stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Gegevens : 2 rijders ,motor R1100R, banden pilot Road 3.
Bij rijder en duo spanning voor 2,5 en achter 2,9 volgens boekje , heb ik gisteren gereden met voor 2,3 en achter 2,7.
Nu kan je zeggen dit is muggenziften maar dat was een wereld van verschil, ik voel de grib van banden en voelt pakken veiliger aan.
Ik zou denken dat te veel druk de band kan doen onderuit schieten op het minste korreltje daar een groter raakvlak dit nog kan opvangen.
Is de druk in boekjes een indicatie ? of moet er gekeken worden naar hoeveel raakvlak de band moet maken om veilig te rijden?
Er zijn hier toch rijders die onder verschillende bandendruk hebben gereden, wat is hun ervaring hierin?
Bij rijder en duo spanning voor 2,5 en achter 2,9 volgens boekje , heb ik gisteren gereden met voor 2,3 en achter 2,7.
Nu kan je zeggen dit is muggenziften maar dat was een wereld van verschil, ik voel de grib van banden en voelt pakken veiliger aan.
Ik zou denken dat te veel druk de band kan doen onderuit schieten op het minste korreltje daar een groter raakvlak dit nog kan opvangen.
Is de druk in boekjes een indicatie ? of moet er gekeken worden naar hoeveel raakvlak de band moet maken om veilig te rijden?
Er zijn hier toch rijders die onder verschillende bandendruk hebben gereden, wat is hun ervaring hierin?
Laatst gewijzigd door alfa op 08 aug 2017, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
- Woonplaats: Gentbrugge
- Locatie: Gentbrugge
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Hangt af van het gewicht van de rijder en bijrijder...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Dacht ook van gewicht motor, 3 bar achterband bij een motor van 350 kg of 220 kg zou ik denken dat die van 350 kg een breder raakvlak heeft en dus meer grib.(wel met zelfde maat achterband)
BMW R1100R zonder KFR
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Koop de laatste Motoplus eens, je vraag wordt er uitvoerig beantwoord.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Had graag toch reactie van iemand die soms op circuit racen, daar is druk zeer belangrijk die feedback is stukken beter dan de boekjes.Bob schreef:Koop de laatste Motoplus eens, je vraag wordt er uitvoerig beantwoord.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
2.2 - 2.3 voor je voorband is eigenlijk op het nippertje en zelfs een beetje onveilig omdat de band te veel "werkt" en een zwabberend gevoel geeft en slecht stuurt. Deze op 2.5 houden.
Achteraan is een ander verhaal. Met 2 op de motor en 2.7 ga je inderdaad een groter rijoppervlakte hebben en dus ook een snellere slijtage. Dat het voor jou stabiel en veilige aanvoelt dat kan maar dan rij je zeker niet sportief. Dat de motor eens op een kiezeltje wat "wegspringt" vind ik niet erg hoor. Het zijdelings karkas echter krijgt het hard te verduren bij snelle bochtenwisseling. Op den duur gaat deze zelfs niet meer volgen waardoor je of gas gaat moeten couperen of uit de bocht vliegen. Zelfde gevoel als de demping van je achterste schokdemper slecht staat afgesteld.
Met men RT (wel een FO, dus wat meer gewicht ook) en men 100 kilo rij ik solo met 2.6 voor en 2.9 achter en dat bevalt me prima
Achteraan is een ander verhaal. Met 2 op de motor en 2.7 ga je inderdaad een groter rijoppervlakte hebben en dus ook een snellere slijtage. Dat het voor jou stabiel en veilige aanvoelt dat kan maar dan rij je zeker niet sportief. Dat de motor eens op een kiezeltje wat "wegspringt" vind ik niet erg hoor. Het zijdelings karkas echter krijgt het hard te verduren bij snelle bochtenwisseling. Op den duur gaat deze zelfs niet meer volgen waardoor je of gas gaat moeten couperen of uit de bocht vliegen. Zelfde gevoel als de demping van je achterste schokdemper slecht staat afgesteld.
Met men RT (wel een FO, dus wat meer gewicht ook) en men 100 kilo rij ik solo met 2.6 voor en 2.9 achter en dat bevalt me prima
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Met 2 erop bagage en 2,5 bar is het raakvlak zeer dun en stapvoets rijden is wiebelen met stuur alsof voorwiel maar juist de grond raakt en geeft geen gevoel met band aan weg.aantzeetje schreef:2.2 - 2.3 voor je voorband is eigenlijk op het nippertje en zelfs een beetje onveilig omdat de band te veel "werkt" en een zwabberend gevoel geeft en slecht stuurt. Deze op 2.5 houden.....
2,3 bar is totaal anders stuur scherp en voel je de band aan weg.
Ik heb dat raakvlak nu gemeten door nat in garage te rijden met twee en bagage , het nat stuk van voorband is 2,5 cm breed en bij 2,3 bar is dat 3 cm.
Heb een lichte noodstop gemaakt zonder ABS en band met 2,5 bar schuift veel harder dan bij 2,3.
Mijn conclusie is dat het raakvlak ('*)in eerste instantie belangrijker is dan bandendruk.
* bij elk totaal gewicht
Ik zag liever cijfers van raakvlak bij elk type motor en gewicht dan een indicatie van bandendruk, met juist raakvlakken bekom je de juiste bandedruk voor elke type motor .
Te groot raakvlak is te lage bandendruk en te klein raakvlak is te hoge bandedruk, beiden leiden tot instabiliteit van rijden.
En dat kan in paar 100gr zitten.
Deel van deze info gekregen via mail.
BMW R1100R zonder KFR
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Heb je eigenlijk wel gezien dat mijn antwoord het woord "uitvoerig" omvat? En weet je wat dat woord betekent? Maar ja, als je nog niet de moeite neemt om te kijken wat er in dat tijdschrift staat ... Misschien zelfs een artikel geschreven door iemand die soms op circuit rijdt, stel je voor zeg.alfa schreef:Had graag toch reactie van iemand die soms op circuit racen, daar is druk zeer belangrijk die feedback is stukken beter dan de boekjes.
Als je een specifieke vraag stelt over bandendruk en het afwijken van de voorgeschreven marges, ga ik je niet doorverwijzen naar een artikel over patatten schillen hé kerel.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Hé kerel ,daarom heb ik een mail gekregen van iemand van hier die op circuit rijdt, als je voor elke vraag een boekje moet kopen ....Bob schreef:...... Misschien zelfs een artikel geschreven door iemand die soms op circuit rijdt, stel je voor zeg.alfa schreef:Had graag toch reactie van iemand die soms op circuit racen, daar is druk zeer belangrijk die feedback is stukken beter dan de boekjes.
Als je een specifieke vraag stelt over bandendruk en het afwijken van de voorgeschreven marges, ga ik je niet doorverwijzen naar een artikel over patatten schillen hé kerel.
Ik weet nu dat het juiste raakvlak (*)belangrijker is dan bandendruk , meer moest ik niet weten.
*Afhankelijk van weersomstandigheden/wegdek en gewicht/veerinstelling.
Simpel met bandendruk word het juiste raakvlak gemaakt en dat is essentieel .
Dank aan P.
BMW R1100R zonder KFR
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Diep door inademen, dan heel rustig uitademen. herhalen tot de bloeddruk tot een normale waarde gedaald isBob schreef:Heb je eigenlijk wel gezien dat mijn antwoord het woord "uitvoerig" omvat? En weet je wat dat woord betekent? Maar ja, als je nog niet de moeite neemt om te kijken wat er in dat tijdschrift staat ... Misschien zelfs een artikel geschreven door iemand die soms op circuit rijdt, stel je voor zeg.
Er zijn 2 soorten vraagstellers. De eerste soort wil effectief iets bijleren, de tweede soort wil enkel zijn of
haar gelijk bevestigd zien in de antwoorden en zal eventueel blijven argumenteren om dat gelijk te halen.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Klopt Willy , wilde enkel een bevestiging van het laatste. Met dank aan P.willy schreef:....Er zijn 2 soorten vraagstellers. De eerste soort wil effectief iets bijleren, de tweede soort wil enkel zijn of
haar gelijk bevestigd zien .....
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
ik word daar zo moe van he
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Cilinderke mss. helpt dittweecilinderke schreef:ik word daar zo moe van he
https://sochicken.nl/vermoeidheid" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
tweecilinderke schreef:ik word daar zo moe van he
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
@alfa, ik vrees ervoor
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
@alfa, ik vrees ervoor
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Bij veel motoren moet je de bandendruk verhogen met duo en passagier. Maar wat je hier beschrijft is niet meer of minder dan de veervoorspanning achteraan die je moet aanpassen. De achterveer wordt nu dieper ingedrukt waardoor de voorkant lichter wordt en dus zoekerig gaat sturen. Met een goed ingestelde (aangepaste) voorspanning zorg je eigenlijk altijd voor een goede wegligging, ongeacht de belasting. Ik rij altijd met de voorgeschreven bandendruk en heb daar eigenlijk nog nooit problemen mee gehad bij gewoon straatgebruik.alfa schreef: Met 2 erop bagage en 2,5 bar is het raakvlak zeer dun en stapvoets rijden is wiebelen met stuur alsof voorwiel maar juist de grond raakt en geeft geen gevoel met band aan weg.
2,3 bar is totaal anders stuur scherp en voel je de band aan weg.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Paar dagen zo gereden(met duo) en vind het prima dat voorband - 200 gr (2,3bar) en achterband -100 gr (2,8 bar) met demping hard en vering 7
Bochten genomen die ik anders niet kon of durfde , omdat het nu gemakkelijker ging.
Ben wel geen hoogvlieger in bochten maar nu ging het soepel en zonder stress.
Ik voelde het contact met banden en straat beter aan en dat had ik voordien niet.
Wat is de juiste bandendruk bij duo van 135 kg of 180 kg ? Bandendruk in het boekje is een indicatie.
Is wat zoeken en dat kan iets minder zijn of iets meer , maar 200gr is al direct een wereld van verschil bij mij toch.
Dus volledig afgaan op boekje? Zou beter eerder experimenteren naar de juiste druk.
De ene band is ook de ander niet van hardheid of vering ervan, want band moet ook vering geven en die gaat bij te hoge bandendruk volledig verloren los van ingestelde vering.
Bochten genomen die ik anders niet kon of durfde , omdat het nu gemakkelijker ging.
Ben wel geen hoogvlieger in bochten maar nu ging het soepel en zonder stress.
Ik voelde het contact met banden en straat beter aan en dat had ik voordien niet.
Wat is de juiste bandendruk bij duo van 135 kg of 180 kg ? Bandendruk in het boekje is een indicatie.
Is wat zoeken en dat kan iets minder zijn of iets meer , maar 200gr is al direct een wereld van verschil bij mij toch.
Dus volledig afgaan op boekje? Zou beter eerder experimenteren naar de juiste druk.
De ene band is ook de ander niet van hardheid of vering ervan, want band moet ook vering geven en die gaat bij te hoge bandendruk volledig verloren los van ingestelde vering.
BMW R1100R zonder KFR
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
.
Laatst gewijzigd door Léon op 04 okt 2017, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
met een duo van 180kg zit je over de grens van het toelaatbare totaalgewicht.
Weeg jullie maar eens met je volledige motorpak , trek dit en het gewicht van je motor af van de totaalgewicht en je zal zien dat bijna al je bagage mag thuisblijven.
Als je dan nog eens je banden druk verlaagt ,dan zou ik niet graag de wegligging van je motor hebben.
Persoonlijk rij ik altijd met vooraan de voorgeschreven druk en achteraan 100gr meer dan aangegeven. Voor de rest speel ik met in en uitgaande demping achteraan en voorspanning vooraan.
Dit geeft me een zeer wendbare en zeer snel reagerende motor.
Weeg jullie maar eens met je volledige motorpak , trek dit en het gewicht van je motor af van de totaalgewicht en je zal zien dat bijna al je bagage mag thuisblijven.
Als je dan nog eens je banden druk verlaagt ,dan zou ik niet graag de wegligging van je motor hebben.
Persoonlijk rij ik altijd met vooraan de voorgeschreven druk en achteraan 100gr meer dan aangegeven. Voor de rest speel ik met in en uitgaande demping achteraan en voorspanning vooraan.
Dit geeft me een zeer wendbare en zeer snel reagerende motor.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Ik kreeg moto's (vooral RT's) binnen met 1.2 vooraan en 1.5 achteraan..... Uiteraard heel raar versleten banden maar de rijders hadden niets gevoeld..... bandenspanning minstens 1 jaar. soms 2 niet nagekeken....
Die gingen buiten op 2.5 en 2.9 aangezien je dan toch weet dat ze nooit hun bandenspanning nakijken.
Dus een discussie over enkele honderden grammetjes is relatief....
De waarden opgegeven door de fabrikant zijn een goede leidraad voor de meesten en ik hou me daar ook aan. Liever wat meer of net minder? Doe waar je je goed bij voelt....
Die gingen buiten op 2.5 en 2.9 aangezien je dan toch weet dat ze nooit hun bandenspanning nakijken.
Dus een discussie over enkele honderden grammetjes is relatief....
De waarden opgegeven door de fabrikant zijn een goede leidraad voor de meesten en ik hou me daar ook aan. Liever wat meer of net minder? Doe waar je je goed bij voelt....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Bandenspanning word in winter 0,2 bar meer aangeschreven en in zomer 0,2 bar minder.
Te hoge banderdruk verminderd grip door verkleining contactoppervlakte.(minder veilig) een schuiver zit in kleine details!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenspanning" onclick="window.open(this.href);return false;
Rt's die 0,5 bar te weinig hebben staat zullen minder snel onderuitgaan dan één met ballonbanden van 0,5 bar meer in regenweer.
