Terugroepactie K 1600 GT
Moderator: GVN
Terugroepactie K 1600 GT
Net een brief gekregen van de dealer.
Mijn GT moet binnen voor een terugroepactie inzake een ongedefinieerd ontstekingstijdstip.
Nog iemand hier in dat geval ?
Mijn GT moet binnen voor een terugroepactie inzake een ongedefinieerd ontstekingstijdstip.
Nog iemand hier in dat geval ?
Re: Terugroepactie K 1600 GT
allicht iedereen met het zelfde bouwjaar/reeks he...
Re: Terugroepactie K 1600 GT
"ongedefinieerd onstekingstijdstip" Wat wil dat nu concreet zeggen ? Wie waagt er zich aan om dat uit te leggen ?
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Geen idee. In de brief staat letterlijk "speciale gebruiksprofielen kunnen tot een ongedefinieerd ontstekingstijdstip leiden. Als gevolg daarvan kunnen de zuigerverbindingen breken en het olieverbruik hoger worden"Pol schreef:"ongedefinieerd onstekingstijdstip" Wat wil dat nu concreet zeggen ? Wie waagt er zich aan om dat uit te leggen ?
Alleen de laatste drie woorden snap ik. De rest is chinees voor mij.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Troost U ! Alleen nen ing. mechanica uit Munchen zal dat zowat in mensentaal kunnen uitleggen om omheil te voorkomen peis ik. Goeie moed , hopelijk heeft de motor nog geen verdoken schade geleden.Flat Twin Power schreef:Geen idee. In de brief staat letterlijk "speciale gebruiksprofielen kunnen tot een ongedefinieerd ontstekingstijdstip leiden. Als gevolg daarvan kunnen de zuigerverbindingen breken en het olieverbruik hoger worden"Pol schreef:"ongedefinieerd onstekingstijdstip" Wat wil dat nu concreet zeggen ? Wie waagt er zich aan om dat uit te leggen ?
Alleen de laatste drie woorden snap ik. De rest is chinees voor mij.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Als er bv een ontsteking gebeurd vóór dat die zuiger volledig boven is, dan heb je inderdaad een probleem
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Literatuur genoeg betreffende de tijdstippen maar wat bedoelen ze met "ongedefinieerd" ?Man in Black schreef:Als er bv een ontsteking gebeurd vóór dat die zuiger volledig boven is, dan heb je inderdaad een probleem
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Ja, het staat er dan ook bij : speciale gebruiksprofielen.Pol schreef:Literatuur genoeg betreffende de tijdstippen maar wat bedoelen ze met "ongedefinieerd" ?Man in Black schreef:Als er bv een ontsteking gebeurd vóór dat die zuiger volledig boven is, dan heb je inderdaad een probleem
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Mijne is ook van 2013, maar 2de hands gekocht !!
Hopelijk weten ze mij te vinden als het nodig is ?
Hopelijk weten ze mij te vinden als het nodig is ?
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Mijne is ook van 2013, maar 2de hands gekocht !!
Hopelijk weten ze mij te vinden als het nodig is ?
Hopelijk weten ze mij te vinden als het nodig is ?
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Op mijn brief stond "indien u de motor ondertussen al verkocht hebt gelieve de nieuwe eigenaar in te lichten.Buffel schreef:Mijne is ook van 2013, maar 2de hands gekocht !!
Hopelijk weten ze mij te vinden als het nodig is ?
Je kan ook eens contact opnemen met een dealer en je chassisnummer doorgeven. Dan zullen ze kunnen zien of de terugroepactie ook voor uw motor van toepassing is.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Voor nen ingenieur is het toch behoorlijk knullig uitgelegd vind ik. Denk dat de secretaresse in Bornem een vrije vertaling gedaan heeft.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Ik mag eind februari binnen voor de herstelling. Ik zal eens vragen of ze in het nederlands kunnen uitleggen wat het probleem juist was.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Sedert september vorig jaar heb ik een K 1600 GT, tweedehands gekocht bij Lejeune Motosport in Verviers. De motor is van september 2012, dus ongeveer dezelfde leeftijd als die waarover hier sprake is.
Er stond 31000km op de teller. Echt nog niet de moeite voor zo'n motor, me dunkt. Nu zit ik aan 38000km.
Op 2 februari ben ik thuis gekomen met een raar geluid dat uit mijn voorwiel leek te komen. Als ik het van dichterbij bekeek, zag ik dat er precies toch iets losgekomen was rond de as waar het wiel op draait.
Bon, ik werk niet zelf aan de motor en ik had uiteraard een jaar garantie gekregen op de motor. De motor is getakeld naar Verviers en daar hebben ze in garantie een roulement vervangen en alles was opgelost.
Heel fijn van Lejeune. Ik ben vorige week naar daar gereden met de trein en met mijn speeltje terug naar huis.
Maar als ik dinsdag (14/2) naar huis reed kreeg ik een foutmelding in de display: het gele motoricoontje lichtte op. Volgens de handleiding:
Engine fault
The engine symbol lights up
Possible cause: The engine control unit has diagnosed a fault. The engine is running in emergency operating mode. Unusual engine response is a possibility.
Adapt your style of riding accordingly. Avoid accelerating sharply and overtaking.
If you continue to ride be prepared for unusual engine behaviour (low power, poor throttle response, abrupt stalling, etc.) Have the fault rectified as quickly as possible by a specialist workshop, preferably an authorised BMW Motorrad dealer.
En als ik dan van de autosnelweg reed en daardoor de motor ook beter kon horen, hoorde ik duidelijk een ander geluid dan normaal.
Ik ben dan maar wijselijk gestopt en heb de motor achtergelaten.
En opnieuw Lejeune gecontacteerd.
Ze lieten me (na het nodige overleg) toe om de motor opnieuw naar daar te laten takelen.
Dat gaat dus morgen pas gebeuren, wegens niet eerder praktisch te regelen voor zowel mij als de VAB.
En dan hoop ik nu op een gunstige afloop.
Wie weet heeft het ook allemaal iets te zien met die terugroepactie?
Faan
Er stond 31000km op de teller. Echt nog niet de moeite voor zo'n motor, me dunkt. Nu zit ik aan 38000km.
Op 2 februari ben ik thuis gekomen met een raar geluid dat uit mijn voorwiel leek te komen. Als ik het van dichterbij bekeek, zag ik dat er precies toch iets losgekomen was rond de as waar het wiel op draait.
Bon, ik werk niet zelf aan de motor en ik had uiteraard een jaar garantie gekregen op de motor. De motor is getakeld naar Verviers en daar hebben ze in garantie een roulement vervangen en alles was opgelost.
Heel fijn van Lejeune. Ik ben vorige week naar daar gereden met de trein en met mijn speeltje terug naar huis.
Maar als ik dinsdag (14/2) naar huis reed kreeg ik een foutmelding in de display: het gele motoricoontje lichtte op. Volgens de handleiding:
Engine fault
The engine symbol lights up
Possible cause: The engine control unit has diagnosed a fault. The engine is running in emergency operating mode. Unusual engine response is a possibility.
Adapt your style of riding accordingly. Avoid accelerating sharply and overtaking.
If you continue to ride be prepared for unusual engine behaviour (low power, poor throttle response, abrupt stalling, etc.) Have the fault rectified as quickly as possible by a specialist workshop, preferably an authorised BMW Motorrad dealer.
En als ik dan van de autosnelweg reed en daardoor de motor ook beter kon horen, hoorde ik duidelijk een ander geluid dan normaal.
Ik ben dan maar wijselijk gestopt en heb de motor achtergelaten.
En opnieuw Lejeune gecontacteerd.
Ze lieten me (na het nodige overleg) toe om de motor opnieuw naar daar te laten takelen.
Dat gaat dus morgen pas gebeuren, wegens niet eerder praktisch te regelen voor zowel mij als de VAB.
En dan hoop ik nu op een gunstige afloop.
Wie weet heeft het ook allemaal iets te zien met die terugroepactie?
Faan
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Je blijft er vrij rustig onder, da's positief, ik ken er die ondertussen al den helft van BMW Bornhem zouden opgebeld hebben
Heelmaal buiten de kwestie, maar vind je dat nu zelf handig dat je de motor in Verviers hebt gekocht? Kan mij niet voorstellen dat het prijsverschil met dealers in je buurt zo groot zou zijn? Mijn ervaring is zelfs dat waalse dealers vaak duurder zijn voor hun occasies.
Heelmaal buiten de kwestie, maar vind je dat nu zelf handig dat je de motor in Verviers hebt gekocht? Kan mij niet voorstellen dat het prijsverschil met dealers in je buurt zo groot zou zijn? Mijn ervaring is zelfs dat waalse dealers vaak duurder zijn voor hun occasies.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Buiten die terugroepactie nu heb ik nog geen problemen gehad met de motor. Ik moet wel zeggen, ik rij er niet veel mee wegens weinig tijd door allerlei omstandigheden. De motor heeft nu 15.000 km. Erg weinig dus voor een motor van 3.5 jaar oud. Ik woon maar op 3 km van mijn werk dus ga ik met de fiets. Verder rij ik eigenlijk alleen in Noord-Frankrijk af en toe een zelfgemaakte route en ga er twee keer per jaar een paar dagen mee weg met mijn dochter. Ondertussen staat de motor al weer twee maanden stil aan de druppellader.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Dat "vrij rustig" is maar oppervlakkig, hoor.
Het is hier aan het koken, maar ik sta een beetje met mijn rug tegen de muur.
Ik mag nu met de trein gaan werken (lees: 50 minuten vroeger vertrekken en elke avond zeker een uur later thuis)
En over dat in Verviers kopen: nieuw was te duur voor mij. Maar ik wou wel een zwarte.
En via de BMW site kan je makkelijk bij alle dealers zoeken. En in Verviers stond een zwarte.
Alle onderhoud en herstellingen kunnen gewoon bij een dealer bij mij in de buurt. In mijn geval D'Haese in Sint-Martens-Latem.
En sedert kort zelfs in Oombergen (op 6km van mijn deur). Een droom.
Alleen als er al eventueel een of ander mankement zou kunnen voorkomen in het eerste jaar zou ik naar Verviers moeten om van de garantie te kunnen genieten.
"En het is en blijft toch BMW," dacht ik. "Het zal wel niet nodig zijn..."
(En dat allemaal na 18 jaar zorgenvrij Honda)
Het is hier aan het koken, maar ik sta een beetje met mijn rug tegen de muur.
Ik mag nu met de trein gaan werken (lees: 50 minuten vroeger vertrekken en elke avond zeker een uur later thuis)
En over dat in Verviers kopen: nieuw was te duur voor mij. Maar ik wou wel een zwarte.
En via de BMW site kan je makkelijk bij alle dealers zoeken. En in Verviers stond een zwarte.
Alle onderhoud en herstellingen kunnen gewoon bij een dealer bij mij in de buurt. In mijn geval D'Haese in Sint-Martens-Latem.
En sedert kort zelfs in Oombergen (op 6km van mijn deur). Een droom.
Alleen als er al eventueel een of ander mankement zou kunnen voorkomen in het eerste jaar zou ik naar Verviers moeten om van de garantie te kunnen genieten.
"En het is en blijft toch BMW," dacht ik. "Het zal wel niet nodig zijn..."
(En dat allemaal na 18 jaar zorgenvrij Honda)
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Eigenlijk hoeft U voor de garantie van een tweedehandse toch niet echt bij de verkoper aan te kloppen?
Iedere officiële BMW dealer mag dat toch uitvoeren?
Ik heb voor mijn F800ST (gekocht bij D'Haese) een "vergeten" terugroep (gedetecteerd door Leie Motors) laten uitvoeren bij Mabbe voor 0 euro (factuur >500,-)
Iedere officiële BMW dealer mag dat toch uitvoeren?
Ik heb voor mijn F800ST (gekocht bij D'Haese) een "vergeten" terugroep (gedetecteerd door Leie Motors) laten uitvoeren bij Mabbe voor 0 euro (factuur >500,-)
R100RS/R100R Mystic
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Op mijn erf komt geen K1600.... Niet omdat ik het slechte moto's zou vinden, verre van, maar omdat het voor een huis, tuin en keuken hobby sleutelaar zoals ik veel te ingewikkeld is....Normaal onderhoud zou nog gaan maar troubleshooten met die elvendertig sensors.... Kzou er nog niet aan willen beginnen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Inderdaad, gewone garantiegevallen van BMW worden overal onder garantie -en dus gratis- uitgevoerd.
