Motorreizen met kids : Le Massif Central

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 6: Lourdes tot Murol (FR) – 5 juli

Niet te doen.
Vandaag was het er los over.

We hebben ons best gedaan om er wat ‘door’ te kijken, om wat op te gaan in de natuur van het Centraal Massief, maar het was een moeilijke kwestie.

Toen ik deze ochtend rond 07u15 de motor aan het inpakken was, zinderde Lourdes al onder de warmte. Een klein uur later waren we reeds op pad. En op dat ochtenduurtje waren al flink wat groepen op stap onder begeleiding van vrijwilligers (ja-ja :-)) en wat geestelijken, inclusief kleuren en sjaaltjes en hoedjes van ‘hun’ groepering. Dit is hier dus net geen 24uren happening.

Onze volgende halte is Rocamadour. Nog zo’n trekpleister en bedevaartsoord. Ditmaal echter niet via verbindingswegen, maar de via de peage-jackpot. Een dikke 600 kilometer doorheen een Zuid-Franse heteluchtblazer. Op zo goed als iedere parking waar we konden, stopten we even om wat te drinken of een eitje te bakken op onze helmen. Het enige noemenswaardige van heel het traject was een oncontroleerbare kriebel aan mijn rechteroog. Op zich geen erg, maar alles wat tegen 130 km/u niet goed vasthangt is razendsnel foetsie. In dit geval mijn zonnebril.

Dus Rocamadour wordt snel achterwege gelaten. Een ministop van 2,5 minuten. Een drankje achteroverslagen op 1,5 minuten. Een achteloze foto op 10 seconden. En we zijn weer verder. Svetlana gaf om 14u nog een trajecttijd op van 4 uur binnendoor en 2u30 via de peage-jackpot. De keuze is snel gemaakt in deze zinderende hitte. Die motorkleding moet zo snel mogelijk uit. Onze onderkomen van 3 nachten staat op de oevers van een groot meer en staat er om gekend om koele dranken te serveren. Veel zelfs…

Kort gezegd. Vandaag was het geen topdag. Het was er wat over. En ze geven nog van die dagen…

bij het ontbijt zullen we wel beslissen wat we op de agenda gaan zetten. Het zou kunnen dat we er gewoon niets op zetten. Een bezinningsdag dus …

Ivm de passen van eergisteren (ES -> FR) : Pourtalet, dan Aubisque, dan Soulor. En allen hadden ze een nieuw wegdek gekregen voor hunne verjaardag. Top.
Ivm de paarden : yep die lopen daar los. Inclusief wat veulens. Enfin, lopen ... ze zien er me betrekkelijk sloom en tam uit.
Ivm de Anakee II. Het verhaal erachter klinkt als : betrekkelijk snel na het plaatsen ben ik getrakteerd geweest op een lange nagel van +10cm. De bandencentrale heeft deze traktatie van me overgenomen. En in ruil hebben ze daar een dikke wiek ingestoken. Bon, na 6000 km was er toch terug een minuscuul gaatje in de reparatiewiek. De Franse bandenman heeft echter de band er volledig afgenomen (in BE hebben ze de nagel en wiek, bij een gemonteerde band behandeld). En wat bleek. de nagel was zo lang, zat zo scheef, dat hij zelfs in de zijkant wat heeft liggen priemen. Dus eigenlijk waren er 2 kleine gaatjes. Er ligt nu een grote dikke lap aan de binnenkant van de band. Zou ruimschoots voldoende moeten zijn om tot in BE te raken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door GStephen »

:thumbright:
Zondermeer
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 7: Murol tot Murol – 6 juli

Back on track.

Een beetje een te klein bed voor ons beiden, maar verder hebben we eens voldoende slaap achter de rug. Rustig de dag ingezet, lang ontbeten, wat nagekeuveld, om dan alsnog terug het motorpak in te kruipen.

