Schotland moto reis

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Schotland moto reis

Bericht door noek »

https://www.google.be/aclk?sa=l&ai=DChc ... ICg&adurl=" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou volgend jaar een motortrip naar Schotland willen boeken. Een groepsreis met een reisagent,bijv Horizon motoreizen.
Zowiezo een trip met overnachtingen in hotel of B&B. Wat vinden jullie hiervan. Iemand deze reis al gedaan met Horizon?
Of een andere goede ervaring bij een moto reis organisatie? De maand juli een aanrader voor deze reis? Een reis tijd van 5 nachten voldoende?
Alle tips welkom.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Schotland moto reis

Bericht door Danny »

Schotland is me niet onbekend en 5 nachtjes is niet veel...
Mei is de beste periode al heb ik laatste jaren in september ook steeds schitterend weer maar vooral geen last van midges...


Boek zelf je ferry, logeer in B&B of pod en je reis zal voor dezelfde prijs 10 dagen duren...

Met mooie wegen en routes kan ik je perfect helpen
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: Schotland moto reis

Bericht door DM »

Heb ik vorig jaar gedaan met een klein groepje
Als je je email adres doorgeeft, dan stuur ik je mijn routes door en een soort draaiboek let overnachtingen en een beetje info erbij
5 dagen is wel kort, wij hebben er 8 dagen rondgereden
Persoonlijk zou ik niet via een reisorganisatie gaan, maar zelf uitstippelen. B&B zit ingebakken in de schotse cultuur, daarom hebben we zelf ook zoveel mogelijk in B&B gelogeerd, en het waren super plaatsen

Groeten
DM
Flat Twin Power

Re: Schotland moto reis

Bericht door Flat Twin Power »

Ik ben het eens met de mensen hierboven. Stippel zelf je route uit, boek een aantal B en B's en boek zelf de overtocht naar Hull. Je zal veel geld besparen.
Met zo'n groepsreis ben je gebonden aan wat zij voorstellen. Als je alles zelf doet dan ben je vrij. En voor mij is het plannen van de reis al bijna leuker dan op reis gaan.

http://www.northcoast500.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de link kun je al wat inspiratie opdoen.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Schotland moto reis

Bericht door Den Dirk »

het is wel gemakkelijk als alles georganiseerd is, zorgeloos rijden is leuk.
ik heb vorig jaar ook 5 dagen rondgereden, en soms wel stressen om een vrije B&B te vinden ( was in juni).
5 dagen is niet lang, hangt ook af waar je toekomt,...
Vanuit Hull is het nog een dag rijden, vanuit Newcastle ben je er dadelijk :wink:

Horizon is wel OK.
I like my bike!!
Flat Twin Power

Re: Schotland moto reis

Bericht door Flat Twin Power »

Het hangt er ook een beetje vanaf waar je woont in België natuurlijk. Als je naar Newcastle wil moet je via IJmuiden. Als je dan in West-Vlaanderen woont heb je nog een ritje van dik 300 km voor de boeg naar IJmuiden terwijl ik bijvoorbeeld op een half uurtje in Zeebrugge ben.
Vanaf Hull naar pakweg Fort William is inderdaad een dag rijden (600 km) , maar van Newcastle naar Fort William is toch ook dik 400 km dus zo veel scheelt dat dan ook niet. Goed afwegen dus als je vanuit Zeebrugge of IJmuiden wil vertrekken.
Sommigen hebben graag dat alles georganiseerd is maar ik krijg daar stress van om niet zelf te kunnen kiezen naar waar ik rij en waar ik slaap. Ik zoek het liever zelf uit.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Schotland moto reis

Bericht door p@rick »