Maar bij tweedehandsmotoren (in mijn geval van vier jaar oud) is er geen BMW garantie meer.
Enkel de garantie die de dealer zelf geeft op zijn tweedehandsmotoren.
En de onderdelen van een herstelling, die zouden eventueel nog via BMW door te rekenen zijn aan een andere dealer.
Maar de werkuren die moet de dealer aan zijn mecaniciens zelf betalen en die gaat een andere dealer niet zomaar laten vallen.
Vandaar...
Maar bij tweedehandsmotoren (in mijn geval van vier jaar oud) is er geen BMW garantie meer.
Enkel de garantie die de dealer zelf geeft op zijn tweedehandsmotoren.
En de onderdelen van een herstelling, die zouden eventueel nog via BMW door te rekenen zijn aan een andere dealer.
Maar de werkuren die moet de dealer aan zijn mecaniciens zelf betalen en die gaat een andere dealer niet zomaar laten vallen.
Vandaar...
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Flat Twin Power schreef:Ik mag eind februari binnen voor de herstelling. Ik zal eens vragen of ze in het nederlands kunnen uitleggen wat het probleem juist was.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Heeft dit alleen betrekking op de K1600 GT of gaat het ook om de K1600 GTL?
Ludwig
Ludwig
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Dit op de BMW Motorrad website gevonden:
http://www.bmw-motorrad.be/be/nl/servic ... check.html
De mijne staat alvast niet "geseind".
http://www.bmw-motorrad.be/be/nl/servic ... check.html
De mijne staat alvast niet "geseind".
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Het is voor de hobby sleutelaar idd zowat onmogelijk om problemen bij de GT op te lossen.Dirk Pauwels schreef:Op mijn erf komt geen K1600.... Niet omdat ik het slechte moto's zou vinden, verre van, maar omdat het voor een huis, tuin en keuken hobby sleutelaar zoals ik veel te ingewikkeld is....Normaal onderhoud zou nog gaan maar troubleshooten met die elvendertig sensors.... Kzou er nog niet aan willen beginnen....
Ik ging vroeger met mijn Rt 1200 naar een hobby sleutelaar maar hij geeft zelf aan dat hij aan de 1600's niet kan werken.
Ik heb de GT gekocht omdat ik eens iets heel speciaals wilde en het is een verslaving om mee te rijden. Het gehuil dat uit de uitlaten komt is hemels. Maar er zijn ook enkele nadeeltjes aan natuurlijk zoals het gewicht en ingewikkelde onderhoud.
Ik plan er nog een jaar of 3 mee te rijden en dan weer eens wat anders te kopen.
Re: Terugroepactie K 1600 GT
Zou leuk zijn indien je via je dashboard scherm in het diagnose systeem van de motor kon kruipen. Bij Yamaha zijn ze goed op weg. Misschien bij andere constructeurs ook maar verzwijgen ze het. Staatsgeheim De klanten in het ongewisse laten als één van die elvendertig sensors opflikkert is money money uiteraard.Flat Twin Power schreef:Het is voor de hobby sleutelaar idd zowat onmogelijk om problemen bij de GT op te lossen.Dirk Pauwels schreef:Op mijn erf komt geen K1600.... Niet omdat ik het slechte moto's zou vinden, verre van, maar omdat het voor een huis, tuin en keuken hobby sleutelaar zoals ik veel te ingewikkeld is....Normaal onderhoud zou nog gaan maar troubleshooten met die elvendertig sensors.... Kzou er nog niet aan willen beginnen....
Je komt al dealers tegen die ongemakkelijk worden als je over het werkplaatshandboek begint. Nog niet gekocht en al over "zelf doen" beginnen. Allé , das verdacht !! Foert dan ,ik heb hem bij ne andere gekocht die mij de 600/700 blz op 10' tijd op een USB sleutel kon zetten. Wou niet eens dat ik hem daarvoor wou vergoeden.
Waar elvendertig sensors toe kunnen leiden...