pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik geraak er niet uit via google....

Ik zou een pakje moeten opsturen naar rochdale massachussets USA, vrij groot pakje maar licht van gewicht, zeg maar 50x50x50cm -2kg.

Ik heb gekeken bij UPS en kom daar onder voorbehoud en mits te foefelen met de waarde vh pakket op 137€ uit. Fedex doet er nog een schepje boven op: bijna 400€.... Ofwel doe ik iets verkeerd bij de prijsaanvraag ofwel zijn die schurken pokkeduur.

De gewone belgische post kom ik rond de 40€ maar moet ik nog navragen want als je via bpost op de website dingen uitrekent is het in het postpunt ineens een pak duurder.... :roll:

Moet er wel bijzeggen: de ontvanger is een particulier, geen bedrijf. Dat maakt blijkbaar ook nog verschil....

Iemand ervaring hier met pakjes naar USA?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
RC30
Berichten: 134
Lid geworden op: 09 jul 2009, 19:28
Woonplaats: Turnhout

Re: pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door RC30 »

Mijn pakketten naar de US verstuurde ik altijd via bpost. Nooit problemen en niet echt duur. Maar ja, de ontvanger betaalde de verzendingskosten ook altijd :mrgreen:
Alleen als iets waardevol/duur moet verzonden worden en je het verzekerd wil hebben wordt het onbetaalbaar via bpost.
Hoe het met de andere verzendingsmaatschappijen zit weet ik niet. Het veranderd ook zo dikwijls.
Gewoon naar de kantoren stappen en informeren, als je het hier niet te horen krijgt, want al googelend is het inderdaad niet altijd duidelijk.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door Bob »

Via UPS, DHL en dergelijke meer is het inderdaad pokkeduur. Ik heb een tijd geleden ook eens naar prijzen geïnformeerd en viel achterover. BPost is goedkoper, maar veel trager. De vraag is dus of de snelheid een rol speelt. Correcte info in het postkantoor.

Succes! :wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door P-man »

Hey Dirk,

Het zijn vooral de afmetingen van je pakket die de prijzen de hoogte injagen.
- Puur op het aantal kg's, zou 't bevoorbeeld bij DHL op een 89€ komen.
- Kan je de verpakking verkleinen tot een 48cm x 40cm x 39 , dan kom je in aanmerking voor hun duurste 'soldenproduct'. kostprijs zo'n 215€
- Als je de verpakking niet kan verkleinen, dan wordt de prijs bepaald door het volumetrisch gewicht (LxBxH/6000 dacht ik) en die bedraagt dan 21 kg. kostprijs hiervoor is 290€.
check out op:
- DHL BE
- goto DHL Express
- goto vraag tarieven en transittijden op
- daar kan je starten met invullen van de zending-gegevens.

Deze keuze van transporteur wordt mijns inziens bepaald door de waarde die je hecht aan snelheid in aflevering en service.
service:
- relatief klein aantal tussenstappen (en daaraan gekoppelde handelingen) in transport. Hoe meer tussenstappen, hoe meer risico op schade en verlies.
- en indien het mis zou lopen (pakje komt niet aan, is stuk, heeft vertraging, ...)
Dan heb je zowat dezelfde snelheid in oplossingsgerichtheid door de transporteur (Hou je hart vast bij de post... )
en zijn er flink wat achterliggende programma's om de zendingen op te volgen en op te zoeken.
- vertragingen hebben als resultaat dat je de transportkosten (of een deel ervan) eenvoudig krijgt terugbetaald

De prijs, snelheid en service van de express-mannen , zijn effectief van een ander niveau dan bij de post-mannen.

Houd de waarde van de inhoud toch maar wat realistisch. US is niet het simpelste land qua controles op binnenkomende zendingen. Een beetje een flexibele waarde wordt wel getolereerd, maar 'erover is erover'. Die border-patrol tv-series zijn echt wel realiteit hoor.
Kleine toevoeging ... : België is nog een smak moeilijker hoor, qua douane plichtige, binnenkomende zendingen.
Denk hier zeker aan , als je met de post zou versturen. je wilt echt niet hebben dat de zending wordt aangeslagen door de douane en je de zaak moet regelen met de post.
de post zit heel goed in elkaar hoor, qua transport. Ik wil die mannen zeker niet afbreken. Maar de douane-gerelateerde service nadien, is niet hun 'ding'.

Quasi alle transporteurs (incl post) zitten met een no-worries situatie van rond de 97 a 98 %. Ieder met z'n eigen transporttijden natuurlijk en die wijken serieus van elkaar af.
Hoeveel is de gemoedsrust je waard voor de overige 2 a 3 % Houston-we-have-a-problem situaties ?

Succes ermee en hopelijk was het wat duidelijk.
(ik werkte ooit bij DHL)

grts
Pieter
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door Dirk Pauwels »

Bedankt voor de info.
snelheid is niet belangrijk, prijs wel. De verpakking kan nog wel wat kleiner, maar niet veel.
Ik probeer het zo klein mogelijk te verpakken en ga na vragen bij de post. De expres diensten gaan het gezien de prijzen niet worden.
Het is 2dehands spul, ik vermoed dat ik de waarde voor douane kleiner dan 25$ kan houden, Ze gaan er moeilijk een prijs op kunnen plakken denk ik. En verzekering tja dat risico zal de ontvanger dan moeten nemen als we de transport kost laag willen houden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
BéRTke
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2013, 21:05
Locatie: Kempen

Re: pakje naar USA: wat - wie is de goedkoopste

Bericht door BéRTke »

Ik denk dat PostNL misschien nog iets goedkoper is... Heb vorig jaar een keer een pakketje binnengebracht net over de grens (Budel).
R 1150 RT - 2004 - Biarritz Blue / R 1200 RT - 2011 - Ostra Grey / R 1200 RT - 2017 - Platina Bronze
Plaats reactie