K1600GT defect

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

K1600GT defect

Bericht door Dominique »

Heb 10 dagen geboekt in Hotel Diana van 24/7 tot 3/8.
Gloednieuwe K1600GT met aanhangwagen meegenomen. Eerste dag kort de streek verkend met motor.
Op 26/7 ritje gemaakt met Duitser met Beneli TNT zen zoon met Kawasaki 900 en ik als laatse met K1600GT.
Is in mijn ogen beste motor gemaakt door BMW men rijd echt ontspannen en toch kon ik gemakkelijk men 2 collegas volgen en op Mengel pass ze even voorbij gestoken om even sportief naar boven te rijden, heb geen motor meer zien volgen.
Daarna naar Penegale gereden mooi uitzicht en van daaruit zouden we via nog enkele passen ons hotel vervoegen.
In afdaling Penegale kon ik koppeling niet meer in knijpen en ook niet meer schakelen, ben dan op eigen tempo in derde versnelling naar hotel gesukkeld want een maal ik motor stil legde was het afgelopen. Aan hotel motor laten afslaan en zonder koppeling in Neutraal gezet en binnen geduwd. Bmw service verwittigd en dame uit Bolzano vertelde me dat ze volgende dag motor kwamen nakijken om 9 uur. SMS gekregen dat sit 10 uur zou worden . Hotel heeft toen telefoon gekregen dat motr in de namiddag pas afgehaald kon worden.
Sleutels K1600GT aan balie afgegeven en naar Riva del Garde geweest met auto.
Om 1600 telefoon gekregen van dame uit Bolzano dat motor naar 2de garage gebracht zou zijn ????
Meeusen motoren verwittigd en deze hebben me bevestigd dat BMW dit coördineer. Heb gevraagd of BMW in Bolzano te vertrouwen was en hij bevestigde me dat indien ze het niet vinden men motor naar Belgie wordt gestuurd voor herstelling. Daar ik bij BMW aangegeven heb dat ik met auto en aanhanger naar hier gekomen ben heb ik volgens hun geen mobiliteit probleem, en kan ik men vakantie met wagen verder zetten. Ga vandaag met wagen naar Marmolata daar dit als uitstap ook gepland was maar vanaf vrijdag wil ik motor rijden.
Heb ik geen recht op vervangmotor voor rest van men vakantie ?????
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: K1600GT defect

Bericht door p@rick »

Dominique schreef:Heb 10 dagen geboekt in Hotel Diana van 24/7 tot 3/8.
Gloednieuwe K1600GT met aanhangwagen meegenomen. Eerste dag kort de streek verkend met motor.
Op 26/7 ritje gemaakt met Duitser met Beneli TNT zen zoon met Kawasaki 900 en ik als laatse met K1600GT.
Is in mijn ogen beste motor gemaakt door BMW men rijd echt ontspannen en toch kon ik gemakkelijk men 2 collegas volgen en op Mengel pass ze even voorbij gestoken om even sportief naar boven te rijden, heb geen motor meer zien volgen.
Daarna naar Penegale gereden mooi uitzicht en van daaruit zouden we via nog enkele passen ons hotel vervoegen.
In afdaling Penegale kon ik koppeling niet meer in knijpen en ook niet meer schakelen, ben dan op eigen tempo in derde versnelling naar hotel gesukkeld want een maal ik motor stil legde was het afgelopen. Aan hotel motor laten afslaan en zonder koppeling in Neutraal gezet en binnen geduwd. Bmw service verwittigd en dame uit Bolzano vertelde me dat ze volgende dag motor kwamen nakijken om 9 uur. SMS gekregen dat sit 10 uur zou worden . Hotel heeft toen telefoon gekregen dat motr in de namiddag pas afgehaald kon worden.
Sleutels K1600GT aan balie afgegeven en naar Riva del Garde geweest met auto.
Om 1600 telefoon gekregen van dame uit Bolzano dat motor naar 2de garage gebracht zou zijn ????
Meeusen motoren verwittigd en deze hebben me bevestigd dat BMW dit coördineer. Heb gevraagd of BMW in Bolzano te vertrouwen was en hij bevestigde me dat indien ze het niet vinden men motor naar Belgie wordt gestuurd voor herstelling. Daar ik bij BMW aangegeven heb dat ik met auto en aanhanger naar hier gekomen ben heb ik volgens hun geen mobiliteit probleem, en kan ik men vakantie met wagen verder zetten. Ga vandaag met wagen naar Marmolata daar dit als uitstap ook gepland was maar vanaf vrijdag wil ik motor rijden.
Heb ik geen recht op vervangmotor voor rest van men vakantie ?????

Neen...
Voor zover ik weet geeft BMW Mobility géén vervangmotoren, enkel maar een auto voor de duur van de herstelling (en dan is die periode nog beperkt in tijd dacht ik). Andere optie (als je ver van huis bent) is dat ze jou en je eventuele passagier een trein- of vliegtuigticket bezorgen om terug naar huis te gaan. Taxi of bijkomend openbaar vervoer van luchthaven of station naar je huis wordt ook vergoed.
Je kan in het buitenland ook een auto vragen om terug naar huis te rijden (bv als je teveel bagage hebt voor op de trein of het vliegtuig). Dit laatste heb ik ooit gedaan toen ik een jaar of tien, twaalf geleden nabij Mulhouse eens in panne ben gevallen met de 1150RT. Drie koffers vol bagage, helm, motorpak... Ik zag mezelf echt niét zo op de trein zitten, dus was die auto voor mij op dat moment de minst slechte oplossing. Nadeel was wel dat BMW slechts één traject vergoedt, dus de rit van ginder tot thuis. Ik ben daarna dus wel zelf de auto moeten gaan terugbrengen want contractueel kon ik 'm niet in Belgie achterlaten bij een EuropCar filiaal. Dus enkele dagen later terug met die auto naar Mulhouse, en daarna met de trein terug van Mulhouse naar Sint-Niklaas :wink: Ik dacht dat ikzelf toen die huurauto betaald heb en dat BMW daarna de treinreis eerste klas terug naar huis heeft betaald.
De moto zelf werd een goeie twee weken later bij mijn eigen dealer afgeleverd voor herstelling.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: K1600GT defect

Bericht door WILBIKE »

Hey Dominique,

Dat is echt balen, een mooie vakantie plannen en dan met panne aan de kant staan... :-?

Het bericht van P@rick moet ik bijna volledig bijtreden. Ook ik strandde destijds in Saumur met een defecte K1200LT. De motor werd opgehaald door een lokale depannagedienst en weggebracht naar BMW Tours. Hier kon men niet onmiddellijk de herstelling doen waardoor de motor naar Jorssen in Aartselaar werd gebracht.
Ook toen vroeg ik een vervangmotor maar dit werd niet toegestaan. Wel kreeg ik een auto ter plaatse (Toyota Yaris) en kon ik mijn vakantie verderzetten. Omdat ik zoveel bagage had, motortassen, helmen, botten enz. had ik ook de keuze om taxi tot station, 1e klasse trein tot Antwerpen en verder met taxi tot thuis ofwel een vervangwagen. Wij kozen dit laatste en kregen voor de terugreis een Alfa 159 (Frans kenteken) bij EuropCar.
Het verschil met P@rick is dat we deze wagen de dag na aankomst mochten inleveren bij EuropCar op de Plantin en Moretuslei te Antwerpen. Mijn motor was bij thuiskomst reeds hersteld.

Ik vermoed dat je bot vangt op de vraag voor vervangmotor...

Nog een fijne vakantie verder,
WilBike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: K1600GT defect

Bericht door Den Dirk »

Eentje huren, en kosten terugvragen?
Maar dat zal ook negatief zijn bij BMW .... :-( :-(
I like my bike!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1600GT defect

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik ken die 1600 niet (en ik wil hem ook niet echt kennen :grin: ) maar bij mijne KTM 990 ook zoiets gehad. Net hetzelfde symptoom, zat vast in 1 vitesse en kon niet meer ontkoppelen. Ik had wel onderweg gevoeld bij het schakelen dat er iets mis was met de koppeling, het gevoel in de hendel was anders. Was van plan bij de eerste stop eens te kijken maar het werd dus iets vroeger, want aan een kruispunt moest ik de moto laten afslaan wegens geen koppeling. Gelukkig zit alles bij zo'n KTM goed in het zicht, dus al snel gezien dat het koppelingspompje op de carter was los gekomen. Vijsjes vast en kon verder rijden.
Hopelijk bij jou ook zoiets, dus mss kan je gewoon met je Eigen motor je vakantie verder zetten.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: K1600GT defect

Bericht door WILBIKE »

Den Dirk schreef:Eentje huren, en kosten terugvragen?
Maar dat zal ook negatief zijn bij BMW .... :-( :-(
Probeerde ik indertijd maar inderdaad negatief. Had iets te maken met een verzekering buiten BMW Motorrad die voor vervangingsmotor niet wou tussenkomen...
Een motor huren kan inderdaad altijd, maar dan wel op eigen kosten. Ik vind persoonlijk dat BMW in eigen beheer dit zou moeten voorzien als mogelijkheid voor BMW-eigenaar mét BMW service. Een motor gebruiken tijdens de herstelling van je voertuig in het buitenland moet volgens mij toch haalbaar zijn... :roll:
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: K1600GT defect

Bericht door p@rick »

WILBIKE schreef:
Den Dirk schreef:Eentje huren, en kosten terugvragen?
Maar dat zal ook negatief zijn bij BMW .... :-( :-(
Probeerde ik indertijd maar inderdaad negatief. Had iets te maken met een verzekering buiten BMW Motorrad die voor vervangingsmotor niet wou tussenkomen...
Een motor huren kan inderdaad altijd, maar dan wel op eigen kosten. Ik vind persoonlijk dat BMW in eigen beheer dit zou moeten voorzien als mogelijkheid voor BMW-eigenaar mét BMW service. Een motor gebruiken tijdens de herstelling van je voertuig in het buitenland moet volgens mij toch haalbaar zijn... :roll:
Dan zou het al een moto met én, én, én... moeten zijn want ja, je wil toch graag je gps gebruiken, en je wil graag je goed gevulde koffers ook meesleuren in de tijdelijke moto (dus dan moet het al hetzelfde type zijn met hetzelfde soort bakken eraan), en wat met een eventuele tanktas...
Allemaal niet zo eenvoudig...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1600GT defect

