat ie aanstond... Werkt op een CR2025 batterij, geen 12V nodig dus. Echt handig.

Dan de camera:
Ik wil geen techneut spelen over de beeldkwaliteit tov van GoPro, er zijn genoeg filmpjes terug te vinden op YouTube hierover. Ik kan alleen maar zeggen dat met de instelling op 1080, de beeldkwaliteit weergegeven op iPad of 48 inch TV meer dan behoorlijk is. Kleuren, contrast en scherpte zijn soms verbluffend. Het kan zijn dat de GoPro misschien iets beter uit de hoek komt (alhoewel), het eindresultaat is voor mij meer dan behoorlijk.
Ik kijk naar het totaal: het toestel is degelijk/robuust, voelt niet te fragiel aan en in combinatie met de afstandsbediening doet ie alles wat ik nodig heb.

Nadeel: de SD kaart zit achter de batterij, je moet deze dus telkens verwijderen om er aan te kunnen. Niet erg, maar toch. De Menustruktuur moet je ook wat leren kennen, maar na wat uitproberen is alles terug te vinden. Als je 's morgens bij het vertrek van een trip om 9 uur het toestel aanzet en er niet meer naar kijkt (hij gaat automatisch in stand by functie, bediening gebeurd dan via remote) dien je wel tegen 14u opnieuw op te laden. Als ie 90 minuten heeft opgeladen, zit je terug aan +/- 30% Eigenlijk dus wel een lange oplaadtijd (zeker om tot 100% te komen). Ik vrees er voor dat de elite versie hier nog meer problemen meer heeft vanwege de extra functies (Wifi, callibratie, track geheugen,...).
Maar zoals bij alles, als je het weet, hou er rekening mee dat je tijdens een stop aan de ober vraagt om een stopcontact te gebruiken...

Montage:
op motor:

Afbeelding

Op Helm:

Afbeelding


Is dus op verschillende plaatsen te zetten, echter hier komt voor mij het grootste nadeel: de bevestiging op het kleefstuk, gebeurd met een grote "schroef" die je daarop vastdraait. Geen probleem, wel als je het er na een paar uur wil afschroeven. Om één of andere manier komt deze echt goed vast te zitten zodat je soms wat "geweld" moet gebruiken om het stuk los te krijgen. Voorzichtig dus...
Ook om de camera perfect "waterpas" te zetten, vooral op de motor, moet je wat handig zijn. De houder is voorzien van ribbeltjes waarvan je afhankelijk bent om die instelhoek te kiezen. Hierdoor moet je soms heel de beugel wat aanpassen om hem horizontaal te krijgen. Lukt wel, maar toch.
Eens alles goed geplaatst is valt het wel mee, maar hier merk je wel het prijsverschil tov GoPro.

Fotovoorbeeld:

Afbeelding

Voor mij meer dan goed. Als je met een tablet werkt, daownload dan SnapSeed. Hiermee kan je op een eenvoudige manier je foto's "persoonlijker" maken.
Voorbeeld:

Afbeelding

Samengevat:
Ben zeer tevreden over mijn aankoop. Alleen de bevestingsbeugel kon steviger en beter.
Als je deze camera kan aankopen aan de prijs die je vermeld, doen zou ik zeggen... doen!
en vergeet de afstandsbediening niet bij te bestellen. Dit maakt hem super!

Succes.
Een dom vraagje: maar hoe heb je de afstandsbediening bevestigd? Heb je dat gedaan met de bijgeleverde strips of met iets anders? De klevende strips zijn immers nogal lang ofwel tekort?
dank voor je reactie.
Patrik
bochtenpikker
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35

Re: Garmin Virb

Bericht door bochtenpikker »

Heb dit gedaan met de velcrostrip die er bij zit. Kan je goed aanspannen en beweegt niet tijdens het rijden. De afstandsbediening kan je uit zijn houder klikken en dan meenemen tegen diefstal.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Garmin Virb

Bericht door Petrik »

bochtenpikker schreef:Heb dit gedaan met de velcrostrip die er bij zit. Kan je goed aanspannen en beweegt niet tijdens het rijden. De afstandsbediening kan je uit zijn houder klikken en dan meenemen tegen diefstal.
Merci voor de reactie.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Garmin Virb

Bericht door Dirk Pauwels »

Is wel jammer van die beperkte batterij duur, maar in praktijk neem je toch alleen de "interessante" stukken op toch?
Ik heb een Go pro ook even overwogen maar uiteindelijk vond ik de prijs te hoog in verhouding voor die paar keren dat ik hem zou gebruiken... Als je natuurlijk motorrijdt + MTB + wandelen ed gebruik je dat wss meer....
Ik heb eens met een geleende GO pro op de helm gereden, in de bebouwde kom zag je alleen de kmteller, autobumpers en alle schoon vrouwen (en moto's) die passeerden, buiten de bebouwde mocht ik het filmpje niet laten zien of op you tube zetten of kwas mijn rijbewijs kwijt.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie