Motorreizen met kids : Le Massif Central

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Motorreizen met kids, editie 2017

Zoals steeds hebben Meen en ik weer niet al te lang moeten nadenken over het reisdoel van de jaarlijkse roadtrip. Ik herinner me nog enkele van de vakanties met m’n ouders. En zij herinnert zich nog eentje die ik enkele jaren geleden heb gedaan. De combinatie van beide klinkt als een plan.

Één van die familievakanties die me is bijgebleven was naar het Centraal Massief. Een trip die toen in elkaar werd gebokst door collega’s van mijn vader. Mannen van het veld, uit de faculteit geologie in Louvain-La-Neuve. Na jarenlang te hebben rondgezworven in datzelfde Centraal Massief, hadden zij toen voor ons een roadtrip uitgestippeld van de ene must-see naar de ander. Sommige waren toeristisch, het merendeel was echter ongekend voor niet-geologen. Tot mijn grote spijt is deze uitgeschreven locatie-lijst in de loop der jaren helemaal verloren gegaan, maar de regio is me alvast bijgebleven.

Één van de bijblijvers van Meen was de trip die ik enkele jaren geleden maakte doorheen de Bardenas Reales woestijn. ‘Dat wil ik wel eens in het echt zien!’, klonk het toen.

Et voila. We gaan dus naar het Centraal Massief, met een omwegje van 1650 km’s via Biarritz, Bardenas Reales en Pyreneeën.

Het 10daagse reisavontuurtje start vrijdag 30 juni.

Meen staat al te trappelen, het fototoestel ligt klaar en de pc is opgeladen. Nu nog hopen dat na alle upload-issues van tijdens de Abruzzentrip er overal een goede connectie is met dit forum.

Gegroet en tot op de baan.

Meen,
Kevin,
Pieter
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door DM »

joepie, opnieuw een verslag om naar uit te kijken
zelf hebben we een stulpje in de Lot. ieder jaar maken we er een sport van, om door verschillende regio's van Frankrijk in 4 dagen heen en ook in 4 dagen terug te rijden, met de moto natuurlijk.
Centraal massief is zeker een gebied die we doorkruisen (zelfs een overnachting in Salers gepland)

een tip voor een volgende reis : Dordogne en Lot regio, altijd welkom in ons stulpje .... maar wij zijn daar pas vanaf 30 juli

DM
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door YOwan »

P-man schreef:Meen staat al te trappelen
en daarmee is dat zacht geroffel dat ik al dagen hier thuis op de achtergrond hoorde ook alweer opgelost ! :lol:
Goede reis en hou die Kevin int oog hé, voor hij er weer tussenuit muist....
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Hey DM,
Bedankt voor de uitnodiging en de tip.
Daar ben ik nog niet geweest.
pfff, nog zoveel plaatsen te zien op relatief korte afstand van Herent.

En Yowan,
Die gele schavuit heeft ondertussen een enkelband gekregen.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Departure Day.

En ditmaal geen onvoorziene perikelen. Geen lastminute problemen. Vertragingen. Zieken.
Dit ben ik niet gewoon hoor.
Als dat maar goed komt...

Meen heeft een A-attest.
De bagage ligt thuis klaar.
De GSA heeft z'n onderhoud gehad.
De hotels zijn gebooked.
Nog een half dagje werken en dan vertrekken we richting zuiden.

Het leven kan mooi zijn
:-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Koppel!! »

Kan nie kloppen, alles zonder stress, zijn we niet gewoon :lol: :lol:

De leute, en geniet er van :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 1: Herent tot Rungis (FR) – 30 juni

350 kilometers zijn achter de rug.

Veel dreigende wolken gezien, veel auto’s ook, de meeste stonden stil, of slenterden in lange rijen kilometers achter elkaar aan. Ergens vooraan moet er eentje dat slentervoorbeeld hebben gegeven. Al de achterkomers zullen dat een prima idee hebben gevonden en zijn dan maar mee beginnen trempen. Vergelijk het met een polonaise. Er start er eentje met iets geweldig idioot en plotsklaps komen er van overal na-apers toegestroomd om mee te doen. Wij dus naar vooraan gereden om eens te kijken wie die voorman nu eigenlijk is, maar dat was onbegonnen werk. Want letterlijk in alle richtingen, op alle danswegen was er wel een polonaise bezig. Zelfs tot in de kleinere straatjes van deze wereldstad. Van Rungis dus. Er waren vermoedelijk veel voormannen die per toeval, op hetzelfde moment een groepsdans wilde lanceren. Of … beeld je in, dat die hadden afgesproken, als ware het een mobiele flashmop.

