moeilijk schakelen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janvk r1150gs
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:05

moeilijk schakelen

Bericht door janvk r1150gs »

hallo
Na een tripje van een 100 km blijkt mijn r 1150 gs moeilijk op te schakelen,90000km staan erop,ik heb gemerkt dat als motor in neutraal staat als men naar eerste schakelt dat er een lichte weerstand is(veer)volkomen normaal,naar boven toe van neutraal naar 2de is deze weerstand weg,kan er een veertje gebroken zijn in de v-bak?
grtjs
jan
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: moeilijk schakelen

Bericht door stefke2 »

Nope, 9 kansen op 10 het linksysteem aan het schakelpedaal zelf dat droog staat. De kogels hebben vet nodig, dan zal dat schakelen terug goed verlopen. Zoals in dit geval 3, 9 en 12.

Afbeelding
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: moeilijk schakelen

Bericht door Danny »

Veer gebroken betwijfel ik...dat is gewoon omdat de wals dan voldoende grdraaid is en t kanwiel al in zijn borging schuift.

Maak eerst eens de kniekoppelingen los en controleer op soepel gaan.
Moeten goed ingevet zijn.zie tekening hierboven.
Demonteer de schetsplaat waarin de schakelpedaal scharniert. 3 inbusjes en de schroef vd veer regeling.
Ff in de bankschroef spannen en de zitting vd schakelpedaal verwarmen.

Let op de positie vd pedaal en draai de inbus los.
Alles goed invetten en een likje loctite aan de schroefdraad. Handvast en opnieuw monteren.
Voor de bovenste bout moet je misschien een beetje tillen aan de kader achteraan.
Kogelgewrichten in mekaar en opnieuw proberen.

De volgende stap is controle olie en daarna er iemand laten naar kijken :mrgreen:
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: moeilijk schakelen

Bericht door stefke2 »

Danny schreef: De volgende stap is controle olie en daarna er iemand laten naar kijken :mrgreen:
of iets anders kopen... :mrgreen:
janvk r1150gs
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:05

Re: moeilijk schakelen

Bericht door janvk r1150gs »

thanx voor de snelle reactie,
ik zal de komende dagen kogelgewrichten eens terug invetten in de hoop dat het opgelost is
en voor stefke2 ,ik koop geen ander machine ben eraan verslaafd geraakt beste boxer tot nog toe
r 1150 gs bwj 2000
grtjs jan
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: moeilijk schakelen

Bericht door Danny »

Niet enkel de kogels, vooral t scharnierpunt schakelpedaal
janvk r1150gs
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:05

Re: moeilijk schakelen opgelost

Bericht door janvk r1150gs »

Opgelost,
bij het invetten van de kniegewrichten en schakelpedaal heb ik gezien dat de bevestiging op de V-bak volledig loszat (op de getande as)
daardoor kwam de bovenkant van het gewricht tegen de motor waardoor deze moeilijk opschakelde.
nogmaals bedankt voor de goeie raad.
Op naar de volgende 90.000km
grtjs
Plaats reactie