Leesbaarheid Zumo 590.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door luc gs »

Omdat de Garmin 2820 het begeven had,heb ik mij een Zumo 590 cadeau gedaan.
Na het lezen van alle verkooppraatjes en reviews,was ik tot de bevinding gekomen dat ik mij een bijzonder goed toestel eigen heb gemaakt.En inderdaad is het een fantastisch toestel met vele,vele mogelijkheden (die ik maar voor een zeer klein deel zal gebruiken),reageert bijzonder snel en volgens mij zeer gemakkelijk in gebruik.
Daarom zo vlug mogelijk een proefritje ingeladen,en het ritje effectief gereden en onderweg geen problemen ondervonden,...behalve de leesbaarheid van de te volgen route.
Amaai,wat is dit een ontgoocheling !!! De te volgen route is zeer,zeer moeilijk leesbaar en dit mét of zonder zonneschijn.
Daarom ben ik zeer verwonderd dat er hier zo weinig over verteld of geschreven wordt.Het gaat hier toch over een toestel dat blijkbaar zeer goed wordt verkocht en als één van de top wordt beschouwd uit het motorassortiment van Garmin. Persoonlijk vind ik het zelfs gevaarlijk om met dergelijk toestel de baan op te gaan omdat men zodanig goed moet turen naar het scherm om iets te kunnen waarnemen.
De helderheid van het toestel staat op maximum,zelfs eens getest op de nachtstand,...maar niets helpt tenzij ik iets anders over het hoofd zie!???
Bestaat er geen mogelijkheid om de routekleur te veranderen of duidelijker te maken?
Dank voor alle respons!
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door willy »

Je draagt toevallig geen bril met polariserende lenzen?
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door luc gs »

Ik ben geen brildrager.
Op het Nedelandse forum heb ik hierover ook reeds vele klachten gelezen.Volgens MrGPS kwam dit toestel als beste uit de test qua leesbaarheid ???Daar heb ik in ieder geval nog niets van gemerkt.Mijn oud toestelletje (2820) was vele,vele malen beter.
Pollt
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 dec 2007, 21:27
Locatie: Eksaarde

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door Pollt »

Sorry maar bij mij is dat heel goed leesbaar, veel beter dan bij een 660.
BMWerner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:36
Woonplaats: etten-leur

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door BMWerner »

ik heb ook vanaf begin dit jaar een 590.
vindt het gewoon een super ding ! het is wel gewoon even wennen aan het beeld. het is wat fletser dan de vorige/andere zumo's , maar wel heel de dag goed afleesbaar, ook in de volle zon. mijn maat heeft een 390 maar die heeft al een zonnekapje geknutselt , omdat hij niks ziet in de zon.
je kan wel het kaartthema veranderen.
ga naar instellingen - kaart en voertuig - kaartthema's. daar kan je de kleuren van de kaart wat veranderen.
maar je moet er gewoon aan wennen, echt waar.
wat je ook kan doen is een spoor maken van de route ( in basecamp ) en die op je toestel weer laten geven in je eigen te kiezen kleur.
er loopt dan een gekleurd lijntje over je roze streep mee.
ga naar : apps - sporen - spoor aanklikken - links boven op het sleuteltje klikken - weergeven op kaart aanklikken - en kleur kiezen - opslaan.
sucses ermee.

gr.BMWerner
Senpuppy
Berichten: 114
Lid geworden op: 12 okt 2013, 21:20
Woonplaats: Putte
Locatie: Antwerpen

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door Senpuppy »

Staat je scherm op 'automatisch' aanpassen? Ik had ook wat verminderde zichtbaarheid door de weerkaatsing van m'n fluo-vestje en was beginnen spelen met de helderheid/dag-nacht en uiteindelijk via 'automatisch aanpassen' kreeg ik het gewenste resultaat :-)
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door MidlifeCruise »

Ik zou het nog willen versterken, de 590 is veel slechter in het weergeven van tracks dan de 660.
Ik heb gisteren het ding bijna de kant ingegooid.
Ik kon de track gewoon niet zien met de zon en weerkaatsingen en na iets te veel frustratie en gevloek mijn kar gekeerd en langs de snelste weg terug naar huis van uit het zuiden van België.
Ik kan niet geloven dat Garmin zich kan permitteren om iets dat toch genoeg centen kost zo af te leveren, dat is wel degelijk een gevaarlijke situatie om te pieren op zo'n dun fijn lijntje.
De te kiezen kleuren bij een track zijn dan ook nog van die gedempte kleuren, het is precies dat ze je willen straffen als je op een track wil rijden.
En ja je kan een route maken van je track maar dan wil je nog zien waar de route het andere pad kiest... en nee ik wil geen uren zitten pieren op waypoints die net niet of wel op een weg staan.

Nu heb ik niet toevallig gisterenavond een oplossing gevonden die hier misschien nog niet gepasseerd is, ik heb dat gelijk toegepast en dat dat werkt blijkbaar.

