Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?
Moderator: GVN
Help. Is R11..RT als opstapmotor in rijschool geschikt?
Hallo allemaal,
Ik heb jullie ervaring nodig. Onze rijschool heeft sinds kort haar opstapmotoren (250cc) moeten afvoeren. Nu krijg ik voorlopig geen vervangers. De enige motor die ik nog heb is de R11..RT.
Persoonlijk vind ik dat dit model niet als opstapmotor geschikt is, wegens te krachtig en te zwaar. Iemand die nooit met een motor gereden heeft, zal dit met deze motor niet echt leren. De juiste gasdosering, de verhouding PK-gewicht enz maken het er niet eenvoudig op.
"Een F-16 piloot is ook op een Marchetti begonnen en Michael Schumacer is ook met kart begonnen"
Mijn vraag: "Hebben jullie dezelfde ideeën hierover? Vinden jullie ook dat een R11..RT niet geschikt is als opstapmotor? Welke zijn jullie argumenten?
Bedankt
Ik heb jullie ervaring nodig. Onze rijschool heeft sinds kort haar opstapmotoren (250cc) moeten afvoeren. Nu krijg ik voorlopig geen vervangers. De enige motor die ik nog heb is de R11..RT.
Persoonlijk vind ik dat dit model niet als opstapmotor geschikt is, wegens te krachtig en te zwaar. Iemand die nooit met een motor gereden heeft, zal dit met deze motor niet echt leren. De juiste gasdosering, de verhouding PK-gewicht enz maken het er niet eenvoudig op.
"Een F-16 piloot is ook op een Marchetti begonnen en Michael Schumacer is ook met kart begonnen"
Mijn vraag: "Hebben jullie dezelfde ideeën hierover? Vinden jullie ook dat een R11..RT niet geschikt is als opstapmotor? Welke zijn jullie argumenten?
Bedankt
Laatst gewijzigd door G.Snake op 28 feb 2006, 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
ja het is een ideale opstapmotor.
zeer wendbaar, is geen sheurijzer, goede beschutting tegen weer en wind.
en vooral
het bent jij die de gas bediend, dus veel hangt van U zelf af.
zeer wendbaar, is geen sheurijzer, goede beschutting tegen weer en wind.
en vooral
het bent jij die de gas bediend, dus veel hangt van U zelf af.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Hello,
De 11**RT is inderdaad geen scheurijzer, en valt goed te besturen. Doch meen ik ook dat dit toch wel een grote krachtige moto is om mee te beginnen. Velen zullen schrik hebben om ermee te starten.
Tevens weten we ook wel dat de lesmoto's heel vaak omvallen tijdens maneuvers of trage situaties in het verkeer.
Met alle koetswerk op zo'n moto denk ik niet dat hij daarvoor ideaal is, tenzij er valbaren op staan.
Mannen, die doorgaans wel meer macht hebben dan vrouwen, zullen er wel mee overweg kunnen. Voor vrouwen zal dit moeilijker liggen. Mijn echtgenote had lessen genomen om een ER5, maar durfde langs geen kanten rijden met mijn R1150RT.
Er bestaan betere moto's om les mee te geven.
Als budget dan werkelijk van hoofdbelang is, waarom dan geen F650GS in okkazie?
Beste groeten,
Stelo
De 11**RT is inderdaad geen scheurijzer, en valt goed te besturen. Doch meen ik ook dat dit toch wel een grote krachtige moto is om mee te beginnen. Velen zullen schrik hebben om ermee te starten.
Tevens weten we ook wel dat de lesmoto's heel vaak omvallen tijdens maneuvers of trage situaties in het verkeer.
Met alle koetswerk op zo'n moto denk ik niet dat hij daarvoor ideaal is, tenzij er valbaren op staan.
Mannen, die doorgaans wel meer macht hebben dan vrouwen, zullen er wel mee overweg kunnen. Voor vrouwen zal dit moeilijker liggen. Mijn echtgenote had lessen genomen om een ER5, maar durfde langs geen kanten rijden met mijn R1150RT.
Er bestaan betere moto's om les mee te geven.
Als budget dan werkelijk van hoofdbelang is, waarom dan geen F650GS in okkazie?
Beste groeten,
Stelo
R1200RT
YOO
Nope, te zwaar (in gewicht en vermogen), toch voor een rijschol (als ik 't goed begrijp is dat voor mensen die vanaf NUL beginnen), da's eigenlijk een beetje te lomp, een CB500 of zoiets, da's een leerfietsje, maar geen RT
Grtz, Philip!
