Start probleem R1200R

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Hallo,

Ik heb een vervelend start probleem bij mijn R1200R uit 2008. Meestal start hij gewoon zoals het hoort maar regelmatig gaat het anders.
Startknop indrukken resultaat startmotor draait een keer rond en stopt. De spanning zakt dan ook even helemaal in elkaar.
Soms meerdere malen op startknop drukken en motor slaat gewoon aan.

Wat al gedaan:
Een ledje parallel aan de startrelais gezet, als startmotor na een keer ronddraaien stopt gaat deze ook uit.
Accu vervangen voor nieuw helaas -- geen resultaat.
Startmotor vervangen voor een sloop startmotor -- geen resultaat. De gedachte hierachter was dat de startmotor zoveel stroom trok (sluiting) dat hij de accuspanning helemaal onderuit haalt.
Ik beweeg bewust niet aan het stuur om eventuele kabelstoring uit te sluiten voor zover dat mogelijk is. Dit lijk mij ook niet het geval omdat het elke keer hetzelfde patroon geeft.
GS911 geeft geen bijzondere foutmeldingen die hiermee te maken kan hebben.

Heeft iemand een idee?
Martien
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Start probleem R1200R

Bericht door st1100 »

Is dat toevallig altijd als hij warm staat , dat hij niet wil starten. Bv een ardennenrit je stopt om te tanken en gaat niet meer in gang? En een beetje later werk alles weer schijnbaar normaal.

(Ik had namelijk zoiets op m'n K , die wou soms niet starten na het tanken. En dat is een stroombeveiliging die soms een ongewenst effect heeft) En ze hebben toen extra bekabeling bijgezet in de kabelboom , om dat te verhelpen)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Danny »

heb je die led op stuurdraad getest op spanningdraad naar starter??
Maw blijft de relais aangestuurd of valt gewoon de spanning zowel voor als na de relais weg?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Dirk Pauwels »

Op de r is een dergelijk "kabel - beveiligings' probleem mij niet bekend.
Het lijkt nog steeds op een batterij - startmotor probleem.
Een sloopstartmotor hoeft niet noodzakelijk beter te zijn dan de oorspronkelijke. Vooral omdat je zegt dat tijdens het"probleem - starten" ook alle spanning naar beneden wordt getrokken...
Doe de oude eens open, reinigen, lichtjes invetten en de magneten controleren of ze nog goed vastzitten. Koolborstels checken alhoewel die nauwelijks slijten op dat type startmotor. Dan in de bankklem spannen en 12v opzetten om te zien of de solenoid nog ok is. Als dat allemaal ok is terug monteren en kijken of het geholpen heeft.
Als de startmotor er af is, draai ook de krukas eens rond om de tanden vh vliegwiel te checken, mss mist je vliegwiel een paar tanden, zou niet de eerste keer zijn.
In 99% vd gevallen zijn dergelijke problemen opgelost met vervangen van startmotor en of batterij, je kan natuurlijk ook net tot die 1% horen waar dat niet het geval is.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Pol »

Als je die oude dan toch onder handen neemt maak dan tevens de electro magnetische schakelaar open en ga na of de kern vrij beweegt in zijn behuizing en hij ook zonder haperen het schakelvork in beweging zet.
Ik dacht ook dat hem niet onbelast mag getest worden (is een seriemotor!) anders gaat hem op heel hoge toeren draaien. Kortstondig dus stroom opzetten. Geen nood als je geen bankklem hebt ,hij gaat niet weglopen.
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

st1100 schreef:Is dat toevallig altijd als hij warm staat , dat hij niet wil starten. Bv een ardennenrit je stopt om te tanken en gaat niet meer in gang? En een beetje later werk alles weer schijnbaar normaal.

(Ik had namelijk zoiets op m'n K , die wou soms niet starten na het tanken. En dat is een stroombeveiliging die soms een ongewenst effect heeft) En ze hebben toen extra bekabeling bijgezet in de kabelboom , om dat te verhelpen)
Nee doet zich zowel bij warme als koude motor voor. Soms ook dagen niet dan ineens paar keer achter elkaar.
Martien
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Danny schreef:heb je die led op stuurdraad getest op spanningdraad naar starter??
Maw blijft de relais aangestuurd of valt gewoon de spanning zowel voor als na de relais weg?

