BT tussen helm en radio R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door de Ron »

Een vraagje voor de techneuten onder jullie, ik kocht okkasie een R1200RT (2012) en toevallig zit daar ook nog een radio op. Daar ik niet wil dat de muziek door de boxen ligt te galmen kan ik de BT functie van de radio inschakelen. Ik probeerde te pairen met een Interphone F3 module die aan mijn helm hangt, het lukt echter niet. Moet ik misschien de radio over de GPS Garmin 660 laten gaan en zo naar de Interphone F3 ? Wie weet raad ?
Dank bij voorbaat voor de aandacht !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door p@rick »

Sena (en wellicht ook wel andere merken) heeft een module waar je een bekabelde audio-uitgang op kan aansluiten en die daar dan een bluetoothsignaal van maakt.

http://www.starcom1.eu/sena-sm10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door de Ron »

OK bedankt voor de info. Heb al eens navraag gedaan bij de dealer, blijkbaar om de eigen markt af te schermen kan de radio alleen met een BT van het BMW-systeem gekoppeld worden zeggen ze daar. Ik heb het gezien, allemaal mooi met een ingewerkte printplaat, enz, maar een prijskaartje van 500 euro's voor 1 helm vind ik toch stevig van de pot gerukt ... Het systeem van Senna zou volgens de dealer niet altijd werken en dient grondig getest te worden omdat het eerst wel goed kan gaan en na een 10-tal minuten werkt het niet meer. Heeft er al iemand op het forum ervaring mee met de koppeling Senna/BMW radio ?
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Van Neste Philip
Berichten: 195
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:46
Woonplaats: Brugge (st-pieters)
Locatie: West vlaanderen

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door Van Neste Philip »

de Ron schreef: Heeft er al iemand op het forum ervaring mee met de koppeling Senna/BMW radio ?
Hey de Ron

Ik heb de sena 20 S gekoppeld aan mijn bmw radio op de k 1600 gt en alles werkt perfect.
In het begin probleempjes gehad dat hij soms niet wilde koppelen maar na een update van de sena was alles picobello in orde.
Vanaf dat ik de motor aansteek en mijn sena ligt aan dan krijg ik melding dat de media aangekoppeld is en hoor ik de radio in mijn helm.

Heb vroeger proberen te koppelen met scala rider G9 maar dat lukte me niet.

Grtz

Fluppe
PeterGT
Berichten: 232
Lid geworden op: 10 jun 2007, 18:06
Woonplaats: Lint
Locatie: Hove
Contacteer:

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door PeterGT »

Aangezien je al een BT radio hebt op jouw RT, is het slechts kwestie die te koppelen met jouw headset. Deze kan met elke hedendaagse BT headset gekoppeld worden, niet enkel die van BMW.
Er zijn geen extra modules nodig.
- Zet je Interphone als BT headset vindbaar volgens handleiding
- Ga in moto menu naar Gebruikersmenu - Bluetooth en klik op Helm1 koppelen.
Na koppeling zou radio/muziek in jouw headset moeten komen. Heel even geduldig zijn. Koppeling kan soms tot 90 sec. duren....
R1100RT(1998) - R1200RT(2005) - R1200RT(2009) - K1600GT(2012) - K1600GT(2015) - K1600GT(2016)
Bmw Nav V - Sena 20S - Lid BMW MC Vlaanderen
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door janeman »

bij lukte het niet, vele hebben het geprobeerd.
Heb uiteindelijk een bmw-helm met communicatie aangeschaft en dat werkt perfect
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door Sven 12RT »

de Ron schreef:Heeft er al iemand op het forum ervaring mee met de koppeling Senna/BMW radio ?
Ik heb de combo 16GT/Sena 20s.
Werkt prima.
Sena kan 3 inkomende signalen (2 gsm en 1 gps of iets anders) aan, plus intercom.
Als de RT hetzelfde systeem is als op de GT, moet je dus de radio aansluiten op het "gpskanaal". Het derde slot dus.

Op mijn GT beheert de radio de instructies van de gps.
Dus worden de gpsinstructies via het radiokanaal ("gpskanaal" op de Sena) naar de helm gestuurd.

Zoals eerder al gezegd, latere firmwares op de 20S werken vlotter. Tegenwoordig zitten ze aan 1.6.2.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door de Ron »

Ik stelde reeds de vraag aan een verkoper van Sena, hij was tevens van oordeel dat een BT verbinding met een radio van een R1200RT niet zou lukken. .. Als ik er tijd voor heb denk ik van eens naar een verdeler te rijden die me zo'n Sena wil laten proberen. Als de verbinding dan toch zou lukken en een half uur verbonden blijft zal het waarschijnlijk wel goed zijn. Anders zal ik eventueel een BT-kraag moeten kopen voor een Schubert helm, dat zou ook passen, maar dan spreken we ook al van een 270 euro dacht ik .. Uiteindelijk vind ik muziek niet steeds nodig op een moto, maar het is enerzijds zonde dat wanneer het voorzien is op de moto, je het niet kan gebruiken.
In ieder geval al bedankt voor de reactie's ! :wink:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door janeman »

Ook de kraag van schubert c3 ging niet bij mij
Ik heb hem hier nog liggen
Grt jan
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door p@rick »

de Ron schreef:Ik stelde reeds de vraag aan een verkoper van Sena, hij was tevens van oordeel dat een BT verbinding met een radio van een R1200RT niet zou lukken. .. Als ik er tijd voor heb denk ik van eens naar een verdeler te rijden die me zo'n Sena wil laten proberen. Als de verbinding dan toch zou lukken en een half uur verbonden blijft zal het waarschijnlijk wel goed zijn. Anders zal ik eventueel een BT-kraag moeten kopen voor een Schubert helm, dat zou ook passen, maar dan spreken we ook al van een 270 euro dacht ik .. Uiteindelijk vind ik muziek niet steeds nodig op een moto, maar het is enerzijds zonde dat wanneer het voorzien is op de moto, je het niet kan gebruiken.
In ieder geval al bedankt voor de reactie's ! :wink:
Neem eens kontakt op met Alex Jamar van Starcom in Tessenderlo, hij is een krak op dat vlak en zal je een duidelijke uitleg geven over wat wel en niet mogelijk is. Je kan daar vermoedelijk ook wel eens proberen met zijn eigen helm.
Kontaktgegevens vind je onderaan op http://www.starcom1.eu" onclick="window.open(this.href);return false;.
Laat je niet misleiden door 'starcom' (wat overigens ook een degelijk intercom-merk is), Alex verkoopt en installeert ook alles van Sena...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door de Ron »

OK, bedankt voor de tip !
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Patjes
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 aug 2015, 23:45
Woonplaats: Riemst

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door Patjes »

Een sena SM10 kan volgens mij gebruikt worden.
Deze zet je lijningang om naar bluetooth.
Aansluiten op input en koppelen met je headset.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
fbuysse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mei 2015, 09:48
Woonplaats: Ursel

Re: BT tussen helm en radio R1200RT

Bericht door fbuysse »

2011 RT en sena 20S werkt perfect
je moet wel je boxen afleggen hé (via tone dacht ik en dan magic wheel klik) ...
kwaliteit radio trekt trouwens op niets, usb is ok
Plaats reactie