Eindelijk iemand die het kort, goed en duidelijk uitlegt.Michelleke schreef:Nee, het gaat hier over het weerstaan aan zelfontbranding van de benzine hetgeen vermeden moet worden.
De benzine zal normaal ontbranden op het ogenblik dat de bougie een vonk geeft
Zelfontbranding treed al op voor het normale onstekingstijdstip (pingelen) en dat geeft op termijn schade aan zuigers en kleppen
Het octaangetal bepaald de weerstand aan zelfontbranding van de benzine. De compressieverhouding van een motor bepaald aan welk octaangetal de benzine minimum moet voldoen.
E10 benzine, slechte vrijloop?
Moderator: GVN
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
- Woonplaats: Lebbeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
R 1200 GS LC
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Ik begrijp dit toch duidelijker omdat 98 meer koolwaterstof vertakkingen heeft dan 95 en daardoor minder snel ontbrandt met T verhoging door compressie .®win schreef:@Michelleke
Het is octaangetal, niet octaangehalte. Het betreft hierbij een referentiewaarde voor de klopvastheid en heeft niets te maken met aan- of afwezigheid van octaan. Referentie gaat tussen n-heptaan (octaangetal 0) = makkelijk ontbrandbaar en iso-octaan (2,2,4-trimetylpentaan; octaangetal 100) = moeilijk ontbrandbaar. Hoe hoger het octaangetal, des te langzamer gaat de ontbranding. Dit is bij een hoge compressie geen probleem (en zelfs nodig tegen zelfontbranding = pingelen), maar heeft bij een lagere compressie geen meerwaarde.
Ethanol heeft een lagere ontbranding T en geeft aan E10 95 nog minder klopvastheid dan de oude 95.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alkaan" onclick="window.open(this.href);return false;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol" onclick="window.open(this.href);return false; zelfontbranding 400C° en zal een probleem worden in hogere toeren .
Vanaf 5D toeren begint die rauwer te draaien.
BMW R1100R zonder KFR
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
naar aanleiding van de bovenstaande uitleg ben ik benieuwd...
Ik giet dit weekend, als de tank zo goed als leeg is, de afgetapte benzine in mijn KAWA.
Als de benzine goed is, en dus enkel het te laag octaangetal de oorzaak is van het mottig draaien van mijn RT (compressieverhouding van 12/1), mag de kawa met zijn compressieverhouding van 9.0/1 nergens last van hebben.
Is de benzine echt van slechte kwaliteit zal de kawa ook slecht draaien.
Ik giet dit weekend, als de tank zo goed als leeg is, de afgetapte benzine in mijn KAWA.
Als de benzine goed is, en dus enkel het te laag octaangetal de oorzaak is van het mottig draaien van mijn RT (compressieverhouding van 12/1), mag de kawa met zijn compressieverhouding van 9.0/1 nergens last van hebben.
Is de benzine echt van slechte kwaliteit zal de kawa ook slecht draaien.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: E10 benzine, slechte vrijloop?
Met 98 verbruikt mijn motor een dikke halve liter minder (0,6 l) dan met de oude 95 , daarmee is die op slag goedkoper dan de E10 95.
Die zal iets meer gaan verbruiken , maar dat test ik niet uit.
Die zal iets meer gaan verbruiken , maar dat test ik niet uit.
BMW R1100R zonder KFR