Bericht door Dirk Pauwels »

Wel straf eigenlijk....Moto van 27000€ is defect en het enige waar men zich druk over maakt is of er een vervangwagen of een vervangmoto moet voorzien worden...... Dat die moto defect is wordt blijkbaar al als normaal beschouwd... De conditionering is geslaagd dus... :grin: :grin:
Binnenkort gaan de vakantie verhalen niet meer over wat je gedaan hebt en waar maar over met welke vervangwagen je gereden hebt en of er airco in zat en GPS etc....
Mijn eerste zorg zou zijn dat kot terug rijdend te krijgen maar da's voor de meesten blijkbaar bijzaak..... :mrgreen:
Dat de optie vervangwagen er is is prima, maar het mag geen excuus zijn voor BMW om het technisch defect niet ter plaatse op te lossen. Kzou toch maar es naar dat koppelingspomke zien.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: K1600GT defect

Bericht door Dominique »

Daar plaatselijke dealer beweerd dat koppeling verbrand is ben ik motor zelf gaan terughalen met aanhangwagen.
reservoir met olie aan de ontkoppeling hendel was overvol, heb hier een beetje uit gehaald en hendel werkt normaal.
Motor gestart , oliepijl stijgt terug en hendel zit terug vast.
Heb het nu maar opgegeven motor veilig vastgemaakt op aanhang wagen, en deze safe geplaatst nabij het hotel.
Ga nu iedere dag met vriendin stadje in de buurt bezoeken en wat winkelen, vindt ze prachtig ik niet maar hebben geen alternatief.
Vakantie ingekort maandag ga ik naar huis zodat men dealer dinsdag naar motor kan kijken . Hoop dat die woensdag terug klaar is en ga dan paar dagen in Duisland toeren
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: K1600GT defect

Bericht door Dirk Pauwels »

Wss zie ik het te simpel, de 1600 is dan ook veel te ingewikkeld voor mij, maar koppelingsolie stijgt idd als de koppeling totaal versleten is, of als de koppelingspomp defect is, of als er andere olie via lekke dichtingen ed in het circuit kan komen. Verbrande koppeling ruik je en dan zou hij ook doorslipppen. aangezien het probleem ineens ontstaan is gok ik nog altijd op het pompje op de bak. Pompje zit achter het dekseltje met een 6 op blijkbaar. Wat je nog kan doen is proberen ontluchten, aangezien je geen nieuwe koppelingsvloeistof hebt kun je het niet echt uitgebreid doen, je hebt niets om bij te vullen, maar even hendel in en nippel op het pompje lossen en terug vast moet wel kunnen. Dat zou ik als dealer eerst geprobeerd hebben, en daarna pompje vervangen. Als dat niet helpt wordt het idd opendoen om de koppeling en de werking ervan te bekijken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dominique
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 sep 2008, 23:25
Woonplaats: 3530

Re: K1600GT defect

Bericht door Dominique »

Ben maandDiana vertrokken met motor op aanhanger en heb deze om 22u30 bij Meeusen motoren afgezet. Hun service was trouwens uitstekend en kreeg zelfs kode om poort te openen zodat ik motor veilig binnen achter hun garage kon plaatsen. S morgens was ik om 8u30 ter plaatse en technieker is er dadelijk aan begonnen, heeft eerst deksel aan linker kant weg genomen en steelde vast dat as met koppelingsplaten niet meer terug kwam, heeft ontkoppeld door as te verplaatsen en motor in neutraal te zetten.
Motor werd dan op brug gezet en deksel aan de rechter zijde verweiderd. De grote moer die de koppelingsplaten op as vasthoud bleek los te staan. Na ingeven in komputer werd vastgesteld dat sinds eind april het systeem om platen van koppeling vast te maken aan as veranderd is. grote bout werd nu geborgd door er 2 tikjes op te geven terwijl dit tot april gebeurde met extra moer die in getapte as bevestigd was. Systeem dat ik heb heeft zijn strepen gehaald op GS en RT maar die hebben stukken minder koppel.
Dossier is met fotos naar Munchen gestuurd en is nu afwachten wat er beslist wordt
Yamaha Bulldog - FZ1S Fazer - R1200GSA mu- R1200gsa Triple Black
K1600GT
E93
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2016, 21:20
Woonplaats: Limburg

Re: K1600GT defect

Bericht door E93 »

Toch wel k** dat men dit in Bolzano niet kon oplossen.... of is mijn redenering een beetje te kort door de bocht?
Plaats reactie