Doel van vandaag: eens diep in het massief van Sancy en de vulkaanstreek duiken. We zitten in de noorden van de Puy de Sancy, net onder Clermont Ferrand en geven Svetlana III, een eindpunt flink in het zuiden van Sancy. Kwestie van een richting en een soort limiet te hebben als houvast. Dan nemen we terug de touwen in handen en trekken kriskras naar het zuiden. De enige leidraden zijn de bordjes die we langs de kant opmerken en die ons meenemen naar locaties die toch niet op landkaarten en/of GPS’en staan. Voor mij een fijne manier om streken te ontdekken en je wat ‘en route’ te laten verrassen. Soms is er iets te zien en soms dien je op je stappen terug te keren omdat het eigenlijk louter toegankelijk is via een wandelpad. Soms is het resultaat eerder pover en soms beland je op een bizarre locatie waar dolmen staan. Deze was trouwens enkel te vinden met behulp van wat locals, waar we per toeval een gesprek mee aanknoopte. Maar je ziet sowieso eens wat anders en slaat wegen in, die je anders straal voorbij zou rijden.

Na de mindere dag van gisteren zijn we helemaal terug in de reismodus.

Tegen de middag houden we een picnic onder het alziende en goedkeurende oog van Big J. We zijn namelijk uitgenodigd in zijn tuin en krijgen daarbovenop een uitzicht om slappe knieën van te krijgen. Het stond trouwens op de verlanglijst van de picnic. Rond een 13u werd die lijst geactiveerd en volgden er termen als bank, boom, schaduw, uitzicht en stilte. Blijkbaar was onze roep voldoende hoorbaar, want een klein uur later zaten we op J’s terras. Stokbrood, kaaskes en sauciskes. Santé.

Het is warm, maar doenbaar. Vermoedelijk is het maar enkele graden verschil met gisteren. Deze graden, tesamen met deeltrajecten in bosrijke omgeving, geven gevoelsmatig een wereld van verschil. Een prima rijdag dus.

Komt daar nog een duik in een ijskoud meer bij, een ijsje, subiet bij de avondfotoshoot nog een cocktail en dan snap je wel dat we er een puike dag opzitten hebben.

Morgen lonkt de bovenkant van het Centraal Massief.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Poukah
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 nov 2016, 11:50
Woonplaats: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Poukah »

Mooi, mooi, mooi. Mooi!
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Mmm...heerlijk!
Toch vreemd wat "op pad" doet met je smaakpapillen en je algemeen gevoel, zeker ook met superlatieven. Alles is mooier, beter, lekkerder, leuker, toffer... Geniet van de puy de dome, misschien mogen jullie met het liftje mee tot boven?
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Den Dirk »

zalig verslagske, sinds ik met mijn dochter over 2 jaar in Schotland gereisd heb, voel ik me een beetje een zielsgenoot!

wel een opmerking ivm de hitte : hebben jullie geen 'doorvliegvesten' , waar de wind kan doorwaaien? zoniet, een leuke investering!
I like my bike!!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 8: Murol tot Murol – 7 juli

Oh dear. Het ziet er weer een pittig warme dag uit.
hoeveel liter vloeistof dient een mens in te nemen per dag ?

Gisteren was de kriskrasrit gesitueerd rond de Sancy, vandaag is het rond de Dôme. Wereldschokkend ? Ammabelangeni. Mooi ? Dattanweewel.

Zalig streekje om in rond te rijden. We zitten nog steeds in volle zomer, in volgens mij toch ook in een toeristische streek en in een vakantiemaand. En toch is hier nauwelijks een toerist te zien. Straf. Maar evengoed prima voor ons. En ik heb al genoeg last op de motor om al die kiezelavonturen te doorworstelen. Vermoedelijk zit er een top-idee achter, maar ik vind het vooral linke boel, dat ze hier zo vrolijk met grind en kiezels zitten rond te strooien in bochten.

Één van de locaties die ik me herinner van zo’n 30 jaar geleden tijdens de familie-autovakantie is het Plateau van Gergovie. Een afgeplatte berg, met een grandioos uitzicht en een groot donker monument. Eens kijken hoeveel van die herinneringen in de loop der jaren een eigen leven zijn gaan leiden en stillekes-aan meer fantasie zijn geworden dan realiteit. Maar sommige zaken blijken dan toch onuitwisbaar gegrift in mijn bovenkamer. Straf dat zelfs de imposantheid heeft kunnen standhouden. Zeker na alles wat ondertussen al op mijn netvlies is komen te liggen. Meen knikt hiernaast mij ook goedkeurend.
Het blijft echter pokkewarm. Tegen 14u30 heeft de zon overwonnen en haken we af…

Een ritje van een klein uur staat nog op het menu. Dit zal zowat de eindrit worden door de aders van het Massief. Nog even alle zintuigen op scherp zetten, zodat dit stukje natuur nog een lange tijd kan nazinderen. De warmte opsnuiven, de weergaloze uitgestrektheid laten binnenstromen en het zoute zweet proeven. Deze trip is verdorie weer een opeenstapeling aan het worden van natuurindrukken.

Laat ons nu hopen dat we zonder uitdrogingsverschijnselen terug raken.

Dat we nog net ons onderkomen en het meer halen.

En dit saunapakje kunnen inwisselen voor zwemkledij.

De ijskoude vijver roept.
En ijskoud bier eigenlijk ook.

BTW: Doorwaaimotorkledij. Dat ligt thuis... :-) Een prima zaak volgens mij om in BE mee rond te tuffen. Ik vind het echter wat te tricky om er een 10daagse trip mee uit te rijden. Niet omwille van de veiligheid, maar omwille van de bruikbaarheid bij iets frissere temperaturen. Bij solotrips neem ik soms wel eens 2 motorpakken mee. Maar als Meen mee reist en heel haar kleerkast dient meegezeuld te worden, dan zijn de limieten snel bereikt. Misschien volgend jaar toch eens proberen, die doorwaaidinges... want de +30°dagen stapelen zich serieus op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Ik heb nu al plaatsvervangende zweetdruppels...
Dat onthoud ik, Gergovia...nha.
En idd. de Fransen hebben naast petanque ook een andere nationale sport...kiezels strooien op N-wegen, liefst veel te veel en in de bochten. Oppassen geblazen!!
Bart DB
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jun 2013, 17:28
Woonplaats: 9100

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Bart DB »

Vreemd, telkens als ik een episode lees, begint de cooler van de PC in een hoger toerental te gaan. Alle dagen +30° :shock:
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Afbeelding

Dag 9: Murol tot Sainte Verdu (FR) – 8 juli

Maken dat we hier weg zijn.
Nog een laatste ontbijt aan de oevers van het meer en dan de motor laden. We kijken even naar boven en de zon is van geen kanten te bespeuren. Nooit gedacht dat ik dit gele onding zo graag zou wegcijferen. Het is daarboven momenteel één en al wolk, zonder wind, drukkend. Als het al warm is zonder zon, wat gaat het dan subiet geven?

De achterband houdt het flink uit met zijn rubbertje. En Svetlana heeft precies ook een goede nacht achter de rug, want die geeft reeds van in het begin de juiste wegen. Eerst wat autopista om een stuk op te schieten en tegen de middag komen we aan in de Morvan om terug wat kleine bazaar en grote verbindingswegen op te zoeken. Links van ons regent het, rechts van ons zien we een onweer. Wij blijven droog.

Bij het middageten breekt dan eindelijk overal de zon door en perst er nog wat graden bij. Alles en iedereen kreunt onder de warmte. De meeste van de sightseeings laten we rustig aan ons voorbij glijden. Alhoewel we tijd in overvloed hebben, ontbreekt de moed om de motor neer te planten, af te stappen, vest en helm uit te doen en effe een miniwandeling te doen. Het is veel gemakkelijker en luier, om te blijven rijden en zoveel mogelijk rijwind binnen te laten. We slepen ons uiteindelijk toch naar enkele locaties en vooral naar terrasjes in de schaduw. Mannen toch, hoe is het zover kunnen komen…

De morvan schiet lekker op. Kan ook niet anders, als je steeds de rijwind wil blijven opzoeken. De laatste slaapplaats ziet er prima uit en is meer dan een waardig afscheid van deze trip. Onmiddellijk die saunapakjes uit, de douche in, verse lichte kleding aan en dan het terras op. Laat het bier maar komen.

