E10 benzine, slechte vrijloop?
Moderator: GVN
E10 benzine, slechte vrijloop?
Mijn '06 R1200RT draait sinds de eerste tankbeurt E10 slecht op ralenti, het vertrekkoppel is ook te laag waardoor de motor soms stilvalt bij vertrekken, alsof je een bleu bent.
Voordien was er niets aan de hand.
Om een en ander uit te sluiten kan ik de benzine aftappen, maar ik wilde eens weten of er nog furummers dit waarnemen?
philip
Voordien was er niets aan de hand.
Om een en ander uit te sluiten kan ik de benzine aftappen, maar ik wilde eens weten of er nog furummers dit waarnemen?
philip
-
- Berichten: 2289
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
E10 is sowieso rommel! Heb in het verleden eens getankt in Dld, waarna mijn verbruik meteen met sprongen steeg; normaal 1:17 (5,9 op 100) daarna 1:14 (7 op 100) met K1600 en rauwere loop. Daarna nooit meer E10 getankt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
E10 heeft een veel grotere voetafdruk dan benzine, dus voor het milieu is het een kwakkel.
Geeft minder vermogen en meer verbruik.
Economisch is het natuurlijk een meevaller alles kan in eigen land geproduceerd worden.
Enkel overheid doet hier een goede zaak "taksen op verbruik" voor bemesting,ploegen ,zaaien ,oogsten en distilleren brengt op die 10% meer op dan op 1 liter benzine.
Proficiat
En onze brommer die moet zich maar aanpassen , neen pure 98 erin.
Geeft minder vermogen en meer verbruik.
Economisch is het natuurlijk een meevaller alles kan in eigen land geproduceerd worden.
Enkel overheid doet hier een goede zaak "taksen op verbruik" voor bemesting,ploegen ,zaaien ,oogsten en distilleren brengt op die 10% meer op dan op 1 liter benzine.
Proficiat
En onze brommer die moet zich maar aanpassen , neen pure 98 erin.
BMW R1100R zonder KFR
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik had enkele jaren geleden exact hetzelfde fenomeen in Griekenland met de RT, met Griekse benzine. 500 km ongerust geweest of ik wel met de motor ging thuiskomen.
Na een tankbeurt bij een bekend merk alles weer ok. Vandaar dat ik nu nog niet zo ongerust ben.
Na een tankbeurt bij een bekend merk alles weer ok. Vandaar dat ik nu nog niet zo ongerust ben.
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Was je tank zo goed als leeg toen je E10 getankt hebt? Tank je vaker bij dat station? Het spul is rommel maar zo'n groot verschil zou je niet zo snel mogen voelen. Het vergif sluipt er pas na lange tijd in Kan ook best zijn dat er iets mis was met de pomp waar je getankt hebt (water in de opslagtanks etc....) Als je bijtankt naargelang je de huidige inhoud leegrijdt zou het verschijnsel moeten verdwijnen na een tijdje.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Dus jullie advies is steeds 98 tanken? Voor elk type motor?
Zelf met een 1200GS van 2005 onderweg.
Zelf met een 1200GS van 2005 onderweg.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Zelfs met een R1100R van '95Poukah schreef:Dus jullie advies is steeds 98 tanken? Voor elk type motor?
Zelf met een 1200GS van 2005 onderweg.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
98 of 95 E5. Sowieso is af en toe eens 98 tanken beter dan altijd op 95 E5 rijden. 95 E10 af en toe zal niet zo veel kwaad kunnen, maar steeds E10 zou ik zelf niet doen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Bedankt voor de reacties...
De tank was inderdaad leegleeg bij het tanken, eind februari, bij EssoExpress aan Makro.
Na 50 km viel het mij op dat de ralenti onregelmatig was, en was ik reeds 4x stilgevallen bij vertrek (wat anders nooit gebeurt)
Ik panikeer nog niet want dit is exact hetzelfde fenomeen dat ik enkele jaren geleden zag met dezelfde RT in griekenland. Toen heb ik 500km in onzekerheid geweest of ik ging thuiskomen met de moto. Bij de volgende tankbeurt liep de RT terug als een zonnetje.....
