Shell motorolie

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Joris Van Eyck
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 20:07
Woonplaats: Geel

Shell motorolie

Bericht door Joris Van Eyck »

Als K1600 GTL eignaar wil ik de overgang naar Shell motorolie shell advance 4t ultra 10w40 promoten.
Na de tweedehands aankoop van een K1600 en 25000 km gebruik ben ik van crappy gear switcher naar normale motorrijder overgegaan enkel en alleen door het gebruik van andere motorolie!
Het verschil is fenomenaal. Ik moet terug wennen aan het gebruik van de koppeling bij het opschakelen vanaf de 2. Om de klak en klonk geluiden te vermijden was koppelingvrij opschakelen evident geworden en remmen op de motor, versnelling per versnelling, bij terugschakelen uit den boze.
Met de Shell olie gedraagt de versnellingsbak zich "spelingvrij". Echte een aanrader en de evidentie dat BMW overschakelt naar Shell als merk olie.
Guike
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 jun 2005, 17:50

Re: Shell motorolie

Bericht door Guike »

Sorry maar dit begrijp ik niet. Hoe kan motorolie van invloed zijn op de werking van de versnellingsbak?
WernerVS
Berichten: 298
Lid geworden op: 06 okt 2013, 14:36
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen/Brasschaat

Re: Shell motorolie

Bericht door WernerVS »

Guike schreef:Sorry maar dit begrijp ik niet. Hoe kan motorolie van invloed zijn op de werking van de versnellingsbak?
Dat kan allemaal. Als Shell Joris maar genoeg betaald om dit te verkondigen ;-)
R1150GSA
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Shell motorolie

Bericht door Michelleke »

Guike schreef:Sorry maar dit begrijp ik niet. Hoe kan motorolie van invloed zijn op de werking van de versnellingsbak?
Bij de K1600 is de versnellingsbak geïntegreerd in de motor, en wordt dus door de motorolie gesmeerd.
R1200GSLC / K1200RS
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Shell motorolie

Bericht door alfa »

Guike schreef:Sorry maar dit begrijp ik niet. Hoe kan motorolie van invloed zijn op de werking van de versnellingsbak?
Klopt als een "olie" bus.
Heb net 2 bussen van 5 l gekocht (3 euro à L ) 20W50 mineraal maakt de R1100R veel beschaafder en soepeler dan met additieven in voor natte koppeling die de meesten gebruiken in hun R1100
Deze olie kan enkel bij droge koppeling.
BMW R1100R zonder KFR
Joris Van Eyck
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 20:07
Woonplaats: Geel

Re: Shell motorolie

Bericht door Joris Van Eyck »

Tedju WernerVS daar had ik nie aan gedacht. Maar je hebt een punt nu ik het zelf herlees lijkt het wel erg "reclamerig".... Was zeker de bedoeling niet.
M'n enige excuus is dat de lawaaierige bak me wel enige frustraties bezorgd heeft en dat ik in al m'n enthousiasme andere mogelijke soortgenoten op de hoogte wou brengen.

Het mag raar klinken maar zoals MIchelleke schrijft zit de versnellingsbak en de natte koppeling allemaal geintegreerd in de motor en daarom allemaal gesmeerd met dezelfde olie.
Om die reden heb je eveneens de extra JASO MA en API SM specs voor de olie. Voor de geinteresseerden: http://www.oilspecifications.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op dit ogenblik heb ik 1500 km verreden na de servicebeurt, En ik ben wel benieuwd of het gevoel blijft over de volle 10.000 km of dat de olie vroeger "degradeert".
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Shell motorolie

Bericht door st1100 »

Bestaat dat dat toch , een bmw die de olie de kans geeft om te degraderen.... ik dacht dat die altijd na 3000 km weg was
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Shell motorolie

Bericht door alfa »

@ Joris Van Eyck
Je moet de technische fiche eens raadplegen van 4t ultra Shell 10W40 en vergelijk die met ander merken (varianten 10W40)
Is bijlange geen 10W40 maar eerder een 5W50 (7W48)
Is de boel een beetje belazeren en anderen zullen niet achterblijven.
Wijn blijven verbasteren om in de buurt te komen van beter wijn is natuurlijk big business.
Rij gewoon met 5W50 full synt. van een A merk en je hebt hetzelfde resultaat mss. is die nog beter. :wink:
BMW R1100R zonder KFR
Joris Van Eyck
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 20:07
Woonplaats: Geel

Re: Shell motorolie

Bericht door Joris Van Eyck »

Wel ST1100 ik kan met een gerust geweten zeggen dat ik geen olie hoef bij te vullen tussen twee beurten. Dus dat zit wel goed.

