Electrische problemen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
patje_61
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2005, 11:38

Electrische problemen

Bericht door patje_61 »

Dag medeGSers

Toen ik zaterdag met mijn 5 maand en 10000km oude R12GS op de snelweg aan het rijden was (+- 130/u) viel alle electriciteit plots uit zowel van motor, dashboard en lichten. Direct de pechstrook opgezocht natuurlijk en na het contact 2x af en terug op te zetten werkte alles als bij wonder weer. Heb de rest van mijn trip geen problemen meer gehad maar ben toch maar later die dag richting dealer gereden. Deze heeft de batterij gecontroleerd, bedrading nagekeken, en aan de computer gezet maar zonder resultaat (computer gaf geen foutmelding).
Ik ben zondag gaan touren in de buurt van Luik en niks problemen gehad.
Vandaag kwam ik terug van mijn werk (ook op de snelweg) weer een totale uitval van electriciteit. Eerst sloeg de motor af en dan viel het dachboard uit. Heb tijdens het uitbollen het contact af en aangezet, gestart en Patje was terug vertrokken.
En nu ik erover nadenk het was op dezelfde plaats, weliswaar langs den andere kant maar toch.
De "The Twilight zone" voor GSen ???

Graag wat feedback over dees gevalleke graag.
Bij voorbaat dank !!!
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Raar fenomeen.

Staat daar een GSM-mast of een ander soort zendmast in de buurt? De volgende keer als het gebeurt eens rondkijken.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

heb ooit eens een klacht gelezen of beter een rapport van de Britse pechdienst aan Mercedes gericht.
't Handelde over een auto die steeds stil viel op de ring rond Londen.
Aangezien de chauffeur nooit echt op dezelfde plaats stil stond werd de link niet gelegd maar na enkele keren werd er verder nagedacht (of gewoon een inval) die viel stil omwille van een storing in de sturing en die werd veroorzaakt na het voorbij rijden van werken en die werd door (???) apparatuur gestoord...
ze hebben dat verschillende malen getest en met verschillende -dezelfde- auto's en en er was er maar eentje die uitviel... na het isoleren van de sturing was dat opgelost...rara de moderne electronica....


De storingsdiagnose is een leuk iets maar als alle spanning weg is ligt de motor "uit" voor de sturing en word er ook niks geregistreerd...

Wat ook niet word geregisteerd en dat hoort je dealer te weten zijn de hallgevers en de bobijnen... laten vervangen in garantie dus die handel !!! Hallgevers kunnen erg snel kaduuk zijn en leiden tot de symptomen die jij nu hebt :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Nadeel van diagnose apparatuur en een ver doorgedreven electronica is dat mechaniekers hoe langer hoe meer op de diagnose appartuur gaan betrouwen, als het niet geregistreerd wordt bestaat het probleem volgens hen niet...Wat mij betreft zou die diagnose soft - hardware enkel als hulpmiddel gebruikt mogen worden en niet als enige vorm van foutopsporing. Vraag mij af wat die gasten gaan doen bij een oldtimer: op zoek naar de diagnose stekker of wat?
Uitval vd electronica en motor, dus ook bekrachtiging remmen ed op de autostrade is mijns inziens gevaarlijk genoeg om de moto serieus te onderzoeken en niet de zaak afdoen met "er is niets geregistreerd, dus is er geen probleem" Het minste wat uw dealer kan doen is stelselmatig alle mogelijke oorzaken elimineren door onderdelen te vervangen.

Zijn er trouwens electrische toebehoren gemonteerd? Is er nergens geen slechte (losse) massakabel?

Uitval op autostrade heb ik ooit 2x voorgehad op een heeeeel drukke engelse autostrade op de terugreis van Donnington, bleek een kortsluiting in het achterlicht te zijn, Ducati had (toen) blijkbaar zijn eigen idee ivm afzekeren.....Kan u verzekeren dat het geen pretje is om van het 3de vak, zonder aandrijving, dus uitbollend, op de pechstrook te geraken tijdens het engelse spitsuur...

