R1150RT - Verbrande uitlaatkleppen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
safarke50
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2004, 13:17

R1150RT - Verbrande uitlaatkleppen

Bericht door safarke50 »

Gaarne reactie/opinie ivm volgend voorval:rijdend aan 120/130 km plots geen vermogen meer (alsof 1 cylinder uitgevallen was).Direkt naar de BMW dealer "gesukkeld"'.Uit eerste onderzoek bleek er geen compressie meer te zijn op 1 cylinder (zuiger of klep verbrand???).Na het openmaken van de motor bleken de uitlaatkleppen verbrand te zijn.Oorzaak volgens BMW:"slechte verbranding door het tanken van slechte benzine".
Vervanging gebeurde onder garantie.Mijn R1150RT is van 09/2003 met
26.000 km.
Ik stel mij vragen ivm met de oorzaak die BMW opgeeft.
Elk commentaar is welkom.
:cry:
Ik tank altijd 98 octaan;onderhoud gebeurd regel,matig volgens BMW opgave.
Laatst gewijzigd door safarke50 op 15 nov 2004, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Safarke,

Slechte verbranding heeft veel mogelijke oorzaken, slechte benzine tanken is er één van.
Verder kan het ook nog voorkomen door het mengsel lucht/benzine die niet optimaal is, luchttoevoer verstopt (luchtfilter), slechte / versleten onstekingskaarsen (bougies), slecht afgestelde kleppen...

Dit kan je het best onderzoeken als je de verbrandingskamer binnenin kan zien (cylinderkop en zuiger) Als hier overdreven roetafzetting is betekent dit meestal een slechte verbranding.

Een feit is wel, er zit wel degelijk een kwaliteitsverschil in de verschillende benzinemerken. Esso, Shell, Fina/Total en Texaco geven de beste resultaten, waarvan de eerste twee mijn persoonlijke voorkeur wegdragen.

Er wordt ook telkens gezegd dat 95 oct voldoende is voor de boxers, maar uit mijn ervaring geeft 98 oct toch een betere verbranding en heb je minder kans op "pingelen" plus het verbruik is ook wat minder.

Uiteraard kan je sommige theoriën niet altijd koppelen aan de praktijk...

Gelukkig heb je de 2 jaar garantie ; en heeft BMW toch zijn verantwoordelijkheid genomen, want ergens moet je een lijn trekken.. alle BMW motoren worden ontwikkeld en moedwillig "geknepen" omdat ze "zogezegd" op alle soorten benzine moeten kunnen rijden, want geloof me in andere landen (niet allemaal :) ) hebben ze soms wel andere kwaliteit van benzine. Het is wel een feit dat sommige instellingen van de computer soms worden gewijzigd.

Veel succes 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Daar stel ik mij ook vragen bij.
Als jij weet dat je altijd de correcte benzine hebt gebruikt :?:
kleppen verbranden doorgaans door een slechte afstelling van de klepspeling of slecht geregelde ontsteking en of slecht afgeregelde lucht/benzine mengsel.
Als je op reis bent geweest naar een of ander apeland waar benzine word aangeboden in flessen zou het kunnen dat er slechte bij zat, maar ik denk niet dat dit het geval is.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

negen van de Tien te krap gestelde kleppen...
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

als de motor voordien perfekt draaide: klepspeling te krap. Heeft de mechanieker gewoon slecht (of niet) gedaan.

als de motor voordien al mank liep, zou het kunnen dat de injector zijn werk niet goed deed, ne pisser.
had je wel moeten merken aan het vierkant draaien van de motor.

Slechte benzine is dikke zever om de schuld van zich af te schuiven.
Dealer wisselen, safarke :wink:
Laatst gewijzigd door AdventureQ op 16 nov 2004, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

verbrande kleppen, die komt meestal ten gevolgen van slecht afgestelde kleppen (te weinig klepspeling) hierdoor word deze niet genoeg afgekoeld.
ik stel mij wel even de vraag welke klep er is verbrand (in, uit of de twee).
Waarschijnlijk de uitlaat klep daar deze toch gevoelig warmer word door de hete uitlaat gassen.
als men spreekt over een slechte regeling dan zouden de kleppen enkel kunnen verbranden bij een te arm mengsel, omdat hier de verbrandings temperatuur hoger wordt (meer delen zuurstof dan deel brandstof =arm mengsel, rekening houd met een mengverhouding van 14,7/1). dus een lekkende injector lijkt mij vrij uitgesloten omdat men hiermee het mengsel rijker maakt, wel een verstopte of een vervuilde injector of slecht werkende in de richting van onvoldoende hoeveelheid inspuiting lijkt mij mogelijk.

Nu indien het zo is dat er onvoldoende is ingespoten dus een te arm mengsel t.o.v de ander cylinder kontroleer dan eens de uitlaat juist achter de bevestiging van de cylinder op kleur verschil? Mischien is hier iets merkbaar dat op hogere T° kan wijzen?

