olie uit ontluchtingsgat cardan

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

olie uit ontluchtingsgat cardan

Bericht door metteke »

Gisteren ben ik nog met de R100 gaan werken en in de sneeuw terug naar huis gereden. Deze morgen gezien dat er olie onder de 'final drive' van de cardan lag. De olie komt volgens mij uit het ontluchtingsgat bovenaan. Echt veel is het niet denk ik, maar toch een plasje en een band die een beetje nat is van de olie. Blijkbaar is het beginnen lekken al rijdende want de band had over de gehele zijkant een beetje olie (dus ook de bovenkant).

Ik vraag me af hoe het komt. Combinatie van koud weer dus dikke olie en dus meer druk binnenin? Ik heb al meer gereden bij vriesweer, en geen problemen gehad. Ik heb ook geen cardanolie gewisseld of zo (hoewel het eigenlijk al had moeten gebeuren), enkel is de achterband gewisseld ergens een 80 km geleden.
Sindsdien twee tripjes woon-werk (15 km enkel) zonder problemen, na de derde begon het lek dus. Is mijn cardan aan het leeglopen naar de final drive?

De olie komt dus zeker niet uit de afdichting tss cardan en velg. Niks olie op de velg...

Oh ja, de velg heb ik er zelf uitgehaald en de band er op laten leggen bij de bandenboer. Die band zat er slecht op (niet volledig uitgesprongen) en heb dit pas gezien nadat mijn wiel er in zat en alles op zijn plaats en op koppel stond. We hebben de band terug volledig afgelaten, een beetje getrokken en gewrongen om de flanken van de band terug goed te kunnen inzepen en dan weer druk gezet om de band deftig te laten 'poppen' op de velg. Misschien een beetje te veel getrokken en geduwd?
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

Bericht door metteke »

'k heb net de het olieniveau-boutje gelost achteraan de eindoverbrenging en de olie spoot er uit... Er zat dus veel te veel in de final drive (en daarna op de vloer). Vraag is natuurlijk van waar deze komt.
Dan maar de olie van de swingarm gelaten en opgemeten. 50 cc, ipv de 150 die ik terugvind in de specs van de R100. Kan kloppen, als ik zie hoeveel er uit de eindaandrijving komt... (die heb ik spijtig genoeg niet opgevangen in een maatbeker)... Conclusie is dus dat de borage van de cardan naar z'n grootje is. Zonder special tools is dat ook niet zelf te vervangen denk ik zo. (als ik naar de procedure kijk). Kan iemand dat tegenspreken? Danny? Animal?

Oh ja, uit de boîte komt het volgens mij niet, want dan zou het niveau in de swingarm hoger moeten zijn... Oef...

In de repair manual staat trouwens wel iets geks. Bij de specs staat 0,15l inkappen, tijdens de procedure staat er dat er 0,25 in moet bij het opnieuw monteren van de final drive. Zou er dan zoveel achterblijven dat er niet mee uitkomt bij vernieuwen van de olie?? :shock:
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Eigenlijk heb je er 2 special tools voor nodig.

Eentje om de ring waarin de dichting zit uit de final drive te schroeven (een soort bussleutel met 4 pinnetjes in) en dan nog een tool om de dichting uit de ring te halen.

Je bent goedkoper af als je eens naar Claude van gummikuh.be belt...voor die mens is dat geen half uur werk.

Wat betreft de oliehoeveelheden : als je een Clymer-boek hebt dan kloppen die cc's voor de final drive van geen kanten. Je vult hem gewoon op tot je de olie een halve centimeter onder het vulgat ziet staan, klaar.
Nil volentibus arduum
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

Bericht door metteke »

Raketman, ik gebruik het originele BMW handboek, heb ik laten bestellen... ook daar komen de vulhoeveelheden in de specs en die bij de procedure dus niet overeen...
't is dan is origineel gerief, is't nog niet juist :wink:
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
Plaats reactie