Pokerspel, drank, vader-dochtergeklets en wat avondeten, meer hebben we niet meer nodig vandaag.
En al dit, krijgen we ook.

‘n Superavondje, op deze laatste avond van de roadtrip.

Morgen volgen de laatste 500 kilometers.
Met zoals altijd wat gemengde gevoelens.
Blij om thuis te komen. En spijt dat het gedaan is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door John »

:thumbright:
Immanuel
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:53

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Immanuel »

Mooi verslag,...veilige terugrit!
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Dag 10: Saint Verdu tot ... thuis – 9 juli

How how, de thuishaven roept.

Yiehaa, leg er de zweep maar op, hoor ik Meen achterop tieren, als ik de machine tot leven wek.

500 kilometerkes zijn nu ook weer niet echt onoverkomelijk, zeker niet als je deze hoofdzakelijk op de Franse autostrades mag rijden.
Weinig verkeer in de noordelijke richting. En daar gaan wij naartoe.
Polonaise in de zuidelijke richting. En daar gaan wij pas in augustus opnieuw naartoe.

Verder niet veel meldenswaardige activiteiten…
Ik duw de pols in de 135 km/u-hoek, hoor Meen achterop wat zingen en de GSA onder mij grommend-fluitend van plezier. Billen doen zeer, pols verkrampt en geen plaats om te verzitten. Meen schuift om de 10 kilometer namelijk naar een andere plaats op het duozadel. Ik denk dat het daar wat beter vertoeven is, dan hier vooraan.
Een korte middagpauze en dan opnieuw de 135km/u-pols vastschroeven. Tegen een 15u landen we in Herent, duiken we op het terras en ontkurken een cava.

De rest van de verhalen en de anekdotes worden uit de doeken gedaan,
de koffers leeggemaakt en gedesinfecteerd,
de kleding gewassen en ontsmet,
en dan zullen we onszelf ook maar terug wat gaan fatsoeneren en klaarmaken voor het ‘gewone’ leven,
want deze roadtrip is allesbehalve ‘gewoon’ te noemen. Mij lukte het nog net om al de verschillende streken en natuurpracht op te nemen, voor Meen was het tempo van die ‘opnames’ wat op het randje. Quasi iedere streek die we passeerden is bijna een reisdoel op zich. En als je die dan gaat verzamelen in één en dezelfde trip, dan is het een kunst en een zegen om bepaalde knopjes te kunnen omdraaien.

Nog wat sfeerfoto’s als afscheid…
en dan zit editie 2017 erop

En het was een topper !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Flat Twin Power

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Flat Twin Power »

Tis verdikke jammer dat het gedaan is. In september is het gelukkig mijn toer. Met de dochter naar the lake district.
panneman.be
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 okt 2013, 10:29
Woonplaats: MORTSEL
Locatie: MORTSEL-ANTWERPEN-BELGIE
Contacteer:

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door panneman.be »

ZALIG !!!!!