Nope, te zwaar (in gewicht en vermogen), toch voor een rijschol (als ik 't goed begrijp is dat voor mensen die vanaf NUL beginnen), da's eigenlijk een beetje te lomp, een CB500 of zoiets, da's een leerfietsje, maar geen RT
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Volledig mee akkoord.Koppel!! schreef:... een CB500 of zoiets, da's een leerfietsje, maar geen RT
Het gaat hier om LEERfietsen, niet om een eerste motor die ge koopt na het behalen van een motorrijbewijs.
Mijn leerfiets 3 jaar geleden was een CB500, goed beschermd door de nodige valbaren. En die CB500 vond ik toen al een "zware" motor, hartkloppingen gaf dat ding mij, alleen al door er als groentje naar te kijken.
Hadden ze mij als absolute beginneling direct op een RT gezet... brrr... Neen, de RT is een schitterende motor, maar zeker geen leermotor.
mvg
Hans
-
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
- Woonplaats: Essen -Wildert
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Yep,
In het Antwerpse zijn er een aantal rijscholen die rijden met een F650 funduro uitgerust met valbeugels als lesmotor.
Die staan regelmatig voor onderhoud bij Bavarian Motorsport nu Jorssen Motorsport.
Houdoe
In het Antwerpse zijn er een aantal rijscholen die rijden met een F650 funduro uitgerust met valbeugels als lesmotor.
Die staan regelmatig voor onderhoud bij Bavarian Motorsport nu Jorssen Motorsport.
Houdoe
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
BMW F800GS
Hallo,
Volgens mij is een RT te zwaar. Kga eerlijk zeggen, als ge nog nooit op ne moto hebt gezeten en ge moet daar met zo'n machien beginnen, kweet ni ze ma volgens mij gaat hij vaak omvallen. Voor te rijden zal da geen probleem zijn ma voor de maneuvers, wat uiteindelijk de belangrijkste basis is, gaat dat moeilijk gaan denk ik.
Grtjs,
Dais
Volgens mij is een RT te zwaar. Kga eerlijk zeggen, als ge nog nooit op ne moto hebt gezeten en ge moet daar met zo'n machien beginnen, kweet ni ze ma volgens mij gaat hij vaak omvallen. Voor te rijden zal da geen probleem zijn ma voor de maneuvers, wat uiteindelijk de belangrijkste basis is, gaat dat moeilijk gaan denk ik.
Grtjs,
Dais
Enjoy life! Enjoy your passion! Enjoy friends!
Buth never forget to keep a little distance so that nobody will hurt you!!!
http://occ.skynetblogs.be/
Buth never forget to keep a little distance so that nobody will hurt you!!!
http://occ.skynetblogs.be/
Alvast bedankt voor de gelijkaardige meningen. Het is inderdaad voor een rijschool waar er met het "leren rijden" vanaf nul gestart wordt. De RT wordt door ons gebruikt als specialisatiemotor. Alleen zoals terecht opgemerkt werd, spelen de budgetten een rol.
Kan de veiligheid en het leerproces in twijfel getrokken worden wanneer je spreekt over het "leren rijden met een moto"? Het is trouwens allemaal letterlijk met vallen en opstaan. Ik kan uit de reacties afleiden dat het segment 400-650cc het meest geschikt is. Klopt dat?
Verder argumenten blijven welkom.
Grtz Guy
Kan de veiligheid en het leerproces in twijfel getrokken worden wanneer je spreekt over het "leren rijden met een moto"? Het is trouwens allemaal letterlijk met vallen en opstaan. Ik kan uit de reacties afleiden dat het segment 400-650cc het meest geschikt is. Klopt dat?
Verder argumenten blijven welkom.
Grtz Guy
Laatst gewijzigd door G.Snake op 28 feb 2006, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Ik deel de mening, een RT heeft veel te veel Kg die in maneuvers niets anders willen dan tegen de grond gaan!
Lichtere modellen zijn veel beter geschikt, de cilinderinhoud zelf is eigenlijk niet belangrijk.
Hou ook rekening met de zithoogte! D'as ook niet evident, en we zien veel te veel mensen met de toppen van hun tenen op de grond staan. Dat noem ik ook niet echt verantwoord rijden.
Hoe zwaarder, hoe moeilijker hij recht te houden is en dus hoe sneller hij omligt.
En kun je hem toevallig toch nog recht houden, dergelijke situaties zijn reeds voldoende om mensen te doen afhaken.
Licht en soepel, dat moet je hebben.