Hopelijk is't gewoon 1-malig slechte naft, een allergie aan E10 zou mij slecht uitkomen omdat ik niet graag 15ct/liter meer betaal voor 98.
Maar als super98 blijkt nodig te zijn zou één van jullie dit ook reeds voorgehad moeten hebben...
wordt vervolgd (eerst nog 400km bollen)
De tank was inderdaad leegleeg bij het tanken, eind februari, bij EssoExpress aan Makro.
Na 50 km viel het mij op dat de ralenti onregelmatig was, en was ik reeds 4x stilgevallen bij vertrek (wat anders nooit gebeurt)
Ik panikeer nog niet want dit is exact hetzelfde fenomeen dat ik enkele jaren geleden zag met dezelfde RT in griekenland. Toen heb ik 500km in onzekerheid geweest of ik ging thuiskomen met de moto. Bij de volgende tankbeurt liep de RT terug als een zonnetje.....
Hopelijk is't gewoon 1-malig slechte naft, een allergie aan E10 zou mij slecht uitkomen omdat ik niet graag 15ct/liter meer betaal voor 98.
Maar als super98 blijkt nodig te zijn zou één van jullie dit ook reeds voorgehad moeten hebben...
wordt vervolgd (eerst nog 400km bollen)
-
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
ben geen voorstander van de 95 E10. Motor draait veel beter op 98, betere en schonere verbranding en verbruikt iets minder. en dat prijsverschil heb ik er voor over. Een koffie minder drinken lol
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik tank ook altijd 98, zelfs met de wagen. Als je op een zondag een hele tank leeg rijd voor de fun moet je niet naar 2€ Meer of minder zien.
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Hallo
Ik tank al jaren lang met al mijn motoren(Harley en BMW) 95 E10,zonder problemen.
De eerste keer met de Harley in Frankrijk kwam de eigenaar van het benzinestation
buiten, en vroeg mij of de motor injectie was of carburator, want carburator motoren
mochten volgens hem geen E10 tanken omdat dat de rubbers in de carburator zou
opvreten, maar voor injectie motoren was er geen probleem.(Ik had injectie)
Vorig jaar was ik met de Harley in Zweden, en toen ik daar tankte, zag ik een pomp staan,
en daar stond 85 op. Toen ik de pompbediende vroeg of het 85 octane was , zei ze dat ze het niet wist,
dus ik dacht 85 octane dat zal wel niet, dus bak vol. Zij wist het niet, maar ik wel, de motor begon rauw
te lopen, ik moest bij het starten het toerental hoog houden of hij viel stil, en hij knalde regelmatig in de
uitlaat. Toen ik bij de volgende tankbeurt vroeg wat 85 was, zei de pompbediende 85 procent benzine en 15
procent Ethanol, dat was dus E15,en dat dus nooit meer voor mij, maar E10 geen probleem.
Salu.
Chris.
Ik tank al jaren lang met al mijn motoren(Harley en BMW) 95 E10,zonder problemen.
De eerste keer met de Harley in Frankrijk kwam de eigenaar van het benzinestation
buiten, en vroeg mij of de motor injectie was of carburator, want carburator motoren
mochten volgens hem geen E10 tanken omdat dat de rubbers in de carburator zou
opvreten, maar voor injectie motoren was er geen probleem.(Ik had injectie)
Vorig jaar was ik met de Harley in Zweden, en toen ik daar tankte, zag ik een pomp staan,
en daar stond 85 op. Toen ik de pompbediende vroeg of het 85 octane was , zei ze dat ze het niet wist,
dus ik dacht 85 octane dat zal wel niet, dus bak vol. Zij wist het niet, maar ik wel, de motor begon rauw
te lopen, ik moest bij het starten het toerental hoog houden of hij viel stil, en hij knalde regelmatig in de
uitlaat. Toen ik bij de volgende tankbeurt vroeg wat 85 was, zei de pompbediende 85 procent benzine en 15
procent Ethanol, dat was dus E15,en dat dus nooit meer voor mij, maar E10 geen probleem.
Salu.
Chris.
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik vrees dat je het verkeerd begrepen hebt.
E85 bevat dus 85% ethanol en "slechts" 15% benzine.
Je hebt dus een motor(managment) nodig die daar mee omkan.
E85 bevat dus 85% ethanol en "slechts" 15% benzine.
Je hebt dus een motor(managment) nodig die daar mee omkan.
R1200RT, again
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
De E staat voor Ethanol en het cijfer altijd voor % samenstelling in brandstof.
Frankrijk is een land van E 85.
Frankrijk is een land van E 85.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
- Woonplaats: Gierle
- Locatie: Antwerpen,Gierle
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Hallo.
IK heb het net eens opgezocht op de site van de ANWB,over benzine in Zweden.
Volgens de site is die E85 Bio-ethanol, en deze is alleen geschikt voor flexifuel-voetuigen.
Wat zijn flexifuel-voetuigen? Mijn Harley in elk geval niet,dat weet ik nu ondertussen wel.
Na 500 km(en enkele tankbeurten) was het probleem van rauw draaien opgelost.
Salu.
Chris.
IK heb het net eens opgezocht op de site van de ANWB,over benzine in Zweden.
Volgens de site is die E85 Bio-ethanol, en deze is alleen geschikt voor flexifuel-voetuigen.
Wat zijn flexifuel-voetuigen? Mijn Harley in elk geval niet,dat weet ik nu ondertussen wel.
Na 500 km(en enkele tankbeurten) was het probleem van rauw draaien opgelost.
Salu.
Chris.
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik heb onlang in Frankrijk ook staan twijfelen aan de pomp met de vraag wat E85 eigenlijk was, uiteindelijk toch 95 getankt...
Toch straf dat...85 % ethanol
In Duitsland heb ik ooit 91 octaan getankt met de R100RT, die begon te pingelen omdat deze benzine eigenlijk bedoeld is voor de tweetakt wartburgen & Trabanten maar dat is een ander verhaal.
Toch straf dat...85 % ethanol
In Duitsland heb ik ooit 91 octaan getankt met de R100RT, die begon te pingelen omdat deze benzine eigenlijk bedoeld is voor de tweetakt wartburgen & Trabanten maar dat is een ander verhaal.
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
http://e10.febiac.be/documents_febiac/95e10_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal zou het geen probleem mogen zijn maar ik ga toch ook 98 tanken als het mogelijk is.
Normaal zou het geen probleem mogen zijn maar ik ga toch ook 98 tanken als het mogelijk is.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik stap ook over op 98. Sinds op 95e10 heeft de GS opvallend veel knallen in de uitlaat en een merkelijk hoger verbruik.
Afgelopen weekend werden deze symptomen bevestigd door mijn dealer, waar ze ook al hun moto's met 98 tanken.
Afgelopen weekend werden deze symptomen bevestigd door mijn dealer, waar ze ook al hun moto's met 98 tanken.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
vandaag had ik het plan de tank leeg te rijden en 98 te tanken. Ik kon het niet aanhoren, de motor schokte, knalde, knarste, plofte en klopte, viel stil...
Dan maar 10 liter afgetapt en 20 liter 98 bijgetankt...Na 10 km reed de motor weer als een vliegend tapijt, met een vredig mooie ralentie zoals vroeger.
Nu vraag ik me af of het eenmalig echt slechte benzine was, ik kan niet geloven dat een '06 RT ongeschikt is voor E10.
Momenteel blijf ik bij 98...
Dan maar 10 liter afgetapt en 20 liter 98 bijgetankt...Na 10 km reed de motor weer als een vliegend tapijt, met een vredig mooie ralentie zoals vroeger.
