verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

dxamet schreef:Dat wil ik wel eens in detail zien, kan je daar een foto van posten aub?
Ik ben ook benieuwd, ik kan hem pas morgen gaan oppikken...
R1200GS LC
ChiChiWaWa
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2006, 11:00
Woonplaats: Westmalle

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door ChiChiWaWa »

Ik duim alvast dat je probleemloos op vakantie kan vertrekken, Roadster :!:
E-mail : ChiChiWaWa @ gmail.com
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Michelleke »

roadster schreef:ik kreeg net een verlossend telefoontje van VDB Motors:

er werd een hulpveer geplaatst die er voor zorgt dat de remblokken beter van de schijf weggeduwd worden
na een testrit blijkt de schijf inderdaad niet meer warm te lopen...
In afwachting van het vervangen van de ABS module kan ik zeker met deze oplossing leven 8-)
Lijkt me toch maar rare oplossing (hulpveer? waar gaan ze die plaatsen?) en u bovendien op reis laten vertrekken met een defecte ABS unit die de achterrem niet voldoende vrijgeeft.... :roll:
Als de motor nog onder garantie is hadden ze u eigenlijk een vervangmotor moeten aanbieden.
Allez, ik hoop dat de reis vlot verloopt.
R1200GSLC / K1200RS
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door stefke2 »

Ik veronderstel dat men een veertje gestoken heeft op het asje waar de remblokken over geschoven zitten. Dat veertje kan de remblokken dan wel wat uit elkaar duwen.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

stefke2 schreef:Ik veronderstel dat men een veertje gestoken heeft op het asje waar de remblokken over geschoven zitten. Dat veertje kan de remblokken dan wel wat uit elkaar duwen.
Klopt als een zwerende vinger. 8-)
Blijkkbaar wordt dit frequent toegepast bij motoren die meerijden met de Tour de France om remblokjes te sparen... :shock:

Afbeelding

Vannacht om 4h is de officiele testrit :mrgreen:
R1200GS LC
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Relax »

Amuseer je!
I respect your opinion. But I don't give shit.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Relax schreef:Amuseer je!
ge moogt gerust zijn, na zo'n stress week :mrgreen:
R1200GS LC
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

de nieuwe ABS pomp heeft op zich laten wachten maar is nu eindelijk aangekomen bij de dealer.
montage op 9 en 10 augustus...

ondertussen blijft de oplossing met de hulpveren zijn ding doen, al begint de schijf nu toch weer warmer te staan dan toen het net geïnstalleerd was. Als tijdelijke oplossing is het top, een definitieve oplossing is het zeker niet.
R1200GS LC
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Vandaag was de grote dag:
plaatsen van een nieuwe drukmodulator op het remsysteem, gecombineerd met het 10.000km onderhoud. De veren die de remblokken open duwen zijn eruit gehaald.

Vlotjes naar huis gereden van Schepdaal naar Grimbergen zonder al te veel file, dus weinig in de remmen moeten gaan.
Thuisgekomen op de oprit direct de temperatuur van de remschijf gecontroleerd en jawel hoor, opnieuw gloeiend heet. De schijf was ondertussen wat ontkleurd door het afslijten, maar ziet nu terug helemaal blauw.
De nieuwe drukmodulator heeft het probleem dus niet opgelost. :twisted:
Bovendien nog de opmerking meegekregen dat mijn achterste remblokken (begin juni geplaatst, pakweg een 3.000km geleden...) bijna aan vervanging toe zijn... :shock:

Morgen nog maar eens een telefoontje plegen... :roll:
R1200GS LC
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Den Dirk »

Zoiets is echt ni leuk ... :-( :-?
courage!
I like my bike!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Dirk Pauwels »

Voetrempomp vervangen, is (op een "klassiek" systeem) bijna altijd de oorzaak van dergelijke symptomen. Met de komst vd "intelligente" ABS systemen is de diagnose natuurlijk een pak moeilijker geworden, maar als de klauw en de ABS unit de oorzaak niet zijn blijft er niet veel meer over.
Die veerkes is idd een goeie tijdelijke oplossing, maar die veer verliest na verloop van tijd veerkracht en dan begin je terug hetzelfde probleem te krijgen. verbaasd mij dat uwen dealer dat aangedurft heeft want meestal is BMW bij zo'n truukjes de eerste om met de beschuldigende vinger te wijzen als er iets mis gaat....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Dirk Pauwels schreef:Voetrempomp vervangen, is (op een "klassiek" systeem) bijna altijd de oorzaak van dergelijke symptomen. Met de komst vd "intelligente" ABS systemen is de diagnose natuurlijk een pak moeilijker geworden, maar als de klauw en de ABS unit de oorzaak niet zijn blijft er niet veel meer over.
Die veerkes is idd een goeie tijdelijke oplossing, maar die veer verliest na verloop van tijd veerkracht en dan begin je terug hetzelfde probleem te krijgen. verbaasd mij dat uwen dealer dat aangedurft heeft want meestal is BMW bij zo'n truukjes de eerste om met de beschuldigende vinger te wijzen als er iets mis gaat....
Die veer heeft in het begin inderdaad het probleem opgelost, nu zijn we ondertussen een paar maanden verder en werd de schijf toch terug wat warmer dan wanneer de veren net geplaatst waren.
De vervanging gebeurt onder garantie, dus de dealer hangt volledig af van Bornem. Ik kan wel suggesties doen maar zonder groen licht van Bornem wordt er niets gedaan.
Ik had gisteren een gewone GS LC met 7.000km als vervangmotor en ik heb natuurlijk die remschijf ook gecontroleerd op temperatuur. Die was warmer dan de voorste schijven maar daar kon ik mijn hand laten opliggen zonder mij te verbranden. Dat kan je niet op de schijf van mijn GSA.