Probeer dat zeker een keer.
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=129&t=47691" onclick="window.open(this.href);return false; en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=46245" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.javawa.nl/zumokleuren.html" onclick="window.open(this.href);return false; ==> Maak eerst wel een kopij van de map Themes\Map

Het tooltje werkt met de knoppen onderaan en het is de bedoeling dat je de file KMTF die de kaartweergave regelt, gaat aanpassen.
Hiervoor heb ik Nederland gekozen, want Belgie is blijkbaar leeg

Gelukkig dat er nog helden zijn die dit allemaal opzoeken en ons op het rechte pad houden, met dank aan javawa
Just call me Luc
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door Man in Black »

Ik had in het begin bij de nav V hetzelfde probleem. Ik heb uiteindelijk gewoon de kaartlaag "3D terrein" uitgezet. Dat was een hele verbetering.
Misschien dat dit ook kan bij de 590?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
BMWerner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:36
Woonplaats: etten-leur

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door BMWerner »

MidlifeCruise schreef:Ik zou het nog willen versterken, de 590 is veel slechter in het weergeven van tracks dan de 660.
Ik heb gisteren het ding bijna de kant ingegooid.
Ik kon de track gewoon niet zien met de zon en weerkaatsingen en na iets te veel frustratie en gevloek mijn kar gekeerd en langs de snelste weg terug naar huis van uit het zuiden van België.
Ik kan niet geloven dat Garmin zich kan permitteren om iets dat toch genoeg centen kost zo af te leveren, dat is wel degelijk een gevaarlijke situatie om te pieren op zo'n dun fijn lijntje.
De te kiezen kleuren bij een track zijn dan ook nog van die gedempte kleuren, het is precies dat ze je willen straffen als je op een track wil rijden.
En ja je kan een route maken van je track maar dan wil je nog zien waar de route het andere pad kiest... en nee ik wil geen uren zitten pieren op waypoints die net niet of wel op een weg staan.
Nu heb ik niet toevallig gisterenavond een oplossing gevonden die hier misschien nog niet gepasseerd is, ik heb dat gelijk toegepast en dat dat werkt blijkbaar.

Probeer dat zeker een keer.
https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=129&t=47691" onclick="window.open(this.href);return false; en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=119&t=46245" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.javawa.nl/zumokleuren.html" onclick="window.open(this.href);return false; ==> Maak eerst wel een kopij van de map Themes\Map

Het tooltje werkt met de knoppen onderaan en het is de bedoeling dat je de file KMTF die de kaartweergave regelt, gaat aanpassen.
Hiervoor heb ik Nederland gekozen, want Belgie is blijkbaar leeg

Gelukkig dat er nog helden zijn die dit allemaal opzoeken en ons op het rechte pad houden, met dank aan javawa
als je inderdaad eerst een route maakt van je track, die gaat dan weer naar je reisplanner . rij je dan die route , heb je de roze lijn met daar overheen de gekozen kleur track als dun lijntje.
als de route anders zou lopen gaat de roze lijn van het dunne track lijntje af. kun je dus kiezen welke je aan gaat houden.
het lijntje track is een exacte copy van wat je op basecamp ziet.
maar ik heb het nog niet meegemaakt dat het van elkaar afwijkt !!

gr. BMWerner
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door luc gs »

Aan iedereen bedankt voor het geven van mogelijke oplossingen.De track (zwarte kleur gegeven) heb ik reeds op mijn paarse lijn kunnen krijgen.
Maar de methode van Jawawa is toch chinees voor mij.Is er iemand die mij stap voor stap kan uitleggen hoe dit kan,want een computerkenner ben ik absoluut niet.
Bedankt alvast voor degenen die mij een stapje verder kunnen helpen.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door willy »

MidlifeCruise schreef:De te kiezen kleuren bij een track zijn dan ook nog van die gedempte kleuren, het is precies dat ze je willen straffen als je op een track wil rijden.
Wie weet willen ze wel dat je er helemaal niet naar kijkt maar naar luistert,
dan kan je ondertussen op het verkeer letten :-?
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door MidlifeCruise »

willy schreef:
MidlifeCruise schreef:De te kiezen kleuren bij een track zijn dan ook nog van die gedempte kleuren, het is precies dat ze je willen straffen als je op een track wil rijden.
Wie weet willen ze wel dat je er helemaal niet naar kijkt maar naar luistert,
dan kan je ondertussen op het verkeer letten :-?
Mijn madamme zat achterop en dan mag ik niet luisteren naar ander vrouwen :grin:

Maar inderdaad een converteer naar route en vooral niet vergeten om herberekenen uit te zetten, dan krijg je een roze dikke route en gesproken assistentie en dan zou de roze route het dunne track lijntje moeten volgen.

Ik zal even proberen te schetsen hoe je die tracks breder kan zetten, ik heb een pdf gemaakt hoe je dat stap per stap aanpast in bijlage.
Ik heb het zelf nog niet in het echt getest dus niet schieten :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Just call me Luc
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Re: Leesbaarheid Zumo 590.

Bericht door luc gs »

MidlifeCruise,dat is nu eens een degelijke en duidelijke uitleg waarvoor bijzonder hartelijke dank :hello1: :hello1: :hello1:
Dank voor al de moeite om dit stap voor stap uit te leggen.Mijn dag (of nacht) kan niet meer stuk.En morgen gaan we oefenen en uittesten en hopelijk loopt alles vlotjes.
Plaats reactie