Nu wil ik geen paniek zaaien maar als er inderdaad kleppen zijn verbrand door slechte verbranding (arm mengsel kontroleer dan toch ook even de cylinderwand, dit is vlug gedaan.

slechte benzine, hier zal het laatste nog niet over gezecht geweest zijn. bij twijfel over de kwaliteit gewoon even laten ontleden als je nog niet getankt hebt. Ik heb toch al wat ervaringen met benzine opgedaan en heb onlangs nog een probleem gehad waar dat er +/-50% white spirit in zat nu deze motor had gewoon geen vodoende vermogen verder geen schade.

ook kan het zijn dat er losgekomen vuil tussen de klep is gekomen en zo niet goed meer af dicht waarna deze verbrand.
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Waarom past BMW op de boxermotors geen hydraulische zelfregelende kleppen toe ? en waarom hebben ze geen kleppen voorzien met interne koeling ? Zoals bij de automotoren ?

De kern van de klep heeft altijd speciale samenstelling waardoor de koelcapaciteiten gevoelig toenemen...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
safarke50
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2004, 13:17

Bericht door safarke50 »

bigfoot46 nee,ik woon in Aarschot.
Patrick H
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:28
Woonplaats: Keerbergen
Locatie: Vl Brabant

Bericht door Patrick H »

Nu ik weet niet of het al dan niet het geval is dat de kleppen voor zien zijn van een speciaal soort. In de auto industrie zijn er verschillen de systemen om deze te koelen (roterende kleppen; met sodium gevulde kleppen, enz.) ik ben er van overtuigd dat ook bij de meer sportieve motoren hier van gebruik gemaakt word. in ons geval op de Boxer zal het wel voldoende zijn om de juiste samenstelling van legering rekening houdend met de rijomstandigheden.

Nu nog even terug komend op het vorige, indien er iets fout was met het mengsel moet hier toch iets van geregistreerd zijn door de zuurstof sensor??
Ook zou het niet uitgesloten zijn dat deze niet behoorlijk meer werkt daar deze toch nog rechtstreeks invloed heeft op brandstof correctie.
ook een grote oorzaak kan zijn het aanzuigen van valse lucht langs de kant van de beschadigde cyl.
Afstelling van de vlinderklep.

dus toch nog genoeg punten om na tezien
Nothing on my bike is sponsored by my wife!

R1200RT
yamaha RD50,
kawasaki drifter,
yamaha DT50m1980,
Bmw R100/7 1978
R80gs
R1150rt silver
b@RT
Berichten: 226
Lid geworden op: 01 okt 2004, 20:23
Locatie: Zuid-Westvlaanderen
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Ik heb ook een verbrande klep gehad aan 23.000 km. Van mij was er een stukje van de rand afgebroken. Kan een constructiefout geweest zijn ofwel is die klep te heet geworden en dan gebroken ? Ik heb wel tot aan 20.000 zonder die roze catplug gereden waardoor de motor ietske rijker mengsel had. Maar volgens de mechanieker kan dat de oorzaak niet geweest zijn. Nu rij ik mèt catplug en meestal op 98. Motor draait prima. Ik had die catplug er indertijd uitgehaald omdat de motor nogal bokkig reed. Maar nu (zo'n 50.000 km later) rijdt hij lekker soepel zelfs met dat spul ingeplugd. BMW heeft indertijd ook met verlengde garantie die klep vervangen.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Officieel geeft BMW 2 jaar garantie op de motoren, maar als er constructiefouten opduiken die meermaals voorkomen, worden deze na de garantieperiode ook in garantie vervangen.

Heb ik al bij verschillende dealers gehoord, en terecht ook naar mijn mening.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Pieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 sep 2004, 23:15
Locatie: Tielt

verbrande kleppen.

Bericht door Pieter »

Ik werd verleden jaar met het identieke probleem geconfronteerd. Aanvankelijk schreef men de reden toe aan slechte benzine. Ik heb de benzine laten ontleden door een labo met als resultaat dat deze ruim voldeed aan de Europese normen.
De kosten van de ontleding en de herstelling van de motor was een serieuse hap uit mijn budget.
Op technisch vlak ben ik geen alweter maar ik ben blijven zoeken naar het mogelijke probleem of wat toen werd misgedaan met het onderhoud van de moto. Het enige waar ik ben over twijfelen was over de al dan niet goede afstelling van kleppen - de afstelling van de motor. Nu nog blijf ik erbij dat in mijn geval daar het probleem te zoeken was.
Inmiddels heb ik de moto van de hand gedaan en een nieuwe 1150 RT aangeschaft. Ik heb me niet laten ontmoedigen in het merk BMW en zeker niet in het model 1150RT. Trouwens mijn moto rijdt perfect zijn 200 km dagelijks.
frank
Berichten: 184
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:29

Bericht door frank »

Verbrande kleppen is maar 1 oorzaak:te weinig speling en dealers moeten geen smoezen zoeken met "slechte" of verkeerde benzine.
Kleppen koelen af wanneer ze op hun zitting komen en...is er geen of te weinig speling betekend dat kosten voor de eigenaar.
Plaats reactie