Er is tenslotte toch ook al een hele tijd sprake om een rijbewijs te beperken in categorieen volgens hun cilinderinhoud, met de bedoeling om opstapper dus te verplichten met lichtere en minder krachtige machines te rijden.
Daar zijn dus duidelijk redenen voor.
Lichtere modellen zijn veel beter geschikt, de cilinderinhoud zelf is eigenlijk niet belangrijk.
Hou ook rekening met de zithoogte! D'as ook niet evident, en we zien veel te veel mensen met de toppen van hun tenen op de grond staan. Dat noem ik ook niet echt verantwoord rijden.
Hoe zwaarder, hoe moeilijker hij recht te houden is en dus hoe sneller hij omligt.
En kun je hem toevallig toch nog recht houden, dergelijke situaties zijn reeds voldoende om mensen te doen afhaken.
Licht en soepel, dat moet je hebben.
Er is tenslotte toch ook al een hele tijd sprake om een rijbewijs te beperken in categorieen volgens hun cilinderinhoud, met de bedoeling om opstapper dus te verplichten met lichtere en minder krachtige machines te rijden.
Daar zijn dus duidelijk redenen voor.
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Jammer, maar vergeet de Rt maar.
Precies één jaar geleden heb ik met mijn RT op't werk de kans gehad om de nieuwe examen oefeningen te demonstreren.
Ik verzeker u dat het niet gemakkelijk was.
Ik heb alle oefeningen zonder één voetje te moeten zetten tot een goed eind gebracht, maar ik ben dan ook iemand die op zijnen rt slaapt.
We waren met 6 of 7 moto's en slechts 2 hebben alle oefeningen
tot een goed eind gebracht.
Conclusie , de RT is te groot,te zwaar voor een beginner.
Precies één jaar geleden heb ik met mijn RT op't werk de kans gehad om de nieuwe examen oefeningen te demonstreren.
Ik verzeker u dat het niet gemakkelijk was.
Ik heb alle oefeningen zonder één voetje te moeten zetten tot een goed eind gebracht, maar ik ben dan ook iemand die op zijnen rt slaapt.
We waren met 6 of 7 moto's en slechts 2 hebben alle oefeningen
tot een goed eind gebracht.
Conclusie , de RT is te groot,te zwaar voor een beginner.
Ik heb leren rijden bij de rijschool op een cb500.
8uur les en examen... daarna direct een eerste moto gekocht en dat was een r1150rt
Heb hier geen problemen mee gekend en zoals met elke andere moto even wennen.
Maar om te LEREN rijden , dus de eerste stapje niet geschikt denk ik...
Vallen, remmen abs remsysteem..
Dus mijn mening: niet om de eerste stapjes en te LEREN rijden
maar wel een goede opstap, beginnersmoto
Bij elke moto rij je met je verstand en je rechterhand... dus welke je ook kiest... jijzelf bent de chauffeur
8uur les en examen... daarna direct een eerste moto gekocht en dat was een r1150rt
Heb hier geen problemen mee gekend en zoals met elke andere moto even wennen.
Maar om te LEREN rijden , dus de eerste stapje niet geschikt denk ik...
Vallen, remmen abs remsysteem..
Dus mijn mening: niet om de eerste stapjes en te LEREN rijden
maar wel een goede opstap, beginnersmoto
Bij elke moto rij je met je verstand en je rechterhand... dus welke je ook kiest... jijzelf bent de chauffeur
Hierbij geef ik Harald 100% gelijk.
De nieuwe manoevres zijn niet voor de poes en zeker niet met een rt.
Ik heb gelukkig nog de "oude" versie kunnen doen.
Ik herinner mijn toen nog dat mijn lesgever zei dat je zelfs geen examen mocht afleggen met een te zware motor wegens???
Even opzoeken door de deskundigen onder ons misschien?
De nieuwe manoevres zijn niet voor de poes en zeker niet met een rt.
Ik heb gelukkig nog de "oude" versie kunnen doen.
Ik herinner mijn toen nog dat mijn lesgever zei dat je zelfs geen examen mocht afleggen met een te zware motor wegens???
Even opzoeken door de deskundigen onder ons misschien?
Mijn vraag naar de poster van dit topic is echter;
Als lesgever aan de rijschool moet je toch op de hoogte zijn van wat kan en niet... wat mag en niet... welke motors en welke niet... gewichts/pk verhoudingen enz...
Tevens worden de lesmotoren na x-gereden km en leeftijd afgeschreven en brengen ze meer dan hun aankoop op...