PS: Mijnen BSA van '63 heeft da probleem nu eens nie se.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
patje_61
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2005, 11:38

Bericht door patje_61 »

Ik passeer daar praktisch elke dag dus ik twiijfel eraan dat de plaats van het gebeuren er iets mee te maken heeft.
Feit is dat mijn bakske vorige week is binnengeweest voor zijn 10000km beurt en dat het sedertdien fout begint te gaan.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

tja systematisch dingen checken lijkt me 't beste...
ik zou voor mezelf een controlelijst maken en ze stuk voor stuk nazien...
Nu was 't (waarschijnlijk) rechtdoor en geen probleem de volgende keer valt ie uit in een leuke bocht en dan is de fun er wel vanaf :wink:
filippe.deborger
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 feb 2006, 10:41
Locatie: Vrasene in het Waasland

Bericht door filippe.deborger »

Heb ooits soortgelijks gehad op een vorige japanse moto.
Was toen mijn ontstekingsblok die kapot was.
Deze begaf het plots. Alles uit.
Na het kontakt aan en uit te zetten ging alles terug normaal.

Zijn er toevallig op uit gekomen toen hij bij hevge regenval begon te stutteren.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

filippe
DT50M- MT50 - CB500C - GSX550E - CB750Four - Fazer600 - ZX9R - R1200GS
brit

Re: Electrische problemen

Bericht door brit »

Graag wat feedback over dees gevalleke graag.
SETI (en eventueel ook de x-files) op de hoogte brengen! uw voorval wijst duidelijk op het aanwezig zijn van e.t.-behaviour in de betreffende zone.
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Heb hetzelfde voorgehad.
De sleutel van het startcontact trilde een beetje terug, bijgevolg uitval electriciteit.
Zorg dat uw sleutel voldoende rechts gedraaid is of laat het slot vervangen.
patje_61
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2005, 11:38

Bericht door patje_61 »

Awel dat van dat contact dat was ik daarstaks ook aan't peinzen ......... kzal er eens op letten.

Bedankt !![/quote]
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

Op het duitse Boxer forum stond ook een topic over plotselinge stroomuitval bij de R1200GS. Het bleek daar elke keer om de sleutel te gaan.

Als de sleutel niet ver genoeg naar rechts gedraaid werd, kon door trillingen deze terugdraaien en het contact verbreken.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

tja zeg ge kunt toch wel verwachten dat iemand zijn sleutel in de positie "on"draait... zo kan je duizend manieren vinden om "uit" te vallen...
:wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door Dirk Pauwels »

Over sleutels gesproken: Ben ooit, jaren geleden, op de expressweg A'pen Brugge gestopt voor ne motard met pech, stond aan de kant met een bedremmeld gezicht. Moto afgezet voor een pisstop en nie meer willen starten...Ik zekeringen nagekeken, cablage eens overlopen, niets gevonden. Ik probeer te starten en dat ding draait toch wel zeker. dus ik leg hem af en vraag aan dienen typ, start gij nu es....Begint die daar aan de contact sleutel te draaien gelijk bij nen auto....ziede wel menier, hem start nie zenne....Had nog nooit met ne moto gereden, was met veel geluk tot op den expresweg geraakt en had nog nooit gehoord van een startknopke, bij zijne auto moest da nie en de verkoper had de moto voor hem gestart....Iemand van 't forum toevallig? :twisted:
Dit terzijde....back to topic...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

8) :lol: 8) :lol:
tibogs-er1
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jun 2005, 22:52

Bericht door tibogs-er1 »

De mijne (12 GS) is een paar maand terug ook eens stil gevallen in een lange bocht. Ik had op dat moment al een 25 km gebold en toen ik de bocht inging viel hij stil... bleek dat mijn sleutel ook op off stond. Waarschijnlijk dus ook niet voldoende naar rechts gedraaid.... ?
suy
Berichten: 249
Lid geworden op: 16 okt 2004, 15:17
Locatie: Antwerpen/Wilrijk

Bericht door suy »

patje_61 schreef:Ik passeer daar praktisch elke dag dus ik twiijfel eraan dat de plaats van het gebeuren er iets mee te maken heeft.
Feit is dat mijn bakske vorige week is binnengeweest voor zijn 10000km beurt en dat het sedertdien fout begint te gaan.
Heb het ook een keer voor gehad
Het lag aan de massa kabel aan de motor kabel te veel locted tussen
1200 GS THE BEST
XT600E
CHIWAWA
Het leven is te kort om met een saaie
moto te rijden.
patje_61
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 sep 2005, 11:38

Bericht door patje_61 »

Ondertussen alweer 500km meer op de teller en geen problemen meer gehad.
Tzal wel aan mij gelegen hebben zeker !
Plaats reactie