R80RT vooraan verlagen ?
Moderator: GVN
R80RT vooraan verlagen ?
Ik heb een BMW R80RT bwj "89" omgebouwd tot caferacer maar zou deze nu verder willen afwerken.
Ik zou daarom graag de voorkant een 5 tal cm willen laten zakken. Nu heb ik al gehoord dat de motor in dat geval slecht zou sturen, de motorblok op de grond komt bij het afrijden van een borduur enz.
Is dat nu allemaal waar of is dat zwaar overdreven ?
Ik zou graag in deze richting gaan met mijn motor.
Ik zou daarom graag de voorkant een 5 tal cm willen laten zakken. Nu heb ik al gehoord dat de motor in dat geval slecht zou sturen, de motorblok op de grond komt bij het afrijden van een borduur enz.
Is dat nu allemaal waar of is dat zwaar overdreven ?
Ik zou graag in deze richting gaan met mijn motor.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Gewoon proberen. En als het niet ok is vorken terug laten zakken. Toch geen probleem?
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Als ik de veren inkort is er wel een probleem hé.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Ik zie echt niet in waarom ge uw veren zou verkorten? En als die veren korter zijn, moeten die binnenbuizen dan ook niet korter?
Ik zou eerder de vorken verder door de kroonplaten steken, maar ik weet niet of dat kan bij een rXXX.
Bovendien is er op de voorbeeldfoto eigenlijk niks verandert aan de veren denk ik. Ik zie alleen een gewone vork maar wel clipons die op de vorkpoten staan ter hoogte van het onderste T-stuk. Voor de rest lijkt die moto mij op de gewone normale hoogte te staan.
Ik zou eerder de vorken verder door de kroonplaten steken, maar ik weet niet of dat kan bij een rXXX.
Bovendien is er op de voorbeeldfoto eigenlijk niks verandert aan de veren denk ik. Ik zie alleen een gewone vork maar wel clipons die op de vorkpoten staan ter hoogte van het onderste T-stuk. Voor de rest lijkt die moto mij op de gewone normale hoogte te staan.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Je kan bij mijn type de vorken niet door de kroonplaat steken.
Die op de foto hebben ze een andere voorvork ingezet.
Die op de foto hebben ze een andere voorvork ingezet.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Volgens mij ( op de foto te zien ) steken de vorkpoten er niet door maar zijn enkel de clippons lager geplaatst .
Achteraan zit er een langere veering onder .
Weet niet of dat beter gaat rijden , heel de geometrie is anders .
Achteraan zit er een langere veering onder .
Weet niet of dat beter gaat rijden , heel de geometrie is anders .
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Re: R80RT vooraan verlagen ?
ik denk zelf dat er aan de ophanging helemaal niks verandert is. Dat kontstuk is wel veel hoger geplaatst, dat geeft volgens mij de duikende indruk.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: R80RT vooraan verlagen ?
denk hetzelfde , en de tank is achteraan iets opgehoogd om dat effect nog wat te versterken.stefke2 schreef:ik denk zelf dat er aan de ophanging helemaal niks verandert is. Dat kontstuk is wel veel hoger geplaatst, dat geeft volgens mij de duikende indruk.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Benny,
Om de voorvork in te korten van mijn R80 brat (zie http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=67331" onclick="window.open(this.href);return false; ) heb ik gebruik gemaakt van de methode optie 2 zoals kort beschreven op de website van VVMracing (http://www.vvmracing.com/voorvork%20inkorten.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
De spacers heb ik zelf gemaakt uit ertalon, zie foto hieronder. Eenvoudig in te bouwen in je vork. De lengte van de veren zelf heb ik niet aangepast aangezien de veren al wat slapper waren.
Spacers zijn 5cm lang. Ik zal ze wschl vervangen door nog wat langere, zou vooraan nog wat lager willen gaan.