Wij (groepje van vier) zijn vorig jaar voor de eerste keer naar Schotland gereden voor in totaal 6 dagen/5 nachten, volledig zelf voorbereid.
De eerste en de laatste nacht brachten we door op de DFDS-ferry Ymuiden-Newcastle en Newcastle-Ymuiden, de drie nachten daartussen opeenvolgend in Fort William, Ullapool en Rhy Helensburgh.
Ginder vier goedgevulde dagen beleefd met de nadruk op rijden, met hier en daar een pauze om de innerlijke mens te verstevigen (of te ledigen), om te tanken, een sigaretje (voor de enige roker in't gezelschap) of voor een paar foto's. Activiteiten zoals kastelenbezoek, highlandgames, whiskytastings... staan tijdens zo'n blitzbezoek niet op onze planning, maar in de plaats daarvan probeerde ik de rit wel zo voor te bereiden dat het traject ons over zoveel mogelijk leuke wegen langs zoveel mogelijk leuke locaties leidt (en daarin was ik - als ik mijn reisgenoten mag geloven - best geslaagd).
Het meest noordelijke punt waar we geraakt zijn was Durness (wistjedatje : hier staat een gedenksteen staat voor John Lennon die er in zijn jeugdjaren vaak op vakantie kwam).
We hebben ginder tijdens die vier dagen (van zaterdagmorgen tot dinsdag kort na de middag) dus wél vanalles gezien, maar vanop de moto, en in totaal een goeie 1700 km gereden. Dat is behoorlijk wat, maar om alle kritiek hierover te counteren : iedereen in ons groepje is akkoord met deze reiswijze, we genieten allemaal méér van onze moto terwijl we erop zitten en ermee rijden dan wanneer we er vanop een terrasje naar zitten te kijken...
Het is natuurlijk onmogelijk om tijdens zo’n relatief korte reis àlle highligts van het land te passeren, maar Schotland maakte meteen al zo’n positieve indruk op ons waardoor het al snel duidelijk was dat we in de toekomst (wellicht 2018) opnieuw naar ginder zullen reizen om nog meer mooie plekjes te gaan ontdekken.
Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
Laatst gewijzigd door p@rick op 19 okt 2016, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Schotland moto reis

Bericht door p@rick »

Flat Twin Power schreef:...ik krijg daar stress van om niet zelf te kunnen kiezen naar waar ik rij en waar ik slaap. Ik zoek het liever zelf uit.
Ik plan ook al 20 jaar alles zelf, zowel de trajecten als de overnachtingen. Vermits wij meestal in groep van vier of meer rijden en we toch graag elk onze eigen kamer hebben 's nachts probeer ik wel mooi op tijd de nodige kamers vast te leggen (meestal via booking.com, dat geeft me de vrijheid om nadien nog probleemloos van accomodatie te veranderen als dat nodig mocht blijken of interessanter zou zijn).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Schotland moto reis

Bericht door jakke »

p@rick schreef:Wij (groepje van vier) zijn vorig jaar voor de eerste keer naar Schotland gereden voor in totaal 6 dagen/5 nachten, volledig zelf voorbereid.
De eerste en de laatste nacht brachten we door op de DFDS-ferry Ymuiden-Newcastle en Newcastle-Ymuiden, de drie nachten daartussen opeenvolgend in Fort William, Ullapool en Rhy Helensburgh.
Ginder vier goedgevulde dagen beleefd met de nadruk op rijden, met hier en daar een pauze om de innerlijke mens te verstevigen (of te ledigen), om te tanken, een sigaretje (voor de enige roker in't gezelschap) of voor een paar foto's. Activiteiten zoals kastelenbezoek, highlandgames, whiskytastings... staan tijdens zo'n blitzbezoek niet op onze planning, maar in de plaats daarvan probeerde ik de rit wel zo voor te bereiden dat het traject ons over zoveel mogelijk leuke wegen langs zoveel mogelijk leuke locaties leidt (en daarin was ik - als ik mijn reisgenoten mag geloven - best geslaagd).
Het meest noordelijke punt waar we geraakt zijn was Durness (wistjedatje : hier staat een gedenksteen staat voor John Lennon die er in zijn jeugdjaren vaak op vakantie kwam).
We hebben ginder tijdens die vier dagen (van zaterdagmorgen tot dinsdag kort na de middag) dus wél vanalles gezien, maar vanop de moto, en in totaal een goeie 1700 km gereden. Dat is behoorlijk wat, maar om alle kritiek hierover te counteren : iedereen in ons groepje is akkoord met deze reiswijze, we genieten allemaal méér van onze moto terwijl we erop zitten en ermee rijden dan wanneer we er vanop een terrasje naar moeten kijken...
Het is natuurlijk onmogelijk om tijdens zo’n relatief korte reis àlle highligts van het land te passeren, maar Schotland maakte meteen al zo’n positieve indruk op ons waardoor het al snel duidelijk was dat we in de toekomst (wellicht 2018) opnieuw naar ginder zullen reizen om nog meer mooie plekjes te gaan ontdekken.
Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
En ik was één van die vier! Wat P@rick schrijft kan ik voor 200 % bevestigen. Wat een fantastische reis was dat zeg. 8-)
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Schotland moto reis