De wolken goten bakken water over het landschap, maar niet op ons. Prachtige vergezichten dus.

Ondertussen liggen we hier in ons exotisch 1e class hotelkamerke naar de televisie te kijken. Er zijn wat klerurrijke mensen op de televisie aan het lopen. Enfin niet op de televisie in ons kamer hé. Maar het lijkt alsof er mannen een toneeltje opvoeren en dat er anderen dat dan willen filmen en uitzenden. Maar ik vind het zo geen goed verhaal. Het is nogal saai. Wel veel drama, dat moet ik toegeven. Ik zie geen enkele vrouw meedoen en tel ook heel veel mensen op het scherm. Meen, ken jij deze film? Neen, schudt ze bedenkelijk haar hoofd. Maar zou dat geen sport kunnen zijn, want ik zie ook een zwart/witte bal ?

Wie weet ?
Ik lees GER – ESP , maar snap verder totaal geen jota van wat die mannen proberen. Weg ermee. Dit trekt op niets.

Meen is net onder wol gekropen. En ik ga haar voorbeeld volgen. Morgen kraait mijn wekkerhaan ons al wakker om 06u00. Ocharme Meen … ze heeft net haar A-attest binnegehaald, het is haar eerste dag vakantie en ze moet al direct om 06u01 hotelkamers beginnen opruimen en met valiezen sleuren. Dat wicht heeft het echt niet getroffen in haar leven. Ik hoor haar hier naast mij iets mompelen wat klinkt als ‘verdorie Pieter !’.

Tot morgen
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

De 1e etappe is alvast traag maar droog verlopen. Dat is samen met het A-attest een goed begin van een super leuk recept. Wens ze maar een dikke proficiat hé!
Ik krijg spontaan een soundtrack van jullie motoreis binnen,...En Route van Tourist LeMC
Alez en route, zo riep het leven
Ik keek in haar ogen en ik greep ze...
Bon voyage mateke!
Bart DB
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:28
Woonplaats: 9100

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Bart DB »

Straf. Met enkele zinnen hebben we deze hele avond kunnen volgen en voelen.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 2: Rungis tot Biarritz (FR) – 1 juli

770 kilometer, waarvan zeker 100 km polonaiseverlengingen van gisteren. De eerste 500 vielen nog mee, de volgende 270 waren hoofdzakelijk nat en buierig. Nog een geluk dat die polonaisegroepsdans niet werd uitgevoerd in de regen. Tijdens de filemomenten was het dus steeds droog. Chance !

En goei 200 kilometer was het rustig tempo maken, de rest was een drukke bedoening zonder al teveel tempo. En tot mijn spijt (of vreugde?) hebben de Belgen hun Europese ereplaats kwijtgespeeld. Het was hier vandaag een competitieve interland. Nek aan nek werd er gestreden en gereden. Na hier een dagje op de Franse autostrades te hebben doorgebracht lag het er vingerdik op dat we onze meerdere hebben ontdekt in het hardnekkig blijven inpalmen van de middenste rijbaan. En ik die dacht dat wij Belgen die plaats nooit zouden afgeven. In Frankrijk kan het dus nog erger. Heil aan de middenstrook.
Exact 10uur onderweg geweest voor 770 km. Inclusief wat polonaises en regenoutfithaltes. Exact om 17u00 draaien we de parking van het hotelleke op. Ruimschoots voldoende voor een douche, een wandeling naar de kustlijn, wat aperitieven, eten en als kers op een verder betrekkelijk smakeloze rijdag, nog een avondwandeling met leuke zonsondergang.
Ferme afsluiter van de dag.

Morgen zingen we een oud ridderlijk liedje, trekken de bergen over in het spoor van Karel de Grote, duiken de Spaanse zon in en vooral,

nemen we onzen tijd…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Aiai, fileleed,...
Nu komt Frank Sinatra in mijn kop piepen,...I'm sinking in the rain.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 3: Biarritz tot Javier (ES) – 2 juli

Grrrr, nog voor de wekker me kan wakkerkraaien, word ik al gewekt door het lawaai van regen. OK, de weersvoorspellingen hadden dit al aangekondigd, maar er is een wezenlijk verschil tussen de theorie op de weerkaarten en de nuchtere ontgoocheling van de praktijk. Dezelfde kaarten geven echter een stralend zonneke, van zodra we over de Pyreneeën zijn. Ontbijten, inladen en ‘en route’.
Huppakee, we hebben weer chance. Zodra we de deur toetrekken achter ons, stopt het met regenen. Dus wat doet een zinnig mens dan? Dat regenpak netjes terug opbergen natuurlijk…

Enkele dagen voordat we vertrokken kreeg ik nog een tip van een kameraad, die zoals ik, graag een mooie route koppelt aan een verhaal of een legende. En één van de trajecten om van de Atlantische Oceaan de bergen over te steken naar het binnenland van Spanje gaat via de pas van Roncevaux. Awel Bart, dat is een ferm stukje rijweg. Vandaag was het echter een natte bedoening en dat rijdt nu eenmaal niet zo smeuig. Geen druppel regen gezien hoor, maar de wegen lagen er nog nat bij, inclusief grote plassen. Het zal hier vorige nacht nogal een gehoos geweest zijn. Op dit ochtendmoment, lag de hele bergpas nog te wroeteren en te soezelen onder een stille wollen wolkendeken. Nauwelijks zicht dus. Maar nog belangrijker: er was nauwelijks verkeer op de baan. Vertrokken om 09u30 en om 12u30 zijn we gestopt met het tellen van ander verkeer. We zaten op dat moment op ‘vijf auto’s’. Moederziel alleen dus. Even gestopt aan het monumentje op de pas van Roncevaux, de legende van Ronceval (over Roland) verteld aan Meen, een aandenken bij dat monument gelegd, een vreugdedans in de mist en dan begon de afdaling naar de vallei van Aragon.

Spijtig genoeg bleven we nog even onder ons wolkendeken verder kachelen. Hiermee heb ik evenwel een nieuw record kunnen vastleggen: Meer dan 3uur motorrijden, tegen een gangetje flink onder de geldende snelheidsvoorschriften.

In een gehucht van 5 woningen en een paar stallen merkt Meen we een restaurantje. Goei timing. Zij heeft kou en ik honger. Wonder boven wonder spreekt de uitbaatster een aardig mondje Engels en Frans, want mijn kennis van de Spaanse taal beperkt zich tot wat schlagerliedstrofen. Breng ons maar wat van je lokale specialiteiten, met wat geluk eten we het graag. Zelfs m’n dappere reisgenote gooit zich mee in het ongewisse.

Een klein uur later kruipen we het restaurant buiten en de wereld heeft ondertussen een hele metamorfose ondergaan. Weg zijn de wolken en mist. Welkom aan blauwe lucht en volle zon. Dat is verdorie straf.
Het landschap verandert richting dore velden en ranke bomen. Nog één specialleke bezoeken, de ‘Foz de Arbayun’ en dan trekken we richting ons hotel in Javier. Ik had die locatie ooit eens gefluoriseerd op de landkaart, maar wist begod niet meer wat het eigenlijk was. We draaien de lege parking op van de locatie en staan oog in oog met een canyon om het koud zweet van te krijgen en je onderkaak richting knie te laten vallen. Prachtig.

We zijn nog geen 15 minuten weg van dit fenomeen, als de volgende zich onaangekondigd aanbiedt. Een 50-tal aasgieren cirkelen zwevend boven het veld waar we langs moeten rijden. We proberen zo dicht mogelijk te geraken, maar die rakkers zijn duidelijk op hun hoede. Enfin, wij ook hoor, want die charels zijn echt wel groot als je ze van dichtbij bekijkt. Iets wat lijkt op een varken is al voor de helft verorberd. Het is echter duidelijk dat we niet welkom zijn, zeker niet mogen meeëten en dat ze eigenlijk liever hebben dat we opkrassen. Ik vraag nog even een groepsfoto, maar ook hier hebben ze geen oor naar. Nog straffer, als onbeschofte reactie krijg ik het oor van wat eens een varken was naar m'n helm gekieperd. Bende asocialerikken!

Een halfuur later hebben we de grote vallei overgestoken, checken ons in, switchen van kleding en trekken het terras op. 200 kilometerkes vandaag.
Easy.

Morgen gaan we er nog wat minder doen.
Dan gaan we wat offroad for dummies doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
myb1100
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 aug 2016, 15:00
Woonplaats: bertem

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door myb1100 »

komt me bekend voor, die laatste foto...geniet en wees voorzichtig, doe niet zoals ik....
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Ah ja,...nu zie ik het ook. Wat een leuke herinnering, locatie en ideale uitvalsbasis voor de Bardenas.
Als er teksballonnetjes op je foto's zouden kunnen staan, zou er wel een hele toffe van Meen aan het het stuur te lezen zijn. "Ooit is deze van mij..."
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 4: Javier tot Javier – 3 juli

Zalig…

Terwijl ik de pc openzwier op het terras in de schaduw van hotel, ik mijn biertje ontvang en Meen even een boekje leest op onze kamer, beginnen hier op een 50-tal meter van mij een bende jeugdige figuren muziek te maken. Supersfeervol. Het hotel kijkt uit op een ferm kasteel, dat nog wat aan het nagenieten is van de laatste zonnestralen. Voor het kasteel is een plein waar zo ongeveer 100 kids staan te zingen en muziek te maken. Achter dat kasteel, wat lager gelegen, ligt zowel een monasterio, als een zomerkamplocatie voor kinderen. Deze ochtend zagen we die bende vertrekken met dagrugzakken en nu houden ze een muzikaal aperitiefmoment. Meen vindt het de Spaanse versie van een CM-kamp. Zou kunnen. Ik vind het vooral gezellig en alleszins een prima setting om de dag even te overlopen.

Opgestaan bij nog frisse temperaturen. Meen uit dromenland gehaald. De trap van het net-niet-gedateerde-hotel afgestrompeld tot aan de ontbijtzaal en daar wat standaard ochtendvoedingsmiddelen binnengesmikkeld. Een halfuur later lacht de GSA ons tegemoet, activeren we de blij kwispelende machine tot leven en met een dikke omweg trekken we naar de Bardenas. In een tussenstop-bedevaartsoordje richting Compostella kappen we nog een koffieke achterover tegen een uiterst pelgrimsvriendelijke dos-euros-cuarentas-budget. 1euro20 dus per machiatto, inclusief een babbel met een Nederlandstalige vrijwilliger in het klooster. Dat is hier verdorie goedkoop.

Een dik uur later passeren we nog een dorp. Zelfs een restaurantje. Het terras gewoon op straat en een uitbater die ons zowat tegemoet loopt, nog voor de zijpikkel zich in de opwarmende asfalt kan priemen. Hij wijst ons een plekje aan waar we best de motor planten en begint dan een tafeltje te dekken. Raar, hij wijst een plek voor de machine in volle zon. Hmmm, toch niet. Ik zet ‘m liever in de schaduw. Een driegangenmenu later verlaten we het pand en zijn 10€ lichter (incl dranken). De GSA staat ondertussen in volle zon en het aangewezen plekje baadt in de schaduw. Hij ziet dat ik het begrepen heb en lacht even. Nu komt ie zo fier als een gieter met een tablet langs en toont wat foto’s van de streek. Van Bardenas Reales dus. Ik snap het nog niet helemaal, want het zijn zowat de mooiste foto’s die ik al gezien heb van deze woestijn. Na vier foto’s vraag ik in perfecte gebarentaal of hij deze foto’s zelf heeft getrokken. Hij begint te blinken en knikt uitbundig. Alhoewel ie wat een lui oog heeft, zijn dit toch wel juweeltjes van foto’s. Hij is een fietser, die geregeld de woestijn doorkruist en dan deze plaatjes trekt. Hij snapt mijn lofbetuigingen. We hebben geen woord in eenzelfde taal gecommuniceerd en hadden een leuk gesprek. Schitterend toch?

Maar nu is het aan ons.
We trekken de woestijn in. Ik ben hier al eens eerder geweest en heb toen een klein deeltje van het natuurpark gedaan. Nu gaan we voor een groter deel. Net iets minder eenvoudig met duo en al zittende, maar het vlot wel. De temperatuur is flink omhoog gegaan en boven de oppervlakte zien we de typische warmtegolfjes naar boven dribbelen als ware het de tot leven gekomen icoontjes van een microgolfoven. Meen is zwaar onder de indruk van het geheel en eindelijk komen we weer wat volk tegen. We zien hier nauwelijks leven op al de verbindingswegen, rijden quasi steeds alleen in volle toeristenseizoen, maar hier in de woestijn vinden we gelijkgezinden. Bon, op 2,5 uur offroad komen we misschien 4 auto’s, een verhoogde camper en … een andere GSA tegen. Dus beeld je niet al teveel in qua drukte.

Omwille van de vele stops en fotomomenten dwarrelen de rest van de routeplannen netjes naar de poubelle en trekken we terug naar onze cabanne. We hebben nog bijna twee uur vlot-tempo-rijden tegoed in een dor landschap waar je opnieuw ogen tekort komt om alles in je op te nemen. Ik vind dit hier echt een ongekend prachtig stukje Spanje. Althans, indien je geen nood hebt aan de reguliere vakantielocaties en/of het massatoerisme.

Ondertussen begint m’n maag tekenen van leven te geven en stuurt ie eetsignalen naar m’n hersenen. De jeugdige groep is gestopt met zingen en ze trekken terug naar hun onderkomen en eetzaal. Ik volg hun plan en ga Meen mobiliseren om eveneens wat te gaan eten.

Morgen trekken we naar het noorden. Wat passen rijden en om helemaal in contrast met vandaag te komen … zoeken we ook nog even het summum van massatoerisme op. Een reisje met uitersten mag ook wel eens.

Misschien krijgt Meen zelfs morgen een kleine cultuurschock.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Je hebt de typische rotsformatie en je paard in 1 beeld, leuk!
Waren de temperaturen dragelijk in de meest noordelijke woestijn?
En wat een staaltje van echte motorgymnastiek!?
Flat Twin Power

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Flat Twin Power »

Prachtig. Erg mooi.
©Echt he !
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2015, 08:40
Woonplaats: Fantasyland

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door ©Echt he ! »

Pfieuw !
weer...verslindend lezen en genieten.

aan de Javier canyon heb 'k ook is gestaan. heel mooi daar, ook de muur/rots-schilderingen.

en natuurlijk, sprekende foto's. mooi !
may the horse be with you.
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door roadster »

Ferm.
Ferm tripke.
Ferm jaloers ook hier van achter mijn bureau...
R1200GS LC
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Koppel!! »

Schitterende foto's, doe zo voort :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 5: Javier tot Lourdes (FR) – 4 juli

‘ The Glow ‘

Verdikkemes, we zijn nog geen 3 meter vertrokken of er floept een vuurrode gevarendriehoek aan op ons dashbord. De bandenspanningscontrolemodule trekt aan de achterbandalarmbel (voila se, weer 2 nieuwe woorden voor in de Vandale). Nou, hij kan wel wat flatulentie problemen hebben, maar om zomaar even de druk te halveren op één nacht, moet zijn winderigheid echt wel buiten proporties zijn. Zo snel ik kan wat bijpompen en misschien zelfs naar de bandendoktor. Het bijpompen zullen we in totaal nog een keer of 3 moeten doen, want per uur perst ie zomaar 1kg druk uit z’n darmkanaal. Recht de ozonlaag in. 200 kilometer verder vinden we dan uiteindelijk een bandenfluisteraar, die onze band kan reanimeren.
Thanks doc! Wijle weer op pad.

De rit van de dag is dus wat overschaduwd door voorgaande avonturen en de constante twijfel over de schade aan de band en rijeigenschappen en –gevaren in de bergen. Hoeveel kan een leeglopende band aan, op hellingshoek in een haarspeldbocht ? We hebben er dus weer een dagje opzitten waarbij we opnieuw royaal onder de snelheidslimieten zijn gebleven. Meen kreeg bij het vertrek nog ingefluisterd dat ze me wat in het oog moest houden qua rijsnelheden, qua geplande activiteiten en qua spontane ingevingen. Ze kreeg alvast de toelating van Jo, om me een tik tegen de helm te geven als ik zou overdrijven. Dat snap ik nu niet se. Ik overdrijven ? waar haalt ze het ?
Bon, de mindset van vandaag liet gelukkig ook toe dat we aan deze boemelende snelheden ruimschoots konden genieten van het traject in de Aragon-vallei en over de Pyreneeënpassen.

We waren er echter gerust in, want vandaag stond in teken van het bezoek aan Lourdes. En wees er maar zeker van, dat als je doel heilig is, je ook steeds de hand van een hogere macht boven je hebt. Er rijdt steeds een soort heilige gloed met je mee. Hetgeen je ook ziet in de straten van Lourdes zelf. De voetgangers slenteren, kruipen, rollen overal rond, zonder dat er ook maar één auto of bus hen in een gevaarlijke situatie brengt. Machtig.

Tja, Lourdes, wat valt daar nu over te schrijven ?
Niks. Je kent het vermoedelijk zelf goed genoeg, van in den tijd dat je omwille van de één of andere zusternonneke of broederpaterke, vond dat je eens iets voor je medemens moest doen en dan maar als ‘vrijwilliger’ mee naar Lourdes ging. Juist toch ? Dat doet toch iedereen ? Jij niet ?

Vandaag wat het alleszins een moment om wat flaneren, een ijsje te eten, een grotteke te bezoeken, wat op een bank te gaan zitten en te kijken naar de pracht en praal van dit oord. Hier en daar een beeke erover. Soms wat uitgemolken op gebied van souvenierwinkels. Van de andere kant, hoe je het ook draait en keert, dit is een prachtige omgeving en een serieuze groep van de bevolking vind hier letterlijk en figuurlijk opnieuw het licht van hun leven of zoals er op de ingang van de kerk staat geschreven hun ‘porte de la vie’.

Maare … effe terugkomen op zonet:
Meende da nu ?
Ben je echt nog nooit naar Lourdes geweest als vrijwilliger ?
Komaan mannen !
da kan ik nu ni geloven se.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Dan dus toch een lek in de achterband...gelukkig tijdig opgemerkt voor de bergpassen?
"Soms wat uitgemolken op gebied van souvenierwinkels."
Dat is dan toch het understatement van de eeuw hoor!
Ben je over de Tourmalet gereden, en mooi?
lucsa
Berichten: 569
Lid geworden op: 29 mar 2005, 18:48
Woonplaats: Tielt
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door lucsa »

Prachtig reisverslag P-man, zoals altijd. :grin:
Jullie hadden blijkbaar meer geluk met het weer op de Col d' Aubisque dan wij destijds.
Afbeelding

@Immannuel
De Tourmalet is een aanrader en zeker bij mooi weer.
De eerste keer zat hij volledig in de wolken en 2 dagen later vol op zon.
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
©Echt he !
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2015, 08:40
Woonplaats: Fantasyland

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door ©Echt he ! »

Je kent het vermoedelijk zelf goed genoeg, van in den tijd dat je omwille van de één of andere zusternonneke of broederpaterke, vond dat je eens iets voor je medemens moest doen en dan maar als ‘vrijwilliger’ mee naar Lourdes ging. Juist toch ? Dat doet toch iedereen ? Jij niet ?
nope. broederpaterkes, die brengen "ne gegraveerden bik" mee.

foto's van de loslopende paarden. écht, ze lopen er gewoon rond ? zalig !
may the horse be with you.
Poukah
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:50
Woonplaats: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Poukah »

Ola! Nog steeds met de Anakee slof onderweg die ook in het varkensland al wat tekenen van vermoeidheid vertoonde?
Steven
Plaats reactie