Om de voorvork in te korten van mijn R80 brat (zie http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=67331" onclick="window.open(this.href);return false; ) heb ik gebruik gemaakt van de methode optie 2 zoals kort beschreven op de website van VVMracing (http://www.vvmracing.com/voorvork%20inkorten.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
De spacers heb ik zelf gemaakt uit ertalon, zie foto hieronder. Eenvoudig in te bouwen in je vork. De lengte van de veren zelf heb ik niet aangepast aangezien de veren al wat slapper waren.
Spacers zijn 5cm lang. Ik zal ze wschl vervangen door nog wat langere, zou vooraan nog wat lager willen gaan.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Zag nu net je bericht maar begrijp het niet goed.
Hoe kan je met die spacers de veerpoten nu korter maken ?
P.S : in welke omgeving woon jij trouwens ?
Hoe kan je met die spacers de veerpoten nu korter maken ?
P.S : in welke omgeving woon jij trouwens ?
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Die spacers zorgen er voor dat de poten minder ver kunnen uitveren, waardoor ze dus korter worden. Zie ook uitleg op de website van VVM racing waar ik naar verwijs hierboven.
Ik heb zelf wat tekeningen gemaakt die de verschillende mogelijkheden met elkaar vergelijken. Ben nu in buitenland, zal deze posten in het weekend.
Ik woon in Hooglede, W-Vl, altijd welkom!
Ik heb zelf wat tekeningen gemaakt die de verschillende mogelijkheden met elkaar vergelijken. Ben nu in buitenland, zal deze posten in het weekend.
Ik woon in Hooglede, W-Vl, altijd welkom!
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Misschien dan ook eens een foto van je motor plaatsen.
Dit zou ook een optie zijn, het de onderste plaat gebruiken voor bovenaan.
http://www.ebay.ie/itm/BMW-R80RT-1985-t ... Sw-jhUDckd
Dit zou ook een optie zijn, het de onderste plaat gebruiken voor bovenaan.
http://www.ebay.ie/itm/BMW-R80RT-1985-t ... Sw-jhUDckd
Re: R80RT vooraan verlagen ?
In bijlage een (vereenvoudigde) tekening van een BMW voorpoot, met verschillende opties om de poot in te korten. Optie 1 en 2 komen overeen met wat VVM racing op hun website vermelden, zie mijn vorige post. De MK optie (die ik van Motokouture kreeg) is iets moeilijker, daarvoor moet je de demperstang onderaan inkorten, en het ingebouwde terugslagklepje (niet op schets te zien) opnieuw maken.
De optie die ik gebruikt heb, en reeds beschreef, is de optie 1. De ertalon bus op mijn foto komt overeen met de roze stukje op de tekening.
Merk op dat je met methodes MK en 1 wel de veerweg inkort. Als je niet aan de lengt van de veren komt, dan krijg je meer veervoorspanning. Eventueel wat inkorten (bvb de helft van wat je van de poot inkort).
Foto's van mijn ingekorte vork te zien in mijn post "R80 voor en na" in het Classic forumdeel.
Als je niet aan de poten zelf wil komen, is een andere bovenste kroonplaat inderdaad een goed alternatief. Dan laat je de poten daardoor gaan. Je kan een onderste plaat gebruiken, deze moet wel wat bijgefreesd worden om de hoekaanslagen weg te hebben, en de centrale moer te kunnen plaatsen.
De optie die ik gebruikt heb, en reeds beschreef, is de optie 1. De ertalon bus op mijn foto komt overeen met de roze stukje op de tekening.
Merk op dat je met methodes MK en 1 wel de veerweg inkort. Als je niet aan de lengt van de veren komt, dan krijg je meer veervoorspanning. Eventueel wat inkorten (bvb de helft van wat je van de poot inkort).
Foto's van mijn ingekorte vork te zien in mijn post "R80 voor en na" in het Classic forumdeel.