Alfa bedankt voor je tip. Ik bekom graag “value for money” en om mezelf dat gevoel te geven doe ik wat me het beste of nodig lijkt...
Meestal is informatiegaring dan de eerste stap. Ervaringen en ideeën van soortgenoten zijn waardevol en daarom zijn specifieke forums de “place to be”.
Ik zal op dit forum dan ook mijn verdere ervaringen met dit topic laten weten:
Blijft de gewaarwording tussen twee service beurten in?
is er een negatieve invloed op de motor?(shit..), etc.

Mijn keuze van de gebruikte olie is gebaseerd op wat voorgeschreven is in de handleiding ( Motor in de prak draaien is niet m'n ambitie). De optie voor 5W40 of 10W50 heb ik geinterpreteerd als klimaat gerelateerd.

Het verschil is merkbaar en de technische redenen hiervoor is een andere materie. Het recept van de oliesamenstelling is, naar mijn idee, een goedbewaard geheim van elke fabrikant.
Ik zit niet in de smeerolie business en daarom kan ik geen meerwaarde bieden aan informatie zoals aanwezig op het net, buiten een mogelijke link naar gerelateerde informatie.

Excuses voor deze droge contributie/schrijfstijl maar zit wat krap in tijd. De lezers, creatievelingen zullen met een gepaste reactie wel voor de animatie zorgen.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Shell motorolie

Bericht door willy »

alfa schreef:@ Joris Van Eyck
Je moet de technische fiche eens raadplegen van 4t ultra Shell 10W40 en vergelijk die met ander merken (varianten 10W40)
Is bijlange geen 10W40 maar eerder een 5W50 (7W48)
Zoals bijvoorbeeld?
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Shell motorolie

Bericht door alfa »

SAE nummer voor W (winter) is niet zo heel belangrijk in ons landje, maar nummer SAE achter de W
Is het belangrijkste cijfer voor viscositeit bij warme motor/weer en vastgelegd door industrie.

min. viscositeit bij 100° van SAE 40 is 12,5 mm2 /sec
Bij SAE 50 is dit 16,3 mm2/sec

Bij de shell is dit 15,8 mm2/sec en dat is meer een SAE 50
SAE 40 of 50 is een verschil in voeling met de motor en dat verschil is wat Joris voelt .
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Shell motorolie

Bericht door willy »

Dat zou ik nu ook willen kunnen, weten wat iemand anders voelt!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Shell motorolie

Bericht door alfa »

willy schreef:Dat zou ik nu ook willen kunnen, weten wat iemand anders voelt!
Joris voelt een verschil tussen beide olieproducten en mijn kennis gebied te verklaren waaraan dit ligt :idea: 8-)
BMW R1100R zonder KFR
Joris Van Eyck
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 20:07
Woonplaats: Geel

Bericht door Joris Van Eyck »

Hallo Alfa,

Ik volg je wel dat het te maken heeft met de viscositeit. ALs ik de SAE grades definitie zie is de SAE 40 inderdaad voor een range van 12.5 tot kleiner dan 16.3 mm²/s en SAE 50 van 16.3 tot kleiner dan 21.9 mm²/s bij een temp van 100°C. Dus je hebt wel gelijk dat de viscositeit van 15.8 mm²/s dicht aan de SAE 50 aanleunt.

Ondertussen zit ik 2700 km ver, met duitse km vorige vrijdag en meerendeel stads km gisteren, en nog steeds eenzelfde gewaarwording. Ik heb geen merkbare verandering op deze km's.

De K1600 leek een miskoop, maar is geëvolueerd naar m'n perfect fit.
Hou je verder op de hoogte.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re:

Bericht door alfa »

Joris Van Eyck schreef:...