Vanwaar dan de twijfel over budgetten, motoren enz?
Als lesgever aan de rijschool moet je toch op de hoogte zijn van wat kan en niet... wat mag en niet... welke motors en welke niet... gewichts/pk verhoudingen enz...
Tevens worden de lesmotoren na x-gereden km en leeftijd afgeschreven en brengen ze meer dan hun aankoop op...
Vanwaar dan de twijfel over budgetten, motoren enz?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
ben ik dan de enige die (weleenswaar een K100LT) met zo een toermachine heb leren rijden deftig motorrijden?
op mijn examen was het trouwens een K75S
en met mijn MTXje als gewoon brommertje overstappen op die K75 waar je uw wiel niet ziet en veel zwaarder is toch niet alles.
alles hangt af van uw persoon.
ben je handig en heb je snel iets onder de knie, is het een ideale motor.
naar mijn gedacht allesinds
op mijn examen was het trouwens een K75S
en met mijn MTXje als gewoon brommertje overstappen op die K75 waar je uw wiel niet ziet en veel zwaarder is toch niet alles.
alles hangt af van uw persoon.
ben je handig en heb je snel iets onder de knie, is het een ideale motor.
naar mijn gedacht allesinds
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bart, ik denk dat ge het verkeerd voor hebt.
Een beginneling kan onmogelijk met een 1100RT
zijn examen doen. De motor draaid gewoon niet door de U bocht bij het begin, ik heb het in 6 keer moeten doen. ( wat is toegestaan)
t'zweet stond daar al mooi te parelen op mijn voorhoofd.
En dan de 8 draaien, die intussen wel een meterke kleiner geworden dan vroeger.
Vergeet niet dat er mensen zijn die nog nooit op ne moto hebben gezeten en dan is de Rt te lomp.
Een funduro, dominator , enz zijn beter geschikt.
De oefeningen zijn ontworpen om met kleine moto's te doen.
Een beginneling kan onmogelijk met een 1100RT
zijn examen doen. De motor draaid gewoon niet door de U bocht bij het begin, ik heb het in 6 keer moeten doen. ( wat is toegestaan)
t'zweet stond daar al mooi te parelen op mijn voorhoofd.
En dan de 8 draaien, die intussen wel een meterke kleiner geworden dan vroeger.
Vergeet niet dat er mensen zijn die nog nooit op ne moto hebben gezeten en dan is de Rt te lomp.
Een funduro, dominator , enz zijn beter geschikt.
De oefeningen zijn ontworpen om met kleine moto's te doen.
In mijn geval ben ikzelf niet verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren. Er is inderdaad in de wet een onderscheid tussen de <35kW (A3)+35kW (A).JH. schreef:Mijn vraag naar de poster van dit topic is echter;
Als lesgever aan de rijschool moet je toch op de hoogte zijn van wat kan en niet... wat mag en niet... welke motors en welke niet... gewichts/pk verhoudingen enz...
Vanwaar dan de twijfel over budgetten, motoren enz?
Ik moet de autoriteiten verantwoordelijk voor de budgettering en voor de aankoop van de motoren overtuigen om een aankoop van een opstaptype (bijv F650GS) met voldoende argumenten kunnen overtuigen. Vandaar mijn oproep naar jullie.
Ik sluit me aan bij de rest en vind toch dat ne RT11** een beetje te hoog gegrepen is als leermotor. Snap het ook nie goed van die rijschool. De rijbewijzen zijn nu toch ingedeeld in kategorieën van 125-500 en dan pas 1000 en meer......Waarom dan de beginnelingen met een zwaar machien opleiden ? Ze moeten toch eerst met een lichter model de baan op als ze geslaagd zijn ??!! Ze hebben die wetten veranderd omdat zoals onze regering het mooi omschrijft "veiligheid" eerst ! Ook gaat het niet echt om de zwaarte van de motor maar eerder om de pk's. Zie je al een groentje direkt ne Fireblade - R1 - ZZR1200 etc... besturen ? Ik wel, maar beheersen
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Ik ben destijds ook van een Zündapp overgestapt naar een Honda K750Four, en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik heb die oefeningen ook nooit moeten doen.
Persoonlijk zou ik mij ook beter voelen op een F650 dan op een RT voor het rijkexamen, wegens een pak wendbaarder dan de RT.
Persoonlijk zou ik mij ook beter voelen op een F650 dan op een RT voor het rijkexamen, wegens een pak wendbaarder dan de RT.
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC