remleiding dicht

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

remleiding dicht

Bericht door Dirk Pauwels »

Toch nog even meegeven voor de eigenaars van oudere motoren met rubberen leidingen.
Dit weekend een 1100RT op de operatie tafel, bij het terugduwen vd remzuigers bleek de linkse remklauw vast te zitten. Ik ben geen voorstander van die remzuiger terugduw tools, die zuigers moet je (met potje open) met de hand of een schroevendraaier tussen de blokken kunnen terugduwen.
Dus even de remnippel op en en zuigers konden direct teruggeduwd worden.
Geprobeerd te spoelen met vacuum, lukte niet, aan beide remklauwen kwam niets uit. op de old skool methode, remhendel inknijpen en nippel open, de remhendel bleef hard, kon de remvloeistof er niet doordrukken.
Ontluchten aan de ABS module lukte zonder probleem, ontluchten aan het verdeelstuk thv het balhoofd en aan de rempomp zelf lukte ook, dus ABS module en rempomp was niets mis mee.
Remleiding banjo bout gelost, kwam heel klein beetje olie uit, dan niets, ook bij inknijpen vd remhendel geen olie uit de remleiding aan de klauwen en hendel bleef hard.
Vermoedelijk dus een pel rubber in het verdeelstukje thv het rechtse vorkbeen, aangezien het daarboven vrij was en daaronder voor de beide remklauwen niet.
Gebruikt rubber leidingkje gemonteerd (ik heb geen nieuwe stalen op het schap liggen :mrgreen: ) en kon direct normaal ontluchten.

Waarschijnlijk bij de poging de remzuigers terug te duwen een pel in het verdeelstuk geduwd. Vraag me af of dit al rijdend ook kan voorvallen?
Moraal vh verhaal: oude rubber leidingen zijn tijdbommetjes, vervang ze op tijd door stalen of als je BMW wil sponsoren terug door rubber, maar blijf er niet mee rijden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: remleiding dicht

Bericht door stefke2 »

:bsstupid:

De voorste leidingen op mijn 1150GS direct vervangen bij aankoop, de achterste was niet zo nodig voor een beter remgevoel. En die achterste leiding heb ik na 14 jaar moeten vervangen. Een haarfijn scheurtje door altijd op dezelfde plaats te plooien. Heel de achterzijde, wiel en cardanhuis vol remolie... :roll: Had slechter kunnen aflopen...En laatst een 1100RT van nieuwe remleidingen vooraan voorzien. Verdeelstuk ter hoogte van het balhoofd ook gescheurd. Alles vervangen door stalen remleiding. Mijn Triumph heeft standaard stalen remleidingen, met ondertussen 270000km probleemloos remplezier... :grin:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: remleiding dicht

Bericht door Lukas »

Ik heb die opmerking al een paar keer gekregen m.b.t. mijn K75.
Tot nu toe echter nog geen stalen remleidingen gevonden daarvoor.
Ik zoek wel niet dagelijks... :silent:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: remleiding dicht

Bericht door Bigfoot »

Inderdaad vervangen die handel op de laatste dag van onze vakantie, retourtje Denemarken, had ik plots geen achterrem meer in Venlo na een biertje in de stad ter afsluiting van onze wondermooie vakantie. Gelukkig slechts 8 km naar de B&B.

Volgende ochtend pechverhelping, eerst er plaatse wat gehannes aan de rempomp door de "monteur" dan maar de motor op de vrachtwagen voor wat ik dacht een makkelijk rit huiswaarts. Nog meer gehannes in de werkplaats. Er zat een papier van het laatste onderhoud in de BMW werkplaats in de pomp, "eureka" dacht de plompe superman, tot ik hem erop wees dat het papier niet doordrenkt was van de olie en het zelfde kleurbad van zijn papier van de rol. gelukkig had hij nog 2 zeer bekwame collega's zodat die samen dit bekertje eens zouden in orde brengen. Heren al eens aan de remleiding zelf gedacht? Eh nee? Waarom dan voeg plomp één?

Had ik al gezegd toch dat de BMW dealer, die ik anderhalf uur geleden aan de lijn had, de leiding aangaf als oorzaak van het vastzitten? Nee toch plomp had het plots gevonden het is de leiding.

drie uur later en 170€ armer na zelf de tip te geven om langs een bedrijf te gaan waar ze hydraulische leidingen voor de allerlei tuigen konden maken was de BMW eigenlijk van de pechverhelper gijzelnemers verlost.

Voor moeten de leidingen nog vervangen worden. Waarom de dealer zelf geen vervanging voorstel heeft om de leiding na x jaar te vervangen daar ze zelf aangeven dat ze weten dat die rubber dingen falen na +10jaar begrijp ik niet. Gelukkig is de boel vooraan niet stuk gegaan.

Ook voor die K75 kan je langs voor vervangleiding in rubber bij bvb Van De Calseyde in Gent als je geen teflon staalomvlochten kan vinden.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: remleiding dicht

Bericht door stefke2 »

Lukas schreef:Ik heb die opmerking al een paar keer gekregen m.b.t. mijn K75.
Tot nu toe echter nog geen stalen remleidingen gevonden daarvoor.
Ik zoek wel niet dagelijks... :silent:
Originele remleidingen kunnen opgestuurd worden, die worden dan op maat gemaakt. Voor de prijs zou ik het niet laten. En een weekje zonder motor zitten is nu ook die wereld niet.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: remleiding dicht

Bericht door Dirk Pauwels »

Dan heb je niet goed gezocht Lukas :razz:

voorbeeldje voor een K75 met ABS, complete set met transparante gain, 112 € + 8.95 verzending, zwarte gain kost hetzelfde, andere kleurtjes opleggen.
Ik heb er geen aandelen, maar de prijs/kwaliteit is prima. Ik heb ze iets goedkoper, maar dan zijn ze nog niet in Gent hé.....

http://www.probrake.de/Stahlflexleitung ... 1-Komplett
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: remleiding dicht

Bericht door Dirk Pauwels »

Oorzaak:
Geen muizekeutel maar een prop rubber in het verdeelstuk:
Afbeelding
Verder ook nog 1 banjobout dichtgeslibd:
Afbeelding

Afbeelding
Eigenlijk zou de ABS module ook eens open moeten om te zien hoe het daar zit, voorlopig lijkt die nog te werken. (conversie naar overspanningrelais gedaan).
Rempomp is na een revisie 2 jaar geleden wel terug aan het lekken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie