Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?

Bericht door G.Snake »

Hallo allemaal,
Ik heb jullie ervaring nodig. Onze rijschool heeft sinds kort haar opstapmotoren (250cc) moeten afvoeren. Nu krijg ik voorlopig geen vervangers. De enige motor die ik nog heb is de R11..RT.
Persoonlijk vind ik dat dit model niet als opstapmotor geschikt is, wegens te krachtig en te zwaar. Iemand die nooit met een motor gereden heeft, zal dit met deze motor niet echt leren. De juiste gasdosering, de verhouding PK-gewicht enz maken het er niet eenvoudig op.
"Een F-16 piloot is ook op een Marchetti begonnen en Michael Schumacer is ook met kart begonnen"
Mijn vraag: "Hebben jullie dezelfde ideeën hierover? Vinden jullie ook dat een R11..RT niet geschikt is als opstapmotor? Welke zijn jullie argumenten?
Bedankt
Laatst gewijzigd door G.Snake op 28 feb 2006, 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ja het is een ideale opstapmotor.
zeer wendbaar, is geen sheurijzer, goede beschutting tegen weer en wind.
en vooral

het bent jij die de gas bediend, dus veel hangt van U zelf af.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Bericht door Stelo »

Hello,

De 11**RT is inderdaad geen scheurijzer, en valt goed te besturen. Doch meen ik ook dat dit toch wel een grote krachtige moto is om mee te beginnen. Velen zullen schrik hebben om ermee te starten.
Tevens weten we ook wel dat de lesmoto's heel vaak omvallen tijdens maneuvers of trage situaties in het verkeer.
Met alle koetswerk op zo'n moto denk ik niet dat hij daarvoor ideaal is, tenzij er valbaren op staan.
Mannen, die doorgaans wel meer macht hebben dan vrouwen, zullen er wel mee overweg kunnen. Voor vrouwen zal dit moeilijker liggen. Mijn echtgenote had lessen genomen om een ER5, maar durfde langs geen kanten rijden met mijn R1150RT.

Er bestaan betere moto's om les mee te geven.
Als budget dan werkelijk van hoofdbelang is, waarom dan geen F650GS in okkazie?

Beste groeten,

Stelo
R1200RT
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Nope, te zwaar (in gewicht en vermogen), toch voor een rijschol (als ik 't goed begrijp is dat voor mensen die vanaf NUL beginnen), da's eigenlijk een beetje te lomp, een CB500 of zoiets, da's een leerfietsje, maar geen RT :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

lesmoto

Bericht door Oneshark »

Zoals Stelo zei, :) :)

Een F 650 en andzere scarvers, is het de ideale fiets wat wendbaarheid
en gewicht te goede komt voor dergelijk gebruik (ook nog getest) :wink:
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Koppel!! schreef:... een CB500 of zoiets, da's een leerfietsje, maar geen RT :wink:
Volledig mee akkoord.
Het gaat hier om LEERfietsen, niet om een eerste motor die ge koopt na het behalen van een motorrijbewijs.

Mijn leerfiets 3 jaar geleden was een CB500, goed beschermd door de nodige valbaren. En die CB500 vond ik toen al een "zware" motor, hartkloppingen gaf dat ding mij, alleen al door er als groentje naar te kijken.
Hadden ze mij als absolute beginneling direct op een RT gezet... brrr... Neen, de RT is een schitterende motor, maar zeker geen leermotor.

mvg
Hans
Afbeelding
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
In het Antwerpse zijn er een aantal rijscholen die rijden met een F650 funduro uitgerust met valbeugels als lesmotor.
Die staan regelmatig voor onderhoud bij Bavarian Motorsport nu Jorssen Motorsport.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
daisje
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 nov 2005, 18:24
Locatie: Lennik

Bericht door daisje »

Hallo,

Volgens mij is een RT te zwaar. Kga eerlijk zeggen, als ge nog nooit op ne moto hebt gezeten en ge moet daar met zo'n machien beginnen, kweet ni ze ma volgens mij gaat hij vaak omvallen. Voor te rijden zal da geen probleem zijn ma voor de maneuvers, wat uiteindelijk de belangrijkste basis is, gaat dat moeilijk gaan denk ik.

Grtjs,
Dais
Enjoy life! Enjoy your passion! Enjoy friends!
Buth never forget to keep a little distance so that nobody will hurt you!!!

http://occ.skynetblogs.be/
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Bericht door G.Snake »

Alvast bedankt voor de gelijkaardige meningen. Het is inderdaad voor een rijschool waar er met het "leren rijden" vanaf nul gestart wordt. De RT wordt door ons gebruikt als specialisatiemotor. Alleen zoals terecht opgemerkt werd, spelen de budgetten een rol.
Kan de veiligheid en het leerproces in twijfel getrokken worden wanneer je spreekt over het "leren rijden met een moto"? Het is trouwens allemaal letterlijk met vallen en opstaan. Ik kan uit de reacties afleiden dat het segment 400-650cc het meest geschikt is. Klopt dat?
Verder argumenten blijven welkom.
Grtz Guy
Laatst gewijzigd door G.Snake op 28 feb 2006, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

Ik deel de mening, een RT heeft veel te veel Kg die in maneuvers niets anders willen dan tegen de grond gaan!

Lichtere modellen zijn veel beter geschikt, de cilinderinhoud zelf is eigenlijk niet belangrijk.
Hou ook rekening met de zithoogte! D'as ook niet evident, en we zien veel te veel mensen met de toppen van hun tenen op de grond staan. Dat noem ik ook niet echt verantwoord rijden.

Hoe zwaarder, hoe moeilijker hij recht te houden is en dus hoe sneller hij omligt.
En kun je hem toevallig toch nog recht houden, dergelijke situaties zijn reeds voldoende om mensen te doen afhaken.

Licht en soepel, dat moet je hebben.
Er is tenslotte toch ook al een hele tijd sprake om een rijbewijs te beperken in categorieen volgens hun cilinderinhoud, met de bedoeling om opstapper dus te verplichten met lichtere en minder krachtige machines te rijden.
Daar zijn dus duidelijk redenen voor.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Jammer, maar vergeet de Rt maar.
Precies één jaar geleden heb ik met mijn RT op't werk de kans gehad om de nieuwe examen oefeningen te demonstreren.
Ik verzeker u dat het niet gemakkelijk was.
Ik heb alle oefeningen zonder één voetje te moeten zetten tot een goed eind gebracht, maar ik ben dan ook iemand die op zijnen rt slaapt.

We waren met 6 of 7 moto's en slechts 2 hebben alle oefeningen
tot een goed eind gebracht.

Conclusie , de RT is te groot,te zwaar voor een beginner. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Ik heb leren rijden bij de rijschool op een cb500.
8uur les en examen... daarna direct een eerste moto gekocht en dat was een r1150rt
Heb hier geen problemen mee gekend en zoals met elke andere moto even wennen.
Maar om te LEREN rijden , dus de eerste stapje niet geschikt denk ik...
Vallen, remmen abs remsysteem..

Dus mijn mening: niet om de eerste stapjes en te LEREN rijden
maar wel een goede opstap, beginnersmoto

Bij elke moto rij je met je verstand en je rechterhand... dus welke je ook kiest... jijzelf bent de chauffeur
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Hierbij geef ik Harald 100% gelijk.
De nieuwe manoevres zijn niet voor de poes en zeker niet met een rt.

Ik heb gelukkig nog de "oude" versie kunnen doen.

Ik herinner mijn toen nog dat mijn lesgever zei dat je zelfs geen examen mocht afleggen met een te zware motor wegens???

Even opzoeken door de deskundigen onder ons misschien?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

Mijn vraag naar de poster van dit topic is echter;

Als lesgever aan de rijschool moet je toch op de hoogte zijn van wat kan en niet... wat mag en niet... welke motors en welke niet... gewichts/pk verhoudingen enz...

Tevens worden de lesmotoren na x-gereden km en leeftijd afgeschreven en brengen ze meer dan hun aankoop op...

Vanwaar dan de twijfel over budgetten, motoren enz?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ben ik dan de enige die (weleenswaar een K100LT) met zo een toermachine heb leren rijden deftig motorrijden?
op mijn examen was het trouwens een K75S
en met mijn MTXje als gewoon brommertje overstappen op die K75 waar je uw wiel niet ziet en veel zwaarder is toch niet alles.

alles hangt af van uw persoon.
ben je handig en heb je snel iets onder de knie, is het een ideale motor.
naar mijn gedacht allesinds
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Gele
Berichten: 432
Lid geworden op: 23 jan 2006, 00:04
Locatie: sint kruis - Brugge
Contacteer:

Bericht door Gele »

RT heeft te veel koppel, om te leren moet je starten met een lichtere motor waar je veel moet schakelen en je enkel in de juiste versnelling kracht hebt.
Nog een nadeel aan een zware toerfiets is dat je als beginner wordt afgeschrikt door zo'n imposant machine.
Gele: wel snel , niet rap
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Bart, ik denk dat ge het verkeerd voor hebt.
Een beginneling kan onmogelijk met een 1100RT
zijn examen doen. De motor draaid gewoon niet door de U bocht bij het begin, ik heb het in 6 keer moeten doen. ( wat is toegestaan)
t'zweet stond daar al mooi te parelen op mijn voorhoofd.
En dan de 8 draaien, die intussen wel een meterke kleiner geworden dan vroeger.
Vergeet niet dat er mensen zijn die nog nooit op ne moto hebben gezeten en dan is de Rt te lomp.
Een funduro, dominator , enz zijn beter geschikt.
De oefeningen zijn ontworpen om met kleine moto's te doen. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Bericht door G.Snake »

JH. schreef:Mijn vraag naar de poster van dit topic is echter;

Als lesgever aan de rijschool moet je toch op de hoogte zijn van wat kan en niet... wat mag en niet... welke motors en welke niet... gewichts/pk verhoudingen enz...
Vanwaar dan de twijfel over budgetten, motoren enz?
In mijn geval ben ikzelf niet verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren. Er is inderdaad in de wet een onderscheid tussen de <35kW (A3)+35kW (A).
Ik moet de autoriteiten verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren overtuigen om een aankoop van een opstaptype (bijv F650GS) met voldoende argumenten kunnen overtuigen. Vandaar mijn oproep naar jullie.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Hier kan je wel tips krijgen, maar is een andere rijschool, met dezelfde ervaringen, geen betere raadgever, met gedegen argumenten?
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Bericht door G.Snake »

Reacties van "onpartijdigen" komen recht uit het hart en zijn eerlijk.
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

"Recht uit het hart" is niet echt een doorslaand argument voor bobo's die verantwoordelijk zijn voor de centen.
Wat hiervoor reeds gezegd werd, klopt wel, maar 'k zie je nog niet aankomen met een printscreen van dit forum om je gelijk te halen.
Neele
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 jan 2006, 12:34
Locatie: Peer

Bericht door Neele »

Ik sluit me aan bij de rest en vind toch dat ne RT11** een beetje te hoog gegrepen is als leermotor. Snap het ook nie goed van die rijschool. De rijbewijzen zijn nu toch ingedeeld in kategorieën van 125-500 en dan pas 1000 en meer......Waarom dan de beginnelingen met een zwaar machien opleiden ? Ze moeten toch eerst met een lichter model de baan op als ze geslaagd zijn ??!! :? Ze hebben die wetten veranderd omdat zoals onze regering het mooi omschrijft "veiligheid" eerst ! Ook gaat het niet echt om de zwaarte van de motor maar eerder om de pk's. Zie je al een groentje direkt ne Fireblade - R1 - ZZR1200 etc... besturen ? :shock: Ik wel, maar beheersen :shock: :shock: :shock:
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
dirk-sus
Berichten: 555
Lid geworden op: 29 apr 2005, 15:21
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Oeps waar blijft JP slaapt die dan
Normaal moeten we die nu zeker horen
________________
_
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

dirk-sus schreef:Oeps waar blijft JP slaapt die dan
Normaal moeten we die nu zeker horen
________________
_
:lol: :lol: :lol: :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Ik ben destijds ook van een Zündapp overgestapt naar een Honda K750Four, en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik heb die oefeningen ook nooit moeten doen.

Persoonlijk zou ik mij ook beter voelen op een F650 dan op een RT voor het rijkexamen, wegens een pak wendbaarder dan de RT.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
Plaats reactie