Startprobleem R1200GS LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2004, 21:35
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vl-Brabant

Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Gerrit »

Collega's,
Vandaag een eigenaardige ervaring gehad, en daar ik binnen 10 dagen op een 10-daagse vertrek, ben ik toch wat ongerust.
Mijn GS is er één van de eerste serie LC april-2013.
Door een gezondheidsprobleem had ik 3 maanden niet meer gereden. De GS hangt sinds enkele weken aan de druppellader, daar ik vermoedde dat de batterij verzwakt zou zijn. Vanmorgen gestart, alles normaal, een ritje van 60 km gemaakt. Na een 15 min. wil ik terug straten, maar de motor slaat niet aan, na enkele malen totaal geen reactie meer en het gaf de indruk dat de batterij leeg was of defect (??). Terug aan de druppellader en na een uur nog eens geprobeerd; GS slaat terug aan en alles lijkt weer normaal (batterij kan dus zeker niet ontladen geweest zijn). Vervolgens verschillende kortere ritjes gemaakt, maar alles lijkt terug normaal. Ben toch ongerust daar ik die langere reis in 't vooruitzicht heb.
Iemand enig idee? of misschien toch maar beter de batterij vervangen.
Heb vanavond de spanning gemeten aan de batterij, was 12.4 Volt, met draaiende motor was de spanning (alternator) meer dan 14 volt....dus normaal zou ik zeggen.
Bedankt bij voorbaat voor Uw reacties ?
Gerrit
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door toeternietoe »

Helemaal geen reactie? Zelfs geen klik of poging tot draaien van de starter? Dan lijkt het mij eerder een kwestie van connectie. Misschien de startknop? startrelais?
Om helemaal zeker te zijn van de batterij, ook eens meten terwijl je start.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Startprobleem R1200GS LC

Bericht door st1100 »

Ik had hiervoor een K1300S en die had ook zoiets. Als de batterij niet top meer was , gaf die een soort van temperatuuralarm bij een warme motor en startte die niet. Na het tanken bv ...of erger als je per ongeluk stil viel bij het vertrekken aan de rode lichten. 10 minuten wachten bracht dan soelaas. Al heb ik 1 keer gehad dat ik niet genoeg geduld had en na een paar keer proberen starten ....startkabels heb mogen laten aanrukken. De dealer heeft toen onder garantie de knoppen links en rechts vervangen (1e generatie 'japanse' knipperlichten) en betalend heb ik de kabelboom laten aanpassen om het probleem definitief op te lossen. Misschien is het hetzelfde bij jou .... de jaartallen komen overeen.

Trouwens 12.4 V in rust is niet top , zou eerder 12.7 ofzo moeten zijn. De beste manier om een idee te hebben van de staat van uw batterij is er een voltmeter opzetten en kijken hoe diep de spanning zakt TIJDENS het starten. Hoe dieper de spanning zakt hoe slechter de batterij en met minder dan 9V zal het zeker niet meer werken.

PS : Als je een loodaccu éénmaal te leeg laat lopen , en zeker als je die zo (lang) laat staan , dan is daarna het beste eraf (qua capaciteit) Dat komt door een chemisch proces met als gevolg sulfateren van uw batterij. Daarom dient een druppellader , je moet die eraan hangen VOOR de batterij plat is. En best er ook aan laten hangen. Een deftige druppellader begint pas te laden als de spanning van uw batterij onder een grens komt , eenmaal vol schakelt die weer standby tot je opnieuw zo laag zit. De beste druppellader starten zelfs een ontlaad-proces nadat de batterij vol geladen is. Dat is nog beter want constant enkel bijladen en laten (zelf)ontladen zonder belasting veroorzaakt na heel lange tijd (eerder jaren dan maanden) ook een licht capaciteitsverlies.

Als er geen druppelader is , kan je een gewone lader gebruiken en een schakelklok en bv elke 2 weken een uurtje opladen , dat zal minder goed zijn dan een druppelladen maar 1000 keer beter plat te laten lopen.
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Prince »

Rond die periode heeft BMW grote problemen gehad met de knoppenwinkels links en rechts. Wat jij beschrijft is me ook meermaals overkomen met de K1600. Velen onder ons hebben daarom de knoppenwinkels links en rechts moeten laten vervangen of zelfs preventief laten vervangen.

Zijn die bij jou al vervangen ? Indien niet hoop ik dat je mits goodwill de vervanging onder garantie krijgt, want het is/was een gekend probleem.

