R80RT stilgevallen en start niet meer

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Hallo,

Gisteren ging ik mijn motor gaan ophalen na een reparatie en reed ermee naar huis. Alles prima, niks op aan te merken op een detail na, de spanningsmeter geeft 0 volt aan.

- Ik kwam ermee thuis (30 minuten rijden in behoorlijk warm weer) en liet hem stationair draaien terwijl ik de poort open deed. Duurde een minuut of twee en toen begon hij te sputteren... .
Toen ik een klein beetje gas gaf sloeg de motor af.
- Onmiddelijk daarna was de motor niet meer te starten. Ik vermoedde iets met het warme weer en het stationair draaien, dus temperatuur gebonden.
- Na een minuut of 10 nogmaals geprobeerd en toen startte hij wel. Maar na een halve minuut stationair draaien sloeg hij terug af.
- De dag erna opnieuw geprobeerd om te starten maar nu niks meer. Dus niet de temperatuur ...

Met niet starten bedoel ik dat de motor niet aanslaat. De startmotor draait wel degelijk krachtig rond.

- De herstelling die is uitgevoerd is het vervangen van de keerring van de uitgaande as. Kan er denk ik niks mee te zien hebben.
- Die voltmeter die niks meer aangeeft. Lijkt me ook niet het echte probleem te zijn. Een voltmeter heeft in principe geen invloed op het elektrisch systeem.

Hoe gaan jullie te werk om dergelijk probleem te onderzoeken? Normaal laat ik herstellingen doen in de garage maar aangezien hij in een ondergrondse garage staat en niet start ...

Bedankt,

Bob
R80RT
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Gaat trouwens om een R80RT monolever van 1987
R80RT
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door tweecilinderke »

Kijk eerst ne keer of ge wel ontsteking hebt, bougie eruit in de bougiekop steken en degen uwe motorblok houden. startknop induwen en kijken of er een vonk is.(handschoen aandoen he!) als ge ontsteking hebt moet je kijken of je benzine krijgt.
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Ok zal ik doen. Ga ik maandag eens proberen nadat ik een boegie sleutel heb.

Stel dat ik vonken heb, hoe "meet" je dan of je benzine hebt?
Op het eerste zicht zou ik zeggen dat hij benzine heeft aangezien de benzine filters gevuld zijn...
Of bedoelde je benzine na de carburator?

Beginners vragen, i know :-)

Bedankt,

Bob
R80RT
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door tweecilinderke »

Meten of je benzine hebt zal nie gaan , als de filters vol zitten zal er wel toevoer zijn.Je kan altijd even de vlotterkamer openklikken en kijken of de benzine eruit loopt.
Als je bougies nat zijn heb je brandstof maar geen vonk, staan ze droog dan kan het zijn dat er een vonk is maar geen brandstof!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Nog een nieuwe bevinding.

Mijn voltmeter werkt nu en dan terug. Bijvoorbeeld op de hoorn drukken brengt hem terug tot leven. Of zorgt er ten minste voor dat er spanning op staat.

Starten doet hij evenwel niet, ook indien die 12V aangeeft.

Heb er ondertussen de batterij lader eens aangehangen tot morgen, dat de batterij terug op sterkte is na x aantal start pogingen.

Iemand al dergelijk gedrag gezien?
R80RT
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Nadat de batterij opgeladen is toont de volt meter telkens 12v spanning. Bij demareren zakt die en komt vervolgens terug. Lijkt dus ok.

Verder heb ik de boegie er eens uitgehaald en op de koelribben gelegd. Geen vonk.

Dit weekend ga ik eens kijken om de tank eraf te halen en dit proberen te volgen https://www.bmwboxerclub.nl/v2/index.ph ... ontsteking" onclick="window.open(this.href);return false;
De spanningen op de controle unit nameten en kijken of er een puls uit de hal sensor komt.

Best spannend voor mezelf aangezien ik een absolute leek ben in het sleutelen aan motoren. Heb wel een grondige electronica achtergrond maar toch verlies ik veel tijd bij het bestuderen van alles. En al zeker omdat ik geen andere dingen wil slopen :-)

Volgens wat ik lees op diverse fora is er ofwel een slecht contact/losse verbinding of defecte hal sensor. Persoonlijk vrees ik dat het de hal sensor zal zijn. Omdat het bij erg warme motor is misgelopen. De bobine geeft men ook aan als mogelijke oorzaak bij falen als de motor fors warm is, maar dat zou dan weer beter moeten zijn als hij is afgekoeld.

Soit ik ga eens proberen om te meten en hopelijk leert me dat iets.

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Tips zijn altijd welkom.
R80RT
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Ik heb de benzine slangen eens losgemaakt en de tank eraf gehaald.
Ale connectors samen gedrukt. De rechter bougie kabel kon ik 1 mm erin duwen.

Terug de tank erop en hij startte ...
Toeval of iets met de handeling die ik deed, geen idee.

Wel heb ik het idee dat er iets mis is met het elektrische gedeelte. De spanning op de accu (voltmeter in het dashbord) zakt bijvoorbeeld serieus als ik mijn remhendel intrek en het achterlicht aanfloept. Dat lijkt me toch niet normaal voor zo een simpel lampje. Dit is bij niet draaiende motor.
Daarna (rem lossen) lijkt de spanningsdip zich niet te herstellen. Ik zit dan aan 10V bijvoorbeeld. De claxon had niet veel peut meer maar wel kreeg ik de startmotor hiermee nog makkelijk rond??? Zou ik eerder als eerste verwachten die geen zin meer heeft.
Het is een motor die ik eerder dit jaar kocht. Volgens de vorige eigenaar was de accu recentelijk vernieuwd. Maar dat is niet zeker natuurlijk.

Veel verschillende dingen in 1 topic. Mocht je toch iets herkennen of tips hebben hoor ik het graag.

Groeten,

Bob
R80RT
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Wiedewa »

Of je hebt 'n rotte accu, of 'n massa-probleem.
Met 'n remlicht aansteken kan de accu-spanning niet zo diep zakken, met starten kan dat wel.

mvg Nico
MG Breva 850
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Ik dacht inderdaad ook aan de accu maar nu blijkt na een nieuwe korte meting dat het niet de spanning op de klemmen van de accu is die zakt.
Maar ergens onderweg dus wel.
R80RT
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door tweecilinderke »

en opgelost ondertussen?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Sorry voor de late reactie.

Nee ik heb hem uiteindelijk binnen gedaan in een garage, maar die zijn pas 8 augustus terug open.
R80RT
Bob__
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2016, 19:17
Woonplaats: Roeselare

Re: R80RT stilgevallen en start niet meer

Bericht door Bob__ »

Mijn motorfiets is hersteld. Ook voor de garage bleek het geen simpele opdracht "er zit een spook in" kreeg ik te horen :-) De oplossing bleek een opsomming van verschillende delen te zijn en enkele dingen die je ook als onderhoud zou kunnen zien.

- Bobijn vervangen
- Nieuwe bougies en kabels
- Carburateurs gereinigd en afgesteld
- Contacten nagekeken en proper gemaakt / vast gezet
- Compressie nagemeten, was goed

Hopelijk zijn we er hiermee rond voor een poos. Rijden doet ie boterzacht in ieder geval!

Bedankt voor de tips die gegeven werden, maar het was blijkbaar wel nodig dat ie eens nagelopen werd door iemand met ervaring.

Groeten
R80RT
Plaats reactie