Nu vraag ik me af of het eenmalig echt slechte benzine was, ik kan niet geloven dat een '06 RT ongeschikt is voor E10.
Momenteel blijf ik bij 98...
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Gisteren voor eerste maal 98 in R1100R en die liep lekker .
Vraag mij af waarom 95 werd voorgeschreven ?
Wat kan er mislopen met 98 ?
Vraag mij af waarom 95 werd voorgeschreven ?
Wat kan er mislopen met 98 ?
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
@alfa:
Er kan niets mislopen met 98, je mag altijd een hoger octaan getal tanken als voorgeschreven (is het minimum octaangehalte).
Het octaangehalte bepaald de klopvastheid van de brandstof (de neiging tot zelfontbranding en uit den boze), hoe hoger het getal hoe hoger de compressieverhouding van de motor kan zijn.
Er kan niets mislopen met 98, je mag altijd een hoger octaan getal tanken als voorgeschreven (is het minimum octaangehalte).
Het octaangehalte bepaald de klopvastheid van de brandstof (de neiging tot zelfontbranding en uit den boze), hoe hoger het getal hoe hoger de compressieverhouding van de motor kan zijn.
R1200GSLC / K1200RS
-
- Berichten: 2289
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
@Michelleke
Het is octaangetal, niet octaangehalte. Het betreft hierbij een referentiewaarde voor de klopvastheid en heeft niets te maken met aan- of afwezigheid van octaan. Referentie gaat tussen n-heptaan (octaangetal 0) = makkelijk ontbrandbaar en iso-octaan (2,2,4-trimetylpentaan; octaangetal 100) = moeilijk ontbrandbaar. Hoe hoger het octaangetal, des te langzamer gaat de ontbranding. Dit is bij een hoge compressie geen probleem (en zelfs nodig tegen zelfontbranding = pingelen), maar heeft bij een lagere compressie geen meerwaarde.
Het is octaangetal, niet octaangehalte. Het betreft hierbij een referentiewaarde voor de klopvastheid en heeft niets te maken met aan- of afwezigheid van octaan. Referentie gaat tussen n-heptaan (octaangetal 0) = makkelijk ontbrandbaar en iso-octaan (2,2,4-trimetylpentaan; octaangetal 100) = moeilijk ontbrandbaar. Hoe hoger het octaangetal, des te langzamer gaat de ontbranding. Dit is bij een hoge compressie geen probleem (en zelfs nodig tegen zelfontbranding = pingelen), maar heeft bij een lagere compressie geen meerwaarde.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Juist ja, "getal" bedoelde ik ook zoals ik in de eerste zin al schreef.
R1200GSLC / K1200RS
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Had dat wel begrepen, maar heeft die iets latere of moeilijkere ontbranding geen negatief effect op kleppen ?
Die krijgen toch iets meer compressie te verwerken (dus ook heter)
Die krijgen toch iets meer compressie te verwerken (dus ook heter)
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
- Woonplaats: Tienen
- Locatie: Vl-Brabant
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Nee, het gaat hier over het weerstaan aan zelfontbranding van de benzine hetgeen vermeden moet worden.
De benzine zal normaal ontbranden op het ogenblik dat de bougie een vonk geeft
Zelfontbranding treed al op voor het normale onstekingstijdstip (pingelen) en dat geeft op termijn schade aan zuigers en kleppen
Het octaangetal bepaald de weerstand aan zelfontbranding van de benzine. De compressieverhouding van een motor bepaald aan welk octaangetal de benzine minimum moet voldoen.
De benzine zal normaal ontbranden op het ogenblik dat de bougie een vonk geeft
Zelfontbranding treed al op voor het normale onstekingstijdstip (pingelen) en dat geeft op termijn schade aan zuigers en kleppen
Het octaangetal bepaald de weerstand aan zelfontbranding van de benzine. De compressieverhouding van een motor bepaald aan welk octaangetal de benzine minimum moet voldoen.
R1200GSLC / K1200RS