detail onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
danny1150gs
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 apr 2009, 22:03
Locatie: st. antonius zoersel

detail onderhoud

Bericht door danny1150gs »

vandaag groot onderhoud laten doen aan een 1200 gsa van 2013, een van de laatste luchtgekoelde.
in de garage werd het factuur wel overlopen, maar achteraf thuis toch eens in detail bekeken.

Zo werd er een kost aangerekend om de motorsyncronisatie in te stellen. ik dacht dat de syncronisatie van de 1200 met een stappenmotor gebeurde en dat je dat zelf niet meer kon instellen?

er werden ook 5 prestaties aangerekend om de klepspeling te controleren en nog eens 4 om ze in te stellen. ik zou denken dat controleren en afstellen samen gaan, maar enkel de zon zal voor niets opgaan zeker?

en wat er onder "bmw service" valt weet ik ook nog niet. misschien het inspuiten van alle scharnierpunten van mijn centrale poot zodat mijn achterwiel nu onder de olie hangt :roll:


zo snel hij niet meer onder de garantie valt doe ik het onderhoud weer zelf. is het onderhoud van een 1200 moeilijker dan een 1150?

grtjs,
Danny
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: detail onderhoud

Bericht door Harald »

Heb vorige week dezelfde ervaring mogen beleven.
Vroeger was de factuur 250€ nu was ge opgelopen tot 700€.
En voor de 2de maal dat verdomd meetlint van de benzinetank naar de zak.
Wel effe slikken.... denk dat ik wat meer met de vélo ga rijden.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: detail onderhoud

Bericht door Danny »

De stappenmotoren regelen idd je stationair maar zorgen ook bij een koudestart voor een verhoogd toerental.
Deze worden met de computer ff gecalibreerd.
Daarnaast is controle van de klepspeling en evt bijstellen ook een voorzien onderdeel van t onderhoud.
Afstellen volgt daarna, motor moet minimum 80graden olie temperatuur hebben (duurt dus ff)
Softwarematig de afregelprocedure inschakelen en dan de kabels optimaal afstellen.
Al bij al kruipt daar flink wat tijd in

Bij de klepspeling van DOHC meten ze eerst op en proberen met de bestaande shims de meeste spelingen juist te krijgen. Voor diegene waar ze niet de juiste shims hebben betaal je ze bij... bijna 5 euro t stuk

Anderzijds ga je naar een merkdealer dan weet je dat ze doorrekenen....
Laatst gewijzigd door Danny op 15 apr 2017, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: detail onderhoud

Bericht door Danny »

Harald waarom heb je geen vlotter laten plaatsen?
Kost minder dan een lint en gaat niet stuk...
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: detail onderhoud

Bericht door Man in Black »

Klepspeling controleren is 1 ding, ze nog moeten afstellen een 2e, lijkt mij logisch.
Ze hadden ook nog juist kunnen staan zonder te moeten afstellen.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: detail onderhoud

Bericht door Dirk Pauwels »

Hier kan je een omvormer bestellen voor tanklint naar vlotter. Dan een occasie vlotter bestellen (of een nieuwe).
De vlotter klik je zo op de bestaande pomp. De omvormer komt ertussen en er is plaats om die op de pomp flens onder te brengen. Het tanklint kan je laten zitten of verwijderen. Dat laatste is wat friemelen maar lukt ook wel.
Ik heb de conversie gedaan op Edargpu's GSA en het is eigenlijk niet moeilijk. De meeste tijd steek je in het bereikbaar maken van de pomp(moet uit de tank) en wat worstelen met een onwillige GSA tank en stekkers die niet los willen :lol: .
Na aansluiten: starten en vlotter werkt. Ik weet niet hoe de ervaring van Luc ondertussen is. Ik dacht dat zijn omvormer nog een pre serie model is want de stekker was wat amateuristisch, dat kan beter, maar het werkt wel.

http://hposkam.nl/product/bmw-vlotter-converter/
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: detail onderhoud

Bericht door Dirk Pauwels »

Ondertussen, sinds het niet meer verplicht is om de nodige diploma's te moeten voorleggen wat het makkelijker maakt om een zaak te beginnen, komen er binnenkort mss wat meer onafhankelijke BMW zaken bij, niet zozeer op verkoop van motoren maar op onderhoud toegespitst? Hopelijk zijn dat dan geen poenpakkers maar hebben ze toch wat ervaring en kennis.
Voor mij komt die regeling spijtig genoeg te laat. 10 jaar geleden zou ik er nog over gedacht hebben om zoiets als bijberoep te gaan doen, maar ondertussen kan ik de vele (late) uren (wegens nog een full time job) niet meer opbrengen. Mijn hart wil nog wel maar mijn lijf denkt er anders over :-(
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: detail onderhoud

Bericht door edargpu »

Dirk Pauwels schreef: Ik heb de conversie gedaan op Edargpu's GSA en het is eigenlijk niet moeilijk. De meeste tijd steek je in het bereikbaar maken van de pomp(moet uit de tank) en wat worstelen met een onwillige GSA tank en stekkers die niet los willen :lol: .
Na aansluiten: starten en vlotter werkt. Ik weet niet hoe de ervaring van Luc ondertussen is. Ik dacht dat zijn omvormer nog een pre serie model is want de stekker was wat amateuristisch, dat kan beter, maar het werkt wel.

http://hposkam.nl/product/bmw-vlotter-converter/
Dirk,alles blijft perfect werken op een blokje na om een volle tank aan te duiden.Ik heb ondertussen contact gehad met Henk Oskam en wou de ohm waarde hebben gemeten bij volle tank.Die leek bij mij niet te kloppen. Oorzaak kan zijn dat de vlotter net iets blijft hangen aan de venturi slang (slang die van rechts naar links loopt in de tank) heeft hij zelf ook voorgehad en een veelvoorkomend probleem volgens zijn dealer. Vlotter terug wat uithalen en de routing van die venturi slang moet ik nazien. Verder alles top.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: detail onderhoud

Bericht door Dirk Pauwels »

Henk werkt ook aan een nieuw stekkertje blijkbaar.
Het zou wel kunnen dat die vlotter wat blijft hangen. Als de "tupperware" er nog eens afmoet mss de pomp er eens uithalen en kijken of de vlotter bij manipulatie op max uitkomt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: detail onderhoud

Bericht door Sven 12RT »

Harald schreef: En voor de 2de maal dat verdomd meetlint van de benzinetank naar de zak.
Heb mijn lint "hersteld" met een electrische aansteker.
Kan de technische dienst van de flikken het lint niet zappen met een taser? :wink:
R1200RT, again :-)


Afbeelding
Plaats reactie