Bericht door V »

p@rick schreef: Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
Graag, volgend jaar trekken we naar ginder.
Grtz V
Afbeelding
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Schotland moto reis

Bericht door p@rick »

V schreef:
p@rick schreef: Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
Graag, volgend jaar trekken we naar ginder.
Grtz V
Stuur me dan even je mailadres via pm, dan zorg ik dat het dit weekend in je mailbox terecht komt met wat extra info erbij.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
MidlifeCruise
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 mar 2011, 18:03
Locatie: Hulshout

Re: Schotland moto reis

Bericht door MidlifeCruise »

2 jaar geleden deze rit gedaan met de moto en vorige week met de vrouw in het koekblik nog een keer overgedaan.
Heel mooie toer als je zo wat alles wil zien in een weekske.
Sky is mooi; maar zo toeristisch, zelfs vorige week bussen met Japanners en Amerikaanders...

Ik moet zeggen als jet beest van linksrijden overwonnen hebt dan is er weinig mooier te vinden.
Ben vorig jaar in Noorwegen geweest, maar daar hebben ze geen catering :lol:

Schotland heeft B&B's in overvloed, ik zou daar zelfs zonder booking durven naar toegaan.

Mocht je graag routes hebben deze zijn te vinden op http://www.routeyou.com/nl/user/view/156104/m-cruiser" onclick="window.open(this.href);return false;
Sorry ik moet wat foto's toevoegen, en ja we hadden weeral lekker sub-tropisch weer :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Just call me Luc
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Schotland moto reis

Bericht door Lukas »

Ik ga even voortborduren op dit topic.

Ik denk dat ik dit jaar ook eens naar Schotland ga. Ergens in mei.
Ik heb in Basecamp een voorlopige route uitgetekend. Ik kom aan +/- 1400 kilometer zonder aanrijroute.
Met aanrijroute en boot en alles heb ik 1 week tijd.
Ik ga niet om te wandelen of om op café te zitten (behalve dan 's avonds...), ik rij gewoon de hele dag.

Ik zit hier nu te twijfelen of dit een haalbaar tourke is.
Printscreen van Basecamp hieronder.

Knipsel.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Schotland moto reis

Bericht door RBee »

2 dagen heen, 2 dagen terug = 3 dagen voor 1400 km, ik zou niet twijfelen.
Lijkt mij iets te zwaar. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Schotland moto reis

Bericht door Lukas »

Ik zou via Hull varen.
De ochtend aankomen en 1 dag rekenen om naar startpunt te rijden. Dag 2 starten met de route om op dag 5 terug t.h.v. startpunt te staan. Dag 6 terug richting boot en dag 7 thuis.
Wat denk je?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Schotland moto reis

Bericht door Koppel!! »

Ge vergeet het eiland Skye, naar 't schijnt heel mooi (als 't weer niet 110% tegenvalt) dus dat zou ik er nog bijsteken.
Logies vindt ge niet echt om de vijf meter, tenzij ge ook uw tent meepakt. Ook rekening mee houden.
Ook zou ik veel liever via Tyndrum en dan rechts over Glencoe naar Fort William rijden, heb de heenroute via Oban gedaan en de terugroute via Glencoe en de A82, bleek één v.d mooiste stukken uit de hele reis te zijn. De kustweg van Oban naar Fort William is leuk, maar zeker niet om naar huis over te schrijven. Bytheway, in Tyndrum is halverwege 't dorpke een resto (Teh Real Foo Cafe, https://www.google.be/maps/place/The+Re ... !1b1?hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false; ) met de beste fish'n chips van Schotland
Ik vindt het een ambitieuze route, maar zeker niet onmogelijk.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Schotland moto reis

Bericht door Lukas »

p@rick schreef:... in totaal 6 dagen/5 nachten......Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
Dag P@trick,

Ik wil jou route wel eens naast de mijne leggen.
Stuur maar door.
Wel niet via PB want dat gaat niet.

