Bandencentrale Zuiden van Frankrijk (omgeving Nice)

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Bandencentrale Zuiden van Frankrijk (omgeving Nice)

Bericht door TomVT »

Een long shot, maar bij deze :grin: ;

Inleiding van het verhaal:
Naar aanleiding van mijn vorige vraag in deze afdeling over de Ligurische grenskam, heb ik afgelopen dagen al een paar mooie offroadpassen gereden, waaronder het offroad stuk aan Lac du Mont Cenis (aangenaam om er wat in te komen)

Vandaag was de Ligurische Grenskam (Noordelijke deel) aan de beurt. 80 km zo goed als onafgebroken offroad.

Technisch viel dit al bij al goed mee, zowat alles komt aan bod, gaande van grind, gravel, slijk, kleine rotsen, grote rotsen, ezels (zowel op de motor als de biologische), schapen, koeien etc. Prachtige vergezichten en voor iedereen die iets anders wil zien als de geasfalteerde passen, een aanrader!

Helemaal in het begin van de pas passeer ik een Italiaanse motorrijder, ik claxonneer om hem te melden dat zijn topkoffer opengesprongen is door de stenen en hij valt omver van het verschieten. Samen zijn motor rechtgezet, even gebabbeld over de mooie stukken die nog moesten komen en iets gedronken en beide konden we verder.
Een van de mooiste uitzichten voor mijn ontbijt ooit gehad met niets of niemand in de omgeving.

En dan: na een 20km voel ik de achterkant wat zwaar worden, met een geluid dat je liever niet hoort. Ik kijk naar mijn achterband en die staat zo lek als iets.
Iets verder gestopt, bandenlepels en binnenband eruit gehaald. En met behulp van een andere Italiaan mijn band vervangen.
Tijdens het vervangen vastgesteld dat er in mijn buitenband een snee van een goede 3cm zit. Om zeker te zijn dus ook mijn kapotte binnenband nog eens opengeknipt en rond mijn nieuwe binnenband gelegd zodat er een extra beschermingslaag zit en zo verder gereden.

Ik heb nog zeker genoten van de overige 60km, maar het voelde helemaal anders aan, wetende dat ik geen reserve hulpstukken meer had, en mij dus niet meer kon permitteren om nog plat te rijden. Zeker gezien de moeilijkere stukken nog moesten volgen.

Daar bovenop ook nog een keer de motor moeten neerleggen; zat ik nog met de band in mijn hoofd, was de concentratie verminderd, of lag het aan de tegenligger? (mijn ego verkiest het laatste :grin: ); ik kom achter een bocht uit en daar komt een 4x4 in het midden van de weg aangereden, op maar enkele meters van de bocht af. Het stuk daar was tamelijk steil dus ineens remmen en stilstaan lukte niet. Ik rem met de achterrem, de motor komt dwars voor de 4x4 te staan. Hij blijft mij aankijken en verder op mij afrijden ipv te stoppen. En ik moet de motor neerleggen op minder dan een meter van zijn wagen. Motor terug recht, auto opzij en we konden beiden verder.

Ondertussen sta ik goed en wel op een camping in Breil sur Roya, en hierbij komt mijn vraag aan mensen die al regelmatig in deze regio (Parc de Mercantour en omgeving) getoerd hebben:
Hebben jullie ervaring met garages, bandencentrales in de omgeving die motorbanden op stock zouden hebben?

Ik heb de komende dagen nog de Ligurische Grenskam (west), Varaita Maira grenskam, monte Jafferau, Parpaillon, Sommeiller en vele andere op het programma staan.
Deze stukken aanvangen zonder reserve binnenband, en eigenlijk zelfs met de huidige buitenband, zou niet echt verantwoord zijn.

Morgen ga ik al naar BMW in Nice bellen, maar andere tips zijn altijd welkom, gezien ik een beetje twijfel of zij TKC's of dergelijke op voorraad hebben.

Foto's volgen nog zodra mijn internet sneller gaat!
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Bandencentrale Zuiden van Frankrijk (omgeving Nice)

Bericht door YOwan »

Wanneer ik een kleding of bandenprobleem in Frankrijk heb, probeer ik steeds naar een 'Dafy' winkel te gaan.
En er is er ook ééntje in Nice : http://www.dafy-moto.com/magasin/dafy-moto-nice-20" onclick="window.open(this.href);return false;
succes, grtz Johan
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Bandencentrale Zuiden van Frankrijk (omgeving Nice)

Bericht door Dirk Pauwels »

Belgie is nog 1 vd weinige landen waar de bandencentrales ook effectief voorraad hebben. Frankrijk en duitsland is het vaak bestellen en minstens 1 dag wachten, + ze draaien je zeker in Frankrijk een poot uit je lijf met hun prijzen.....Dafy is idd een goed adreske en niet duur.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie