klapband

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

klapband

Bericht door poestexas »

Deze week terug gekomen van Normandië. Voor Rijsel klapband gehad op achterband. Ik was juist een vrachtwagen aan het voorbij steken op een stuk waar je 110 km/u mocht rijden. Enorm lawaai dat je best kan vergelijken met het lawaai dat een vrachtwagen maakt en waarbij de aanspanriemen liggen te klepperen. Op het instrumentenbord verscheen plots het bekende rode uitroepingsteken en vertoonde het scherm de 2 wielen waarin in het achterste 0 gram aangeduid werd. Laten uitbollen en ik had geluk. Na het bekomen zijn, de motor (k1600GTL) op de platte band langs de oprit van de autoweg, naar de weg kunnen brengen.
Ethias-assistance opgebeld en na 2 1/2u zijn die mij komen halen en mijn echtgenote, mezelf en de motor keurig thuis afgezet. (99km). Speciale pluim dus van deze verzekeringsmaatschappij.
In de band bleek er een scheur te zitten in een groef op het midden van de band van zo'n 5 cm.
Mocht ik foto's op het forum kunnen plaatsen, gaf ik een foto van de scheur mee.

Vraagje: zijn er al mensen die dit al gehad hebben (klapband) op de voorband en wat gaf dat?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: klapband

Bericht door Danny »

Ge hebt gewoon veel tap gehad... :roll: :shock: :mrgreen: :mrgreen:

over niks scherp gereden want klappers bij tubeless zijn eerder zeldzaam.
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: klapband

Bericht door Michelleke »

:scratch:
Ofwel ben je inderdaad over bijv een stuk metaal gereden en is de band opengesneden, ofwel fabricage fout in de band.
Veel geluk gehad, bij de voorband was dit zeker fataal geweest
R1200GSLC / K1200RS
JOANNES
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 okt 2006, 09:02
Woonplaats: REET (Rumst)
Locatie: REET

Re: klapband

Bericht door JOANNES »

Zeer lang geleden 2 gescheurde Dunlop A-banden gehad in middengroef (+/- 5cm) , niet zodanig dat ik een klapband gehad heb !!! , en was een fabricagefout !
De banden werden vervangen met een tegemoetkoming (reeds wat km op de banden)
Gelukkig niets gebeurt bij u en hopelijk valt het niet meer voor ...
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
JOANNES
Berichten: 92
Lid geworden op: 10 okt 2006, 09:02
Woonplaats: REET (Rumst)
Locatie: REET

Re: klapband

Bericht door JOANNES »

Zeer lang geleden 2 gescheurde Dunlop A-banden gehad in middengroef (+/- 5cm) , niet zodanig dat ik een klapband gehad heb !!! , en was een fabricagefout !
De banden werden vervangen met een tegemoetkoming (reeds wat km op de banden)
Gelukkig niets gebeurt bij u en hopelijk valt het niet meer voor ...
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: klapband

Bericht door costerke »

K1600GTL, over welk merk en type banden spreken we hier?
Deze motor vraagt met zijn gewicht (359 kilo) verstevigde banden.
Op de mijne liggen zijn derde paar Michelin PR4 GT op. Ben deze keer van de voorband niet tevreden. Wanneer ik gas los trekt het voorwiel naar links of rechts, precies of ik in spoorvorming rijd. Ben al binnen geweest en niks abnormaals te vinden. Wiellager, spanning en draairichting band is okee. Iemand tips?

Groetjes Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Daniel Tempelaere

Re: klapband

Bericht door Daniel Tempelaere »

Afbeelding

Op E19 ontploft. Er kwam grote bubbel op voorwiel. Net nog pechstrook gehaald. Bubbel bleef groeien tot hij ontplofte!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: klapband

Bericht door pat__ »

Een achttal jaar geleden toen nog met mijn Yamaha 900 Diversion GT een klapband gehad op de autostrade. Er was een scheur in de achterband juist onder het loopvlak, dus de overgang tussen zijwand en bovenvlak. Welk merk band durf ik niet meer zeggen.
Kort tevoren had ik nog een leegloper op de autostrade. Er stak een bout in het loopvlak. Herstelling werd uitgevoerd en toevallig had ik een klein compressorke bij en had de band op de juiste druk gezet. Terug vertrokken na de herstelling en een paar kilometer verder een klapband tegen 100km/hr. We waren met twee en ik kan u verzekeren dat madam geschrokken was.
Later er over nadenkend viel mijne eurocent dat je beter niet meer rijdt op een band die leeggelopen is, zelfs niet na herstelling. Blijkbaar was het karkas te zeer geraakt om nog veilig te zijn.
Plaats reactie