Bochten en pijpen uitblutsen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bochten en pijpen uitblutsen

Bericht door Synchro Bob »

Nog een artikel van Bob "de prutser" :wink:
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
stefaan1961
Berichten: 129
Lid geworden op: 12 jul 2005, 01:18
Woonplaats: Paal
Locatie: Limburg

Bericht door stefaan1961 »

mooi werk Bob
ik vraag me nu af, kun je ook overweg met diepe krassen???
Stefaan
K100RT'87

R1150 GSA '03

Afbeelding
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

stefaan1961 schreef:mooi werk Bob
ik vraag me nu af, kun je ook overweg met diepe krassen???
De diepte van de krassen is geen probleem. Als ze te lang zijn moeten er meerdere gaatjes geboord worden. Had ik eigenlijk ook moeten doen bij die eerste bluts :(
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Je spreekt van de gaten dichtsolderen...

Valt die solduur (en dat plaatje) er dan niet gewoon uit als de uitlaten heet worden ?

Is het niet eerder lassen of braseren ?
Nil volentibus arduum
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Raketman schreef:Valt die solduur (en dat plaatje) er dan niet gewoon uit als de uitlaten heet worden ?

Is het niet eerder lassen of braseren ?
Ik bedoel "hard solderen" wat hetzelfde is als "braseren", dacht ik.
Maar je hebt een punt. :oops: Ik heb niet nagegaan of de bochten warmer worden dan het smelpunt van legering (=messing ?). Ik zal het wel horen zeker en desgevallend moeten de gaten dichtgelast worden.

Ik heb op een ander forum een tip gekregen i.v.m. het afwerken van de blusten. Dieptes opvullen met hard soldeersel, schuren en laten herchromeren. Ik vrees enkel dat herchromeren duurden is dan nieuwe stukken te kopen :(
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ongelegeerd koper heeft een smeltpunt van 1084°C
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Ik zou me toch meer op mijn gemak voelen, de boel met de Tig terug dicht te lassen.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

K1200LT schreef:Ik zou me toch meer op mijn gemak voelen, de boel met de Tig terug dicht te lassen.
TIG lastoestel heb ik jammer genoeg niet liggen in mijn bescheiden werkplaats :cry:
Het is ook geen drama als die hardsolderingen doorsmelten...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Plaats reactie