Frankrijk beboet Belgische motards zonder Europees rijbewijs
Moderator: GVN
Sinds enige tijd worden Belgische motorrijders die in Frankrijk niet beschikken over een Europees gehomologeerd A-rijbewijs, geverbaliseerd. De boetes bedragen 275 euro en worden onmiddellijk geïnd.
Onterecht, zegt Els Bruggeman van het kabinet van mobiliteitsminister Landuyt. ,,Motards die voor de invoering van het A-rijbewijs in 1989 nog het oude B-rijbewijs (voor auto’s) haalden, mogen volgens de Europese Commissie ongestoord verder rijden met de moto". Minister Landuyt zal zijn Franse collega hierover interpelleren.
Sinds enige tijd worden Belgische motorrijders die in Frankrijk niet beschikken over een Europees gehomologeerd A-rijbewijs, geverbaliseerd. De boetes bedragen 275 euro en worden onmiddellijk geïnd.
Onterecht, zegt Els Bruggeman van het kabinet van mobiliteitsminister Landuyt. ,,Motards die voor de invoering van het A-rijbewijs in 1989 nog het oude B-rijbewijs (voor auto’s) haalden, mogen volgens de Europese Commissie ongestoord verder rijden met de moto". Minister Landuyt zal zijn Franse collega hierover interpelleren.
Is al enkele jaren van kracht en niet alleen in la France, maar ook in PORTUGAL !! Wettelijk zoals K1neke schrijft, maar heb het al in levende lijve ondervonden en was niet met de motor, maar met de vrachtwagen en wat doe je op dat moment ??!! BETALEN want je staat daar in een vreemd land - taal niet machtig - en de keuze betalen en doorrijden of rijbewijs ingetrokken en al de rammetam errond. Heb het toen terug in homeland aangevochten en werd in m'n recht gesteld en heb het betaalde bedrag terug gekregen, heeft zo'n 2jaar geduurd en had nochthans ne ferme kruiwagen !
Da's wa ze noemen corruptie ! En ik kan jullie nog veeeeeeeeeeel anekdotes vertellen.
Da's wa ze noemen corruptie ! En ik kan jullie nog veeeeeeeeeeel anekdotes vertellen.
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Mijn situatie is nog grappiger.
Mijn Belgische rijbewijs dateert van 1983,maar om dat te vervangen is voor mijn blijkbaar onmogelijk.
Procedure zegt dat ik naar mijn gemeente van laatste inschrijving moet gaan.De procedure op de gemeente zegt daar dat ik naar de ambassade van Belgie moet gaan in het land waar ik verblijf.Dus in mijn geval de VS.
Dus San francisco naar DC enkel duizend kilometers.Daar is de procedure dat zijn geen rijbewijzen kunnen uitgeven.
Legt dat maar uit aan een lokale agent,laat staan een Franse agent.Al verschillende keren problemen mee gekregen in Belgie.
Ik ben er zelf al voor opgesloten geweest.
Nu rijd ik rond op mijn US rijbewijs ,maar dat is voor de meeste agent hier ook een probleem.
Met als resultaat dat ik nu als ik word tegen gehouden ,weigert ik mij rijbewijs af te geven(ze mogen het wel bekijken).De nodige boel krijg,men mij toch nooit de kans geef om het uit te leggen.(meestal antwoord is van de agenten dat het hun probleem niet is).Dat ik dan mijn motorfiets start en gewoon door rij.(Dit meestal na dreigementen van hen).Wat ik ik zeker niet pik van een agent die zijn procedure niet kent.
Mijn Belgische rijbewijs dateert van 1983,maar om dat te vervangen is voor mijn blijkbaar onmogelijk.
Procedure zegt dat ik naar mijn gemeente van laatste inschrijving moet gaan.De procedure op de gemeente zegt daar dat ik naar de ambassade van Belgie moet gaan in het land waar ik verblijf.Dus in mijn geval de VS.
Dus San francisco naar DC enkel duizend kilometers.Daar is de procedure dat zijn geen rijbewijzen kunnen uitgeven.
Legt dat maar uit aan een lokale agent,laat staan een Franse agent.Al verschillende keren problemen mee gekregen in Belgie.
Ik ben er zelf al voor opgesloten geweest.
Nu rijd ik rond op mijn US rijbewijs ,maar dat is voor de meeste agent hier ook een probleem.
Met als resultaat dat ik nu als ik word tegen gehouden ,weigert ik mij rijbewijs af te geven(ze mogen het wel bekijken).De nodige boel krijg,men mij toch nooit de kans geef om het uit te leggen.(meestal antwoord is van de agenten dat het hun probleem niet is).Dat ik dan mijn motorfiets start en gewoon door rij.(Dit meestal na dreigementen van hen).Wat ik ik zeker niet pik van een agent die zijn procedure niet kent.
Jaren geleden kreeg ik tijdens een controle van de rijkswacht te horen dat er een ander fotoke op mijn rijbewijs moest en ik dus naar de administratie.Harald schreef:Martin, als uw rijbewijs van 1979 dateerd,
zal uw foto niet meer gelijkend zijn.
Dan is een vervanging een noodzakelijk kwaad![]()
Dus gewoon effe naar het gemeentehuis met een fotoke
"Verandering van fysionomie is niet voorzien in de wet,ga dat aan die rijkswachter maar vertellen"-en ik heb nog jaaaaren rondgebold met mijn kopke van 18-jarige.
Groetjes,Pol.
-
Francis
- Contacteer:
Allez jongens
Hier zou ik graag een beetje duidelijkheid over krijgen (zonder der mee te lachen
) zenne ...
Mijn rijbewijs dateert van 76, der zit een fotooker op van toen ik net de 20 gepasseert was ....
Uit bovenstaande begrijp ik dat ik niet meer in regel ben
Ben ik strafbaar
Heeft Harald het hier echt bij het rechte eind

PS goeie reis Martin
Hier zou ik graag een beetje duidelijkheid over krijgen (zonder der mee te lachen
Mijn rijbewijs dateert van 76, der zit een fotooker op van toen ik net de 20 gepasseert was ....
Uit bovenstaande begrijp ik dat ik niet meer in regel ben
Ben ik strafbaar
Heeft Harald het hier echt bij het rechte eind
PS goeie reis Martin
Francis, r12rt
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook
Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
-
mario
- Contacteer:
Hoi Forumers, Wat Hareld hier uitlegt zal wel degelijk kloppen hoor !!! want voor mijn beroep doe ik toch wel verschillende landen aan (trucker)
en moet wel degelijk toegeven je een internationaal rijbewijs van doen is ,en eerlijk gezegt voor die 11€ VIND IK NIET DAT HET DE MOEITE LOONT om al die moeilijk heden op je nek te halen en moet er wel bij vertellen dat ik van de transport bond wel degelijk op de hoogte werd gebracht en werd aangeraden om het inter rijbewijs te halen,
dus aan allen die er geen hebben toch aan te raden voor jullie vertrekken dit in orde te brengen !!!! stel dat jullie enkel buiten kontrole en ongeval hebben (te hopen van niet) maar dan kan er echt wel zever van komen hoor !!!!!!!!!!!!!!!!
Mvg Mario
en moet wel degelijk toegeven je een internationaal rijbewijs van doen is ,en eerlijk gezegt voor die 11€ VIND IK NIET DAT HET DE MOEITE LOONT om al die moeilijk heden op je nek te halen en moet er wel bij vertellen dat ik van de transport bond wel degelijk op de hoogte werd gebracht en werd aangeraden om het inter rijbewijs te halen,
dus aan allen die er geen hebben toch aan te raden voor jullie vertrekken dit in orde te brengen !!!! stel dat jullie enkel buiten kontrole en ongeval hebben (te hopen van niet) maar dan kan er echt wel zever van komen hoor !!!!!!!!!!!!!!!!
Mvg Mario
Heb ik gelijk; of heb ik gelijk ???,
R1200RT BMW MOTOR CLUB VLAANDEREN LID , ONTHAALMEDEWERKER
Laat me stellen dat we het als volgd kunnen resumeren.
Enkele jaren geleden werd er een Europees rijbewijs in het leven geroepen.
In Belgie was men niet verplicht om naar dit model over te stappen.
Men gaat er hier van uit dat elke Belg zelf het nodige doet na enkele jaren.
Om zodoende steeds te beschikken over een exemplaar met een gelijkende foto. ( er zijn altijd van die mensen die het beter weten en dat dus niet doen)( heeft in alle media gestaan om dit te veranderen, zonder voorlopige verplichting)
In de ons omliggende landen beschikt iedereen over zo'n Europees model. ( Europees rijbewijs bestaat dus nog niet, het is enkel " een naar het europees model ")
De Franse Gendarmes maken nu jacht op ons Belgen die de moeite niet willen doen om die toestand te regulariseren.
In Frankrijk kan men niet weten dat wij hier zo achterlijk zijn/blijven met onze rijbewijzen.
Wie in Frankrijk z'n rijbewijs niet heef omgeruild , krijgt een pv.
De lijn is gewoon doorgetrokken voor de Belgen.
Wees eerlijk, in onze wetrgeving staat dat de foto gelijkend moet zijn.
Dus omde 10 jaar is een rijbewijs veranderen is niet zo erg denk ik.
We gooien veel grotere bedragen over de toonbank als het over onze moto gaat zeker.
Neem dan effe de moeite , ga naar het gemeentehuis en verander uw rijbewijs naar een "europees model ".
Wie dat niet wil, ja die zit dan maar op de blaren zeker.
Er zijn wel meer van die zaken hoor.
De fluo vestjes in Spanje bvb.
Strikt genomen is die wetgeving er enkel voor de Spanjaarden, aangezien het een Spaanse wetgeving is.
Maar iedereen heeft wel een vestje mee hoor in Spanje
Wij Belgen hebben op onze auto's een retro-reflecterende n° plaat vooraan.
De buitenlanders niet
Maar die worden daar ook niet voor beboet hé, omdat het voor hun niet van toepassing is.
Simpel, maar een Franse of Spaanse wetsdienaar heeft daar geen oren naar .
Allée ge kunt allemaal nog is reageren nu .........
of uw toestand "regulariseren"
Enkele jaren geleden werd er een Europees rijbewijs in het leven geroepen.
In Belgie was men niet verplicht om naar dit model over te stappen.
Men gaat er hier van uit dat elke Belg zelf het nodige doet na enkele jaren.
Om zodoende steeds te beschikken over een exemplaar met een gelijkende foto. ( er zijn altijd van die mensen die het beter weten en dat dus niet doen)( heeft in alle media gestaan om dit te veranderen, zonder voorlopige verplichting)
In de ons omliggende landen beschikt iedereen over zo'n Europees model. ( Europees rijbewijs bestaat dus nog niet, het is enkel " een naar het europees model ")
De Franse Gendarmes maken nu jacht op ons Belgen die de moeite niet willen doen om die toestand te regulariseren.
In Frankrijk kan men niet weten dat wij hier zo achterlijk zijn/blijven met onze rijbewijzen.
Wie in Frankrijk z'n rijbewijs niet heef omgeruild , krijgt een pv.
De lijn is gewoon doorgetrokken voor de Belgen.
Wees eerlijk, in onze wetrgeving staat dat de foto gelijkend moet zijn.
Dus omde 10 jaar is een rijbewijs veranderen is niet zo erg denk ik.
We gooien veel grotere bedragen over de toonbank als het over onze moto gaat zeker.
Neem dan effe de moeite , ga naar het gemeentehuis en verander uw rijbewijs naar een "europees model ".
Wie dat niet wil, ja die zit dan maar op de blaren zeker.
Er zijn wel meer van die zaken hoor.
De fluo vestjes in Spanje bvb.
Strikt genomen is die wetgeving er enkel voor de Spanjaarden, aangezien het een Spaanse wetgeving is.
Maar iedereen heeft wel een vestje mee hoor in Spanje
Wij Belgen hebben op onze auto's een retro-reflecterende n° plaat vooraan.
De buitenlanders niet
Maar die worden daar ook niet voor beboet hé, omdat het voor hun niet van toepassing is.
Simpel, maar een Franse of Spaanse wetsdienaar heeft daar geen oren naar .
Allée ge kunt allemaal nog is reageren nu .........
of uw toestand "regulariseren"
Laatst gewijzigd door Harald op 13 mar 2006, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mario
- Contacteer:
Harald ben het volledig met je eens ,en voor mij held één regel zorg ervoor dat je de regels volgt van het land waar je naartoe gaat en je hebt geen zever met de wet !!!! das toch simpel niet !!!!! en doe je het niet wel ja dan betaal je voor je zonde, oke is altijd gemakkelijk er zijn dingen die men soms niet weet ook maar goed informeren is geen luxe en zeker een land waarvan je de taal niet machtig bent !!!
mvg Mario
mvg Mario
Heb ik gelijk; of heb ik gelijk ???,
yep Harald.... Mario....
Beter had ik het niet kunnen verwoorden !
Ik zou wel eens bij Rasse willen zijn als die door een CRS
zal worden gecontroleerd .......
Ik ben reeds een aantal maanden in het bezit van zo'n Europees
(model) paspoort dat 10 eurokes heeft gekost, ik zou zelfs niet
verwonderd zijn dat ze in de toekomst een rijexamen invoeren
voor dat Europees papierke

Beter had ik het niet kunnen verwoorden !
Ik zou wel eens bij Rasse willen zijn als die door een CRS
zal worden gecontroleerd .......
Ik ben reeds een aantal maanden in het bezit van zo'n Europees
(model) paspoort dat 10 eurokes heeft gekost, ik zou zelfs niet
verwonderd zijn dat ze in de toekomst een rijexamen invoeren
voor dat Europees papierke
-
Relax
Ben het hier absoluut niet mee eens. Harald gaat van de veronderstelling uit dat de foto niet meer gelijkend is. Nou, bij mij wel. En dan moet ik, omdat de Fransen makkelijke buit ruiken, m'n rijbewijs gaan omwisselen? Gezien dit nog perfect legaal is, zowel in binnen- als buitenland, wacht ik op een definitief model en/of een sluitende regelgeving (lees: verplichting). Er is gewoon niks mis met m'n rijbewijs.
'k Kan de Franse ordehandhavers niet echt aanraden m'n rijbewijs proberen in te houden.
'k Kan de Franse ordehandhavers niet echt aanraden m'n rijbewijs proberen in te houden.