Bedankt alvast.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Schotland moto reis

Bericht door p@rick »

Lukas schreef:
p@rick schreef:... in totaal 6 dagen/5 nachten......Het gpx-bestand van deze reis heb ik nog liggen, dus als er iemand interesse voor heeft wil ik het graag delen.
Dag P@trick,

Ik wil jou route wel eens naast de mijne leggen.
Stuur maar door.
Wel niet via PB want dat gaat niet.

Bedankt alvast.
Zal ik zeker doen, maar stuur me dan even je mail-adres via pm als je wil...
Ondertussen zal ik het gps-bestand al opsnorren...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Schotland moto reis

Bericht door Danny »

Ik zie redelijk wat leuke stukjes overgeslagen.
Ik rijd natuurlijk graagop de pietluttige wegen...
Grote baan is hier ook tussen Gent en Brussel bv :mrgreen:
Sowieso IJmuiden nemen.
De dag vd ferry ben je kwijt maar de dag van aankomst of de dag voor de ferry (terugkomst) hoef je niet te besteden met naar Hull te rijden. Maximale besteding van je tijd ginder.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Schotland moto reis

Bericht door Lukas »

Merci iedereen voor de input.
Het was een eerste grove schets. Ik ga de route eens verfijnen.
Hull of Newcastle... Scheelt 'maar' 3 uur in rijtijd. Gent-Zeebrugge of Gent-IJmuiden maakt ook een verschil natuurlijk.
Een beam-me-up-functie zou tof zijn....

Ik zal er mij eens aan zetten. Ik maak me echter geen illusies dat ik alles ga kunnen doen in die korte tijd. Schrijven is schrappen.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Schotland moto reis

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
Als ge in Tongue, richting Thurso en John o Groats rijdt, draai dan eens rechts af op de A 836, richting Lairg,
en stop eens in de Crask inn, de enige pub die op de kaart staat, het dorpje Crask staat niet op de kaart,
maar de Crask inn wel, het dorpje zijn maar 2 huizen, rechts een boerderij, en links de pub. Misschien is ze
al verkocht, want ze stond 2 jaar geleden te koop voor 280.000 Pond. Ga daar maar eens een koffietje drinken.
Echt een mooie inrichting.
Salu.
Chris.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Schotland moto reis

Bericht door p@rick »

Chris Wils schreef:Hallo.
Als ge in Tongue, richting Thurso en John o Groats rijdt, draai dan eens rechts af op de A 836, richting Lairg,
en stop eens in de Crask inn, de enige pub die op de kaart staat, het dorpje Crask staat niet op de kaart,
maar de Crask inn wel, het dorpje zijn maar 2 huizen, rechts een boerderij, en links de pub. Misschien is ze
al verkocht, want ze stond 2 jaar geleden te koop voor 280.000 Pond. Ga daar maar eens een koffietje drinken.
Echt een mooie inrichting.
Salu.
Chris.
Wij zijn daar in 2015 toevallig ook gepasseerd en hoopten ook om daar in die pub iets te kunnen drinken en misschien zelfs iets te eten, maar 't was nog even kinkloppen. De enige local die we daar toevallig zagen lopen vertelde ons dat deze pub gesloten was maar dat er een goed halfuur verder langs diezelfde baan een zaak was die wèl open zou zijn.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Schotland moto reis

Bericht door GSrijder »

Reisje uitgezet naar Schotland voor 2017 maar door een reisje naar het hoge noorden zal dit eerder voor 2018 worden.

Her en der wat info en routes verzameld en zelf een 8 daagse reis in elkaar gebokst.
Schotland 2017.rar
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Plaats reactie