LED zit parallel aan het startrelais. Op het moment dat startmotor stopt gaat led ook uit. Overigens het hele netspanning stort in elkaar.
Martien
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Dirk Pauwels schreef:Op de r is een dergelijk "kabel - beveiligings' probleem mij niet bekend.
Het lijkt nog steeds op een batterij - startmotor probleem.
Een sloopstartmotor hoeft niet noodzakelijk beter te zijn dan de oorspronkelijke. Vooral omdat je zegt dat tijdens het"probleem - starten" ook alle spanning naar beneden wordt getrokken...
Doe de oude eens open, reinigen, lichtjes invetten en de magneten controleren of ze nog goed vastzitten. Koolborstels checken alhoewel die nauwelijks slijten op dat type startmotor. Dan in de bankklem spannen en 12v opzetten om te zien of de solenoid nog ok is. Als dat allemaal ok is terug monteren en kijken of het geholpen heeft.
Als de startmotor er af is, draai ook de krukas eens rond om de tanden vh vliegwiel te checken, mss mist je vliegwiel een paar tanden, zou niet de eerste keer zijn.
In 99% vd gevallen zijn dergelijke problemen opgelost met vervangen van startmotor en of batterij, je kan natuurlijk ook net tot die 1% horen waar dat niet het geval is.... :mrgreen:
Dat van die tanden controleren is een goed idee, dat ga ik een keer doen. Oude startmotor open maken checken etc. staat in mijn todo lijstje.
Martien
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken.
Behalve de hierboven genoemde tanden van de starterkrans checken heb ik nog een todo dingetje n.l. de injectors checken.
Mijn theorie is: Stel dat een van de injectors niet goed afsluit en daardoor een beetje veel brandstof spuit en dan ook nog toevallig de inlaatklep openstaat waardoor er teveel mengsel in de cilinder komt. Startmotor draait de boel één keer rond en slaat vast omdat er teveel mengsel inzit. Als hij naar een paar startpogingen aanslaat loopt hij even niet mooi....lijkt wel of hij verzopen is.
Klinkt dit aannemelijk of zeggen jullie....dat is te ver gezocht.
Overigens brandstofverbruik is en blijft keurig 1:22. Ik rij dagelijks met deze motor naar mijn werk elke dag een rit van 2x42km. De kmstand is inmiddels 123000

Martien die ondanks dit probleem elke dag met zijn motor naar het werk blijft gaan maar wel een maand geleden lid is geworden van de ANWB.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Danny »

Monteer dan maar eens een degelijke starter om te beginnen en controleer de klemmen ad batterij...

Wat de injecteur aangaat, trek hem er eens uit he en laat spuiten naast de motor. Ik vind het nogal vergezocht.. daardoor valt je spanning niet weg.
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Danny schreef:Monteer dan maar eens een degelijke starter om te beginnen en controleer de klemmen ad batterij...

Wat de injecteur aangaat, trek hem er eens uit he en laat spuiten naast de motor. Ik vind het nogal vergezocht.. daardoor valt je spanning niet weg.
hoi Danny,
Alle verbindingen van de accu naar de startmotor en de massa verbindingen zien er allemaal mooi en degelijk uit.
Wat de injecteur betreft mijn theorie is dat door teveel aan mengsel de compressie zo hoog oploopt dat de startmotor vast slaat en zodoende een bijna sluiting veroorzaakt waardoor de spanning in elkaar stort. Is maar een theorie he.

Martien
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Danny »

Nee lijkt me echt veel te ver gezocht want dan krijgt de starter het niet meer rond...
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Danny schreef:Nee lijkt me echt veel te ver gezocht want dan krijgt de starter het niet meer rond...
Is dat ook niet precies wat er gebeurt! De startmotor draait nog geen seconde en stopt dan abrupt, spanning stort in elkaar. Ik wacht dan een paar tellen start opnieuw en meestal slaat motor dan aan. Maar ik moet je wel gelijk geven mss ver gezocht.
Met deze theorie wijzig ik mijn startprocedure enigszins. Normaal zet ik contact aan, helm op handschoenen aan zitten en starten. Ga komende tijd eerst helm op, handschoenen aan contact aan en direct starten.

IK hou jullie op de hoogte.
Martien
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Start probleem R1200R

Bericht door Danny »

Volgens die theorie zou de verbrandingskamer op een fractie vol moeten zijn...now way...

Dat de spanning wegvalt gelijk met de starteruitval, ligt of aan de startknop, batterij, relais of starter... ik zoek er niks anders achter.

Draai de bougies rr eens uit en zrt eens in zesde versnelling. Ff aan t achterwiel draaien in de rijrichting. Als alles vlot rondgaat is er mechanisch niks aan de hand.

Duw nu eens 12v rechtstreeks tussen de plus en de starter danweet je al of die nu blijft rondgaan of uitvalt. Dan heb je onmiddellijk een kijk op de zaak
mvtk@outlook.com
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 jul 2007, 19:22
Woonplaats: Achterveld
Locatie: Utrecht

Re: Start probleem R1200R

Bericht door mvtk@outlook.com »

Danny schreef:Volgens die theorie zou de verbrandingskamer op een fractie vol moeten zijn...now way...

Dat de spanning wegvalt gelijk met de starteruitval, ligt of aan de startknop, batterij, relais of starter... ik zoek er niks anders achter.

Draai de bougies rr eens uit en zrt eens in zesde versnelling. Ff aan t achterwiel draaien in de rijrichting. Als alles vlot rondgaat is er mechanisch niks aan de hand.

Duw nu eens 12v rechtstreeks tussen de plus en de starter danweet je al of die nu blijft rondgaan of uitvalt. Dan heb je onmiddellijk een kijk op de zaak
Het grootste probleem is dat het probleem maar af en toe is, zeg maar 15 keer geen probleem 1 keer fout. Alles draait mooi rond, starterkrans blijkt ook in orde. Nu maar hopen op de gouden tip of dat het probleem oproepbaar is.
Martien
Plaats reactie