Als je niet aan de poten zelf wil komen, is een andere bovenste kroonplaat inderdaad een goed alternatief. Dan laat je de poten daardoor gaan. Je kan een onderste plaat gebruiken, deze moet wel wat bijgefreesd worden om de hoekaanslagen weg te hebben, en de centrale moer te kunnen plaatsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Ja zeg, heel mooi werk.
Ik veronderstel dat jij van opleiding techniek gestudeerd hebt want je werkt al op een aardig niveau ?
Ik veronderstel dat jij van opleiding techniek gestudeerd hebt want je werkt al op een aardig niveau ?
Re: R80RT vooraan verlagen ?
In mindere mate mijn opleiding of huidige job, maar meer het feit dat ik opgegroeid ben in het machineconstructiebedrijf van mijn vader, nu mijn broer, en mijn passie voor alles wat met motoren ( en meer specifiek BMWs ) te maken heeft.
Het is ook daar dat ik iedere week kan sleutelen, met alle nodige tools ter beschikking.
Dit was trouwens mijn eerste ombouw, nu aan het overleggen wat de volgende zou kunnen zijn. Twijfel momenteel tussen een sportieve bobber op R100 basis, of een caféracer op K100 basis.
Het is ook daar dat ik iedere week kan sleutelen, met alle nodige tools ter beschikking.
Dit was trouwens mijn eerste ombouw, nu aan het overleggen wat de volgende zou kunnen zijn. Twijfel momenteel tussen een sportieve bobber op R100 basis, of een caféracer op K100 basis.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Kan jij met zekerheid zeggen welke onderste vorkhouder er zou passen op een R80RT bwj 89. Of heb je een idee waar ik deze ergens kan vinden ?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: R80RT vooraan verlagen ?
met dezelfde als de onderste die nu er op zit kan je in elk geval niks mis doen.Benny01 schreef:Kan jij met zekerheid zeggen welke onderste vorkhouder er zou passen op een R80RT bwj 89. Of heb je een idee waar ik deze ergens kan vinden ?
Je bent zowiezo zeker dat de afstand tussen de poten en de offset van de stuurpen dezlfde gaat zijn alsook de diameter van de vork.
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Ja, zelfde advies als Jo.
Vlug eens gecheckt, in principe zouden alle onderste kroonplaten moeten passen uit de periode van jouw boxer.
Zelfde plaat is te vinden op:
31421454230
Lower fork cross brace
Part 31421454230 was found on the following vehicles:
R 65, R 65 RT, R 80, R 80 RT (85-95) (07/1984 — 12/1995)
R 100 RS, R 100 RT (87-95) (07/1986 — 12/1995)
(zie http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 1421454230" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ik heb nog een fotootje gevonden van de aanpassing die nodig is. De middelste kroonplaat (zwart) op de foto is een aangepaste plaat. In het midden dunner gefreesd en aangepast gat diameter. Hier werden ook nieuwe gaten geboord voor de stuurklemmen, niet nodig natuurlijk als je clip-ons gebruikt.
Vlug eens gecheckt, in principe zouden alle onderste kroonplaten moeten passen uit de periode van jouw boxer.
Zelfde plaat is te vinden op:
31421454230
Lower fork cross brace
Part 31421454230 was found on the following vehicles:
R 65, R 65 RT, R 80, R 80 RT (85-95) (07/1984 — 12/1995)
R 100 RS, R 100 RT (87-95) (07/1986 — 12/1995)
(zie http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 1421454230" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ik heb nog een fotootje gevonden van de aanpassing die nodig is. De middelste kroonplaat (zwart) op de foto is een aangepaste plaat. In het midden dunner gefreesd en aangepast gat diameter. Hier werden ook nieuwe gaten geboord voor de stuurklemmen, niet nodig natuurlijk als je clip-ons gebruikt.
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: R80RT vooraan verlagen ?
Alvast bedankt, dan ga ik eens rondkijken en nu heb ik al redelijk wat keuze.