wordt vervolgd.
R1200GS LC
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Werner Von C. »

Eerste post in Mei 2016, we zijn nu Aug 2016...da's 3 maand verder, wat is de reden dat dit zo lang duurt ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Senseozuiper schreef:Eerste post in Mei 2016, we zijn nu Aug 2016...da's 3 maand verder, wat is de reden dat dit zo lang duurt ?
De nieuŵe ABS unit die op 14/06 zou binnenkomen is pas begin augustus aangekomen. Omdat ik al mijn twijfels had bij de oplossing om die unit te veranderen heb ik het vervangen uitgesteld tot na mijn trip naar de Opaalkust van 15/08. Liever met een halfslachtige oplossing (hulpveren) op reis dan met een nieuwe ABS unit waarvan ik geen garantie had dat het ook effectief de oplossing ging zijn.

Einde volgende week gaat hij terug binnen, er is al een nieuwe aanvraag voor bijkomende interventie naar Bornem vertrokken...
R1200GS LC
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Werner Von C. »

Ok, op hoop van zegen.

PS wij wonen in dezelfde gemeente :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Senseozuiper schreef:
PS wij wonen in dezelfde gemeente :wink:
klopt, ik ben ooit eens bij jou gepasseerd om een motorbrug over te nemen, die ik dan uiteindelijk toch maar heb laten staan... :wink:
R1200GS LC
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Werner Von C. »

Ach zo, wel de brug is nadien toch verkocht hoor :-)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Vanmiddag een telefoontje gekregen van mijn dealer om te melden dat BMW Belux zelf langskomt om een oplossing te zoeken en dat mijn motor dus zeker volgende vrijdag moet bij de dealer staan. Het duurt dan misschien wel even voor er een oplossing is, maar er wordt toch aan gewerkt.

wordt ongetwijfeld vervolgd.
R1200GS LC
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Relax »

Als ze het probleem daar niet vinden, nemen ze je motor mee naar Bornem, naar hun atelier. In 't slechtste geval wordt München ook betrokken, maar zoals je zegt: ze zijn er mee bezig. Goede zaak dat je dealer zo snel erkent dat hij het niet opgelost krijgt.
Zorg dus dat je een goede afspraak maakt met je dealer om een fatsoenlijke vervangmotor te krijgen.
Als dat niet lukt, stuur me dan 'ns een pm.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Romcars
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2016, 16:32
Woonplaats: Puurs

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door Romcars »

Hoe is dit afgelopen? Benieuwd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: verkleurde remschijf achterrem GSA LC

Bericht door roadster »

Romcars schreef:Hoe is dit afgelopen? Benieuwd...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Wel, dat ik het niet goed weet eigenlijk. :roll:
Daarom dat ik hier ook nog geen update gegeven heb.

De motor is een week binnengeweest, volledig geherprogrammeerd en heeft een 250km aan testritten gekregen.
De schijf wordt nog altijd zeer warm (en bij uitbreiding de hele achterkop van de cardan), zo warm dat je ze niet kan vasthouden. De remklauw wordt zeker niet meer zo warm als ervoor, dus dat is al zeker een verbetering. Daar kan je nu je hand opleggen zonder probleem.

Vroeger kwam het ABS zeer vaak tussen bij gebruik van de achterrem, zelfs bij gewoon tot stevig vertragen zonder een noodstop uit te lokken. Nu probeer ik als test af en toe de tussenkomst van het ABS systeem uit te lokken met de achterrem, maar dat lukt (bijna) niet meer. Daar zal die nieuwe programmering wel voor iets tussenzitten.
Ondertussen zitten we aan 10.000km en is mijn 2e set remblokjes er ook al bijna aan... :shock:
R1200GS LC
Plaats reactie