Vroeger tankte ik gewoon Euro95 in mijn GS1150. Maar sinds 2017 ben ik 98 gaan tanken wegens de E10.
Ik merk dat ik sindsdien minstens 20km minder ver kan rijden met 1 tank. Ik vind dit opmerkelijk en wel serieus tegenvallen.
Kan dit misschien liggen aan de Powercommander die er op zit die ik anders moet afstellen?
Gewoonlijk tank ik Shell V-Power 98. Vroeger 95 aan een ander station.
nog even een vraagje over brandstof
Moderator: GVN
Re: nog even een vraagje over brandstof
Ook over geschakeld van 95 naar 98 en heb juist het tegenover effect , eerst +- 5,4 nu amper +-5l/100km .
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
-
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: nog even een vraagje over brandstof
Waarom kan men in de aangrenzende landen nog wel gewone super 95 tanken en in Belgïe niet ? ( mag zogezegd niet meer van Europa) Of houd onze regering ons nog maar eens voor de gek?
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: nog even een vraagje over brandstof
Op E10 verdienen ze meer.... Die "beter voor het milieu" is bullshit. E10 is helemaal niet beter voor het milieu. Kwestie van de brandstof producenten die wat lobbyen met een paar omhooggevallen foefelaars vh europees parlement en voila, beide partijen worden er beter van, de burger zal er wel voor op draaien.
Met superplus 98 zou je verbruik iets minder moeten zijn of gelijk moeten blijven.
20 km minder op een tank is nog geen halve liter. Kan ook andere redenen hebben, bandendruk, koffers, andere jas, welk traject, temperatuur etc....
Met superplus 98 zou je verbruik iets minder moeten zijn of gelijk moeten blijven.
20 km minder op een tank is nog geen halve liter. Kan ook andere redenen hebben, bandendruk, koffers, andere jas, welk traject, temperatuur etc....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: nog even een vraagje over brandstof
Tank een paar keer bij een ander merk of laat de Powercommander weg.
Re: nog even een vraagje over brandstof
Vandema (hoofdaandeelhouder van eurosilo in de Gentse haven) zit met zijn vingers in de productie van bio ethanol (E10), wedden dat zij er voor iets tussen zitten in verband met uitsluitend euro 95 MET E10 in België? Ik tank die rommel alvast niet, niet met de auto, niet met de motorfietsen. In de meeste landen krijg je de keuze tussen "gewone" 95 en 95 met E10. Onder normale omstandigheden zou benzine met E10 goedkoper moeten zijn dan gelijkaardige benzine zonder E10, in België is de prijs van de 95 wel omhoog gegaan omdat er ethanol bijzit. Meer betalen voor minderwaardige brandstof.
Yamaha Cygnus 125, Honda Deauville NT650V, BMW F800GT
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: nog even een vraagje over brandstof
Mijn R1100R heeft" goesting" in 98 en verbruikt er zelfs een kleine halve liter minder mee.
Bio-ethanol smeert slecht en trekt vocht aan .(corrosie) tast het rubbers aan.
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;
Tank 98 de return is voordeliger in alles , ook voor milieu want de CO2 voetafdruk van Bio- ethanol is meer dan benzine.
Spijst enkel de Europees schatkisten omdat alle bewerking in Europa gebeurd.
Hoeveel BTW word daar niet op ontvangen van alle onkosten (lonen , brandstofverbruik landbouw, distilleren enz.)
98 tanken is de boodschap.
Doe het voor uwe brommer en niet voor schatkist of vermeende milieu doelstellingen.
Bio-ethanol smeert slecht en trekt vocht aan .(corrosie) tast het rubbers aan.
http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/ ... f-10114350" onclick="window.open(this.href);return false;
Tank 98 de return is voordeliger in alles , ook voor milieu want de CO2 voetafdruk van Bio- ethanol is meer dan benzine.
Spijst enkel de Europees schatkisten omdat alle bewerking in Europa gebeurd.
Hoeveel BTW word daar niet op ontvangen van alle onkosten (lonen , brandstofverbruik landbouw, distilleren enz.)
98 tanken is de boodschap.
Doe het voor uwe brommer en niet voor schatkist of vermeende milieu doelstellingen.
BMW R1100R zonder KFR
Re: nog even een vraagje over brandstof
Daar ben ik het nu eens 100% mee eens zie
R100RS/R100R Mystic