remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Romcars
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2016, 16:32
Woonplaats: Puurs

remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Romcars »

Iemand een idee ?

na het de- en monteren van het voorwiel bij de GS 2013 LC van een maat hoor je een licht schurend geluid van de remblokken tegen de schijven...
net dat het wiel geblokkeerd is, maar het is toch voel- en vooral hoorbaar, blijkbaar ook bij het rijden.

toeval ? of mogelijk iets mis gedaan ?

dank voor de suggesties !
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Danny »

ge kunt weinig verkeerd doen he, ff op de bok wiel van de grond houden en eens flink draaien aan 't wiel, als 't goed zit dan draait alles nog een paar slagen verder.
demonteer desnoods alles even en plaats terug dat is maar 10 minuten werk
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Michelleke »

Moer van de steekas van het wiel met het juiste koppel aangetrokken?
R1200GSLC / K1200RS
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Danny »

maakt weinig uit he Michelleke...vast is vast een aanhaalmoment is leuk maar niet onoverkomelijk... de klampschroef laatst aantrekken is belangrijker...
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door willy »

Romcars schreef:Iemand een idee ?

na het de- en monteren van het voorwiel bij de GS 2013 LC van een maat hoor je een licht schurend geluid van de remblokken tegen de schijven...
net dat het wiel geblokkeerd is, maar het is toch voel- en vooral hoorbaar, blijkbaar ook bij het rijden.

toeval ? of mogelijk iets mis gedaan ?

dank voor de suggesties !
Is het zeker dat het voordien ook niet (al) zo was?
Na aan een motorfiets gewerkt te hebben staat mijn gehoor meestal wat scherper dan voordien.
Anderzijds, als je het tijdens het rijden ook hoort...
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Wiedewa »

Ook al aan de hand gehad, bleken er steentjes in de remblokjes te zitten.
Vervelend maar als je de remblokjes eruit haalt kan je ze er met 'n schroevendraaiertje gewoon eruit drukken.

Niet mee wachten, anders krijg je krassen in je remschijven :shock:
MG Breva 850
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Dirk Pauwels »

Remblokken er uit halen, asje controleren op roest, vervuiling, beetje kopervet aan het asje, pistons inspuiten met brakecleaner en kijken of de pistons goed terug geduwd kunnen worden.
Voel je ook trillingen in het remhendel bij het remmen? Dan is de schijf krom.
Na een rit schijfrem ene kant veel warmer dan de andere kant? Dan sleept ie behoorlijk, als de temp ongeveer gelijk is valt het wel mee.

Is hier niet van toepassing hopelijk, maar heb ooit es ene een wiel zien vastklemmen in zijn bandenmachine op de remschijf ipv de velgrand omdat zijn (oude) machine geen 19" aankon... :shock:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Bart Vercaemer »

Danny schreef:vast is vast een aanhaalmoment is leuk maar niet onoverkomelijk...
Wat ik nu ga zeggen is niet volledig on topic als het om de remmen gaat, maar dat aanhaalmoment... Toch belangrijk dacht ik. Kijk maar naar de wielflenzen. Je kan ze er zo uithalen, dewelke op moment zijn aangespannen geweest en welke gewoon keihard aangeschoten geweest zijn. Ik zou met die opgegeven aanhaalmomenten niet al te licht omspringen...
R 1200 GS (2006)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Danny »

Aanhaalmoment of hoekverdraaing is leuk voor dingen op een juiste spanning te trekken, cilinderkoppen, lagers, alu prul. Vooral dat laatste is voor de weinig sleutelaar een probleem. Reken daarbij dat veel bouten ingevet worden....daar sta je dan met je juiste aanhaalmoment en kapotte schroefdraad omdat die berekend is op droge draad...



Soms is gevoel niet eens zo slecht ipv met een momentsleutel iets klakkeloos vast te zetten.

Ieder maakt t voor zich best uit...
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Danny »

Afbeelding
Jempi58
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 sep 2010, 18:30

Re: remmen vooraan slepen lichtjes na vervangen band

Bericht door Jempi58 »

Ik had daar ook last van, tot ik onlangs alle remolie liet vervangen, zowel van abs pomp als van het ganse circuit. Nu draait mijn voorwiel weer gans vrij.
Plaats reactie