Bedankt Peter en Meen :!: :!:
VRIENDELIJKE MOTORGROETEN VAN DE PANNEMAN.
BE A MAN RIDE A PAN // BE A DREAMER RIDE A BEEMER
Lid van Club Pan European Belgie en BMW Motorclub Vlaanderen
ex K1600GT-2014 RIJDER
ex R1200GSA/LC-2016 RIJDER
ex R1250GSA/LC EXCLUSIVE-2019 RIJDER
R1250GSA/LC TROPHY-2023 RIJDER
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door BéRTke »

.. als reisverslagen lezen alsof je zelf mee op reis bent; als je aan de hand van (prachtige) foto's mee het landschap kan ontdekken en de sfeer snuiven, dan is het steeds uitkijken naar het verslag van de volgende dag ... :thumbleft: :thumbleft: :thumbleft: ...
Wanneer vertrekken jullie terug, ik mis de dagelijkse verhaaltjes nu al... :grin: :grin:

Benny
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door V »

Prachtig :thumbleft:
Grtz Marc
Afbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Merciekes mannen :-)

Veel plezier in Lake District, Flat Twin. Ferme region. En een vaste hand en een goei ambriage gewenst bij de 'passen' die je ginder kan vinden. Die zijn echt wel top.

Mijn motorreizen zitten erop voor dit jaar.
Woon-werk, daguitstappen en that's it. ... zucht ...

Dus stillekes-aan beginnen dagdromen en plannen maken voor de 2018-edities.
Peak District kriebelt.
Isle of Skye kriebelt ook.
Schotland met rugzak ook.
Het zal dus vermoedelijk nog eens naar het westen worden.
Pfff, plannen genoeg :-)
vak m rat
Berichten: 227
Lid geworden op: 08 feb 2009, 16:42

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door vak m rat »

prachtig .....prachtig ....en nog is prachtig .

:thumbleft: :thumbright:

grtz

vak m rat
every day a new GS moment

my travelpics at smug mug - larstravelpics -

R1200GS 2009
R1200GSA 2012
R1200GSA Rally 2018
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door GSrijder »

Net alles in één ruk gelezen en de foto's bekeken. Superformidabelfantastisch!

We zouden hier een forum fonds moeten oprichten om een reis te sponsoren voor Meen en jou zodat we nog eens extra kunnen genieten van je schrijfwijze en foto's.

Een drone zoals een Dji Mavic Pro zou ook een goede investering zijn om je verhalen meer cachet te geven.

Het moet weer gezegd, een lust voor het oog die foto's ( en Meen ook natuurlijk :-) ) Prijs jezelf gelukkig Pieter dat jullie dit al enkele jaren samen doen. Mijn oudste zou dit ook wel willen doen hebben maar nu er een andere man in haar leven is staat papa op de 2e plaats en vermits ze het ouderlijk nest al onofficieel verlaten heeft zal het er nooit van komen. Alhoewel het moet gezegd, toen ze de foto's van de reis naar Noorwegen zag die P@trick en ik maakten stuurde ze toch: volgende keer wil ik mee.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Flat Twin Power

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Flat Twin Power »

Wel ik kan zeggen dat ik dit nu ook al een paar jaar met mijn dochter doe. Ze wordt 21 heeft ook een vriend maar in die week dat we weg gaan komt de vriend op de tweede plaats hahaha. Ze heeft hem ook al de les gespeld dat wanneer ze afgestudeerd is ze zelf een motor zal kopen en dan zal mee rijden met mij ipv achterop te zitten. Voor geen geld of vriend ter wereld wil ze onze reisjes missen.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door Lukas »

Top!
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Motorreizen met kids : Le Massif Central

Bericht door P-man »

Awel FlatTwin,
ik hoop stiekem ook dat het nog wat jaren mag verder duren.
Haar mindset neigt op dit moment alvast naar nog flink wat edities. Zelfs naar een Eigen machine. Maar we zien nog wel of dit ook nog in praktijk gaat omgezet worden. Alhoewel ik denk van wel. Een Varadero 125 of zoiets...

GSrijder,
Zo'n drone spreekt alvast serieus tot de verbeelding. Zowel met de gabbers-medereizigers als met de dochter hebben we het daar al over gehad.
ik vrees echter dat tijdsnood (mee leren werken en na-montage) en kennis van het geheel , niet in verhouding is met een aankoop.

enne ...
laat jullie foto's en verslagen maar binnensijpelen hé

grts en tot op de baan
de P
Plaats reactie