detail onderhoud
Moderator: GVN
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 28 apr 2009, 22:03
- Locatie: st. antonius zoersel
detail onderhoud
vandaag groot onderhoud laten doen aan een 1200 gsa van 2013, een van de laatste luchtgekoelde.
in de garage werd het factuur wel overlopen, maar achteraf thuis toch eens in detail bekeken.
Zo werd er een kost aangerekend om de motorsyncronisatie in te stellen. ik dacht dat de syncronisatie van de 1200 met een stappenmotor gebeurde en dat je dat zelf niet meer kon instellen?
er werden ook 5 prestaties aangerekend om de klepspeling te controleren en nog eens 4 om ze in te stellen. ik zou denken dat controleren en afstellen samen gaan, maar enkel de zon zal voor niets opgaan zeker?
en wat er onder "bmw service" valt weet ik ook nog niet. misschien het inspuiten van alle scharnierpunten van mijn centrale poot zodat mijn achterwiel nu onder de olie hangt
zo snel hij niet meer onder de garantie valt doe ik het onderhoud weer zelf. is het onderhoud van een 1200 moeilijker dan een 1150?
grtjs,
Danny
in de garage werd het factuur wel overlopen, maar achteraf thuis toch eens in detail bekeken.
Zo werd er een kost aangerekend om de motorsyncronisatie in te stellen. ik dacht dat de syncronisatie van de 1200 met een stappenmotor gebeurde en dat je dat zelf niet meer kon instellen?
er werden ook 5 prestaties aangerekend om de klepspeling te controleren en nog eens 4 om ze in te stellen. ik zou denken dat controleren en afstellen samen gaan, maar enkel de zon zal voor niets opgaan zeker?
en wat er onder "bmw service" valt weet ik ook nog niet. misschien het inspuiten van alle scharnierpunten van mijn centrale poot zodat mijn achterwiel nu onder de olie hangt
zo snel hij niet meer onder de garantie valt doe ik het onderhoud weer zelf. is het onderhoud van een 1200 moeilijker dan een 1150?
grtjs,
Danny
Re: detail onderhoud
Heb vorige week dezelfde ervaring mogen beleven.
Vroeger was de factuur 250€ nu was ge opgelopen tot 700€.
En voor de 2de maal dat verdomd meetlint van de benzinetank naar de zak.
Wel effe slikken.... denk dat ik wat meer met de vélo ga rijden.
Vroeger was de factuur 250€ nu was ge opgelopen tot 700€.
En voor de 2de maal dat verdomd meetlint van de benzinetank naar de zak.
Wel effe slikken.... denk dat ik wat meer met de vélo ga rijden.
Re: detail onderhoud
De stappenmotoren regelen idd je stationair maar zorgen ook bij een koudestart voor een verhoogd toerental.
Deze worden met de computer ff gecalibreerd.
Daarnaast is controle van de klepspeling en evt bijstellen ook een voorzien onderdeel van t onderhoud.
Afstellen volgt daarna, motor moet minimum 80graden olie temperatuur hebben (duurt dus ff)
Softwarematig de afregelprocedure inschakelen en dan de kabels optimaal afstellen.
Al bij al kruipt daar flink wat tijd in
Bij de klepspeling van DOHC meten ze eerst op en proberen met de bestaande shims de meeste spelingen juist te krijgen. Voor diegene waar ze niet de juiste shims hebben betaal je ze bij... bijna 5 euro t stuk
Anderzijds ga je naar een merkdealer dan weet je dat ze doorrekenen....
Deze worden met de computer ff gecalibreerd.
Daarnaast is controle van de klepspeling en evt bijstellen ook een voorzien onderdeel van t onderhoud.
Afstellen volgt daarna, motor moet minimum 80graden olie temperatuur hebben (duurt dus ff)
Softwarematig de afregelprocedure inschakelen en dan de kabels optimaal afstellen.
Al bij al kruipt daar flink wat tijd in
Bij de klepspeling van DOHC meten ze eerst op en proberen met de bestaande shims de meeste spelingen juist te krijgen. Voor diegene waar ze niet de juiste shims hebben betaal je ze bij... bijna 5 euro t stuk
Anderzijds ga je naar een merkdealer dan weet je dat ze doorrekenen....
Laatst gewijzigd door Danny op 15 apr 2017, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: detail onderhoud
Harald waarom heb je geen vlotter laten plaatsen?
Kost minder dan een lint en gaat niet stuk...
Kost minder dan een lint en gaat niet stuk...
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: detail onderhoud
Klepspeling controleren is 1 ding, ze nog moeten afstellen een 2e, lijkt mij logisch.
Ze hadden ook nog juist kunnen staan zonder te moeten afstellen.
Ze hadden ook nog juist kunnen staan zonder te moeten afstellen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: detail onderhoud
Hier kan je een omvormer bestellen voor tanklint naar vlotter. Dan een occasie vlotter bestellen (of een nieuwe).
De vlotter klik je zo op de bestaande pomp. De omvormer komt ertussen en er is plaats om die op de pomp flens onder te brengen. Het tanklint kan je laten zitten of verwijderen. Dat laatste is wat friemelen maar lukt ook wel.
Ik heb de conversie gedaan op Edargpu's GSA en het is eigenlijk niet moeilijk. De meeste tijd steek je in het bereikbaar maken van de pomp(moet uit de tank) en wat worstelen met een onwillige GSA tank en stekkers die niet los willen .
Na aansluiten: starten en vlotter werkt. Ik weet niet hoe de ervaring van Luc ondertussen is. Ik dacht dat zijn omvormer nog een pre serie model is want de stekker was wat amateuristisch, dat kan beter, maar het werkt wel.
http://hposkam.nl/product/bmw-vlotter-converter/
De vlotter klik je zo op de bestaande pomp. De omvormer komt ertussen en er is plaats om die op de pomp flens onder te brengen. Het tanklint kan je laten zitten of verwijderen. Dat laatste is wat friemelen maar lukt ook wel.
Ik heb de conversie gedaan op Edargpu's GSA en het is eigenlijk niet moeilijk. De meeste tijd steek je in het bereikbaar maken van de pomp(moet uit de tank) en wat worstelen met een onwillige GSA tank en stekkers die niet los willen .
Na aansluiten: starten en vlotter werkt. Ik weet niet hoe de ervaring van Luc ondertussen is. Ik dacht dat zijn omvormer nog een pre serie model is want de stekker was wat amateuristisch, dat kan beter, maar het werkt wel.
http://hposkam.nl/product/bmw-vlotter-converter/
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: detail onderhoud
Ondertussen, sinds het niet meer verplicht is om de nodige diploma's te moeten voorleggen wat het makkelijker maakt om een zaak te beginnen, komen er binnenkort mss wat meer onafhankelijke BMW zaken bij, niet zozeer op verkoop van motoren maar op onderhoud toegespitst? Hopelijk zijn dat dan geen poenpakkers maar hebben ze toch wat ervaring en kennis.
Voor mij komt die regeling spijtig genoeg te laat. 10 jaar geleden zou ik er nog over gedacht hebben om zoiets als bijberoep te gaan doen, maar ondertussen kan ik de vele (late) uren (wegens nog een full time job) niet meer opbrengen. Mijn hart wil nog wel maar mijn lijf denkt er anders over
Voor mij komt die regeling spijtig genoeg te laat. 10 jaar geleden zou ik er nog over gedacht hebben om zoiets als bijberoep te gaan doen, maar ondertussen kan ik de vele (late) uren (wegens nog een full time job) niet meer opbrengen. Mijn hart wil nog wel maar mijn lijf denkt er anders over
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1401
- Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
- Woonplaats: Deinze
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: detail onderhoud
Dirk,alles blijft perfect werken op een blokje na om een volle tank aan te duiden.Ik heb ondertussen contact gehad met Henk Oskam en wou de ohm waarde hebben gemeten bij volle tank.Die leek bij mij niet te kloppen. Oorzaak kan zijn dat de vlotter net iets blijft hangen aan de venturi slang (slang die van rechts naar links loopt in de tank) heeft hij zelf ook voorgehad en een veelvoorkomend probleem volgens zijn dealer. Vlotter terug wat uithalen en de routing van die venturi slang moet ik nazien. Verder alles top.Dirk Pauwels schreef: Ik heb de conversie gedaan op Edargpu's GSA en het is eigenlijk niet moeilijk. De meeste tijd steek je in het bereikbaar maken van de pomp(moet uit de tank) en wat worstelen met een onwillige GSA tank en stekkers die niet los willen .
Na aansluiten: starten en vlotter werkt. Ik weet niet hoe de ervaring van Luc ondertussen is. Ik dacht dat zijn omvormer nog een pre serie model is want de stekker was wat amateuristisch, dat kan beter, maar het werkt wel.
http://hposkam.nl/product/bmw-vlotter-converter/
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: detail onderhoud
Henk werkt ook aan een nieuw stekkertje blijkbaar.
Het zou wel kunnen dat die vlotter wat blijft hangen. Als de "tupperware" er nog eens afmoet mss de pomp er eens uithalen en kijken of de vlotter bij manipulatie op max uitkomt.
Het zou wel kunnen dat die vlotter wat blijft hangen. Als de "tupperware" er nog eens afmoet mss de pomp er eens uithalen en kijken of de vlotter bij manipulatie op max uitkomt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: detail onderhoud
Heb mijn lint "hersteld" met een electrische aansteker.Harald schreef: En voor de 2de maal dat verdomd meetlint van de benzinetank naar de zak.
Kan de technische dienst van de flikken het lint niet zappen met een taser?
R1200RT, again