De K1600 leek een miskoop.......
Op welk opzicht?
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re:

Bericht door willy »

Joris Van Eyck schreef:ALs ik de SAE grades definitie zie is de SAE 40 inderdaad voor een range van 12.5 tot kleiner dan 16.3 mm²/s en SAE 50 van 16.3 tot kleiner dan 21.9 mm²/s bij een temp van 100°C. Dus je hebt wel gelijk dat de viscositeit van 15.8 mm²/s dicht aan de SAE 50 aanleunt.
Maar 't is er geen, het is wat men eventueel "een zware 10W40" zou kunnen noemen.
Van enig bedrog zoals door een zelfverklaarde kenner geinsinueerd werd is geen sprake, de getallen die door SAE opgegeven
worden voor de viscositeiten zijn niet rigide, het gaat over een band, een bereik.
De indeling van een motorolie gebeurt door het in acht nemen van de beide getallen, hetgeen voor de W staat telt dus ook.
Een fabrikant laat zich echt zo gemakkelijk niet betrappen op het belazeren van de klanten terwijl de gegevens over het produkt openbaar zijn en derhalve door iedereen kunnen geraadpleegd worden.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Re:

Bericht door alfa »

[quote="willy"].... het is wat men eventueel "een zware 10W40" zou kunnen noemen. ...[/quote
:thumbleft:

Bij de SAE xxW-40 typen kent men twee grenswaarden bij 150 °C, afhankelijk van de "winterwaarde" van de olie. De hogere waarde geeft een betere bescherming tegen slijtage, de lagere waarde kan het brandstofverbruik bij lage bedrijfstemperatuur gunstig beïnvloeden.
Dan heb ik liever dat mijn motor iets meer verbruikt en beter is beschermt.
Voor een olie gekoelde motor is een SAE xxW-50 de juiste keuze maar niet voor watergekoelde motoren.
De thermische afgifte uit olie bij watergekoelde motoren is een pak hoger hier is een SAExxW-40 of 30 beter dan een 50
BMW R1100R zonder KFR
Joris Van Eyck
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2016, 20:07
Woonplaats: Geel

Re: Shell motorolie

Bericht door Joris Van Eyck »

Qllen;
Vooreerst aan allen een deugdoende kerst en de beste wensen voor het volgende jaar.
Bij deze een kleine update van de motorolie gedragingen.
Ondertussen een 4300 km ver en de gewaarwording blijft even positief en gewaardeerd.




Wat het miskopen betreft...
Ik heb de motor tweedehand aangeschaft en wist dat na enkele maanden motor binnen moest voor een klein onderhoud.
Bij de ophaling een rekening van achthonderd euro, de achterste remschjif en remblokjes vervangen.
Die rekening leek me overdreven, ik heb er niks over gezegd dus wil ik ook niet over verder bomen.

Nadien is bovendien:
De linker instrumentatieblok vervangen. ( Scherm omhoog knop weigerde dienst)
Cilinder vier de ontstekingsspoel vervangen
Lagers voorwiel vervangen ( linker lager kogelkooi weg en binnenring gebarsten
Gashendel bijgewerkt voor een vlotte respons
Sloten van carenage compartimenten gepoetst en gesmeerd
Raam tilmechanisme gedemonteerd. gereinigd en gesmeerd met PTFE vet
Rechterpinklicht vooraan waterdicht gemaakt.

Deze herstellingen heb ik nooit ervaren bij japanse motorfietsen van die leeftijd en kilometrage( en tel daarbij de schakelgeluiden) waren de frustratie om de motor door te verkopen.
Uiteindelijk heb ik de verkoop stap uitgesteld omwille van het rijplezier en de opties, integratie audio+tel+GPS, rij instelling, verwarming....

Ter informatie de normalae slijtage over hetzelfde jaar:
3 sets Bridgestone Battlax T30 EVO. (gemiddeld 10000 km levensduur). Deze week gaan er Michelins PR 4 op met de bedoeling meer km's te rijden met een set, wel benieuwd naar het rijgedrag. De bridgestone T30 is mijn inziens voortreffelijk, maar slijt te snel.
Voorste remblokken vervangen + remolie.
Omwille van vevanging ontstekinsspoel zijn alle bougies vervangen.

Tot volgend jaar

Joris
Plaats reactie