Succes er mee.
A Saint has a past... a Sinner has a future...
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door bmwfreakske »

Mijn Lc is van 2014 , de laatste weken ging het steeds moeizamer met starten, op een morgen de batterij volledig plat en niet meer kunnen opladen...
Andalousie 09/2018
Gerrit
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2004, 21:35
Woonplaats: Tielt-Winge
Locatie: Vl-Brabant

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Gerrit »

Ik ben uiteindelijk bij de dealer langs geweest en die heeft de batterij uitgemeten (met weerstand) en vond het raadzaam de batterij toch maar beter te vervangen. Ik had trouwens zo het gevoel dat de batterij te weinig capaciteit leverde, als de motor niet direct aansloeg. Het is een relatief kleine batterij en 4,5 jaar oud.... Heb ik dus bij deze vervangen en hoop dat het probleem zich niet meer voordoet als we volgende week op reis zijn.
Maar de problematiek van de knoppenwinkel kan ik alleen maar bevestigen, die aan de linkerkant is reeds 3 maal vervangen, en nu na 1200 km is de cruise-control knop weeral defect; helaas wil de dealer deze niet meer onder garantie vervangen (kostprijs ergens 350 Euro !!). Die aan de rechterkant werd nog niet vervangen, dus misschien toch ....??
De waterpomp werd ook al vervangen op 20000 km, de achterste remschijf na 12000 km.....een hemelse motor om mee te rijden, maar van m'n 4 BMW's tot nu toe, heeft deze toch abnormaal veel problemen gegeven. Maar ja, het was van de eerste productie series, dus de kinderziektes krijg je er gratis bij !
Hopelijk gaat het de volgende 5000 km allemaal goed :-)
Bedankt voor de reacties.
Gerrit
Prince
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mar 2012, 09:18
Woonplaats: Calmwood
Locatie: Calmwood

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Prince »

Geniet van je reis !
A Saint has a past... a Sinner has a future...
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Dirk Pauwels »

Verwijderd op verzoek van ST1100
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 10 aug 2017, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door st1100 »

Soms vraag ik me af of mensen , vooraleer iets te posten , wel lezen wat er al staat....
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door aantzeetje »

hoezo je dealer wil je knoppenwinkel niet onder garantie vervangen? Telkens als er iets in garantie vervangen wordt moet je een '0'-factuur vragen met vermelding 'vervangen onder garantie'. Vanaf dat ogenblik heb je terug 2 jaar garantie voor dat onderdeel. Aangezien de knoppenwinlkel een bekend en gekend euvel is bij bmw en al meermaals vervangen werd komt dit in een andere garantiecategorie (inherent verborgen gebrek of zo iets). Vraag aan je rechtsbijstandsverzekering dat ze bmw bornem in gebreke stellen omdat die knoppenwinkel die al ettelijke malen vervangen werd nog steeds niet deugt
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Walter Gaas »

Hey,

Ik wil zeker de vervanging van de batterij niet in vraag stellen maar toch nog deze opmerking, kan nuttig zijn voor de toekomst:
een druppellader houdt je batterij in leven door ze opeenvolgend op te laden en af te laden, daardoor simuleert de druppellader een werkelijk gebruik van de batterij.
Je kan deze fases opvolgen adhv de lampjes op je lader. Rood als de batterij (bijna) leeg is, 3x groen bij volle batterij. (bij BMW lader). Stel dat je gaat rijden als slechts 1 groen lampje brandt, dan ben je beter om minimaal een 30-40 km te gaan rijden vooraleer je de motor stillegt. Stel dat je een paar keer zou moeten starten, zou het kunnen dat de batterij dat niet aankan.

Maar ik herhaal, ik denk niet dat dit bij jou het geval was en dat de dealer zijn werk gedaan heeft.

Fijne reis,

Walter
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door aantzeetje »

een batterij druppellader moet je zo gauw mogelijk als je kan in de vuilnismand gooien of je moet je batterij daadwerkelijk moedwillig naar de fillistijnen willen helpen.

Koop een goede batterijlader die minstens 10% laadstroom van de AH van je batterij levert. bij de meesten zit er een 18AH batterij in dus moet die batterijlader minstens 1.8A laadstroom leveren. Een dag of 2 - 3 per maand aan de lader is meer dan genoeg.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door st1100 »

aantzeetje schreef:een batterij druppellader moet je zo gauw mogelijk als je kan in de vuilnismand gooien of je moet je batterij daadwerkelijk moedwillig naar de fillistijnen willen helpen.....
Het is door zo'n mythes en gezever te blijven verkondigen dat je hier jaarlijks , na de winter kan lezen : tijdje niet gereden en nu is batterij stuk.
aantzeetje schreef:....Koop een goede batterijlader die minstens 10% laadstroom van de AH van je batterij levert. bij de meesten zit er een 18AH batterij in dus moet die batterijlader minstens 1.8A laadstroom leveren....
Klepel en klok..... laadstroom 10% vh AH is de maximum (veilige) laadstroom niet de minimum. Daarom dat het niet zo goed is om een autolader op een motorbatterij te zetten. Maar van dat één keer te doen , in geval van nood , gaat ze nu ook weer niet ontploffen ofzo ;-)
aantzeetje schreef:....Een dag of 2 - 3 per maand aan de lader is meer dan genoeg.
Ja , dat kan ook. Maar het gevaar is : uit het zicht uit het hart.... Als je het één of twee keer vergeet .... Kan het te laat zijn. Ik zou er dan wel een tijdschakelaar gebruiken.

Hier word ik nu zo moe van!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Startprobleem R1200GS LC

Bericht door Werner Von C. »

Op mijn vorige R1200RT heb ik de originele batterij na 7,5 jaar preventief vervangen, en al die jaren tijdens de winterperiode hing die braafjes aan de Optimate druppellader.

Say.No.More.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Plaats reactie