Hun banden zullen snellen slijten maar die ene keer dat ze bijna onderuitginnen zou anders wel... ..
Maar ze kunnen wel een ballans zoeken van bandendruk door rekening te houden met buiten T dat speelveld is 0,2 bar.
Ik heb daar nu gebruik van gemaakt en geeft dag en nacht een verschil. Mag dat hier toch meegeven of worden we daar moe van?
Te hoge banderdruk verminderd grip door verkleining contactoppervlakte.(minder veilig) een schuiver zit in kleine details!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenspanning" onclick="window.open(this.href);return false;
Rt's die 0,5 bar te weinig hebben staat zullen minder snel onderuitgaan dan één met ballonbanden van 0,5 bar meer in regenweer.
Hun banden zullen snellen slijten maar die ene keer dat ze bijna onderuitginnen zou anders wel... ..
Maar ze kunnen wel een ballans zoeken van bandendruk door rekening te houden met buiten T dat speelveld is 0,2 bar.
Ik heb daar nu gebruik van gemaakt en geeft dag en nacht een verschil. Mag dat hier toch meegeven of worden we daar moe van?
Laatst gewijzigd door alfa op 09 aug 2017, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Het is "grip" trouwens......
Verder mag je van mij alles weergeven, zolang het met moto's te maken heeft, maar dat jij graag 0.2bar minder rijdt hoeft voor een ander niet het geval te zijn. Nog eens: opgegeven bandenspanning vd fabrikant is een goeie richtlijn, kan gehanteerd worden zomer en winter. Wil je daar zelf van afwijken geen probleem.
Verder mag je van mij alles weergeven, zolang het met moto's te maken heeft, maar dat jij graag 0.2bar minder rijdt hoeft voor een ander niet het geval te zijn. Nog eens: opgegeven bandenspanning vd fabrikant is een goeie richtlijn, kan gehanteerd worden zomer en winter. Wil je daar zelf van afwijken geen probleem.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
- Woonplaats: .
- Locatie: Uit oudste stoetersdorp .
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Op circuit zetten sommige rijders hun bandenspanning ook lager voor meer grip , dus dat is het tegenovergestelde met wat ik hier lees.
0,2 bar verschil in winter en zomer is correct en die afwijking mocht ook in het onderhoudsboekje staat.
Er gaan meer motoren onderuit met te hoge bandendruk dan met te lage druk, leg uw oor maar eens bij rijders op het circuit.
0,2 bar verschil in winter en zomer is correct en die afwijking mocht ook in het onderhoudsboekje staat.
Er gaan meer motoren onderuit met te hoge bandendruk dan met te lage druk, leg uw oor maar eens bij rijders op het circuit.
BMW R1100R zonder KFR
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: stabiliteit van band beter bij iets lagere druk?
Ik heb jaren op circuit gereden, weliswaar de laatste keer 20 jaar geleden, toen reed ik het laatste jaar ook op 2.2 voor en 2.1 achter, maar de bandentemperatuur en belasting lag ook een pak hoger en we reden (soms) op slicks of de toendertijd populaire pirelli corsa's. Niet te vergelijken met straat gebruik. Met de voorgeschreven bandenspanning verkleurden/verbrandden de banden zelfs...alfa schreef:Op circuit zetten sommige rijders hun bandenspanning ook lager voor meer grip , dus dat is het tegenovergestelde met wat ik hier lees.
0,2 bar verschil in winter en zomer is correct en die afwijking mocht ook in het onderhoudsboekje staat.
Er gaan meer motoren onderuit met te hoge bandendruk dan met te lage druk, leg uw oor maar eens bij rijders op het circuit.
Op circuit krijgt een band de kans niet om af te koelen.... Zou dergelijke bandenspanning niet aanraden op de openbare weg
Persoonlijk heb ik geen probleem met bochten, lang, kort, snel, traag, hairpin, maakt niet uit, ik lust ze allemaal en dat al 34 jaar en +600.000km. Geen probleem met griP en geen schaamrandjes van 3cm zoals sommigen (met de michelin pilot trail4 zelfs helemaal geen schaamrandjes) en dat allemaal op compromis bandenspanning 2.4-2.7 met de 1150GS. Solo is normaal 2.2/2.5 maar ik rij meestal met bagage en ben te lui om elke keer als ik zonder bagage rijd de bandenspanning aan te passen.
Met de 1200GS LC te weinig ervaring, nog maar 500km gereden, staat gewoon op 2.5/2.9
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project